۰
يکشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۵
مردم‌سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

کلاه‌برداری با فروش زوریِ مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها

مدتی است که فروش تحمیلی مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها به یک رویه تبدیل شده است؛ مکمل‌هایی که به گفته نهادهای ذی‌ربط نه تنها عرضه آن‌ها در جایگاه‌های سوخت غیرقانونی است بلکه در بعضی موارد باعث بروز ایرادهای موتوری و کاهش راندمان سیستم سوخت‌رسانی خودرو نیز می‌شوند! پشت پرده این مکمل‌ها یک کلاه‌برداری گسترده و روزمره است...
پشت پرده فروش تحمیلی مکمل‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت چیست؟
پشت پرده فروش تحمیلی مکمل‌های بنزین در جایگاه‌های سوخت چیست؟
مدتی است که فروش تحمیلی مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها به یک رویه تبدیل شده است؛ مکمل‌هایی که به گفته نهادهای ذی‌ربط نه تنها عرضه آن‌ها در جایگاه‌های سوخت غیرقانونی است بلکه در بعضی موارد باعث بروز ایرادهای موتوری و کاهش راندمان سیستم سوخت‌رسانی خودرو نیز می‌شوند! پشت پرده این مکمل‌ها یک کلاه‌برداری گسترده و روزمره است...
به گزارش مردم سالاری آنلاین، حتماً برای شما نیز پیش آمده است که هنگامی که به جایگاه‌های سوخت مراجعه می‌کنید با اصرارهای عجیب و غریب متصدی جایگاه برای استفاده از مکمل‌های سوخت روبرو می‌شوید. تعداد قابل توجهی از متصدیان جایگاه‌ها، زمین و زمان را به هم می‌دوزند تا به شما بقبولانند که برای عملکرد بهتر خودروی خود باید مکمل سوخت بخرید! کاهش عرضه بنزین سوپر نیز بهانه‌ها برای فروش مکمل‌های سوخت را افزایش داده است.
متصدیان جایگاه‌ها به‌عنوان مثال می‌گویند که عدد اکتان بنزین در ایران پایین است و شما باید از مکمل اکتان‌افزا استفاده کنید. در موارد قابل توجهی نیز قبل از این‌که شما تصمیمی بگیرید، متصدیان جایگاه مکمل سوخت را در باک خودروی شما خالی می‌کنند و سپس از شما درخواست می‌کنند تا مبلغی بین ۲۰ تا ۸۰ هزار تومان بابت این فروشِ زوریِ مکمل پرداخت کنید!
حتی گفته می‌شود که برخی از واردکنندگان یا تولیدکنندگان این مکمل‌های سوخت با برخی نهادهای عمومی نظیر شهرداری‌ها قرارداد امضاء می‌کنند تا رانندگان خودروهای این نهادها از محل پول بیت‌المال، این مکمل‌ها را به‌صورت روتین خریداری کنند! در این نوع از فروش مکمل‌های سوخت، به منابع عمومی نیز ضربه وارد می‌شود و سودجویان از محل بیت‌المال، پول کلانی به جیب می‌زنند.
 
پشت پرده فروش زوری مکمل‌های سوخت
جالب است بدانید که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سال ۹۵ فروش مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها را ممنوع اعلام کرده است. با این حال، عرضه این مکمل‌ها نه تنها کاهش نیافته بلکه با افزایش قابل توجهی نیز روبرو بوده است!
عباس کاظمی مدیرعامل وقت شرکت پالایش و پخش در زمستان ۹۵ گفته بود: «مصرف‌کنندگان به هیچ وجه از مکمل‌های بنزینی استفاده نکنند، چرا که اثرات این مکمل‌ها بر روی موتور [خودرو] و محیط زیست مخرب است. سازمان استاندارد و محیط زیست باید مکمل‌ها را جمع آوری کنند، چراکه به بسیاری از این مکمل‌ها فلز افزوده شده و به محیط زیست آسیب می‌رسانند».
جعفر فرجودی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در سال جاری درباره این‌که برخی از جایگاه‌های سوخت بدون رضایت مشتری به ریختن مواد مکمل در باک خودروی مشتری اقدام می‌کنند، گفته است: «عرضه و فروش هر نوع افزاینده سوختی، مورد تأیید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست. عرضه مکمل‌هایی با عنوان اکتان‌‌افزا یا عناوین مشابه در جایگاه‌ها مجاز نیست اما گاهی شخص مشتری درخواست استفاده از این مکمل‌ها را دارد که در این مورد تاکید می‌شود که این مکمل‌ها تاثیری در افزایش کیفیت سوخت ندارند».
علی‌رغم هشدارهای متعدد بابت فروش اجباری مکمل‌های سوخت در جایگاه‌ها و مضر بودن این مواد، همچنان مکمل‌ها در جایگاه‌ها عرضه می‌شوند و تعداد زیادی شکایت نیز از طریق صاحبان خودروها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی وصول شده است.
متصدیان جایگاه‌ها، مکمل‌های سوخت را به اسم مکمل‌های آمریکایی و آلمانی به مشتریان می‌فروشند. اما ناصر رئیس‌فرد، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان جایگاه‌داران سوخت در مورد شیوه تولید این مکمل‌ها می‌گوید: «تولید مکمل سوخت خیلی سخت نیست و تجهیزات خیلی پیشرفته‌ای نمی‌خواهد، به خاطر همین بخش زیادی از مکمل‌های سوختی که در بازار با عناوین متفرقه و حتی خارجی عرضه می‌شود، تولید واحد‌های زیرزمینی بدون مجوز هستند که هیچ نظارتی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد!» در واقع، نه تنها در فروش این مکمل‌ها، اجبار و تحمیل وجود دارد، بلکه خود مکمل‌ها نیز عمدتاً محصولاتی تقلبی هستند!
علاوه بر این مکمل‌های سوخت عرضه‌شده نه تنها تاثیری مثبتی بر عملکرد بهتر خودروها ندارند، بلکه مضر نیز هستند و باعث آسیب رساندن به خودرو می‌شوند. طبق گزارش سازمان استاندارد، اکثر مکمل‌های موجود در بازار تقلبی بوده و استفاده از آن‌ها نتیجه عکس به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل سازمان استاندارد استان تهران از آزمایش چند نمونه از این مکمل‌ها در آزمایشگاه‌های استاندارد و پژوهشگاه نفت خبر داده و گفته است که نتیجه آزمایش‌ها حاکی از بی‌تاثیر بودن آن‌ها بر بنزین مصرفی است. وی از مردم درخواست کرده که از خرید این محصولات خودداری کنند. همچنین تاکنون مواردی از بروز ایراد‌های موتوری و آسیب به سیستم سوخت‌رسانی نیز در اثر استفاده از این مواد گزارش شده است.
در واقع، مکمل‌های سوختی که با تحمیل یا با اصرار کلافه‌کننده متصدیان جایگاه‌ها به مشتریان فروخته می‌شوند باعث افزایش اکتان بنزین نمی‌شوند و کاهش مصرف سوخت را نیز در پی ندارند. پشت پرده فروش اجباری این مکمل‌ها چیزی جز سودجویی نیست و این مکمل‌ها بعضا باعث آسیب رساندن به خودرو نیز می‌شوند.  
 
کد مطلب: 101851
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *