; ?>; ?> حربه تحریم بنزین از دولت آمریکا گرفته شد - مردم سالاری آنلاين
۰
يکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۱۵
از تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تا فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

حربه تحریم بنزین از دولت آمریکا گرفته شد

فردا (دوشنبه ۲۹ بهمن) با حضور رئیس جمهور، فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس افتتاح می‌شود تا دستیابی به رویای خودکفایی بنزین، به‌طور رسمی اعلام شود. با افتتاح سه فازِ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، حربه تحریم صادرات بنزین به ایران که زمانی کارآمد بود، برای همیشه از دولت آمریکا گرفته می‌شود.
فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فردا دوشنبه ۲۹ بهمن افتتاح می شود.
فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فردا دوشنبه ۲۹ بهمن افتتاح می شود.
فردا (دوشنبه ۲۹ بهمن) با حضور رئیس جمهور، فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندرعباس افتتاح می‌شود تا دستیابی به رویای خودکفایی بنزین، به‌طور رسمی اعلام شود. با افتتاح سه فازِ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، حربه تحریم صادرات بنزین به ایران که زمانی کارآمد بود، برای همیشه از دولت آمریکا گرفته می‌شود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دوره کنونی تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی دولت آمریکا فشارهای سخت معیشتی را به مردم وارد ساخته است و این موضوع قابل کتمان نیست. با این حال، اگر منصفانه نگاه کنیم، حتی در این شرایط سخت نیز نقطه‌روشن‌هایی وجود دارد. یکی از نقاط روشن، خودکفایی در تولید بنزین است که با برنامه‌ریزی وزارت نفت در چند سال گذشته و با بهره‌برداری از پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس صورت گرفت.
در دوره پیشین تحریم‌ها، ممنوعیت صادرات بنزین به ایران، یکی از رئوس اصلی تحریم‌های آمریکا بود. در نتیجه فشارهای آمریکا شرکت‌های معروف بین‌المللی نظیر ویتول، ترافیگورا و گلنکور صادرات بنزین به ایران را متوقف کردند. دولت احمدی‌نژاد در اواخر دهه ۸۰، راهی جز این ندید که به سراغ تولید بنزین در برخی واحدهای پتروشیمی برود. در آن روزها که سکان وزارت نفت به مسعود میرکاظمی سپرده شده بود، وی طرح ضربتی افزایش تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی را کلید زد. بعدها ثابت شد که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها، آلودگی شدید به همراه دارد و در دولت روحانی تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی متوقف شد.
به هر صورت در دولت دوم احمدی‌نژاد، تحریم بنزین یک حربه ثدرتمند در دست دولت آمریکا بود و برخی مدیران دولتی در آن زمان حتی از «فتنه بنزینی» حرف می‌زدند. عبدالحسین بیات، معاون وقت وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آذر ۸۹ گفته بود: «اهمیت خودکفایی در تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی حتی در خود مجموعه وزارت نفت هم به خوبی تبیین نشده است. برنامه‌ریزی دشمن برای تحریم بنزینی ایران بسیار دقیق بود؛ دشمنان طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که با تحریم فروش بنزین به ایران و پایان یافتن ذخایر بنزین از ابتدای فصل بازگشایی مدارس [یعنی مهر ۸۹]، ایران با بحران کمبود بنزین روبرو شود. دشمنان برنامه‌ریزی رسانه‌ای برای ایجاد تشنج در کشور را نیز انجام داده بودند».
حالا هشت سال پس از آن زمان، و بدون استفاده از بنزین پتروشیمی‌ها که به استناد بررسی نهادهای ذی‌ربط نظیر سازمان حفاظت محیط زیست مشخص شد که آلودگی بالایی داشته‌اند، رویای خودکفایی بنزین به یک واقعیت تبدیل شده است.
 
خودکفایی بنزین با پالایشگاه ستاره خلیج فارس
چیزی که باعث شد تا ایران بدون نیاز به بنزین پتروشیمی‌ها، در تولید بنزین خودکفا شود، بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود. بیژن زنگنه، وزیر نفت در اواخر دی‌ماه امسال در مورد خودکفایی در تولید بنزین در صحن علنی مجلس گفت: «هدف‌مان این بود که در صورت بازگشت تحریم، به دلیل کمبود و ناتوانایی در تولید بنزین با مشکل روبه‌رو نشویم. هم اکنون بنزین مثل نان شب است و کشور نمی‌تواند ۲ ساعت نداشتن بنزین را تحمل کند. ما با زحمات زیاد توانستیم در ۶ ماهه نخست امسال در زمینه تولید بنزین به تعادل برسیم».
به گفته صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با افزایش تولید بنزین در داخل از مهرماه سال جاری واردات بنزین عملاً متوقف شده است.
دوشنبه ۲۹ بهمن، فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس رسماً با حضور رئیس جمهور، وزیر نفت و برخی از مدیران ارشد کشور افتتاح می‌شود و بدین ترتیب، تولید بنزین در این پالایشگاه بزرگ به ۳۶ میلیون لیتر در روز می‌رسد. فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اردیبهشت سال گذشته افتتاح شد و با تأمین مالی فازهای دو و سه این پالایشگاه، به سرعت کار تکمیل آن‌ها انجام شد تا در مدت تقریباً کوتاهی، ظرفیت تولید بنزین کشور، افزایش قابل توجهی یابد. در واقع، از اردیبهشت سال گذشته تاکنون، ایران بیشترین میزان افزایش تولید بنزین را در تاریخ خود تجربه کرده است.
ظرفیت تولید بنزین در کشور در بهمن ماه سال جاری به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است و این بدان معناست که در نیمه دوم امسال، تولید بنزین در ایران حدود ۲۰ میلیون لیتر در روز، بیش از مصرف کشور است و در صورتی که مصرف بنزین در کشور افزایش قابل توجهی نیابد، حتی می‌توان روی صادرات بنزین و ارزآوری آن نیز حساب باز کرد. برای مدت‌ها، واردات بنزین باعث خروج قابل توجه ارز از کشور می‌شد. در شرایط فعلی نه تنها حربه تحریم بنزین خنثی شده و از خروج ارز ممانعت به‌عمل می‌آید بلکه در برخی از فصول سال که مصرف بنزین در داخل کشور پایین‌تر است، می‌توان چشم به ارزهای حاصل از صادرات این فرآورده نفتی نیز داشت.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نخستین پالایشگاه طراحی‌شده بر اساس خوراک میعانات گازی کشور با ظرفیت پالایش ۳۶۰ هزار بشکه در روز در قالب سه فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت ۷۰۰ هکتار احداث شده است. تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۵، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل سبک و سنگین، بیش از ۳ میلیون لیتر سوخت جت، بیش از ۴ میلیون لیتر گاز فشرده مایع، همچنین ۱۳۰ تن گوگرد جامد، و ۴۲۵ تن هیدروژن از محصولات نهایی این پالایشگاه به شمار می‌رود.
 
کد مطلب: 103078
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *