۱
۰
سه شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
اظهارات عجیب سعید قاسمی:

"با پوشش هلال احمر به مجاهدین اسلامی، آموزش نظامی می‌دادیم"

از انگیزه سعید قاسمی تا تبعات حرف‌هایش
حرف‌های سعید قاسمی، به شدت جنجال‌آفرین شده است. سعید قاسمی در اظهارتی عجیب گفته است که «ما در بوسنی تحت پوشش هلال احمر به نیروهای مجاهدین اسلامی آموزش می‌دادیم و با القاعده همکاری می‌کردیم». این اظهارات، واکنش‌های زیادی برانگیخته است.
حرف‌های سعید قاسمی جنجال زیادی به پا کرده است.
حرف‌های سعید قاسمی جنجال زیادی به پا کرده است.
حرف‌های سعید قاسمی، به شدت جنجال‌آفرین شده است. سعید قاسمی در اظهارتی عجیب گفته است که «ما در بوسنی تحت پوشش هلال احمر به نیروهای مجاهدین اسلامی آموزش می‌دادیم و با القاعده همکاری می‌کردیم». این اظهارات، واکنش‌های زیادی برانگیخته است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، سعید قاسمی که یک سپاهی بازنشسته است، در سالیان اخیر همواره یک چهره جنجالی بوده است. وی در مصاحبه‌ای ویدئویی با برنامه اینترنتی رودرو، حرف‌های عجیبی زده است که حتی واکنش سریع هلال احمر را نیز به همراه داشته است.
سعید قاسمی از فعالیت نظامی در بوسنی در دهه هفتاد شمسی با پوشش هلال احمر حرف زده است. وی گفته است: «در بوسنی تحت پوشش هلال‌ احمر رفته بودیم، به نیروهای مجاهدین آموزش نظامی می‌دادیم. کریستین[امانپور] خبرنگار سی‌ان‌ان ما را لو داد. با القاعده‌ای‌ها باهم بودیم. [القاعده‌ای‌ها] از ما استیل [یعنی سبک و سیاق] گرفتند. با مجاهدین سراسر دنیا یگان‌های جهادی تشکیل دادیم».
سعید قاسمی در حالی این صحبت‌ها را بر زبان رانده و هلال احمر را آماج حملات رسانه‌ای قرار داده که به گفته مسئولان وزارت امور خارجه، آمریکا حساب‌های هلال احمر ایران در خارج از کشور را مسدود کرده و نهادهای بین‌المللی و ایرانیان مقیمِ خارج، نمی‌توانند برای کمک به سیل‌زدگان، مبالغ نقدی خود را به حساب هلال احمر واریز کنند. در واقع، در حالی که دستگاه دیپلماسی کشور تمام تلاش خود را کرده تا دولت آمریکا به تحریم هلال احمر خاتمه دهد یا از شدت این تحریم بکاهد، سعید قاسمی به یکباره وارد صحنه شده و یک موج ضدایرانی علیه هلال احمر به راه انداخته است.
در واقع، سعید قاسمی با اظهارات خود، یک فرصت بزرگ برای تیم ضدایرانی مستقر در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا ایجاد کرده و این سیگنال را فرستاده که هلال احمر، تحت پوشش فعالیت امدادی، اهداف نظامی را دنبال می‌کند.
سخنان عجیب سعید قاسمی، به‌سرعت تکذیب هلال احمر را به دنبال داشت. جمعیت هلال احمر ایران در توئیتی نوشته است: «هلال احمر هیچ‌گاه اجازه استفاده از نشان و لباس خود را به نیروهای نظامی نمی‌دهد. طبق کنوانسیون چهارگانه ژنو در مخاصمات مسلحانه بی‌طرفیم؛ چون کار مهم حمایت از انسانیت و کمک به غیرنظامی‌ها را داریم. اگر فرد یا نهادی از نشان و لباس هلال احمر ایران استفاده کرده، قطعاً بدون هماهنگی بوده است».
 
اظهارات عجیب با چه انگیزه‌ای صورت می‌گیرد؟
ظرف روزهای گذشته، دولت ترامپ در اقدامی بی‌سابقه، سپاه پاسداران را که یک نیروی نظامی رسمی در ایران است در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داسته است و علاوه بر آن، خسارت‌های سیل بی‌سابقه در ایران این نکته در علنی ساخته که حتی جمعیت هلال احمر ایران، توسط دولت آمریکا مورد تحریم قرار گرفته است.
در چنین شرایطی که آمریکا به شدت به دنبال تنش‌آفرینی است، سعید قاسمی یک پاس گل استثنائی به نئوکان‌های کاخ سفید داده است. صحبت‌های قاسمی به نحو عجیبی، شبیه صحبت‌هایی است که بعضاً افرادی همچون مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، بدون ارائه هیچ سند و مدرکی، علیه ایران می‌زنند.
در شبکه‌های مجازی، افرادی که به دنبال افزایش فشارها علیه ایران هستند، سریعاً بهره‌برداری از صحبت‌های سعید قاسمی را آغاز کرده‌اند و نهادهای مختلف در ایران را به «فعالیت‌های تروریستی» متهم کرده‌اند. در واقع، سعید قاسمی خوراک رسانه‌ای برای این افراد و گروه‌ها فراهم کرده است.
برخی در فضای مجازی از این زاویه به موضوع پرداخته‌اند و گفته‌اند که نمی‌توانند بپذیرند که سعید قاسمی، صحبت‌های اخیرش را بدون قصد و غرض انجام داده باشد. فرید مدرسی، روزنامه‌نگار، در توئیتی گفته است: «نمی‌توانم بپذیرم که سعید قاسمی به دلیل نادانی اطلاعات دندان‌گیر برای رسانه‌های معارض جمهوری اسلامی ایران می‌پزد و اتاق فکرهای آمریکایی و اسرائیلی را شادمان می‌کند. این پروژه جنگ‌افروزی دولبه دارد، باید هر دو لبه را شناخت و آن‌ها را زمین زد. نباید خوابید؛ چشمانمان باز است».
برخی نیز خواستار آن شده‌اند که هلال احمر به دلیل اظهارات سعید قاسمی، علیه وی اعلام جرم کرده و او را به دادگاه بکشاند.
به‌طور قطع نمی‌توان گفت که انگیزه سعید قاسمی از به زبان آوردن این اظهارات عجیب‌اش چه بوده است. ما انسان‌ها دستگاه نیت‌خوانی در اختیار نداریم. هرچه که هست اظهارات سعید قاسمی در شرایط فعلی به شدت مخرب است و فشارها را بر مردم ایران، افزایش خواهد داد. این صحبت‌ها، بهانه‌های جدیدی برای افراطیون آمریکایی ایجاد خواهد کرد تا تحریم‌ها را سخت‌تر و سخت‌تر کرده و بر دامنه تهدید‌های خود بیافزایند.
 
کد مطلب: 106126
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
نادانهایی چون سعید قاسمی با بالا رفتن از سفارتخانه ها و این نحوه حرف زدن کشور را به قهقرا بردند
به نام رزمنده و ارزشی