۱
۰
سه شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۲
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از گلایه های کشاورزان شوش دانیال

ریشه گرانی قند و شکر در شوش است؟

در هفته های اخیر برخی فروشندگان اقدام به فروش هر کیلوگرم شکر با قیمت بیش از 10 هزارتومان و قند به بهای بیش از 12 هزارتومان کرده اند و حتی با کمیاب و نایاب شدن این محصول در بازار مواجه شدیم. اما کمتر به ریشه های بروز این مشکل یعنی مشکلات چغندرکاران پرداخته شده است.
ریشه گرانی قند و شکر در شوش است؟
در هفته های اخیر برخی فروشندگان اقدام به فروش هر کیلوگرم شکر با قیمت بیش از 10 هزارتومان و قند به بهای بیش از 12 هزارتومان کرده اند و حتی با کمیاب و نایاب شدن این محصول در بازار مواجه شدیم. اما کمتر به ریشه های بروز این مشکل یعنی مشکلات چغندرکاران پرداخته شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شهرستان شوش در استان خوزستان علاوه بر اینکه در تولید گندم و ذرت رتبه اول کشور را دارد در زمینه کشت چغندرقند پاییزه هم  شهر اول استان خوزستان و کشور محسوب میشود. اما دو تا سه برابر شدن قیمت کرایه حمل هر تن چغندر نسبت به سال گذشته، همچنین عدم خرید از کشاورزان به قیمت واقعی، مشکلاتی برای کشاورزان در پی داشته است چراکه آنها معتقدند دریافت این میزان کرایه توسط کامیون داران برای کشاورزان به صرفه نیست. ضمن اینکه زمینه ساز افزایش قیمت شکر در بازار شده است.
سال گذشته قیمت حمل ونقل هر تن چغندرقند بین 50 تا 60 هزارتومان بود که امسال این رقم برای هر تن در مسافتی حدود هفتصد کیلومتر به 160 هزارتومان رسیده است که افزایش دو تا سه برابری را نشان می دهد.
رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوش دانیال در همین رابطه در گفت و گو با "مردم سالاری آنلاین" گفت : بیش از 11 هزار هکتار چغندرقند پاییزه در مزارع خوزستان کشت شده است و به دلیل عملکرد بالا در شوش و مزیت اقتصادی آن خیلی سریع مورد استقبال کشاورزان قرار گرفت به طوریکه بیش از 6 هزار هکتار حدود 55 درصد از کشت استان در شهرستان شوش انجام شده است و مرحله جدید کشت از سال 92 با انعقاد قرارداد با کارخانه اصفهان شروع به کار کرد و در سال های بعد با ورود کارخانه هایی از جمله چهارمحال، قزوین، اسلام آباد بیستون، نقش جهان و همدان به اوج رسید.
عبدالرحیم رحیمی نیا افزودند: خوشبختانه از سال گذشته کارخانه قند دزفول(شوش) راه اندازی شد و بخشی از کشت هم متعلق به این کارخانه است البته به دلیل سوء مدیریت میزان بازدهی کارخانه پایین بود که اکنون با تغییر مدیریت وضعیت روبه بهبود است.
وی افزود: با وجود عملکرد و بازدهی بالای چغندرقند در شهرستان، مسائل جانبی چغندرکاران را آزرده و این زنگ خطر دلسردی کشاورزان را در سال های آینده به صدا درآورده و زحمات همه دلسوزان وزارت خانه، سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و انجمن صنفی کشاورزان شوش و .... در راستای توسعه و تثبیت کشت این محصول استراتژیک بر اساس سیاست های کلان اقتصادی و افق 1404 جهت رسیدن به خود کفایی تولید شکر را به مخاطره انداخته است.
رحیمی نیا تصریح کرد : باید به تولید ارزش دهیم و دسترنج کشاورز را با قیمت واقعی خرداری کنیم اما متاسفانه قیمت خرید تضمینی محصولاتی مانند چغندرقند ،گندم ، ذرت و جو با توجه به نرخ بالای تورم و هزینه تولید بسیار پایین است و این تفاوت قیمت جز ضرر چیزی عاید کشاورزان نمی کند.
رحیمی نیا اظهار کرد کشاورز یک سال منتظر حاصل دسترنج و برداشت محصول است اما متاسفانه وجود مشکلاتی از جمله کمبود کامیون ، هزینه بالای حمل و .... کام کشاورز را تلخ میکند و همچنین با ورود به فصل برداشت محصول، گذشت زمان و گرمی هوا دغدغه گندیدگی چغندرقند را بیشتر میکند.
وی تاکید کرد: زمانی برای انتظار نداریم و از مسولین کشوری و استانی خواستار چاره اندیشی و اتخاذ تدابیر لازم جهت پشت سر گذاشتن این مسئله هستیم تا از هدر رفتن  زحمات  جلوگیری شود.
رحیمی نیا با بیان اینکه این مشکلات پیش تر و به طور مکرر  به مسئولین در کشور و استان اعلام شده تاکید کرد: افزایش قیمت خرید چغندرقند می تواند کمکی برای جبران هزینه های چند برابری کرایه و دیگر مخارج باشد.
وی در پایان با توجه به مصرف بسیار کم آب چغندر پاییزه ، ضرورت خودکفایی رسیدن در تولید شکر و جلوگیری از خروج ارز برای واردات آن و اشتغال زایی این محصول، با هشدار مجدد نسبت به کاهش شدید سطح زیر کشت این محصول استراتژیک در صورت واقعی نشدن قیمت تضمینی ،عدم حل مشکلات  و ...  خواستار سرعت عمل مسئولین در رفع این مشکلات  شد.
گزارش: مهدی قدیری
کد مطلب: 107709
برچسب ها: چغندر شکر شوش
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مردم
Iran, Islamic Republic of
بعضی از شرکتهای تولید قند شکر انبار کردند و قند هم تولید نمی‌شود کسی هم نظارت نمکند