۰
سه شنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۲
«مردم سالاری آنلاین» گزارش می‌دهد

افزایش متقاضیان اهدا عضو با یک آگهی پر تکرار

در حال حاضر حدود ۲۶ هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند. در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه میشود. برای نجات زندگی این افراد لحظه‌ها مهم‌اند. در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.
افزایش متقاضیان اهدا عضو با یک آگهی پر تکرار
در حال حاضر حدود ۲۶ هزار نفر در انتظار پیوند عضو هستند. در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار اضافه میشود. برای نجات زندگی این افراد لحظه‌ها مهم‌اند. در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد. هر فرد مرگ مغزی می‌تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. در هر ۱۲ ساعت یک بیمار موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» در خاورمیانه ایران اولین کشور در اهدای عضو از مرگ مغزی و پیوند عضو از مرگ مغزی است، اما در دنیا در جایگاه 39 قرار دارد، به همین دلیل نیاز به آگاهی و فرهنگسازی در این زمینه هر روز بیشتر احساس می‌شود. بهبود این جایگاه در صورتی محقق خواهد شد که افراد بیشتری با مرگ مغزی و دریافت کارت اهدا عضو آشنا شوند.
در این خصوص مدیرعامل اهدا عضو ایرانیان با تاکید بر نیاز کشور به آشنایی با مقوله مرگ مغزی و دریافت کارت اهدا عضو در گفت‌وگو با "مردم سالاری آنلاین" گفت: براساس مطالعات انجام شده در زمان وقوع حادثه اگر خانواده‌‌ها از خواست فرد حادثه دیده اطلاع نداشته باشند 48 درصد ممکن است رضایت دهند اما در صورت اطلاع از خواست وی صددرصد رضایت می‌دهند.
«کتایون نجفی‌زاده» با اشاره به اینکه کارت اهدا عضو ارزش قانونی ندارد و در نهایت این اتفاق با رضایت خانواده‌ها انجام می‌گیرد گفت: به همین دلیل باید روش دریافت آن به ساده‌ترین شکل ممکن باشد.
به گفته وی با کمک سازمان ثبت احوال، سازمان فناوری اطلاعات، اپراتورهای تلفن همراه و وزارت بهداشت روشی ابداع شده است که با ارسال کد ملی هر فرد به شماره 3432 در عرض 20 ثانیه کارت اهدا عضو شخص صادر می‌شود.
 
استقبال از کارت اهدا با آگهی پر تکرار
اخیرا آگهی با مضمون تشویق به اهدا عضو به کرات از صدا و سیما پخش می‌شود. تصویر مردی جوان روی آنتن می‌رود که به مناسبت سالگرد اهدای عضو همسرش که بر اثر تصادف او را از دست داده مراسمی ترتیب داده تا تولد دوباره او را در وجود دیگران جشن بگیرد.
نجفی‌زاده با اشاره به این آگهی تلویزیونی که در راستای اطلاع رسانی روش جدید دریافت کارت اهدا عضو طراحی و ساخته شده است گفت: نکته جالب اینجاست که آمار ثبت نام کارت اهدا عضو در انجمن اهدا عضو ایرانیان در سامانه مرکزی ehda.center به صور معمول بین 200 تا 300 نفر بود، اما حالا بعد از پخش این آگهی به حدود 35 هزار نفر رسیده است. مدیر عامل اهدا عضو ایرانیان این اتفاق را نتیجه فرهنگسازی قوی که انجام شده می‌داند.
نجفی‌زاده در پاسخ به این سوال که آیا تعداد دفعات پخش تیزر نتیجه معکوس نداشته است گفت: در خصوص تعداد دفعات پخش ما هیچگونه دخالتی نداشته‌ایم، در واقع به دلیل روز ملی اهدا عضو صدا و سیما وقت بیشتری به این اطلاع رسانی اختصاص داده است.
به گفته وی در این مقوله باید کارشناسی لازم انجام شود که تیزرها در چه بازه زمانی و به چه نحو پخش شود که نتیجه موثرتری داشته باشد.
مدیر عامل انجمن اهدا عضو ایرانیان با بیان اینکه ما تنها فقط خواسته و نیاز جامعه را مطرح کردیم و مابقی کارها توسط ارگان‌های فرهنگی انجام شده است گفت: تیزر این آگهی به رایگان تولید شده است و صدا و سیما هم به صورت رایگان آن را پخش کرده است.
با توجه به افزایش چشمگیر آمار ثبت نام کارت اهدا عضو اما به نظر می‌رسد پخش پر تکرار این آگهی تلوزیونی منجر به دلخوری و اعتراض بخشی از مخاطبان تلویزیون شده است. در همین راستا «محمدحسین رنجبران» مدیرکل اداره روابط عمومی صدا و سیما در صفحه توئیتر خود نوشت «علیرغم اینکه این پیام منجر به ۴۰ برابر شدن اهدای عضو در ایران شده به دلیل توجه به احترام مخاطبان با مدیر کل مرکز بازرگانی سازمان صدا و سیما صحبت کرده تا پخش این تبلیغ کاهش یابد از همین رو از امشب این پیام بازرگانی در تعداد کمتری روی آنتن شبکه های سیما می‌رود.»
 
ایران رتبه نخست خاورمیانه
نجفی‌زاده با اشاره به اینکه پس از فتوای حضرت امام در سال 68 در این خصوص و با وجود متخصصین زبده ایرانی حالا امکان انجام انواع پیوند اعضا و نسوج در ایران مهیا شده است گفت: در حال حاضر در خاورمیانه رتبه اول اهدا عضو از مرگ مغزی و پیوند از مرگ مغزی در همه ارگان‌ها متعلق به ایران است .
به گفته نجفی زاده در جهان اما ایران رتبه سی و نهم را دارد که رتبه قابل قبولی نیست، رتبه اول و دوم متعلق به اسپانیا و کرواسی است، در اسپانیا مردم همانطور که فوتبال را خوب می‌شناسند با اهدا عضو هم آشنا هستند. همه مردم می‌دانند مرده‌هایی هستند که قلبشان برای چند روز با کمک دستگاه‌ها و داروها می‌تپد تا اگر اعضای خانواده به موقع تصمیم بگیرند اعضای ارزشمند به بیماران نیازمند زندگی دوباره ببخشد.
31 شهریور ماه از سال 1395 در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی اهدای عضو، اهدای زندگی نام گرفته است، این روز مصادف است با فتوای تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر جایز بودن اهدای عضو در سال 1368.
 
کد مطلب: 108079
برچسب ها: اهدای عضو
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *