۱
۱
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۵
مردم سالاری آنلاین گزارش می‌دهد

جزئیات کامل قتل میترا استاد توسط محمدعلی نجفی

از ازدواج پرحاشیه تا قتل عجیب و پرحاشیه
محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران و چهره سیاسی شناخته‌شده به قتل همسر دوم خود، میترا استاد، اعتراف کرد. از جزئیات، انگیزه‌ها و پشت‌پرده این قتل چه می‌دانیم؟ مردم سالاری آنلاین در این گزارش، جزئیات و جوانب مختلف قتل میترا استاد را بررسی می‌کند.
از قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، چه می‌دانیم؟
عکس: محمدعلی نجفی در دادسرا با لباس زندان
از قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی، چه می‌دانیم؟ عکس: محمدعلی نجفی در دادسرا با لباس زندان
محمدعلی نجفی، شهردار سابق تهران و چهره سیاسی شناخته‌شده به قتل همسر دوم خود، میترا استاد، اعتراف کرد. از جزئیات، انگیزه‌ها و پشت‌پرده این قتل چه می‌دانیم؟ مردم سالاری آنلاین در این گزارش، جزئیات و جوانب مختلف قتل میترا استاد را بررسی می‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح روز سه‌شنبه هفتم خرداد، مهیار پسر مقتول میترا استاد، دختر محمدعلی نجفی و راننده خانوادگی آن‌ها با جسد مقتول در آپارتمان محل سکونت‌اش روبرو می‌شوند. میترا استاد در طبقه هفتم برج آرمیتا در منطقه سعادت‌آباد تهران زندگی می‌کرد. جسد وی در حمام کشف می‌شود، در حالی که یک گلوله به قلب و یک گلوله به دست وی اصابت کرده بود و سه گلوله نیز به دیوار حمام خورده بود.
یکی از همسایگان میترا استاد در برج آرمیتا، به روزنامه ایران گفته است که صدای شلیک گلوله را در ساعت ۹ و ده دقیقه صبح هفتم خرداد شنیده است. سه نفری که جسد مقتول را در حمام کشف می‌کنند، موضوع را به کلانتری ۱۳۴ شهرک غرب اطلاع می‌دهند و پلیس بلافاصله در محل قتل حاضر می‌شود.
سردار لطفی رئیس پلیس آگاهی تهران، در مورد قتل میترا استاد می‌گوید: «مقتول خانم ٣۵ ساله‌ای بود که در بررسی هویت وی مشخص شد همسر دوم محمدعلی نجفی شهردار سابق تهران، است. در بررسی‌های کارشناسی این فرضیه مطرح شد که مقتول به دست همسرش به قتل رسیده است اما با توجه به اینکه انجام بررسی‌های تکمیلی ضرورت داشت اطلاع‌رسانی اولیه در این رابطه صورت نگرفت».
آن‌گونه که رئیس پلیس آگاهی تهران گفته است، پلیس بلافاصله متوجه می‌شود که محمدعلی نجفی در هنگام قتل در آپارتمان محل سکونت همسرِ مقتول‌اش حضور داشته است. نکته عجیب ماجرا این است که نجفی در منزل میترا استاد، دست‌نوشته‌ای از خود برجای گذاشته بود که در آن به صراحت به قتل همسر دوم‌اش اعتراف کرده بود. این امر نشان‌دهنده آن است که نجفی از آغاز ارتکابِ قتل نیز قصد نداشته، ماجرای کشتن همسرش را انکار کند!
پلیس در بعد از ظهر روز حادثه، اعلام کرد که مظنون اصلی قتل را شناسایی کرده اما تا مشخص شدن ابعاد بیشتر حادثه، آن را معرفی نمی‌کند. شبکه خبر صداوسیما در اقدامی بی‌سابقه قتل همسر دوم محمدعلی نجفی را به‌صورت وسیع پوشش داد و این امر حساسیت‌های عمومی در مورد جوانب مختلف این قتل، جزئیات و انگیزه‌های قاتل را بیشتر کرد.
 
اعتراف محمدعلی نجفی به قتل
محمدعلی نجفی در ساعت ۱۹ روز سه‌شنبه ۷ خرداد خود را تسلیم پلیس و بلافاصله صراحتا به قتل میترا استاد اعتراف کرد. رئیس پلیس آگاهی تهران در این مورد می‌گوید: «در حالی که امورات را پیگیری می‌کردیم حوالی ساعت ١٩، همکاران در یکی از خیابان‌های نزدیک پلیس آگاهی [تهران] آقای نجفی را مشاهده کردند که در حال قدم زدن است و سلاح گرمی که قتل را با آن انجام داده نیز در دستانش است. مأموران پس از مشاهده، وی را به پلیس آگاهی منتقل کردند. البته این فرد اعلام کرده که قصد داشته خود را به پلیس آگاهی معرفی کند. در صحبت‌هایی که با وی انجام شد با صراحت به قتل خانم میترا استاد اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. محمدعلی نجفی در حال حاضر تاکید دارد که خانم میترا استاد را به جهت مشکلاتی که برای ایشان ایجاد کرده به قتل رسانده است».
ازدواج محمدعلی نجفی با میترا استاد از همان ابتدا حاشیه‌ساز بود و توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده بود. محمدعلی نجفی در ۲۱ فروردین ۹۷ به علت چیزی که بیماری خود خوانده بود از شهرداری تهران استعفا کرد و در اردیبهشت ۹۷ با میترا استاد ازدواج کرد! میترا استاد در مصاحبه‌ای در آبان ۹۷ در مورد ازدواج خود با محمد علی نجفی گفته بود: «متاسفانه به من تهمت زدند که من زن صیغه‌ای دکتر نجفی هستم در حالی که من عقدنامه دارم و حتی اگر صیغه هم باشد، هیچ مشکلی نداشت... آقای دکترنجفی از من خیلی محترمانه خواستگاری کردند و من هم بعد از مشورت با خانواده به ایشان جواب مثبت دادم. این زندگی سر گرفته است و دلیلی ندارد که عده‌ای دنبال حواشی باشند. هر موضوعی و مسئله‌ای پیش بیاید با مدرک و سند از آقای دکتر نجفی در رسانه‌ها اعلام می‌کنم. ما اردیبهشت ۹۷ با هم ازدواج کردیم و متاسفانه بر اساس عکس زناشویی ما گفته‌اند چون رابطه نامشروع داشته با او ازدواج کرده است. تهمت‌زننده‌ها را به خدا واگذار می‌کنیم... واقعا اگر مردم منتظر اتفاقی هستند، هر مسئله‌ای از طرف آقای نجفی به‌عنوان خلاف باشد، من در رسانه‌ها اعلام می‌کنم.»
 
نخستین صحبت‌های علنی نجفی پس از قتل میترا استاد
محمد علی نجفی در نخستین مصاحبه خود پس از قتل همسر دوم‌اش میترا استاد گفت: «امروز (سه‌شنبه هفتم خرداد) دعوای دو، سه روز اخیرمان بالا گرفت، مقداری عصبانی شدم و اسلحه را با خود بردم. همسرم به حمام رفت و من هم پشت سرش رفتم اما بیشتر برای اینکه حالتی از ترساندن ایجاد کنم. اسلحه را به همسرم نشان دادم و گفتم که آیا قصد داری این بحث را تمام کنی یا خیر؟ همسرم هول شد و تقریباً با من گلاویز شد. خود را روی من انداخت که اسلحه آماده بود و این اتفاق افتاد.»
نجفی درباره اینکه چرا درباره مشکلات خود شکایت نکرده و به جای آن مرتکب قتل شده است، گفت: «حتماً بهتر بود [شکایت می‌کردم]. اما حقیقت آن این است که در طول یک سال گذشته، راه‌های مختلفی را طی کردم و بارها به ایشان پیشنهاد طلاق توافقی دادم. اما همسرم بنا به دلایل خود قبول نکرد و حاضر نشد. روحیه خاصی داشت که متأسفانه باعث شد که هم من دچار اشتباهی بشوم و هم ایشان جان خود را از دست بدهد».
از صحبت‌های نجفی چنین می‌توان استنباط کرد که اختلافات شدید با میترا استاد و فشارهای شدید روانی، عامل قتل همسرش توسط وی بوده است. رئیس پلیس آگاهی تهران گفته است: «محمد علی نجفی اعلام می‌کند از زمانی که با خانم میترا استاد ازدواج کرده مشکلاتی داشته است. با توجه به اینکه آقای نجفی فرد شناخته شده‌ای بوده است، ترسی از مسائل خود داشته که منجر به وقوع این قتل شده است».
پریسا صالحی خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری انصاف نیوز در روز هفتم خرداد در توئیتی مدعی شد که همسر دوم محمدعلی نجفی روز ششم خرداد با انصاف‌نیوز تماس گرفته و خواستار مصاحبه شده و در همان روزی که قرار بوده به دفتر انصاف‌نیوز برود، به قتل رسیده است. این توئیت باعث شد تا گمانه‌زنی‌های بسیاری در فضای مجازی در مورد انگیزه‌ها و پشت پرده این قتل صورت گیرد. با این حال، نمی‌توان گفت که مصاحبه احتمالی و در شُرف انجامِ میترا استاد با یکی از رسانه‌ها، علت قتل وی بوده است. احتمالاً درگیری‌های طولانی و اختلافات جدی در این قتل دست داشته که محمدعلی نجفی را بر آن داشته تا به فکر تهیه اسلحه باشد. در واقع، از آنجا که دسترسی به اسلحه به راحتی و در طی چند ساعت امکان‌پذیر نیست، بعید است آگاهی محمدعلی نجفی نسبت به این موضوع ‌که همسرش قصد انجام مصاحبه با یکی از رسانه‌ها را دارد، انگیزه ارتکاب قتل را ایجاد کرده باشد.

توضیح نجفی درباره‌ی سلاحش
محمدعلی نجفی می‌گوید اسلحه او از سال ۱۳۶۰ که وزیر فرهنگ و آموزش عالی بوده، هم‌زمان با ترورهای خیابانی، در اختیار او گذاشته شده است.
نجفی گفته است: «به صورت مرتب کارت سلاح من تمدید مى‌شد. فکر مى‌کنم تا سال ۹۶ این کارت تمدید شد... ۱۵ سال است که این اسلحه را نه حمل و نه استفاده کرده بودم. کارت آن بعد از اینکه مهلتش در سال ۹۴ یا ۹۶ تمام شده بود مجددا تمدید نکرده بودم که دیروز متوجه شدم زمان تمدید آن تمام شده است.»
رئیس پلیس تهران پیش‌تر گفته بود که مجوز سلاح نجفی در سال ۱۳۹۴ به پایان رسیده است.

روایت مادر میترا استاد از قتل دخترش
 مادر میترا استاد، به روزنامه ایران، گفته است: «میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‌کرد. حتی در فیلمی به نام «باران» هم بازی کرده بود و جایزه هم گرفته بود... پسرش همیشه به ما می‌گفت که میترا با نجفی اختلاف دارند. دخترم حتی ساعت ۴ و نیم بامداد سه‌شنبه ۷ خرداد و درست ساعاتی قبل از این‌که به قتل برسد به برادرش پیام داد که تا الان با نجفی درگیر بوده است. او را دلداری دادیم و گفتیم که به خاطر مهیار (پسرش) حرفی نزند. مهیار امتحان ریاضی داشت و این درگیری‌ها در روحیه او تأثیر می‌گذاشت. دیروز صبح مهیار هراسان تماس گرفت و خبر مرگ میترا را داد... من از خون دخترم نمی‌گذرم و برای قاتلش قصاص می‌خواهم».

می‌خواستم خودکشی کنم/ یک نهاد تماس‌هایم را شنود می‌کرد
محمدعلی نجفی که امروز هشتم خرداد در پی اعتراف به قتل همسر دوم خود برای انجام بازپرسی به دادسرای امور جنایی تهران منتقل شده بود، در دادسرا گفت: مهریه همسرم ١٣٦٢ سکه بود و هر چقدر اصرار می‌کردم که از یکدیگر جدا شویم، قبول نمی‌کرد. این اواخر گفتم من حاضرم هر چه دارم بدهم تا مهریه‌ات را پرداخت کنم اما می‌گفت می‌خواهم کاری کنم که از زندگی بیزار شوی.
نجفی افزود: یک نهاد تماس‌های مرا شنود می‌کرد و در اختیار همسرم قرار می‌داده است که در این خصوص شکایت کردم، اما این موضوع انگیزه قتل نبوده است. بعد از این حادثه به سر خاک پدر و پدربزرگم رفتم که خود را بکشم؛ اما زمانی که با خود فکر کردم به این نتیجه رسیدم که قانون راه بهتری است و تصمیم گرفتم که خود را معرفی کنم.
محمدعلی نجفی در ادامه گفت: از وقتی که [میترا استاد] به عقد من درآمد از اردیبهشت پارسال تا دیروز مسائل ناموسی نبود، اما تهدید ناموسی زیاد می‌کرد و یکی از اصلی‌ترین مسائل دعوای ما همین موضوع بوده است. هر وقت صحبت از طلاق می‌کردیم شروع به شکستن وسایل خانه می‌کرد و با کارد حمله می‌کرد. من به قصد کشتن نرفتم و می‌خواستم بترسانمش.
نجفی در دادسرا همچنین گفت: در دوران زندگی حدود یک ساله‌ام با میترا استاد بجز لحظات کوتاهی همیشه با هم درگیر بودیم و اجازه نمی‌داد او را طلاق دهم و همیشه من را تهدید می‌کرد و حتی برای خروج از منزل هم همیشه محدودیت داشتم. در یک سال اخیر خودم یک بار و همسر دومم سه بار قصد خودکشی داشتیم.

ناگفته‌هایی از زبان همسر اول نجفی
همسر اول محمدعلی نجفی که صبح امروز در دادسرای امور جنایی تهران حاضر شده بود، اطلاعاتی عجیب از زندگی یکسال گذشته وی و میترا استاد ارائه داد.
همسر اول نجفی به «رکنا» گفته است: من و همسرم 42 سال با هم زندگی کرده ایم و هیچ مردی به مودبی ایشان ندیده‌ام. آرام‌تر از شوهرم کسی را سراغ ندارم اما او از وقتی با میترا استاد ازدواج کرد دیگر مرد سابق نبود؛ دیگر اجازه نداشت به من و دخترش سر بزند. تحت فشار بود حتی یکبار گفت شاید برای خلاصی از رفتارهای میترا مجبور به طلاق بشویم. اما دلش به این کار نبود. میترا بارها شوهرم را تهدید کرده بود که به ما که خانواده‌اش هستیم اسید بپاشد و ضربه بزند و شوهرم برای اینکه ما در امان باشیم و حساسیتی وجود نداشته باشد رابطه‌مان را قطع کرده بود. میترا یکسال فقط شوهرم را تهدید می‌کرد هنوز دلیلش را نمی‌دانم. اما از وضعیت شوهرم خیلی نگرانم او حقش این نبود؛ مردی بزرگ و با اخلاق که ناگهان عوض شد و به خودش لطمه بزرگی زد.

 پاسخ پلیس به برخی ابهامات
رییس پلیس پایتخت جزئیات بیشتری از دستگیری شهردار اسبق تهران به اتهام قتل همسر دومش را تشریح کرد.
به گزارش ایسنا، سردار حسین رحیمی در نشست خبری، گفت: به محض اینکه ما با خبر شدیم تمام‌عوامل پلیس اقدامات خود برای شناسایی قاتل را آغاز کرد و در همان دقایق اولیه با توجه به مستندات و مدارک و قرائن و شواهد متوجه شدیم که قتل از طرف ایشان است.
وی ادامه داد: اما با توجه به اطلاعات و شواهدی که از فرزند خوانده، تماس‌ها و راننده‌اش به دست آوردیم نمی‌خواستیم  شرایط طوری شود که به خودش آسیبی برساند.
رحیمی با بیان اینکه شش نقطه که احتمال حضور نجفی در آن می‌رفت را شناسایی کردیم، گفت: یکی از این محل‌ها قم بود. یکی ویلایشان و .... که در نهایت این فرد حوالی ساعت ۱۹ در محدوده خیابان وحدت اسلامی مشاهده شد و در شرایط تردید برای معرفی خود به آگاهی بود که تنها مشاهده و دستگیر شد.
رحیمی با بیان اینکه نجفی هنگام دستگیری تنها بود، گفت: برخی گفتند چرا چایی جلوی این فرد بود؟ ما چایی را برای افسر پرونده و بعد از افطار آوردیم که به ایشان هم داده شد و این رفتار انسانی است.
وی افزود: گفتند چرا کت و شلوار تن آن فرد بود؟ این فیلم‌ها وقتی گرفته شد که متهم تاره خودش را به آگاهی معرفی کرده و در حال توضیح بود.
رییس پلیس پایتخت در مورد سلاح محمدعلی نجفی نیز گفت: این فرد به سبب مسئولیتی که داشته تا سال ۹۴ دارای مجوز حمل سلاح بوده اما محافظ نداشت، اما پس از آن تاریخ این طور نبوده و مجوزی نداشته است.
رحیمی با بیان اینکه قتل ساعت ۱۰ انجام شد، گفت:  متهم به قتل تا حدود یک ساعت پس از وقوع قتل در محل حضور داشته و مدارکش را جمع اوری کرد و پس از آن فرزند این فرد به محل رسیده ومطلع شده. ساعت ۱۲ هم قتل محرز شد و پلیس وارد شد وما در اولین فرصتی که مطلع شدیم و اطلاع رسانی آغاز شد.
رییس پلیس پایتخت در مورد اینکه آیا تیر کمونه کرده و به پای نجفی برخورد کرده است؟ گفت: این موضوع کذب است وی هیچ‌ مجروحیتی نداشت، اما لباس خونی بوده است.
وی درباره دلیل سفر به قم نیز گفت: نجفی بعد از خروج از خانه رفته قم سرمزار پدرش وبرگشته که دستگیر شده است.
کد مطلب: 108504
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عععععععععععاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااالللللللللللللللللللللللییییییییی