۱
چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۷
گزارش "مردم سالاری آنلاین" از حواشی دیدارهای ظریف و فاینستاین از دوازده سال پیش تا امروز

دردسرهای خانم سناتور پس از دیدار با ظریف

چندی پیش یکی از خبرنگاران " پولیتیکو" از مشاهده عینی خود مبنی بر نمایش شماره نام و تلفن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بر صفحه گوشی سناتور فاینستاین، خبر داد. در پی این گزارش، دفتر داین فاینستاین با تایید اینکه وی در جریان سفر ظریف به نیویورک، در یک شام کاری با او گفت‌وگو کرده است، تأکید کرد که این دیدار با «اطلاع و مشورت» وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت. اما چرا این دیدار تا این حد حاشیه ساز شد؟
سناتور فاینستاین و محمدجواد ظریف
سناتور فاینستاین و محمدجواد ظریف
چندی پیش یکی از خبرنگاران " پولیتیکو" از مشاهده عینی خود مبنی بر نمایش شماره نام و تلفن محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بر صفحه گوشی سناتور فاینستاین، خبر داد. در پی این گزارش، دفتر داین فاینستاین با تایید اینکه وی در جریان سفر ظریف به نیویورک، در یک شام کاری با او گفت‌وگو کرده است، تأکید کرد که این دیدار با «اطلاع و مشورت» وزارت خارجه آمریکا صورت گرفت. اما چرا این دیدار تا این حد حاشیه ساز شد؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، این دیدار همان طور که داخل کشور ما توسط برخی، وزیر خارجه را تحت فشار قرار داد و با انتقادهایی همراه شد، در آمریکا نیز برای خانم فاینستاین گران تمام شد.  
در قدم اول مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز پنج‌شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز، از این دیدار انتقاد کرد و گفت: «چنین اقداماتی در مرز قانون لوگان است و همه از خطرات دیدار شهروندان با مقام‌های کشورهای دیگر، اگر به نمایندگی از ایالات متحده باشد، مطلعیم. »
 این سخنان پومپئو نشان داد که بر خلاف آنچه دفتر این سناتور آمریکایی دموکرات اعلام کرده، اطلاع و مشورتی در کار نبوده و وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با این اقدام مخالف بوده است. همین امر که نشان از تناقض گویی دفتر این سناتور داشت، موجب انتقادات فراوانی از خانم فاینستاین در رسانه ها و شبکه های اجتماعی توسط بسیاری از آمریکایی ها شد، به ویژه جمهوری خواهان که پیش از این جان کری وزیر اسبق امور خارجه آمریکا را ناقض قانون لوگان می دانستند، حال این سناتور آمریکا را به نقض آن قانون نیز متهم کرده اند. گفتنی است قانون لوگان هرگونه تماس شهروندان آمریکا را با دولت‌هایی که با این کشور دچار اختلاف هستند منوط به اخذ مجوز از وزارت خارجه کرده است.
 در واقع جمهوری خواهان از فرصت این دیدارها برای ضربه زدن به دموکرات ها که به دنبال گزارش بازرس مولر حملات زیادی را به ترامپ کرده بودند، استفاده کردند.
 
سناتور فاینستاین کیست؟
خانم فاینستاین متولد سان فرانسیسکو، لیسانس هنر خود را در سال 1995 از دانشگاه استنفورد این شهر گرفت. او اصالتا یهودی است. به طوریکه پدربزرگ و مادر بزرگ او از سمت پدر از مهاجران یهودی لهستان بوده اند. همچنین پدر بزرگ و مادر بزرگ او از سمت مادری متعلق به خانواده روزنبرگ در سن پترزبورگ روسیه بوده اند. این خانم در آمریکا شان و منزلت بالایی دارد، او با 85 سال سن، مسن ترین سناتور زن تاریخ این کشور است و بیشترین سابقه را به عنوان یک زن در چنین جایگاهی دارد.
در سان فرانسیسکو تنها مجسمه 3 زن وجود دارد که یکی از آن ها مجسمه فاینستاین است که اولین شهردار زن سان فرانسیسکو نیز لقب گرفته است.
اما واکنش های گسترده به دیدار او با وزیر امور خارجه ایران از انتشار یک کلیپ در شبکه های اجتماعی به ویژه "توییتر" آغاز شد. در سال 2015 او در مصاحبه شبکه خبری "سی اِن اِن" نتانیاهو را متبکر می خواند. این کلیپ توسط مخالفان ایران و طرفداران آمریکا و اسرائیل پس از دیدار این سناتور با ظریف انتشار گسترده یافته است.
در این مصاحبه که درست روز قبل از سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا انجام می شود، دانا بش مجری زن این شبکه آمریکایی از این سناتور در خصوص ادعای نتانیاهو که برای تمام جامعه یهودی آمریکا سخن خواهد گفت، سوال می پرسد. دانا بش می پرسد: نتانیاهو می گوید که برای همه یهودیان صحبت می کند، آیا او برای شما سخن می گوید؟ فاینستاین پاسخ میدهد که خیر او برای من در این مورد صحبت نمی کند. این مجری می پرسد که آیا سخنان او شما را آزار می دهد؟ این سناتور پاسخ میدهد: من فکر می کنم این ترجیحا یک سخنرانی متکبرانه است. معتقدم جامعه یهودی مانند هر جامعه دیگری است. نقطه نظرات گوناگونی وجود دارد. من فکر می کنم تکبر برای اسرائیل مناسب نیست.
برخی از کاربران آمریکایی با انتشار این ویدئو نوشتند که فاینستاین ضد اسرائیل و دوستدار ایران است!
همچنین "مارک لوین" حقوقدان و نویسنده که یک شخصیت رادیویی مطرح در آمریکا است به شدت به ارتباط سناتور آمریکایی با ظریف انتقاد کرد.
او دموکرات ها را  پس از انتشار این خبر، به دورویی متهم کرد و گفت: او(سناتور فاینستاین) هم اکنون سخنگوی دشمن است. او  در کمیته اطلاعات سنا حضور دارد. برای سالها او یک راننده داشت که یک جاسوس کمونیست برای چین بود. شوهر او تجارت زیادی با کمونیست های چینی انجام داده است.آیا کسی او را در مورد تماس تلفنی با ظریف احضار می کند؟ آیا کسی او را در مورد راننده اش و تعاملات تجاری همسرش با چین احضار می کند؟ البته که نه. آیا کسی از او  در خصوص این تماس تلفنی با وزیر خارجه ایران و احتمالا تماس های دیگری که داشته است او را بازخواست می کند؟
مارک سیمونه یک گوینده رادیو است که در شبکه های اجتماعی فعالیت دارد، او یکی از افرادی است که به این دیدار در توییتر واکنش نشان داده است. او که دارای 178 هزار دنبال کننده در این شبکه اجتماعی است، نوشته است:"اخیر جان کری و فاینستاین در حال تبانی با دشمنان ما به چنگ افتاده اند. فیک نیوز(احتمالا اشاره به سی اِن اِن) کاملا ساکت است و حتی نانسی پلوسی به این موضوع ورود نکرده است.
چارلی کرک یکی دیگر از واکنش دهنده ها در شبکه توییتر است. او بیش از 1 میلیون دنبال کننده دارد و در رشته توییت هایی خواستار بررسی پرونده جاسوسی راننده این سناتور امریکایی و تحقیق در خصوص دیدار او با مقام ایرانی است.
در کنار این واکنش ها نکته ای که پس از رسانه ای شدن این دیدار درباره آن صحبت نشده ولی سخنگوی وزارت خارجه ایران به صورت خفیف به آن اشاره کرده است، موضوع سابقه داشتن چنین دیدارهایی است.
گزارشی از نیویورکر به دست آمده که به سابقه دیدار این دو تن و دیدارهای ظریف با سایر مقامات و اشخاص آمریکایی اشاره دارد. این رسانه نوشت: ظریف و سناتور فاینستاین در سال 2006 با یکدیگر دیدار کردند که سناتور آمریکایی طرح پیشنهادی ظریف به دولت جرج بوش را در دست داشت. طرحی که به گفته فاینستاین، بوش در باره آن هرگز پاسخی نداد. او در تماس ماند و ظریف را بار دیگر در سپتامبر ملاقات کرد.
سناتور فاینستاین در زمینه این دیدار در آن مقطع در مورد ظریف گفته است: "او بازی نمی کند، او جملات آتش افروز تولید نمی کند، او متفکر است، او واقعی است و می خواهد به مردم کشورش کمک کند و آنها را در جهت دیگری هدایت کند. این برای من در سنجش یک فرد مهم است. "
این گزارش می افزاید که ظریف در بین سال های 2002 تا 2007 به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل با "جو بایدن" معاون اول رئیس جمهور و "چاک هیگل" وزیر دفاع دولت اوباما در دوره ای که آن دو در مجلس سنا عضویت داشتند، دیدار کرده است. در سال 2007 دولت جرج بوش در یک معافیت نادر، محدودیت سفر تا 25 مایل از نیویورک را برای دیپلمات های ایرانی کنار گذاشت و به عبارتی تردد بیش از این محدوده را مجاز دانست. به طوریکه او بتواند به عنوان صحبت های پایانی در این سمت در واشنگتن به تماس های نشانگر حسن نیت با کنگره بپردازد.
جو بایدن بعد از دیدار با ظریف گفت: او یک مدافع سرسخت است اما او همچنین یک عملگرا است و نه فردی متعصب، او می تواند نقش مهمی در حل اختلاف های قابل توجه ما با ایران به صورت مسالمت آمیز بازی کند.
ظریف تنها فردی است در دنیا که هم می تواند با حسن نصرالله حزب الله لبنان تماس بگیرد و هم اینکه شماره و نامش روی آیفون خانم سناتور نقش ببندد. یک دوگانگی هوشمندانه و ارتباط گستر که لازمه یک دیپلماسی فعال در جهان امروز است.
نیویورک پست ضمن ارائه گزارشی در خصوص دیدار مذکور با پرسش هایی پیایی در مورد گفته های خانم سناتور به ظریف گمانه زنی می کند. این رسانه نوشته است: " آیا او تلاش های جناح خود را برای تضعیف احتمال زیر پا گذاشتن قوانین با او به اشتراک گذاشته است؟ آیا او به ظریف گفت که منتظر خروج دولت ترامپ و روی کار آمدن دولتی باشند که به ایران احترام بگذارد؟ آیا او گفت که دموکرات ها تمایل انعطاف بیشتری را بعد از انتخابات آینده دارند؟
البته باید در نظر داشت که فاینستاین فقط یک سناتور معمولی نیست. او یکی از طرفداران اصلی بازگشایی پرونده برجام است. از همین رو بلیز مدیا آمریکا یک رسانه محافظه کار در تحلیلی آورده که این تنها یک دیدار هماهنگ نشده سناتور آمریکایی با وزیرخارجه یک کشور متخاصم نیست، در حقیقت این حتی فقط یک سند نیست بلکه این همکاری نزدیک یک دیپلمات ویژه با دولت پیشین بر سر توافقی است که زیاد از میز دور نشده است.
این خبرگزاری می افزاید: حقیقت این است که وزیر خارجه چایی و شیرینی (کرامپت) خورده است و تنها در مذاکره هشدار داده که ایالت متحده آمریکا نباید نیروی نظامی بیشتری به منطقه ارسال کند.
به هر حال پایان ماه میلادی گذشته ظریف و فاینستاین یا یکدیگر دیدار کردند، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این دیدار به ظریف تاختند و در آمریکا پمپئو و سایر جمهوری خواهان فاینستاین را محکوم کرده اند. هر چند از محتوای این دیدار و مکان آن به طور رسمی سخنی منتشر نشده، اما باید مطمئن بود که سناتور آمریکایی آنقدر باهوش بوده که ظریف او را به "کافه میلانو" در واشتنگتن محل پاتوق سیاسیون و جلسات لابی گری نبرده باشد.
گزارش : محمد جواد موسوی زاده
منابع:
1: https://en.wikipedia.org/wiki/Dianne_Feinstein
2: https://www.instagram.com/statues.for.equality/
3: https://www.conservativereview.com/news/levin-what-in-the-hell-is-dianne-feinstein-doing-talking-on-an-iphone-to-the-iranian-foreign-minister/
4: https://www.newyorker.com/magazine/2014/05/26/the-adversary-2
5: https://nypost.com/2019/05/23/how-is-this-not-colluding-with-americas-enemies/
 
 
کد مطلب: 108531
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *