۱
۰
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۹
رشوه ۱۱ میلیاردی به رئیس دفتر یکی از روسای سابق مجلس

دالان تودرتوی فساد بزرگ در بانک سرمایه

روز به روز ابعاد گسترده‌تری از فساد بزرگ در بانک سرمایه علنی می‌شود. در هجدمین جلسه دادگاه بانک سرمایه، یاسر ضیایی، قائم مقام پیشین بانک سرمایه اعتراف کرد که حدود ۱۱ میلیارد تومان به درویش نوری، رئیس دفتر یکی از روسای پیشین مجلس، رشوه داده است. پای یک روحانی هم به این پرونده باز شده و به زودی در دادگاه ویژه روحانیت، علیه او اعلام جرم می‌شود. در دالان تودرتوی فساد بزرگ در بانک سرمایه واقعاً چه گذشته است؟
رئیس دفتر یکی از روسای پیشین مجلس از قائم مقام وقت بانک سرمایه رشوه یازده میلیارد تومانی دریافت کرده است.
رئیس دفتر یکی از روسای پیشین مجلس از قائم مقام وقت بانک سرمایه رشوه یازده میلیارد تومانی دریافت کرده است.
روز به روز ابعاد گسترده‌تری از فساد بزرگ در بانک سرمایه علنی می‌شود. در هجدمین جلسه دادگاه بانک سرمایه، یاسر ضیایی، قائم مقام پیشین بانک سرمایه اعتراف کرد که حدود ۱۱ میلیارد تومان به درویش نوری، رئیس دفتر یکی از روسای پیشین مجلس، رشوه داده است. پای یک روحانی هم به این پرونده باز شده و به زودی در دادگاه ویژه روحانیت، علیه او اعلام جرم می‌شود. در دالان تودرتوی فساد بزرگ در بانک سرمایه واقعاً چه گذشته است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، امروز (چهارشنبه ۱۹ تیر) هجدمین جلسه دادگاه بانک سرمایه برگزار شد و اتهامات یاسر ضیایی، قائم مقام سابق بانک سرمایه و مدیرعامل پیشین شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، بررسی شد.
آن‌گونه که از جلسات دادگاه برمی‌آید یاسر ضیایی از عوامل موثر حسین هدایتی، معروف به عابر بانک دنیای فوتبال، در بانک سرمایه بوده است. یاسر ضیایی توانسته بوده در اوج جوانی، سمت قائم مقامی بانک سرمایه را به‌دست آورد. نماینده دادستان در یکی از جلسات دادگاه در مورد رابطه هدایتی و ضیایی گفته بود: «یاسر ضیایی قائم‌مقام وقت بانک سرمایه بدون اخذ وثیقه، مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان به حسین هدایتی وام داده است و در ازای آن ۲.۵ میلیارد تومان دریافت کرده است و اکنون هم در منزل وی سکونت دارد!» 
امروز قاضی دادگاه خطاب به ضیایی گفت: «شما با سن کم در هیأت مدیره بانک سرمایه و پتروشیمی‌ها حضور داشتید و با سازمان‌یافتگی هم وارد شدید. از کسانی که این چینش را انجام دادند، اطلاع داریم؛ حتی اگر نخواهید به ما بگویید. هرکس هم که باشد از روسای ادوار مجلس باشد تا برادر دیگران باشد و غیره را اسم بیاورید و. اگر اسم نمی‌آورید ما می‌گوییم. اطلاعات خود را ارائه دهید. شما دیروز هم ۱۰ درصد فسادها را گفتید و ۹۰ درصد را پنهان کردید».
دادگاه بانک سرمایه حدود ۴۰۰ متهم دارد و این اظهارت قاضی دادگاه نشان می‌دهد که احتمالاً به جز این ۴۰۰ متهم، به‌زودی پای افراد شناخته‌شده دیگری نیز به این پرونده باز شود.
بنا به کیفرخواست صادره، بانک سرمایه در ۱۴ هزار میلیارد تومان از اموال فرهنگیان خیانت در امانت کرده است. این میزان از تخلف، بدون زدوبندهای پیچیده و ایجاد شبکه‌ گسترده‌ای از روابط امکان‌ناپذیر است و روزبه‌روز لایه‌های بیشتری از این روابط، هرچند به‌صورت مبهم، آشکار می‌شود.
آن‌طور که نماینده نماینده سازمان بازرسی کل کشور امروز در دادگاه گفت یاسر ضیایی از ابتدای ورود به بانک سرمایه تا انتها، درگیر «فساد سازمان‌یافته» بوده است. وی در یک مورد، اقدام به تشکیل شرکت‌های کاغذی (شرکت‌های صوری که عملاً وجود خارجی ندارند) می‌کرده و به اسم این شرکت‌ها قیر را از شرکت نفت پاسارگاد خریداری می‌کرده و به فروش می‌رسانده است! وی رابط شرکت‌هایی در بانک سرمایه بوده که تسهیلات کلان از این بانک گرفته بودند و تمام اعضای آن نیز کارتن‌خواب بوده‌اند.
 
نقطه اوج داستان قائم مقام سابق بانک سرمایه اما آن‌جاست که وی حدود ۱۱ میلیارد تومان رشوه به رئیس دفتر یکی از روسای سابق مجلس پرداخت کرده است. نماینده دادستان در جلسه علنی دادگاه بانک سرمایه گفت: «متهم ضیایی اعلام کرده پرداخت مبلغ ١٠ میلیارد و ٧٠٠ میلیون تومان به آقای درویش نوری رئیس دفتر یکی از روسای ادوار مجلس، از محل رشوه بوده است؛ بنابراین باید هر چه سریعتر این پول برگردانده شود». این رشوه از محل، مبالغ دریافتی از حسین هدایتی هدایتی صورت گرفته است.
همچنین نماینده دادستان از نفوذ یک روحانی در پرونده فساد بانک سرمایه خبر داد و گفت به زودی علیه این شخص در دادگاه ویژه روحانیت اعلام جرم خواهیم کرد. گرچه گمانه‌زنی‌ها در مورد این اسامی از هم‌اکنون در فضای مجازی آغاز شده است، اما آنچه که در دادگاه عملاً گفته شده هنوز مبهم است و باید دید آیا پای چهره‌های شناخته‌شده‌تر نیز به دادگاه بانک سرمایه نیز باز می‌شود یا خیر.
 
کلاف سردرگم فساد در بانک سرمایه
به‌نظر می‌رسد دادگاه فساد در بانک سرمایه، راه درازی در پیش داشته باشد. هنوز معماهای بساری وجود دارد که برای افکار عمومی حل‌ناشده باقی مانده‌اند.
همان‌طور که قاضی‌ مسعودی‌مقام گفته است افرادی مثل یاسر ضیایی این امکان برایشان وجود نداشته که بدون اتکاء به چهره‌های پرنفوذ و شناخته‌شده بتوانند به سمت‌های مهم در بانک سرمایه یا صندوق ذخیره فرهنگیان دست پیدا کنند. کشف و بررسی اتهامات این چهره‌ها، مهم‌ترین بخش در حل معمای فساد بزرگ در بانک سرمایه خواهد بود.
در موردی عجیب هنوز بهروز ریخته‌گران نیز در جلسات دادگاه بانک سرمایه حاضر نشده است. بهروز ریخته‌گران در اسفند سال ۸۶، یعنی زمانی که محمدباقر قالبیاف شهردار تهران بود، برای خرید بلوک ۳۸ درصدی بانک سرمایه اقدام می‌کند. شهرداری تهران در آن زمان، مالک ۳۸ درصد از سهام بانک سرمایه بود. عده زیادی معتقدند که ریخته‌گران، بزرگ‌ترین غایب جلسات دادگاه بانک سرمایه است و حضور او در دادگاه علنی می‌تواند بسیاری از جنبه‌های تاریک این پرونده را روشن کند.
گزارش مردم سالاری آنلاین در مورد اتهامات بهروز ریخته‌گران را از اینجا بخوانید: بهروز ریخته‌گران، کسی که بدون پرداخت پول، مالک یک بانک و دو پتروشیمی شد  
کد مطلب: 110938
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مجتبی مقیم امانی و پسر تازه به دوران رسیده اش علیرضا مقیم امانی رو سرچ کنید.