۵
۳
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۲
مردم سالاری آنلاین بررسی می‌کند

بودجه ۲۰ برنامه: از حق بیمه طلاب تا نوسازی مدارس

لایحه بودجه نشان می‌دهد که دولت در سال آینده قصد دارد چه مبالغی برای برنامه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، حمایتی، زیست‌محیطی و غیره هزینه کند. مردم سالاری آنلاین، در این گزارش و اینفوگرافی و همراه با آن، بودجه پیشنهادی دولت برای ۲۰ برنامه مختلف، از حق بیمه طلاب و امور فرهنگی بسیج و اعزام مبلغان دینی به نقاط مختلف کشور گرفته تا نوسازی و تجهیز مدارس و ایمنی حمل و نقل هوایی را با هم مقایسه کرده است. دولت چه بودجه‌ای برای هریک از این برنامه‌ها تعیین کرده است؟
برنامه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، آموزشی، حمایتی و زیست محیطی چه سهمی از بودجه دولت در سال ۹۹ دارند؟
برنامه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، آموزشی، حمایتی و زیست محیطی چه سهمی از بودجه دولت در سال ۹۹ دارند؟
لایحه بودجه نشان می‌دهد که دولت در سال آینده قصد دارد چه مبالغی برای برنامه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، حمایتی، زیست‌محیطی و غیره هزینه کند. مردم سالاری آنلاین، در این گزارش و اینفوگرافی و همراه با آن، بودجه پیشنهادی دولت برای ۲۰ برنامه مختلف، از حق بیمه طلاب و امور فرهنگی بسیج و اعزام مبلغان دینی به نقاط مختلف کشور گرفته تا نوسازی و تجهیز مدارس و ایمنی حمل و نقل هوایی را با هم مقایسه کرده است. دولت چه بودجه‌ای برای هریک از این برنامه‌ها تعیین کرده است؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، از حیث کمبود منابع، سال آینده یکی از دشوارترین سال‌ها در چند دهه اخیر است و دولت باید بتواند منابع محدود خود را در سال ۹۹ به‌طور بهینه مدیریت کند. در حالی که بزرگ‌ترین مشکل دولت، کسری بودجه است، این موضوع بیش از پیش اهمیت می‌یابد که دولت در بودجه‌ریزی خود، وزن بیشتری برای کدام یک از برنامه‌ها قائل شده است.
مردم سالاری آنلاین که پیشتر طی دو گزارش و اینفوگرافی مجزا (گزارش «بودجه ۲۰ نهاد: از سازمان بسیج تا دبیرخانه مجلس خبرگان» و گزارش «بودجه ۲۳ نهاد مذهبی و فرهنگی در سال ۹۹»)، بودجه پیشنهادی دولت برای ۴۳ نهاد مختلف را بررسی کرده بود، این بار به سراغ بودجه پیشنهادشده برای برنامه‌ها رفته و بودجه ۲۰ برنامه مختلف در لایحه بودجه سال ۹۹ را بررسی کرده است.
در میان برنامه‌هایی که ما بررسی کرده‌ایم، حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل، بیشترین وزن را دارد و دولت برای آن در سال ۹۹، بودجه ۳۹۵ میلیارد تومانی پیشنهاد داده است. در قانون بودجه سال جاری، بودجه حق بیمه طلاب ۳۴۵ میلیارد تومان بوده و برای سال آینده، دولت ۵۰ میلیارد تومان به این عدد افزوده است.
بودجه برنامه حمایت از آموزش‌های حوزه‌های علمیه برادران در سال آینده ۳۰۸ میلیارد تومان است و این بودجه بنا به اطلاعات منتشرشده در لایحه بودجه در اختیار شورای عالی حوزه‌های علمیه قرار خواهد گرفت تا در این راه خرج شود.
بعد از این دو برنامه مذهبی، در میان ۲۰ برنامه‌ای که ما بررسی کرده‌ایم، دولت بیشترین بودجه را به برنامه امور فرهنگی بسیج اختصاص داده است. بودجه برنامه امور فرهنگی بسیج در سال ۹۹، ۲۲۶ میلیارد تومان خواهد بود. بودجه این برنامه، ذیل بودجه ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح قرار گرفته است.
یکی از مهم‌ترین معضلاتی که کشور در استان‌های مختلف از خوزستان و سیستان و بلوچستان گرفته تا تهران با آن روبرو است، وضعیت آلاینده‌ها است که مشکلات بسیاری را برای شهروندان ایرانی در فصول مختلف سال ایجاد کرده است. دولت برای برنامه مدیریت و پایش آلاینده‌ها در سال آینده، بودجه ۲۰۱ میلیارد تومانی درنظر گرفته است. بودجه این برنامه سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یافته است. واقعاً آیا با این میزان بودجه، می‌توان آلاینده‌ها را پایش و مدیریت کرد؟
بودجه برنامه گسترش و بهسازی کتابخانه‌های عمومی نیز ۱۹۶ میلیارد تومان است که این بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد تعلق می‌گیرد. در جایگاه ششم نیز حمایت از آموزش‌های حوزه‌های علمیه خواهران قرار دارد که بودجه پیشنهادی دولت برای آن در سال ۹۹، ۱۸۴ میلیارد تومان است.
بودجه ارتقای سلامت دانش‌آموزان تنها ۱۳۷ میلیارد تومان است و وزارت آموزش و پرورش باید این بودجه را صرف سلامت ۱۵ میلیون دانش‌آموز ایرانی در سال آینده بکند! بودجه برنامه توسعه امور رفاهی دانشجویان نیز ۱۳۳ میلیارد تومان است که برای هزینه در این برنامه در اختیار وزارت علوم قرار می‌گیرد.
بودجه برنامه سازماندهی و پشتیبانی از اعزام مبلغان دینی در سازمان تبلغیات اسلامی ۹۶ میلیارد تومان است. بودجه این برنامه در قانون بودجه سال ۹۸، ۸۷ میلیارد تومان بوده است که دولت آن را برای سال آینده، ۹ میلیارد تومان افزایش داده است. گفتنی است که دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز برنامه مشابهی با عنوان «شناسایی، جذب و اعزام مبلغان دینی» دارد که دولت برای آن برنامه نیز بودجه مجزای ۳۹ میلیارد تومانی در سال ۹۹، درنظر گرفته است.
از میان ۲۰ برنامه‌ای که ما بررسی کردیم، برنامه‌ای با عنوان «توانمندسازی اقشار تأثیرگذار دینی و انقلابی در دانشگاه‌ها» در جایگاه دهم قرار دارد و برای آن بودجه ۹۱ میلیارد تومانی درنظر گرفته شده است.
 
از برنامه حمایت از فعالیت‌های فرهنگی در مساجد تا برنامه توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی
بودجه برنامه حمایت از گسترش فعالیت‌های فرهنگی در مساجد در سال ۹۹، ۸۲ میلیارد تومان است که این بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد تعلق می‌گیرد.
یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم در شرایط فعلی، کنترل قیمت کالاها است. برنامه تنظیم بازار کالاها و خدمات چنین هدفی دارد. دولت برای این برنامه در سال ۹۹، تنها بودجه ۴۹.۹ میلیارد تومانی پیشنهاد کرده است. مسئولیت اجرای این برنامه برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
بودجه برنامه ایمنی حمل و نقل هوایی تنها ۳۷ میلیارد تومان و بودجه برنامه مهم دیگری تحت عنوان «راهبری نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور» تنها ۲۸.۲ میلیارد تومان است. مسئول اجرای برنامه نخست، وزارت راه و شهرسازی، و مسئول اجرای برنامه دوم، وزارت آموزش و پرورش است.
بودجه برنامه توانبخشی دانش‌آموزان استثنایی نیز که اجرای آن برعهده وزارت آموزش و پرورش است، تنها ۸.۴ میلیادر تومان است.
 
اینفوگرافی زیر بودجه پیشنهادی دولت برای ۲۰ برنامه مختلف در سال ۹۹ را نمایش می‌دهد.
 

گزارش: سعید تهرانی
کد مطلب: 120125
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی میگید در حکومت اسلامی و کشوری که مرکز تشیع هست و از صد کشور دنیا دانشجو(طلبه) میاد اونجا برای تحصیل علم دین و معارف اهل بیت، نباید یک صدم از بودجه خرج حوزه‌های علمیه بشه؟ کل بودجه‌ای که شما در مورد حوزه ذکر کردین، روی هم رفته هزار میلیارد تومن میشه، در حالی که بودجه‌ی کشور بیشتر از چهارصد هزار میلیارد هست، یعنی بودجه‌ی حوزه یک صدم هم نیست، حدود چهار صدم درصد هست! اون وقت این عجیبه؟!
Iran, Islamic Republic of
مگر برای دانشجویان غیر شاغل بیمه پرداخت شده که برای طلاب غیر شاغل که فقط درس میخوانند بیمه از بیت المال پرداخت میشود . طلاب همانند دانشجویان هر زمان که شاغل شدند باید دارای سابقه بیمه شوند.ما که راضی نیستیم حتی یک ریال .
ااربابی
Iran, Islamic Republic of
چقد گرفتین زیر اب دین رو بزنید؟ حق بیمه طلاب رو با سخت افزار مقایسه میکنید. اخه یکی نیست بگه حق بیمه و حقوق کارمندان دولت 80 درصد بودجه رو تشکیل میده یه خورده از حقوق و مزایا و پاداش ها و اضافه کاریهای سوری بگین اف برتو که تابلوی مردم سالاری بلند کردی بهتر است بگوییم ضددین گرایی یا اصلاحات گرایی یا دولت گرایی مطمینم منشر نمیشه 100%
رضا رهگذر
Iran, Islamic Republic of
بودجه تشریفات ریاست جمهوری رو هم بذارید: 600 میلیارد تومان
علوی
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم مشکل شما با دین و حوزه و روحانیت چیه که با مقایسه های غلط یه عده عوام را گول می زنید؟
یه طلبه عمرش را وقف تبلیغ دین می کنه و پرداختی بازنشستگیش ماهی هفتصد هزار تومنه او نوقت شما ها که این اراجیف را تحویل مردم می دید و کل درآمدتون حرامه وقتی بازنشسته بشید چقدر حقوق می گیرید؟
بودجه های هزاران میلیاردی که برای هیچ و پوچ خرج میشه را هم بذارید تا همه بفهمند که ...