۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۱۴
بازدهی ۹۶ درصدی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون

بازار بورس بر بام قله ۳۵۰ هزار واحدی

رشد قیمت سهام ادامه خواهد داشت؟
بورس تهران امروز (چهارشنبه ۲۷ آذر) یک قله تاریخی جدید را فتح کرد و شاخص کل بورس برای نخستین بار وارد ارتفاع ۳۵۰ هزار واحدی شد. نقدینگی این روزها در بورس جولان می‌دهد و با قدرتِ پول در سال جاری، بازار بورس توانسته تمام بازارهای رقیب را پشت سر بگذارد. بازدهی بورس از ابتدای سال تاکنون ۹۶ درصد بوده است! در بازار بورس چه می‌گذرد و آیا روند صعودی قیمت سهام همچنان ادامه خواهد داشت؟
مردم سالاری آنلاین وضعیت و چشم انداز بازار بورس تهران را بررسی می‌کند.
مردم سالاری آنلاین وضعیت و چشم انداز بازار بورس تهران را بررسی می‌کند.
بورس تهران امروز (چهارشنبه ۲۷ آذر) یک قله تاریخی جدید را فتح کرد و شاخص کل بورس برای نخستین بار وارد ارتفاع ۳۵۰ هزار واحدی شد. نقدینگی این روزها در بورس جولان می‌دهد و با قدرتِ پول در سال جاری، بازار بورس توانسته تمام بازارهای رقیب را پشت سر بگذارد. بازدهی بورس از ابتدای سال تاکنون ۹۶ درصد بوده است! در بازار بورس چه می‌گذرد و آیا روند صعودی قیمت سهام همچنان ادامه خواهد داشت؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، شاخص کل بورس تهران امروز ۳۴۵۱ واحد رشد کرد و به ارتفاع ۳۵۰ هزار و ۳۲۲ واحد رسید. به نظر می‌رسد بورس تهران، ریزش نسبتاً شدیدی که در مهرماه سال جاری به وقوع پیوست را پشت سر گذاشته و دوره جدیدی از رونق بازار سرمایه آغاز شده است. علاوه بر این، بازار پایه فرابورس نیز شوک ناشی از تغییر قوانین را که در شهریور ماه امسال شاهد آن بود، پشت سر گذاشته و در حرکت دسته‌جمعی نمادهای بازار سرمایه، یک‌دستی بیشتری دیده می‌شود.
بورس همچنان در حال به‌روزرسانیِ تورمی خود و افزایش ارزش شرکت‌ها، همگام با کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم است و در این میان چندان به جذابیت سهام از حیث سودسازی شرکت‌ها هم توجه نمی‌شود. از ابتدای سال جاری تاکنون، حتی تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در وضعیت عملیاتی خوبی قرار ندارند و ضررده هستند هم، رشد بسیار بالایی را در قیمت سهامشان تجربه کردند.
در شرکت‌هایی با ارزش بازارِ بالا، نظیر شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی، که از قضا سودآوری خوبی داشته‌اند، افزایش ارزش سهام به اندازه شرکت‌های کوچک و متوسط نبوده است. علت این بوده که بازیگران حقوقی در شرکت‌های اصطلاحاً بنیادی و بزرگ، با عرضه‌های سنگین مانع از افزایش قیمت سهام شده‌اند اما در شرکت‌های کوچک و متوسط، بازیگران حقوقی چنین عملکردی نداشته‌اند و با هجوم سرمایه سهامداران حقیقی، این نمادها رشد بسیار زیادی را تجربه کرده‌اند.
در کل، بازدهی ۹۶ درصدی بازار بورس از ابتدای سال جاری تاکنون را نمی‌توان با اتکا به مولفه‌های سودآوری شرکت‌ها توضیح داد. نقدینگی بسیار عظیمی وارد بازار بورس که از بازار ارز و طلا عقب مانده بود، شده است و هجوم این نقدینگی باعث شد تا در سال جاری، نه تنها بورس عقب‌افتادگی خود را جبران کند بلکه از حیث بازدهی از این بازارها پیشی گیرد.
 
آینده بورس چه می‌شود؟
بازار بورس خیلی زود توانست خود را از زیر فشار روانی ناشی از ریزش قیمت سهام در مهرماه سال جاری، خارج سازد. همین موضوع نشان‌دهنده این است که روند کلی بازار سرمایه همچنان صعودی است.
حتی دور جدید افزایش نرخ ارز هم در بازار بورس تأثیر مثبت داشت و افزایش قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها را در پی داشت. در واقع، بازار بورس در دوره جاری، یک بازار تورم‌محور است و قدرت نقدینگی باعث شده تا این بازار در مسیر رساندن ارزش بازار شرکت‌ها به ارزش جایگزینی آن‌ها حرکت کند.
در کنار این، قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بزرگ که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردارند، رشدی به اندازه قیمت سهام شرکت‌های کوچک و متوسط تجربه نکرده و شرکت‌های بنیادی حتی نسبت به شاخص کل بورس، عقب‌ماندگی دارند. این امر باعث شده تا شرکت‌های بزرگ در وضعیت موجود نقش ستون‌های بازار بورس را بازی کنند و اجازه ندهند تا شاخص کل بورس، سقوط شدیدی را تجربه کند. ارزش سهام شرکت‌های بزرگ، جایی برای کاهش قابل توجه ندارد و این امر به نفع سیر صعودی بورس است.
در کنار این عامل، پول قدرتمندی به سمت بازار بورس سرازیر شده است. همین امروز ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس، بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. این نقدینگی که عامل اصلی رقم‌زننده رشد بورس بوده همچنان در این بازار جولان می‌دهد و این بدان معناست که روزهای مثبت بازار سرمایه همچنان ادامه دارد.
البته اصلاح جزئی از بازار بورس است و همچنان بورس تهران روزهای منفی هم خواهد داشت. اما در کوتاه‌مدت این روزهای منفی، بیشتر فرصتی هستند تا سهام شرکت‌ها دست به دست شوند و سهامداران تازه نفس وارد نمادهای مختلف شوند. کلیت بازار سرمایه همچنان صعودی است و فعلا خطر سقوط قریب‌الوقوع بازار سهام دیده نمی‌شود.
برخی از فعالان بازار نسبت به معاملات هیجانی سهامداران جدیدالورود نگرانی دارند و می‌گویند این هیجانات ممکن است باعث سقوط بازار بورس شود. نگاهی دقیق نشان می‌دهد که احتمال این موضوع در حال حاضر بسیار اندک است. هیجان را هیچ‌گاه نمی‌شود از معاملات بازار بورس حذف کرد و این عامل همواره وجود خواهد داشت. وجود سهامدارانی که به تازگی کد بورسی دریافت کرده‌اند نیز خطری را متوجه بازار سهام نمی‌کند؛ چون اصولاً این سهامداران بوده‌اند که با ورود سرمایه‌های خُرد خود به بورس، بخشی از رشد موجود بازار سرمایه را رقم زده‌اند.
 
کد مطلب: 120343
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *