۰
سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۴
چند نكته درباره بازگشايي مدارس پس از تعطيلي به دليل شيوع كرونا

چگونه دانش آموزان با خیالي راحت به مدرسه برگردند؟

کشورهای زيادي  در سرتاسر جهان  كماكان درگير شيوع COVID-19 هستند و با چالش های مختلفی از جمله؛ سیستم های مراقبت های بهداشتی مملو از جمعيت تا كاهش رشد اقتصادی روبرو هستند .
چگونه دانش آموزان با خیالي راحت به مدرسه برگردند؟
کشورهای زيادي  در سرتاسر جهان  كماكان درگير شيوع COVID-19 هستند و با چالش های مختلفی از جمله؛ سیستم های مراقبت های بهداشتی مملو از جمعيت تا كاهش رشد اقتصادی روبرو هستند . از زماني كه اولین موج شيوع COVID-19 شروع شد، ادامه فعاليت مدارس برای بسیاری از ذینفعان مورد توجه قرار گرفت. مدارس نه تنها یادگیری و پشتیبانی اجتماعی از دانش آموزان ارائه می دهند ، بلکه  مراقبت از کودکان را نیز انجام می دهند ، که بدون آن بسیاری از والدین نمی توانند به کار خود بروند. با این حال ، بازگشایی مدارس خطر بهداشت عمومی و تهديد تجدید ویروس را به همراه دارد هرچند كه والدین و معلمان کاملاً محتاط هستند. سیستمهای آموزشی چگونه می توانند در برابر اين نگراني ها پاسخ دهند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین، رهبران سیستم هاي آموزشي در سراسر جهان - در سطوح فدرال ، ایالتی و محلي - با سه سؤال مهم در رابطه با بازگشت ایمن دانش آموزان به کلاس درس ، درگیر هستند:
-چه موقع باید مدارس بازگشایی شود؟
-برای کدام بخش از دانش آموزان و معلمان (اگر نه همه كشور مدنظر باشد) باید مدارس بازگشایی شوند؟
-چه اقدامات بهداشتی و ایمنی باید هنگام بازگشایی مدارس اتخاذ گردد؟
یک جواب درست و جامع برای این سؤالات وجود ندارد. میزان ابتلا به بيماري در جوامع نیز تغییر می کند، همانطور که در ظرفیت سیستم های مراقبت های بهداشتی نیز تغييراتي وجود دارد. سیستم های آموزش و پرورش از نظر ساختار و عملکرد متفاوت هستند و جوامع مختلف دارای ارزشهای فرهنگی مشخصی هستند که تصمیم گیری آنها را آگاهانه تر می سازد. نکته قابل توجه اين است، رهبران بايد تصمیم بگیرند که براساس شواهد اپیدمیولوژیکی كه  به سرعت در حال تغییر و محدود شدن است  برای بازگشایی مدارس ، معاملاتی دشوار انجام دهند، چرا كه  هنگامی که مدارس برای آموزش حضوری ایمن تلقی شوند ،  به تجهيزات و توانایی های جدیدی نیاز دارند .
 
چه زمانی مدارس بازگشایی شوند؟
اگرچه اکثر مدارس ابتدایی و متوسطه در سراسر جهان بسته هستند ، اما برخی از کشورها (از جمله سوئد) از زمان انتشاركرونا ويروس همچنان باز مانده اند. برخی دیگر از جمله چین ، دانمارک ، ژاپن و نروژ اخیراً مدارس خود را بازگشایی کرده اند و بسیاری از کشورهای اروپایی اعلام کرده اند که برنامه هایی برای بازگشایی مجدد در هفته ها یا ماه های آینده دارند. در ایالات متحده آمریکا ، 43 ایالت و واشنگتن دی سی ، دستور داده اند که مدارس كلاس هاي حضوری را برای بقیه سال تحصیلی تعطيل نگه دارند. از آنجا که رهبران سیستم آموزشي می توانند جدول زمانی احتمالی بازگشايي را پيش بيني کنند ، آنها می توانند چهار مؤلفه را برای باز کردن مجدد در نظر بگیرند: خطرات برای سلامت عمومی ، اهمیت مدارس براي فعالیت اقتصادی ، تأثیرات در یادگیری و پیشرفت دانش آموزان و تامين كردن و محافظت از آمادگی.
 
خطرات مربوط به بهداشت عمومی
مهمترین سوال این است که آیا بازگشایی مدارس منجر به تجدید شيوع بيماري در بین دانش آموزان ، کارمندان و جامعه  خواهد شد؟ به نظر می رسد خطر ابتلاي كودكان بهCOVID-19 كمتر از بزرگسالان است. در چین و ایالات متحده ، کشورهایی که بیشترین تعداد موارد COVID-19 تأیید شده را دارند ، کودکان 2 درصد مبتلايان را تشکیل می دهند. شواهد نوظهور همچنین نشان می دهد كه كودكان احتمالاً بدون علامت ، در بیمارستان بستری هستند و در صورت ابتلا به COVID-19 احتمال ابتلا به بیماری بسیار كمتر است.  اگرچه خطر برای دانش آموزان نسبتاً کم به نظر می رسد ، اما بازگشایی مدارس معلمان را در معرض خطر قرار می دهد - خصوصاً افرادی که پیرتر و یا مصون از مصونیت هستند - و ممکن است در اجتماع بزرگتر به ریسک ابتلاي بالاتری کمک کنند. 
 
اهمیت فعالیت اقتصادی
بخش عمده ای از اهميت ادامه فعاليت مدرسه در ارائه مراقبت از کودکان است. کارگرانی كه کودک زیر 15 سال در خانه دارند و سرپرست جایگزین ندارند ، احتمالاً قبل از اینکه بتوانند به طور کامل به کار برگردند ، به فردي نياز دارند كه مراقبت از کودک را برعهده بگيرد. نسبت کارگرانی كه بدون مراقبت از كودك قادر به بازگشت به محل كار نیستند ،  در داخل كشورها  متفاوت است. در ایالات متحده ، 16 درصد از نیروی کار وابسته به اين هستند كه در هنگام مراجعه به کار  از کودکان شان مراقبت شود. در اروپا که تعداد بیشتری از خانواده ها دارای درآمد دوگانه هستند- بنابراین والدین كمتردر خانه برای ارائه خدمات مراقبت از کودک حضور دارند -احتمالاً 20 تا 30 درصد از نیروی کار  برای ادامه کار به پیش دبستانی ها و مدارس وابسته هستند.
 برخی از کارگران، به ویژه کارگرانی که دارای فرزندان بزرگتر هستند و می توانند مسئولیتهای کاری خود را از راه دور انجام دهند ، ممکن است قادر به بازگشت به كاربه شكل پاره وقت باشند ، كه به احتمال زیاد از بهره وری آنها كاسته خواهد شد. برعکس، این وضعیت برای کسانی که دارای فرزندان کوچکتر هستند بسیار چالش برانگیز است چرا كه  نمی توانند از راه دور کار کنند. در حالی که ممکن است برخی خانواده ها برای ارائه مراقبت از کودک به خواهر و برادرهای بزرگ اعتماد كنند، انجام این کار می تواند به طور قابل توجهی یادگیری را برای آن دانش آموزان مختل کند. خانواده های دیگر ممکن است از مادربزرگ و پدربزرگ ها بخواهند که بچه ها را نگه دارند، اما این راه حل مناسبي نيست چرا كه یکی از آسیب پذیرترین جمعیت هاي این بیماری را در معرض خطر قرار می دهند.
در حالی که بخش قابل توجهی از کارگران برای مراقبت از کودکان به مدارس متکی هستند، بازگشایی مدارس (حداقل برای خردسالان) ممکن است پیش شرط لازم برای بهره برداری از ظرفیت تولیدی کامل نیروی کار باشد. اما اگر اکثر والدین بتوانند ضمن انجام مسئولیتهای مربوط به مراقبت از کودکان، در خانه کار کنند یا بتوانند به مراقبتهای کودک دسترسی پیدا کنند ، مدارس ممکن است قادر به تعطيل ماندن طولانی تر باشند.
 
یادگیری و پیشرفت دانش آموزان
همه ساله در طول تابستان ارزش یادگیری دانش آموزان با  كم شدن  فعاليت هاي یادگیری در دروس همچون علوم و ریاضیات - به ویژه در دانش آموزان کم درآمد- كاهش پيدا مي كند.  برخی از محققان اظهار داشتند كه با وجود تلاشهای كامل سیستمهاي  یادگیری از راه دور ، تعطیلی مدارس ناشی از COVID-19 می تواند آسیب هاي زيادي براي يادگيري دانش آموزان در پي داشته باشد. اگر تعطیلی ها بیش از پاییز گسترش یابد ، این کمبود می تواند با پیامدهای منفی بيشتري برای دانش آموزان و جامعه همراه باشد. اگر تصمیم گیرندگان بر این باورند که پیشنهادات آموزش از راه دور آنها به اندازه کافی مؤثر و برابر است تا از کمبود یادگیری جلوگیری شود ، ممکن است تعطیلی طولانی تر مدرسه امکان پذیر باشد.  دولت ها و موسسات غیرانتفاعی ها در سراسر جهان از زمان شروع تعطیلی میزان خشونت خانگی بیشتري  را براي كودكان ثبت کرده اند. گزارش های مربوط به خشونت خانگی در فرانسه بیش از 30 درصد ، در هند  50 درصد ، در مکزیک 10 و 60 درصد افزایش یافته است.
 
تامين و حفاظت از آمادگی مدارس براي بازگشايي
نکته مهم در مورد بازگشايي مدارس سنجش توانایی مدارس برای ایجاد و پیگیری مداوم اقدامات بهداشتی و ایمنی برای کاهش خطر ابتلا به بيماري است. زیرساخت ها ، بودجه ، زنجیره های تأمین ، سیاست ها و فرهنگ سیستم های آموزشي در توانایی آنها برای ایمن کار کردن پس از بازگشایی نقش دارند. به عنوان مثال ، یک مدرسه با فضای آموزشي مطلوب و تعداد معلمان کافی در کلاس درس ، می تواند آموزش حضوري را  با کلاسهای بیشتر اما تعداد كمتر دانش آموزان تسهیل کند. برعکس، مدارس با بودجه های کم، معلمان پر کار و کلاس های شلوغ انعطاف پذیری کمتری خواهند داشت. بعلاوه ، اگر دانش آموزان نتوانند از پروتكل های بهداشتی و ایمنی پیروی كنند ، بهينه سازي،تجهیز و مقاوم سازی مدارس برای مسائل بهداشت مؤثر نخواهد بود. اگر تصمیم گیرندگان بر این باورند که مدارس واقعاً می توانند پروتکل های بهداشتی و ایمنی را اتخاذ کنند بطوري كه خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهند، مدارس می توانند زودتر بازگشايي شوند. اما اگر رهبران سیستم هاي آموزشي بر این باورند که بعید است که مدارس نتوانند انتقال را محدود کنند زیرا به تعبیر آنها مناطق پر مخاطره ای هستند ، احتمالاً مدارس  بسته یا بعداً بازگشايي می شوند.
 
براي چه كساني بازگشايي انجام بگيرد؟
لازم نیست بازگشایی  یک تصمیم همگاني باشد. مدارس می توانند به طور انتخابی بازگشایی شوند و این باعث می شود گروه های دانش آموزي کوچک و پراکنده شود. کشورها در تصمیم گیری در مورد اینکه ابتدا كدام دسته از دانش آموزان باید به مدرسه برگردند ، از رویکردهای گوناگونی استفاده می کنند. دانمارک و نروژ بازگشایی مدارس پیش دبستانی و ابتدایی برای رسیدگی به مراقبت از کودکان برای والدینی که باید به کار خود برگردند ،  را در اولویت قرار داده اند. چنین رویکردی می تواند برای تصمیم گیرندگان مهم باشد که معتقدند کودکان خردسال جزو گروه های کم خطر برای عفونت و انتقال هستند .سایر کشورها دانش آموزان در سالهای مهم  تحصيلي ، را در اولویت قرار داده اند. به عنوان مثال، دانش آموزان سال آخر در آلمان برای گذراندن امتحانات نهایی خود به مدرسه بازگشته اند.
از طرف دیگر ، مدارس می توانند شناسایی  دانش آموزان با نیازهای ويژه و بازگشایی مجدد برای آنها را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، دانش آموزان کم درآمد، که احتمالاً از خدمات اینترنتی معتبر و دستگاههای مجهز به پشتیبانی از یادگیری از راه دور برخوردار نیستند و به احتمال زیاد برای پشتیبانی  به مدرسه متکی هستند، ممکن است از بازگشت به تحصیلات و مزایای سلامتی (از جمله تغذیه) برخوردار شوند. به همین ترتیب دانش آموزان دارای معلولیت (به ویژه دانش آموزانی که یادگیری از راه دور برايشان دشوار است) ممکن است با متخصصان آموزشی در مدرسه بهتر ياد بگيرند. سرانجام ، فرزندان کارگران ممکن است زودتر به مدرسه برگردند زیرا ممکن است والدینشان گزینه ای برای ماندن در خانه نداشته باشند. همانطور که بازگشايي مدارس براي برخی از دانش آموزان ميتواند مفید باشد، ممکن است برخی از معلمان  در خانه و با آموزش از راه دور بهترکار کنند. معلمان که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به COVID-19 هستند می توانند پیش از بازگشایی مدارس شناسایی شوند و به دانش آموزانی که هنوز هم در خانه هستند ، آموزش از راه دور ارائه دهند.از زمان انتشاركرونا ويروس ، برخي كشورها از جمله سرزمین شمالی استرالیا به خانواده ها اجازه دادند از بازگشت فرزندان به مدرسه خودداری کنند.  نمونه هایی از این دست نشان می دهد که حتی پس از بازگشت اکثر دانش آموزان به کلاس درس، سیستم های مدرسه ممکن است نیاز به ارائه سطحي یادگیری از راه دور داشته باشند.
 
اقدامات بهداشتی و ایمنی در مدارس
مدارس نیز مانند مکانهای کار در سراسر جهان نیاز به تصویب و اجرای پروتکل های بهداشتی ارتقا یافته دارند. اقداماتی که می تواند گسترش ویروس را کاهش دهد ممکن است در ارائه مراقبت ازدانش آموزان یا بهینه سازی یادگیری مؤثر باشد. به عنوان مثال ، روزهای متناوب مدرسه برای گروههای مختلف دانش آموز ممکن است فاصله فيزيكي  را تسهیل کند هرچند ممکن است نیازهای مراقبت از والدین را به طور کامل برآورده نکند و ممکن است محیط یادگیری متناقض را برای دانش آموزان ایجاد کند. بودجه های محدود ، زیرساخت ها و تجهیزات مهم ایمنی و بهداشتی ممکن است این چالش ها را پیچیده تر کند. بنابراین ، هر سیستم مدرسه باید اقدامات بهداشتی و ایمنی خود را ارزیابی کند تا منابع و توانایی های خود را در چهار دسته اصلی قرار دهد: زیرساخت های فيزيكي ، برنامه ریزی ، حمل و نقل و سرویس غذا و سیاست های بهداشتی و رفتاری.زیرساختهای فيزيكي مدارس می توانند پروتکل های  بهداشتي را رعايت كنند. به عنوان مثال ، ورود و خروج های تعیین شده برای گروه های مختلف دانش آموزي ، فضاهای مشترک تقسیم شده و نشانه هایي بر روي  زمين مدرسه برای هدایت جریان رفت و آمد می تواند به دانش آموزان و کارمندان در حفظ فاصله کمک کند. همچنين ایستگاه های قابل حمل ضد عفونی دستی در ورودی ها و مناطق مشترک می توانند بطور منظم بهداشت فردي را ارتقاء دهند  و البته همه این تغییرات ممکن است با هزینه مناسب انجام شود.
زهرا علي اكبري
(برگرفته از تجارب و تحقيقات  Jake Bryant, Emma Dorn, Stephen Hall  and Frédéric Panier مديران بخش آموزش  و پرورش موسسه مكينزي)
 
کد مطلب: 128762
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *