۱
۰
دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۳۹
مروری بر چند مطالعه بين المللي به سرپرستيJulia Liberman كارشناس و متخصص آموزشي

بهترین روش برگزاري امتحانات پايان سال تحصيلي دوره متوسطه در دوران کرونا

در اكثر جوامع يكي از سياست هاي مهم اتخاذ شده براي  مقابله با شيوع ويروس كرونا و كاهش ابتلا به اين بيماري تعطيلي مراكز آموزشي عمومي و عالي بوده است؛ تعطيلاتي كه  اكنون به پايان سال تحصيلي وصل شده و  سيستم هاي  آموزشي را به نحوي درگير انتخاب نوع برگزاري امتحانات وصدور گواهينامه هاي لازم كرده است.
برگزاری امتحانات مدارس در دوران کرونا به یک چالش تبدیل شده است.
برگزاری امتحانات مدارس در دوران کرونا به یک چالش تبدیل شده است.
در اكثر جوامع يكي از سياست هاي مهم اتخاذ شده براي  مقابله با شيوع ويروس كرونا و كاهش ابتلا به اين بيماري تعطيلي مراكز آموزشي عمومي و عالي بوده است؛ تعطيلاتي كه  اكنون به پايان سال تحصيلي وصل شده و  سيستم هاي  آموزشي را به نحوي درگير انتخاب نوع برگزاري امتحانات وصدور گواهينامه هاي لازم كرده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، برای بسیاری از دانش آموزان در سراسر جهان ، پایان سال تحصیلی با امتحانات  همراه است. برگزاري امتحانات  اغلب برای  صدور گواهینامه دانش آموزان هنگام حرکت از یک سطح سیستم آموزش به سطح دیگر (یا رفتن به نیروی کار) استفاده می شود. به طور معمول ، امتحان ها  در کاهش نابرابري ها ، تأمین حمایت و فراهم كردن دسترسی به فرصت های تحصیلی برای دانش آموزان با سوابق نسبتاً نامساعد نقش مهمی دارند. با شيوع كرونا ويروس ، كشورهاي زيادي مجبور به تعطیل شدن مدارس و ممنوعیت تجمعات گروهی شدند و در حال حاضر با نزديك شدن به پايان سال تحصيلي  راه حل ها و اقدامات بسیاری برای امتحانات  برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است. در ادامه به سه روش جایگزین اصلی اشاره مي شود.
 
الف)امتحانات لغو می شود
نروژ تمامی امتحانات کتبی را برای دانش آموزان پایه دهم (سال آخر) دبیرستان و دانش آموزان در  سه سال ديگر دبیرستان را لغو کرده است. البته انتظار نمی رود عواقب لغو امتحانات  زیاد باشد ، چراكه امتحانات 20 درصد از نمره نهایی است ، در حالی که مشارکت در  دروس در طي سال تحصيلي 80 درصد است. در ايالت اوتار پرادش در هند ، دانش آموزان در پايه ها ياول تا هشتم بدون قبولی در امتحانات به کلاس بعدی ارتقا می یابند. در ایالات متحده ،آزمون   SAT  كه اغلب در فرآیند پذیرش دانشگاه استفاده می شود و بصورت حضوری در مدارس اداره می شود، تغييراتي داشته است.اين آزمون پيش از اين قرار بوده كه در 2 مه 2020 برگزار شود اما لغو شده و برگزاري آزمون در 6 ژوئن در حال بررسی است. از این رو بسیاری از دانشگاه های ایالات متحده در حال تعدیل معیارهای پذیرش خود هستند تا این آزمون ها را به روش اختیاری تبدیل کنند. به همین ترتیب ، امتحانات بین المللی دوره کارشناسی ارشد برگزار نمی شود  و در عوض دانشجویان براساس اقدامات دوره دانشجویی ،مهارت ها و  تخصص هاي تعیین شده  و کنترل کیفیت که قبلاً در برنامه ها وارد شده است ،  ارزیابی مي شوند و دیپلم یا گواهی دوره دریافت می کنند.
 
ب) امتحانات به تعویق می افتد
در كشورهاي آفریقای غربي برای دانش آموزانی که قصد دارند در ماه مه و ژوئن سال 2020 امتحاناتِ دريافت  گواهینامه های دوره متوسطه  را بدهند ، این آزمون  به حالت تعلیق در آمده  وقرار است پس از بهبود وضعیت بهداشتی ، امتحانات مجدداً مورد بررسی قرار بگیرد. شورای امتحانات کارائیب که شامل 16 کشور  در غرب ايالت ایندیز است ، امتحانات دبیرستان خود را از ماه مه و ژوئن تا ژوئیه سال 2020 به تعویق انداخته اند. اگرچه جمهوری چک مقدمات امتحانات  پايان سال تحصيلي را از طریق تلویزیون معرفی کرده است، اما در حال حاضر  بحث و بررسي  به تعویق انداختن زمان برگزاري امتحانات است. هنگ کنگ آزمون دیپلم آموزش متوسطه خود را به مدت یک ماه به تعویق انداخته است (تا 24 آوریل 2020). در ایرلند بحث هایی برای به تعویق افتادن چند ماه از ماه هاي پاياني سال تحصيلي  وهمچنين امتحانات برای تحصیلات بعد از دبستان كه برای انتخاب برای تحصیلات بیشتر و اشتغال استفاده می شود، در حال انجام و بررسي است . همچنین در برخي از كشورها به تعویق انداختن شروع سال تحصیلی بعدی در موسسات آموزش عالی مورد بحث و مذاكره قرارگرفته  و به همین ترتیب در هند ، امتحانات برای ورود به آموزش عالی به تعویق افتاده  و دولت در تلاش است تا برنامه آزمون و همچنین تقویم دانشگاهی را تغییر دهد. در چین امتحانات ورودی دانشگاه گائوكائو كه تقریباً 10 میلیون دانشجو در سال می پذیرد ، با یك ماه به 7 و 8 ژوئیه سال 2020 موكول شده است. در كلمبیا نيز، امتحانات مدارس دولتی به تعویق افتاد است.
 
ج)امتحانات همچنان در قالب شكل اصلاح شده ادامه می یابد
برخی از امتحانات همچنان ادامه دارد. در انگلستان ، دانش آموزان دانشکده علوم پزشکی سال ششم ، برای اولین بار امتحانات خود را بصورت آنلاین گذراندند. دانش آموزان سه ساعت برای جواب دادن به 150 سؤال وقت داشتند ، بنابراین گرچه امتحان در قالب "کتاب باز" بود ، اما با جستجوی اطلاعات بصورت آنلاین و بدون داشتن دانش کافی از موضوع ، انجام چنین کارهایی احتمالاً غیرممکن بود. امتحانات پیشرفته (AP) ، که میزان مهارت و مهارت دانش آموزان در یک موضوع خاص را اندازه گیری می کند و برای بدست آوردن اعتبار کالج در ایالات متحده استفاده می شود ، امسال بصورت آنلاین با فرمت پاسخگویی و با منابع موجود در اختیار دانشجویان قرار می گیرد.  انتظار می رود امتحانات دبیرستان  در کارائیب با قالب های اصلاح شده آنلاین و آفلاین ، با ارزیابی های چند گزینه ای به علاوه ارزیابی های مبتنی بر دوران مدرسه برای تعیین نمرات نهایی انجام شود.در آلمان امتحانات پايان سال تحصیلي در مقطع متوسطه طبق مقررات سخت بهداشتی و از راه دور برگزار می شود.
 
رویکرد صحیح چیست؟
 به طور کلی ، تصميم گيري براي  امتحانات در مورد پیشرفت تک تک دانش آموزان  به سیستم آموزش و پرورش ، از جمله تخصیص فرصت های آموزشی بستگی دارد. برای اینکه امتحانات برای همه دانش آموزان عادلانه باشد ، باید استاندارد شوند - عواملی مانند محتوا و قالب کارنامه ها ، وظایف ، شرایط بهداشتي مدارس، دسترسی به منابع و هرگونه مواد پشتیبان و تجزیه و تحلیل نتایج یکسان (یا معادل) برای همه دانش آموزان باشند. همراه با روایی و اعتبار امتحانات ، حفظ انصاف از اهمیت بسیاری برخوردار است ، زیرا تصمیم گیری های مهمي در مورد آینده دانش آموزان بر اساس نتایج آنها گرفته می شود. بنابراین ، نهادهایی مانند شوراهای امتحانات  و وزارتخانه های آموزش و پرورش باید قبل از تعیین نحوه ادامه ، چندین سؤال اساسی را مطرح کنند ، از جمله:
  • اگر امتحانات لغو یا به تعویق بيفتد  ، بر چه مبنایی تصمیم می گیرند تا شفافیت و انصاف در تصميم گيري ها حفظ شود؟
    اگر امتحانات در یک قالب آنلاین انجام بگيرد ، چگونه می توان دسترسی عادلانه را برای همه دانش آموزان فراهم کرد؟ چه مقرراتی تضمین می کند که دانش آموزان در مناطق دور افتاده یا روستایی ، معلولان و افرادی که دسترسی به اینترنت یا رایانه  ندارند می توانند امتحان بدهند؟ چگونه تیم امتحانات از حفظ امنیت آزمون اطمینان می یابند و چه مکانیسم هایی مانع از دستکاری در تست ها می شود؟ براي دانش آموزان با سوابق مختلف اجتماعي  و اقتصادی چگونه می توان با توجه به اختلال در یادگیری در کلاس هاي فرم جدید / تحویل امتحانات را به روشی منصفانه آماده کرد؟
    اگر برگزاري امتحانات با ارزيابي معلم جایگزین شود - چه منابعی برای اطمینان معلمان  از ارزیابی دقیق و منصفانه از آنچه دانش آموزان می دانند و می توانند بخصوص در زمینه یادگیری از راه دور ، وجود دارد ؟
    اگر امتحانات حضوري برگزار مي شود مدارس تا چه ميزان به محيطي امن و مطابق با پروتكل هاي بهداشتي آماده مي شوند؟فضاي فيزيكي مدارس حضور چه تعداد دانش آموز را براي برگزاري امتحانات مي تواند حمايت كند تا ضمن رعايت فاصله گذاري اجتماعي ، نظم و آرامش برقرار باشد؟
    براي برگزاري امتحانات با حضور معلمان چه تمهيداتي سنجيده شده است ؟حضور معلمان اختياري باشد يا اجباري؟حضور اختياري چه آسيب هايي و حضور اجباري چه پيامدهايي را به دنبال خواهد داشت؟
در شرایط به سرعت در حال تحول و مدت زمان نامعين پايان يافتن شيوع كونا ويروس، هنوز مشخص نیست که كدام يك از رویکرد ها صحیح است و احتمالاً ماه های آینده نشان خواهد داد که از بين رویکردهای مختلف ، كدام يك مناسب و  بهترین وجه برای سیستم برگزاري امتحانات  است.   امیدواريم در هفته ها و ماه های آینده ، با رعايت و ارتقاي سيستم هاي بهداشتي  ،خانواده ها و  دانش آموزان در سراسر جهان از نگرانی در مورد چگونگی برگزاري امتحانات  - در هر قالب و نحوه تحویلي - رها شده وسيسستم هاي آموزشي  با تاكيد بر سلامتي دانش آموزان بررسي و پيگيري همه جانبه  اي درباره آمادگي مدارس براي امتحانات حضوري و اینکه آیا امتحانات از سر گرفته شوند يا خير، انجام دهند.
زهرا علي اكبري
 
کد مطلب: 130377
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


اولیای دانش آموزان
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا 99/2/28
آقای حاجی میرزایی وزیر محترم و تلاشگر آموزش و پرورش کشور
باسلام و عرض خسته نباشید - ما اولیای تعدادی از دانش آموزان شهر ... از استان آذربایجان شرقی به عرض می رسانیم بدلیل تاکیدشما و همه وزارت خانه آموزش و پرورش و کلیه مسئولین محترم کشور به ویژه شخص آقای رییس جمهور محترم جناب آقای دکتر روحانی برای جذب دانش آموزان ضعیف و جامانده از تحصیل مشکلمان را به شما می گوییم.
چند نفر از فرزندان دانش آموز ما خانوارهای مستضعف بسیار محروم دبستانی شهر که بعد از نوبت اول به دبستان نمی رفتند با حمایت های معیشتی دولت محترم ، فرزندانمان را دوباره به درس خواندن و مدرسه رفتن علاقمند کرده ایم . که البته با شیوع کرونا وتعطیلی مدرسه ها همزمان شد.
ولی بعضی کارکنان قسمت سنجش وامتحانات و آموزش ابتدایی و فنآوری اداره آموزش و پرورش شهر ما برخلاف قانون با فعال سازی دوباره نام بچه های ما در سیستم دانش آموزی مربوطه(سناد) عمدا و با غرض شخصی مخالفت می کنند و بهم پاس می دهند و معطلمان می کنند !!!
خوب اگر اداره به امتحانات شهریور نیز می خواهند بچه های ما را نگه دارند اشکال ندارد باز منتظر می مانیم .
ولی درجایی که حتی دانش آموزان دبیرستانی مدارس تیزهوشان و خاص نیز به مدرسه نرفتند و یک آزمون اینترنتی معمولی دادند کارمندن خود آن اداره شهرمان چه انتظاری از ما خانواده های نیازمند و بدون گوشی و بدون اینترنت و بدون کامپیوتر و ... که فقط یک تلویزیون معمولی داریم و همه بچه هایمان نیز همزمان از برنامه های شبکه آموزش نیز نتوانستند استفاده کنند ! دارند؟؟؟؟
آقای وزیر عزیزمان، کودکان ما خارج از سن تحصیل در دبستان هم نیستند که طبق نظر آقایان اداره آموزشو پرورش شهرمان به عنوان داوطلب آزاد بیایند و با بزرگسالان امتحان دهند!!
آقای رییس جمهور و آقای وزیر محترم آموزش و پرورش این است حمایت از مظلومین و ایتام و کودکان دانش آموز جامانده از تحصیل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ در ادارات آموزش و پرورش برخی شهرهای آذربایجان شرقی ؟؟؟؟؟
به خاطر شیوع شدید ویروس كرونا در تمام شهرهای آذربایجان شرقی و تعطیلی شدن دبستان ها فرزندان ما همانند سایر دانش آموزان مدارس نتوانستند در سرکلاس ها حاضر شوند.
الان هم که با رضایت خودمان و برای رفع اشکال درسی می خواهیم بچه هایمان به مدرسه بروند آن آقایان از بعضی قسمت های خود اداره آموزش و پرورش شهرمان ! با لجبازیشان نمی گذارند! و اسمشان را فعال سازی مجدد نمی کنند!
آنها در اداره با کدام حقی و طبق چه روشی مخالف جذب و شروع مجدد به تحصیل و فعالیت دوباره فرزندان جامانده از تحصیل ما در مدارس می شوند؟
لطفا آقای دکتر روحانی که با قاطعیت از جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل طبق قانون حمایت می کنید به فریادمان برسید. به داد ما برسید و با آقای حاجی میرزایی دلسوز مردم و محصلها به کلیه ادارات آموزش و پرورش شهرهای استان و امتحانات و سنجش استان آذربایجان شرقی دستور دهید این مشکلات را حل کنند چون تا 27 خرداد کلیه مدارس باید باز باشد و ما نیز دراین باره آماده همکاری هستیم