۰
چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۴۱
«مردم سالاری آنلاین» گزارش داد:

جزییات حادثه خونین کلینیک سینا اطهر

سه شنبه شب حوالی ساعت 21، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی حکایت از فاجعه‌ای داشت که در شمال تهران در حال وقوع بود. شاهدان می‌گفتند بعد از به گوش رسیدن صدای انفجاری مهیب، ساختمانی در شمال تهران می‌سوزد و دود غلیظ آن از فراز تجریش به چشم می‌خورد.
جزییات حادثه خونین کلینیک سینا اطهر
سه شنبه شب حوالی ساعت 21، تصاویر منتشر شده در شبکه‌های مجازی حکایت از فاجعه‌ای داشت که در شمال تهران در حال وقوع بود. شاهدان می‌گفتند بعد از به گوش رسیدن صدای انفجاری مهیب، ساختمانی در شمال تهران می‌سوزد و دود غلیظ آن از فراز تجریش به چشم می‌خورد.
به گزارش «مردم سالاری آنلاین» دقایقی بعد ازساعت 21 خبر رسید ساختمانی که می سوزد مرکز درمانی سینا اطهر در میدان قدس تهران بوده است. حادثه‌ای دلخراش که بامداد چهارشنبه اعلام شد در آن 19 تن جان باختند.
 
علت حادثه کلینیک سینا اطهر چه بود؟
انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر حوالی ساعت ۲۱ سه شنبه رخ داد. بر اساس اطلاعات اولیه، نشت گاز در زیرزمین (منهای دو) مرکز پزشکی سینا اطهر و سرایت آن به کپسول های اکسیژن در زیرزمین این مرکز درمانی دلیل حادثه اعلام شد. گویا انبار این کلینیک محل نگهداری سیلندرها بوده و انفجار به دلیل منفجر شدن این سیلندرها بوده است.
اما امروز (چهارشنبه) رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران اعلام کرده است که طبق گزارش اولیه آتش‌نشانی اشکال در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن علت وقوع حادثه کینیک سینا اطهر بوده است. «زهرا صدراعظم نوری» در مورد حریق کلینیک سینا اطهر گفته است که این حادثه بر اثر رعایت نکردن ایمنی و عدم توجه به دستورالعمل و استانداردها رخ داده است و می‌بینیم خودخواهی و منفعت‌طلبی ذینفعان چگونه به جان همشهریان‌مان پایان می‌دهد.
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه هنوز علت دقیق این حریق مشخص نشده است گفت: اما تیم‌های آتش‌نشانی طبق گزارشات اولیه اعلام کردند که اشکال اصلی در سیستم برق نگهداری سیلندرهای اکسیژن بوده است.
نوری با بیان اینکه این ساختمان از جمله ساختمان‌های ناایمنی بوده که وضعیت نامناسب شبکه برق داخلی ساختمان را در آن شاهد بودیم، گفت: اتاقک انباری غیراصولی برای نگهداری سیلندرهای اکسیژن در مجاورت ورودی و محل دسترسی به ساختمان استفاده می‌شده است و این در حالی است که لوازم قابل اشتعال در پلکان دسترسی به پشت‌بام دپو شده بود که این مسئله امکان تردد مناسب را سلب کرده و موجب توسعه حریق شده بود.
به گفته وی در پشت‌بام فضایی را با کاربری انباری ایجاد کرده بودند و پلکان دوربند کافی نداشت و این مسئله باعث انتقال سریع دود به طبقات از طریق راه پله شده بود.
 
انفجار، جان چند نفر را گرفت؟
در دقایق ابتدایی گفته شد که این آتش‌سوزی 3 مصدوم داشته است، اما هر چه از حادثه می‌گذشت تعداد مصدومین و کشته‌ها بیشتر و بیشتر می‌شد. دو ساعت بعد سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که جان‌باختن ١٣ تن در این حادثه تایید شده است و تعداد شش مصدوم نیز به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند.
عملیات اطفای حریق و امداد و نجات در محل سینا اطهر ادامه داشت و خبرها هر لحظه تلخ‌تر میشد. بامداد چهارشنبه سخنگوی سازمان آتش نشانی خبر داد که در ادامه عملیات جست‌وجو در بخش‌های دیگر ساختمان آتش‌نشانان توانستند شش تن را پیدا کنند که تقریبا علایم حیاتی نداشتند. به گفته او ١٩ نفر از داخل ساختمان به غیر از نجات‌یافتگان خارج شدند که فوت ١٩ نفر تایید شد؛ از جمله ١۵ زن و چهار مرد. همچنین براساس اعلام سازمان اورژانس کشور در نهایت در این حادثه ۲۳ نفر مصدوم شدند که ۷ مصدوم به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند و ۱۵ مصدوم سرپایی درمان‌های اولیه را گرفته و ترخیص شدند.
 
چهار اخطار از سوی آتش نشانی در چهار سال
سخنگوی آتش نشانی گفته است که از سال 94 پیش تاکنون 4 اخطار به کلینیک سینا اطهر داده شده بود! «سید جلال ملکی»، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی گفته است که وضعیت ایمنی این ساختمان از سال ٩۴ تا کنون بررسی شده بود و حدود چهار اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان صادر شده بود. همچنین دستور العمل های لازم نیز در این خصوص ارایه شده بود. به گفته وی طی سال‌های ٩۶، ٩٧ و ٩٨ نیز از این ساختمان بازدید شده بود که متاسفانه ترتیب اثر خاصی داده نشد؛ در سال ٩٨ نیز یک اخطار جدی برای آن‌ها صادر شد که از سوی شهرداری بود.
ملکی تاکید کرد که نگهداری غیر اصولی مواد و تجهیزات خطرناک، توجه به راه‌های خروج، سیستم برق و... از مواردی بوده که در دستور العمل‌های ابلاغ شده ذکر شده بود.
 
علت مرگ: خفگی!
سه شنبه شب آتش نشانی اعلام کرده بود که انفجار و آتش سوزی باعث شده دود بسیاری در طبقات پخش شود. امروز دکتر رضا جلیلی خشنود، رییس بیمارستان شهدای تجریش نیز تایید کرد که علت فوت جانباختگان حادثه کلینیک سینا اطهر سوختگی نبود و آنان به دلیل شدت دود غلیظ دچار خفگی شدند. به گفته وی در مجموع ۹ نفر مصدوم به این بیمارستان منتقل شدند که ۲ نفر از آنان از میان کادر درمانی بودند و حال عمومی یکی از آنان وخیم و بدون علائم حیاتی بود.
 
حکم بازداشت برای چهار نفر
امروز چهارشنبه اعلام شد که حکم بازداشت برای چهار نفر در این خصوص صادر شده است. به گفته ظهیری، رئیس پلیس پیشگیری تهران پس از وقوع انفجار در کلینیک سینا و بررسی صحنه حادثه دستور بازداشت چهار نفر از مدیران و مسئولان فنی و تاسیسات ساختمان به دلیل کم کاری و بی توجهی صادر شد.
به گفته وی در حال حاضر یکی از این افراد دستگیر شده و ۳ نفر دیگر نیز تحت پیگرد قانونی برای دستگیری هستند. دستور دستگیری این چهار نفر برای بررسی بیشتر پرونده و جوانب وقوع حادثه صادر شده است.
جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز تاکید کرده است که تا به این لحظه هیچ موضوع امنیتی در این پرونده دیده نمی شود و نتایج گزارش ها حاکی از آن است که اتصال برق سبب وقوع این حادثه شده است اما تحقیقات تکمیلی برای رسیدگی به این موضوع در حال انجام است.
 
هویت ۱۵ تن از جان‌باختگان شناسایی شد
تا بعدازظهر امروز چهارشنبه اجساد ۱۵ نفر از ۱۹ جانباخته به خانواده‌هایشان تحویل داده شده است. دکتر مهدی فروزش، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران در این خصوص اعلام کرده است که روند انتقال اجساد به پزشکی قانونی صورت گرفته و تشخیص هویت انجام شده است، اگر نیاز به بررسی و معاینه تکمیلی باشد آن‌ها را انجام می‌دهیم و نهایتا با صدور جواز دفن اجساد به خانواده‌ها تحویل داده می‌شوند. به گفته وی لازمه اصلی شناسایی پیکرها حضور تمام خانواده‌ها است.
فروزش تاکید کرده است که زمان تحویل اجساد جانباختگان حادثه انفجار کلینیک سینا اطهر بستگی به دستور مقام قضایی دارد، اما تعیین علت فوت با توجه به اینکه اجساد سالم هستند با معاینه و تأیید ظاهری بستگان انجام می‌شود و نیازی به انجام آزمایشات ژنتیکی نیست و امیدواریم تا پایان امروز با همراهی و همکاری بستگان متوفیان، تحویل اجساد را انجام دهیم.
بر اساس آخرین اطلاعات اسامی فوتی‌های حادثه مرکز درمانی سینا اطهر به شرح زیر اعلام شده است:
آیدا زمانی، لیلا عیوض خانی، لیدا خام دایی، مژگان دهقان، رها (فاقد فامیلی)، سوسن سلطان محمدی، خانم یاسمن، خانم دکتر تورانی، خانم رحمانی، محدثه رضی، شبنم دیبایی، مریم خرسندی، محسن پارسا، احسان گنجخانلو و دکتر محمدعلی اکبری اسامی ۱۵ نفر از فوت‌شدگان است. هویت چهار نفر از افراد فوت شده معلوم نیست.
 
کد مطلب: 132090
برچسب ها: حادثه
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *