۰
يکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۴۷
مردم در انتظار اجرای عدالت

سه گانه قانون شکنی، سیلی زدن به سرباز و دروغگویی

یک روز پس از انتشار گسترده فیلمی مبنی بر سیل زدن یک نماینده مجلس در گوش سربازی که مانع از رفتار قانون شکنانه وی شده بود، رئیس پلیس راهور تهران درستی کار سرباز مورد نظر را تائید کرد و همچنین خبر داد که مستندات کافی برای سیلی زدن این نمانیده وجود دارد تا ماجرا ابعاد تازه ای پیدا کند و به آزمونی از عدالت تبدیل شود که مردم منتظر اجرای آن هستند و درباره آن داوری می کنند.  
طرح: مهدی عزیزی، خبرآنلاین
طرح: مهدی عزیزی، خبرآنلاین
یک روز پس از انتشار گسترده فیلمی مبنی بر سیل زدن یک نماینده مجلس در گوش سربازی که مانع از رفتار قانون شکنانه وی شده بود، رئیس پلیس راهور تهران درستی کار سرباز مورد نظر را تائید کرد و همچنین خبر داد که مستندات کافی برای سیلی زدن این نمانیده وجود دارد تا ماجرا ابعاد تازه ای پیدا کند و به آزمونی از عدالت تبدیل شود که مردم منتظر اجرای آن هستند و درباره آن داوری می کنند.  
علی اصغر عنابستانی نیرویی احمدی نژادی است که از خردادماه نماینده مجلس شده است. او در سوم بهمن ۱۳۹۹ با خودروی «دنا پلاس» که از مجلس گرفته است در حال تردد در خط ویژه اتوبوس در محدوده دروازه دولت تهران بود که سربازی وظیفه شناس مانع از تردد در ادامه مسیر توسط وی شد، اما این نماینده به جای تمکین به قانون، سرباز را سیلی می زند. فیلم منتشر شده البته سیلی را نشان نمی دهد ولی کاملا مشخص است که این نماینده بر اثر اصرار بر بی قانونی مسیر اتوبوس ها را بسته و باعث ایجاد ترافیک در مسیر شده است، به طوری که مردم به او اعتراض می کنند ولی او نه جرات پیاده شدن از خودرو را دارد و نه حاضر است که ماجرا را تمام کند!
این نوع رفتار و ناسپاسی از کسی که ظاهرا برای قانونگذاری انتخاب شده، بلافاصله بعد از انتشار فیلم در فضای مجازی مورد اعتراض مردم واقع شد و واکنش های بسیاری را برانگیخت. توجه ارزشمند و به موقع مسئولان نیروی انتظامی و دفاع از سرباز مزبور یکی از نقاط قوت ماجرا بود.  سخنگو و معاون اجتماعی ناجا  پس از انشتار این فیلم خبر داد: سردار «حسین اشتری»؛ فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی ناجا صادر کرده است.
یک روز پس از آن فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به ماجرای درگیری نماینده مجلس با مامور وظیفه شناس راهور ناجا در گفتگویی تصریح کرد: قطعا از مامور وظیفه شناس حمایت می کنیم، همه در برابر قانون یکسانند و از مسئولان انتظار داریم که نسبت به قانون التزام و احترام داشته باشند.
وی تصریح کرد که این نماینده مجوز تردد در خط ویژه را نداشته است . از سوی دیگر محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران درباره اخبار و فیلم منتشرشده مبنی بر سیلی زدن یک نماینده مجلس شورای اسلامی به صورت سرباز راهور در خط ویژه گفت: کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد. مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضایی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد. مستندات خود را نیز در این رابطه به مرجع قضایی ارسال کرده‌ایم.
نکته عجیب ماجرا حمایت عجیب و غریب صداو سیما و بعضی افراد خاص از فرد خاطی است. صدا و سیما در گفتگویی با عنابستانی به نقل از وی اعلام کرد که سرباز مذکور به راننده خودروی ما توهین کرد، بعد از این توهین؛ آن‌ها از پشت و جلو راه را به روی ما بستند و این باعث شد تا شلوغ شده و با حضور جمعیت، التهاب ایجاد شود. ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم؛ لذا اینکه گفته می‌شود؛ عنابستانی بر صورت سرباز پلیس راهور سیلی زده است، اصلاً صحت ندارد.
این گفته ها، بعد از اینکه رئیس پلیس راهور تهران برخورد فیزیکی عنابستانی را تائید کرد این سوال را پیش می آورد که چطور یک نماینده نه تنها قانون شکنی می کند و می تواند در گوش یک سرباز وظیفه شناس سیلی بزند، بلکه خیلی راحت دروغ هم می گوید؟! 
عصر ایران با اشاره به این موضوع نوشت: « اگر ورود به خط ویژه را گناه کوچکی بدانیم که برخی مسوولان به خود اجازه می دهند مرتکبش شوند و اگر زدن سیلی بر صورت سرباز را ناشی از عصبانیت لحظه ای بدانیم، نمی توانیم «دروغ» را مساله ای کوچک یا یک تکانش عصبی گذرا بدانیم. چنانچه ثابت شود این نماینده دروغ گفته است، باید به اتهام اشاعه اکاذیب و تشویش اذهان عمومی محاکمه شود، به عنوان یک "دروغگو" تا آخر عمر از تصدی هر پست حکومتی محروم شود و چنین شخصی را دیگر به خانه ملت راه ندهند. دروغ، یکی از اساسی ترین مشکلات جامعه ما و از بزرگ ترین موانع توسعه ایران است. دروغگویان باید رسوا شوند، چه سرباز باشند، چه نماینده مجلس.»

در این میان واکنش سایر نمایندگان مجلس به این ماجرا هم شنیدنی است. مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در این زمینه در فضای مجازی نوشت: « جریان عنابستانی مشکوک به نظر می‌رسد. هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می خواهند مجلس را بدنام کنند.» روح‌الله نجابت، نماینده شیراز هم نوشت: «شما به یک جوان سیلی نزدید، به اعتبار مجلس و امید مردم سیلی زدید! ‏مجلس با کسی عقد اخوت نبسته و پشت مظلوم می‌ایستد.» بهزاد رحیمی، نماینده سقز و بانه هم نوشت: «‏صحنه سیلی خوردن  سرباز راهور عزیزمان را دیدم و بسیار اندوهگین شدم. ‏همکاران عزیزم! بزرگواران! قرار بود که باری از دوش جوانان برداریم. آیا این ظلم آشکارا نبود؟ ‏زمان آن رسیده است که نگاهمان را نسبت به سربازی عوض بنماییم و همه بگوئیم  نه به سربازی اجباری »  
با این حال بعضی از نمیاندگان مجلس متاسفانه سعی کردند این رفتارهای توهین آمیز و خلاف شرع و قانون عنابستانی را با حرفهایی از قبیل پرکار بودن عنابستانی و اینکه ناجا باید اعلام کند چه خودروهایی مجوز تردد در خط ویژه را دارند، توجیه کنند. به این ترتیب می توان گفت که این رفتار عنابستانی نه یک رفتار استثنایی بلکه چیزی است که بعضی از افراد دیگر هم دنبال توجیه و احتمالا ادامه دادن آن هستند!
مهمتر از همه این اظهارات رفتار مردم است؛ حمایت بی شائبه و جالب مردم از سرباز وظیفه «امید اکبری» و حتی اعلام بعضی از مردم مبنی بر اینکه نماینده واقعی مردم این سرباز وظیفه است نشان از هوشیاری مردم دارد ؛ ضمن اینکه در طنزهای منتشره و پرمخاطب این دو روز نشان می دهد که مردم این دغدغه را دارند که مبادا به جای اینکه عدالت رعایت شود، سرباز وظیفه مزبور تحت فشارهای پیدا و پنهان سیاسی قرار گیرد و عدالت آن طور که انتظار می رود اجرا نشود.
سید مجید حسینی
کد مطلب: 143759
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *