۰
جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۰۹
واعظی اعلام کرد که دولت نرخ ارز را بالا برده است

مردم؛ بازیچه بازی دولت با قیمت دلار

محمود واعظی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است!
مردم؛ بازیچه بازی دولت با قیمت دلار
گروه سیاسی – محمدحسین یزدی: محمود واعظی با تاکید بر اینکه از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، گفت: ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است!
این سخنان رئیس دفتر رئیس جمهور در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان اصفهان، سخنان عجیبی است که می تواند به سوالات بسیاری درباره چرایی افزایش قیمت ارز و کاهش پول ملی پاسخ دهد. حرفهایی که از طرفی صداقت دولت را زیر سوال می برد و از طرف دیگر نشان می دهد که کاهش دارایی های مردم متاسفانه بر اثر سیاست گذاری کسانی بوده که باید حامی مردم باشند. البته واعظی خیال کرده حرفهایی می زند که بازگو کننده خدمت دولت است!
این سخنان واعظی را دو ماه قبل حسن روحانی هم به نوع دیگری گفته بود. وی در جلسه هیات دولت در تاریخ 24 دی اعلام کرد: «تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم» که تلویحا اشاره به قیمت گذاری دلار توسط دولت بوده است.
درباره اینکه دولت عمدا نرخ ارز را بالا می برد در این سالها سخنان زیادی گفته شده است. در طول دولت های احمدی نژاد و روحانی هر بار قیمت دلار بالا می رفت، عده ای با عنوان کردن این موضوع که بیشترین حجم دلار در کشور در اختیار دولت و جاصل فروش نفت و گاز است، این احتمال را مطرح می کردند که دولت تعمدا قیمت دلار را در مقاطعی بالا می برد تا بتواند از فروش آن، پول بیشتری به دست آورد و مخارجش را درآورد؛ اما متوجه نیست که با این کار چه لطمه بزرگی به اقتصاد طبقه کم درآمد می زند و چه کسانی را له می کند.
در مقابل دولتمردان همواره این موضوع را انکار می کردند. حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی بهمن 1396 خود صراحتا اعلام کرد: «دولت هیچ وقت به نفعش نیست که دلار را ببرد بالا و در بازار برای اینکه مخارجش را تامین کند، بفروشد.... من به مردم به صراحت می گویم که دولت هیچ گاه به دنبال افزایش نرخ ارز برای کسری بودجه خودش نیست. این نوسانات اثرات بسیار ناپسندی را بر زندگی مردم می گذارد.»
سی ام مهر امسال هم محمود واعظی گفت: « همواره از روز اول گفتیم که قیمت‌های کنونی دلار قیمت‌های واقعی در بازار ایران نیست؛ دولت همواره با افزایش نرخ ارز مخالف بوده و در مقابل آن مقاومت کرده است. علاوه بر آن آقای رییس‌جمهور همواره در ستاد اقتصادی دولت رییس کل بانک مرکزی و مسئولان ذیربط را مسئول کرده تا برای کاهش قیمت دلار و واقعی کردن آن تلاش و برنامه‌ریزی کنند.»
19 ابان ماه یکبار دیگر ، در پی شایعه‌سازی برخی محافل و رسانه‌ها مبنی بر مانع‌تراشی دولت در مسیر کاهش نرخ ارز، محمود واعظی این ادعا را کاملا غلط خواند و گفت: ادعای تمایل دولت به گرانی ارز در درون خود دارای تناقض است. دولتی که تمام هم‌وغم خود را  بر کنترل قیمت کالاهای اساسی و تامین مواد اولیه کارخانه‌جات قرار داده، چطور ممکن است متمایل به افزایش نرخ ارز باشد. دولت نه تنها از گرانی ارز هیچ نفعی نمی‌برد، بلکه بارها کرده که که نرخ فعلی ارز را غیرواقعی و زیان‌بار می‌داند. 
واعظی طرح چنین ادعایی علیه دولت را کاملا مغرضانه دانست و اذعان داشت:  این تحلیل مغرضانه زاییده ذهن کاسبان تحریم و سوداگرانی است که به دنبال متلاطم کردن جو بازارهای مختلف و انحراف افکار عمومی هستند.
رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: دولت همواره به دنبال ثبات در اقتصاد، مبارزه با تورم، کاهش فشارهای معیشتی به مردم و رونق تولید بوده و از همین منظر، همیشه تلاش کرده از نرخ‌های غیرواقعی ارز فاصله گرفته و به سوی قیمت واقعی و همخوان با واقعیت‌های اقتصادی کشور حرکت کنیم.
 13 بهمن ماه نیز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به سوالی درباره احتمال جبران کسری بودجه دولت در پایان سال با استفاده از افزایش نرخ ارز، گفت: اینکه بانک مرکزی به دنبال افزایش نرخ ارز است به هیچوجه صحیح نیست و تمام تلاش ما در بانک مرکزی تعدیل نرخ است.
حالا با توجه به سخنان جدید واعظی باید دولت توضیح دهد که کدام ادعا درست است؟ اگرچه از دولتی که چندان به مردم و نظر مردم اهمیتی نمی دهد بعید است که جوابی در این خصوص به مردم بدهد.
از حرف هایم اشتباه برداشت شده است
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: دولت هیچ گاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است.
به گزارش روز جمعه ایرنا، محمود واعظی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: در گفت‌وگوی صمیمانه‌ دیشب با فعالان بخش خصوصی استان اصفهان بخشی از عرایضم به دلیل برداشت یا انعکاس ناقص، متاسفانه دچار تحلیل نادرست در فضای رسانه‌ای شده است.
واعظی اظهار داشت: آنچه در تشریح شرایط بسیار دشوار جنگ اقتصادی در سه سال گذشته در این جلسه بیان شد، ناظر به شدت تحریم‌ها، فشار حداکثری و کم‌وکیف محدودیت‌هایی بود که به اقتصاد کشور تحمیل شد و پیامدهای نامیمونی همچون افزایش نرخ ارز را به دنبال داشت.
وی خاطر نشان کرد: بی‌تردید گرانی ارز در آن مقطع، نتیجه فشارهای تاریخی و کم‌سابقه بر اقتصاد ایران بوده و مقصود بنده نیز این بود که دولت علی‌رغم اینکه معتقد بود قیمت واقعی ارز هرگز و هرگز ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان نیست، اما با مقاومت و تحمل تبعات تحمیلی و ظالمانه‌ تحریم‌ها، کشور را اداره کرده و در برابر اراده‌ دولت ترامپ برای فروپاشی اقتصاد ایران، ایستاده است.
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: بنده مجددا به صراحت تاکید می‌کنم که دولت هیچگاه به دنبال گران کردن ارز نبوده و قیمت بالای ارز و نرخ غیرواقعی آن را یکی از موانع مهم اداره کشور و یکی از رخدادهای تلخ در دوران مسؤولیتش می‌داند و همواره در پی کنترل آن و کاستن از فشار برشهروندان بوده است؛ آن چنانکه در آینده‌ نزدیک نیز هیچ فرصتی را برای کنترل نرخ ارز از دست نخواهد داد.
واعظی تصریح کرد: تمام سیاست‌گذاری‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در این سه سال، با هدف کاهش اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور و خصوصا جلوگیری از افزایش نرخ ارز و کنترل تورم بوده است.
وی ادامه داد: لذا هر گونه تلقی که انتفاع دولت از گرانی نرخ ارز را مفروض بگیرد، ‌ قطعا غلط و نامنطبق با واقعیت‌های اقتصادی کشور است. چنین فرضیه‌ای البته جفا به همه عزیزان و دست‌اندرکارانی که برای مقابله جهش نرخ ارز کوشیدند نیز هست.
کد مطلب: 145565
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *