۰
سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۵
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در گفتگو با «مردم‌سالاری آنلاین»: 

تعرفه‌گذاری اینترنت «شاد» موجب کاهش دسترسی به آموزش آنلاین می‌شود

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تایید اینکه بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم به دلیل فقر به امکانات آموزشی دسترسی ندارند، گفت: پولی شدن اینترنت برنامه «شاد» در روند کلی آموزش مجازی اثرگذار خواهد بود.
تعرفه‌گذاری اینترنت «شاد» موجب کاهش دسترسی به آموزش آنلاین می‌شود
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با تایید اینکه بسیاری از دانش آموزان در مناطق محروم به دلیل فقر به امکانات آموزشی دسترسی ندارند، گفت: پولی شدن اینترنت برنامه «شاد» در روند کلی آموزش مجازی اثرگذار خواهد بود.
احمدحسین  فلاحی، نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در خانه ملت در گفتگو با «مردم سالاری آنلاین» در پاسخ به این سوال که پیش از این بسیاری از دانش آموزان به دلیل ناتوانی مالی در تهیه تلفن همراه به آموزش مجازی دسترسی نداشتند و در حال حاضر هم با تصمیم مجلس برای تعرفه‌گذاری نرم افزارهای داخلی دسترسی به اینترنت برای خانواده‌های کم بضاغت سخت‌تر شده است، تعیین تعرفه چه تاثیری بر آموزش آنها خواهد گذاشت، گفت: این که نرم‌افزارهای داخلی پیام‌رسان 20 درصد هزینه اینترنت پیام‌رسان‌های خارجی را بپردازند در ساختار کلی شاد و آموزش بر بستر اینترنت اثرگذار است؛ اما آنچه که برای دانش آموزان مهم است افزایش پهنای باند برای دسترسی به اینترنت و سخت‌افزارهای آموزشی از جمله گوشی و تبلت است.
وی ادامه داد: البته برخی از شهرها و روستاها با کمبود زیرساخت‌ها مواجه هستند و برخی صرفا از تلفن‌های بیسیم استفاده می‌کنند و به همین دلیل هم نمی‌توانند از شبکه ADSL استفاده کنند که اگر در این مناطق تبلت و گوشی وجود داشته باشد مشکلات کمتر خواهد شد. 
فلاحی با تاکید بر اینکه باید روش‌های آموزشی اصلاح شوند، افزود: موضوع بازماندگان از تحصیل یک مساله و عدم دسترسی به امکانات آموزشی مانند تبلت و گوشی و اینترنت موضوع دیگری است. از طرفی آموزش و پرورش بخشی از آموزش را از طریق درسنامه انجام می‌دهد تا دانش‌آموزانی که دسترسی به اینترنت ندارند، از این طریق بتوانند عقب‌ماندگی درسی خود را جبران کنند.
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مجلس گفت: بازماندگان از تحصیل ما در استان‌ها به طور متوسط از ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر هستند که امیدواریم این دور ماندن از تحصیل طولانی نشود که درغیر اینصورت مشکل‌ساز خواهد شد چراکه بازماندگان از تحصیل پروژه‌ای در کشور ایجاد خواهند کرد که باید بعدها مانند نهضت سوادآموزی برنامه‌ریزی مفصلی برای سوادآموزی آنها داشته باشیم. 
وی در پاسخ به این سوال که برای آموزش در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان و خوزستان و برخی از مناطق محروم مرزی، روستاها و بویژه عشایر که به مدارس و امکانات آموزشی دسترسی ندارند چه کاری باید صورت بگیرد؛ گفت: ما به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم با توجه به اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در عمده جاهایی که الان دسترسی به اینترنت ندارند یعنی روستاها و مناطق فوق، آموزش حضوری برقرار کند.
فلاحی افزود: در برخی از روستاها تعداد دانش‌آموزان ۵ نفر، ۱۰ نفر و ۱۵ نفر است که امکان رعایت فاصله و برگزاری کلاس‌های حضوری وجود دارد. اگر این کار را انجام بدهیم به نظر می‌رسد بخشی از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری که به شاد دسترسی ندارند، بتوانند آموزش‌ها را دریافت کنند چراکه عمده اینها در روستاها هستند. پیشنهاد ما آموزش حضوری برای این مناطق است و از ستاد ملی کرونا می‌خواهیم در این مورد دقت بیشتری داشته باشد، هم آنها اجازه بدهند و هم آموزش و پرورش این موضوع را دنبال کند تا محرومیت و بازماندگی از تحصیل کاهش پیدا کند. 
سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در پاسخ به اینکه آیا بودجه آموزش و پرورش پاسخگوی هزینه‌های برقراری آموزش حضوری هست، تصریح کرد: بودجه‌ای اضافه نخواهد شد چراکه سابقا هم کلاس‌ها حضوری بوده است، الان که غیرحضوری است هزینه‌ها هم تا حدودی کاهش یافته چراکه الان بحث هزینه‌های سرمایشی، گرمایشی، آب یا سایر خدمات را نداریم و صرفا هزینه مربیان آموزشی پرداخت می‌شود. ضمن اینکه در بودجه سال آینده تصمیم بر رایگان شدن این خدمات در مدارس گرفته شد. 
فلاحی با تاکید بر اینکه پیشنهاد ما این است که ستاد ملی کرونا با دقت بیشتر در موضوع آموزش حضوری مناطق محروم تصمیم‌گیری کند، اضافه کرد: یک کاسه کردن آموزش در کشور کار اشتباهی است.
وی تاکید کرد: برگزاری کلاس‌های مجازی برای بحث آموزش فنی و حرفه‌ای یا آزمایشگاه درس‌های عملی معنا ندارد و حتما دانشجو و دانش آموز باید بالای سر دستگاه‌ها در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها حضور داشته باشند و باید در مورد اینها تفکیک قائل شد وگرنه آموزش به این شکل نمی‌تواند کارایی داشته باشد.
فلاحی در پاسخ به این سوال که بسیاری از دانش آموزان علاقه‌ای به ادامه تحصیل ندارند که دلیل این امر، یا ناامیدی از آینده است یا غیرجذاب بودن روش‌های تدریس یا دروس، بی‌علاقه شدن دانش‌آموزان چه تبعاتی در پی دارد و چه راهکاری برای جبران آن وجود  دارد؛ تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در موضوع بازماندگان از تحصیل داریم این است که هر چه فاصله طولانی‌تر شود این آسیب بیشتر خواهد شد. ما نباید اجازه بدهیم که دور بودن از محیط آموزشی و تحصیل زمان زیادی طول بکشد و این یک آفت است. پیشنهاد من هم همین بود که یک قسمت‌هایی از آموزش را حضوری کنیم و ستاد ملی کرونا در موضوع آموزش و پرورش باید بازنگری جدی داشته باشد.
گزارش: محمد سیاح
کد مطلب: 145814
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *