۱
سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۰۰

فینال لیگ اروپا، آخرین گلوله برای هدف قراردادن تاریخ

شهر گدانسک لهستان روز چهارشنبه، میزبان فینال لیگ اروپاست. مسابقاتی که برای هواداران تیم‌ها اهمیت خاصی ندارد اما این مسابقه می‌تواند جریان عوض کند.
فینال لیگ اروپا، آخرین گلوله برای هدف قراردادن تاریخ
شهر گدانسک لهستان روز چهارشنبه، میزبان فینال لیگ اروپاست. مسابقاتی که برای هواداران تیم‌ها اهمیت خاصی ندارد اما این مسابقه می‌تواند جریان عوض کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، منچستریونایتد و ویارئال فینالیست‌های این مسابقه هستند. منچستر فصل را اصلا جالب آغاز نکرد اما در نهایت با نایب قهرمانی آن را تمام کرد. سولشر شاید بهترین مربی پسا فرگوسن باشد، زیرا یک دهه شاگردش بوده است و فلسفه تیم را می‌شناسد. او از زمانی که جانشین موقت مورینیو شد، آنقدر خوب عمل کرد که قراردادی دائمی با او امضا کردند. در فصل اولش تیم پرتنش مورینیو را آرام کرد و با شکست پاری‌سن‌ژرمن راهی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان شد. در فصل دوم نیز تا نیمه‌نهایی لیگ اروپا و جام حذفی و خیریه پیش رفت تا به اولین تیم انگلیسی تبدیل شود که این رکورد را رقم می‌زند اما در همه آن‌ها ناکام بود و این بازی می‌تواند اولین جام سولشر یا به قول فرگوسن: "کسی که وقتی او را دیدم ، چهره‌ای شبیه به کودکان آواز‌خوان گروه کُر داشت" به ارمغان بیاورد.
جانشینان فرگوسن نتوانستند قهرمانی لیگ را و مهم‌تر از همه پرستیژ را به تیم برگردانند. دیوید مویس به رغم گذشته موفقش در اورتون، شخصیت جانشینی فرگوسن را نداشت و فصل را نیز خوب آغاز نکرد و خریدهای موثری هم برایش انجام نشد و معروف است که او گفته است: مسئولان به من قول خرید بیل و رونالدو را دادند اما در نهایت مروان فلاینی را خریدند. با تمام این اوصاف او یک سوپرکاپ در انگلیس را فتح کرد و تا یک چهارم نهایی لیگ‌قهرمانان هم بالا رفت اما در نهایت پیش از اتمام  فصل اخراج شد و تیم در رتبه هفتم جدول به کار خود پایان داد.
بعد از او نوبت به یکی از تکنسین‌های فوتبال که فوتبال مدرن به او به دلیل ایجاد نوع جدید از تقسیم‌بندی زمین مدیون است، لوییز فن‌خال، رسید. او که هلند را به مقام سومی جهان رسانده بود، در فصل اول خوب عمل کرد اما در فصل دوم آمار ضیفی مخصوصا در به ثمر رساندن گل ثبت کرد و نتوانست جواز صعود به لیگ‌قهرمانان را بگیرد تا نیمکت اولدترافورد نصیب آقای خاص شود.
مورینیو ابتدا مهم‌ترین گزینه جانشینی فرگوسن بود اما به دلیل رفتارهای بی‌ادبانه‌اش مقابل تیتو ویلانوا سرمربی بارسا، به دلیل اینکه صلاحیت اخلاقی مورد نظر را ندارد، از لیست گزینه‌ها حذف شد. او با آمدنش ابراهیموویچ و پوگبا را جذب کرد تا نوید روزهای خوبی را بدهد. آن‌ها در پایان فصل لیگ اروپا و جام اتحادیه را فتح کردند و در لیگ 25 بازی پشت سر هم شکست نخوردند. آن‌ها در لیگ به رتبه ششم رسیدند و به مدد قهرمانی در لیگ اروپا توانستند به لیگ‌قهرمانان راه پیدا کنند. در ابتدای فصل دوم نیز سوپرکاپ را فتح کردند و در نهایت به نایب‌قهرمانی اما با فاصله بسیار زیای نسبت به همشهری قهرمانشان رسیدند و در اروپا هم در دور اول مرحله حذفی از گردونه خارج شدند. انتقادی که به منچستر آن سال‌ها وارد میشد این بود که تیم بیش از حد تدافعی است و اثری از تیم جنگنده و تهاجمی فرگوسن نیست اما این انتقاد با وجود ضعف‌های دفاعی منچستر و ممانعت اد وودوارد، مدیر تیم از خرید مدافع با صلابت، فرصتی برای دائما هجومی بودن نمی‌داد.
بعد از نتایج ضعیف و فضای بسیار سرد بازی‌های آخر آقای خاص، نوبت به پسرک آواز‌خوان رسید تا رهبر گروه کُر شود.
او از بدو ورودش تغییرات بسیاری ایجاد کرد و کاملا حال و هوای تیم را از محیط متشنج مورینیویی پاک کرد. مورینیو مسئولیت آنالیز و امور دیگر را خود بر عهده گرفته‌بود اما سولشر مجددا این مسئولیت‌ها را احیا کرد و همچنین رابطه دوستانه و قوی را با دستیارانش آغاز کرد و دستگاه‌های پیشرفته آنالیز تمرینات را دوباره به زمین برگرداند و از پهپاد نیز برای فیلمبرداری استفاده کرد. به طوری که دستیارانش می‌گویند در زمان مورینیو، او بود که ترکیب را می‌چید اما الان ما هستیم که مشخص می‌کنیم چه کسی بازی کند؛ البته سولشر اقتدار گرفتن تصمیم آخر را دارد و در عین شوخ‌طبع بودن جدی هم است.
او با خرید مگوایر، برونو فرناندز و کاوانی، نشان داد که می‌داند در چه زمانی چه کاری کند و در این بازار شام، خریدهای بسیار منطقی انجام داد. مگوایر کاپیتان و قلب خط دفاع تیم است و فرناندز پادشاه میانه زمین است و آمار گل‌ها و پاس گل‌هایش بیانگر همه چیز است و در خط آتش کاوانی باتجربه گره‌ها را باز می‌کند. او همچنین به آکادمی هم بسیار بها داده است و حضور بازیکنانی مثل میسون گرین‌وود با آن آمار خارق‌العاده‌اش بیانگر توانایی او در استفاده از استعداد‌هاست.
در آنسو نیز ویارئال امیدهای زیادی دارد. آن‌ها که ملقب به زیردریایی‌های زرد هستند در شهر کوچک ویارئال حضور دارند و گاهی اوقات می‌بینیم که ورزشگاه 25 هزاری ال مادریگا، پر می‌شود و این یعنی نصف جمیت شهر در ورزشگاه هستند. آن‌ها هیچ جامی در اسپانیا کسب نکرده‌اند و اگر فصل خوبی سپری کنند مانند فصول گذشته، سهمیه لیگ اروپا را می‌توانند کسب کنند و در سال 2004 نیز یک جام اینترتوتو را فتح کرده‌اند. آن‌ها فصل را با اونای امری که متخصص بردن لیگ اروپاست شروع کردند و در لیگ هم نتایج خوبی کسب کردند و در نیمه‌نهایی اروپا، آرسنال را که امری روزهای تلخی در آن سپری کرده بود را شکست دادند. امید گلزنی این تیم جرارد مورنو با 29 گل و 10 پاس گل است و با توجه مصدومیت مگوایر، موقعیت خوبی برای ریختن زهرش است. قهرمانی برای هر دو تیم و سرمربیانشان اهمیت بسیاری دارد و بر دیدگاه‌ها به آن تیم و مربی از فصل بعد تاثیر به سزایی می‌گذارد.
گزارش: سیدمهدی داودی
 
کد مطلب: 150990
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *