۰
جمعه ۲۵ تير ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۴۱
رییس قوه قضائیه برای پیگیری مشکل آب در استان خوزستان دستور داد

حل فوری مشکل 33 ساله!

مشکل آب در استان خوزستان اصلا مشکل جدیدی نیست؛ بارها دستورها، وعده ها و مصوباتی برای حل این مشکل داده شده است اما در نهایت گویی هیچ چیز تغییر نکرده است. مشکل آب این استان همچنان پابرجا است و با توجه به تشدید این وضعیت در تابستان امسال، اعتراضات مردم نسبت به این امر بسیار بیشتر شده است. بر همین اساس با دستور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضادیه یک هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شد.
حل فوری مشکل 33 ساله!
مشکل آب در استان خوزستان اصلا مشکل جدیدی نیست؛ بارها دستورها، وعده ها و مصوباتی برای حل این مشکل داده شده است اما در نهایت گویی هیچ چیز تغییر نکرده است. مشکل آب این استان همچنان پابرجا است و با توجه به تشدید این وضعیت در تابستان امسال، اعتراضات مردم نسبت به این امر بسیار بیشتر شده است. بر همین اساس با دستور حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس جدید قوه قضادیه  یک هیات ارشد قضایی و اجرایی برای حل مشکل عازم خوزستان شد.
مرکز رسانه قوه قضاییه در این زمینه خبر داد که به دنبال مشکلات ناشی از کمبود آب در استان خوزستان، از روز گذشته و با پیگیری مستمر رئیس دستگاه قضا هیاتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجود، عازم استان خوزستان شد. مقرر شده است هیات اعزام شده پیگیر راهکارهای فوری حل مشکل آب در استان خوزستان شده و نتیجه اقدامات و همچنین دلایل به وجود امدن وضعیت موجود را به حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای رییس قوه قضاییه گزارش کنند.
بازخوانی داستان مشکل آب خوزستان اما نشان می دهد که این مشکل سابقه ای حداقل 33 ساله دارد و و ناتوانی در رفع آن مربوط به دولت فعلی نیست. روز 17 خرداد 1384 محمود احمدی ‌نژاد در سفر انتخاباتی اش به آبادان چنین گفت: «فقر زدايي از جنگ مشکل‌تر نيست... با اين پشتوانه عظيم مردمي و با اين قدرت، اکنون در حل مساله ساده‌اي مثل تامين آب و فاضلاب يک شهر مرزي که گردن همه مردم ما حق دارد، هفده سال است درمانده شده‌ايم.» یک ماه بعد از آن، احمدی نژاد رئیس جمهور شد و در دولت اول او طرحی به نام «طرح آبرسانی غدیر» تصویب شد که قرار بود بسرعت مشکل را برطرف کند. عملیات اجرایی پروژه ۲۶ آذر ۸۷ با حضور احمدی‌نژاد آغاز شد و قرار بود کل پروژه در پنج سال و تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسد و آب شرب حدود پنج میلیون نفر را تأمین کند. علاوه بر آبرسانی به ۲۵ شهر و بیش از ۱۶۰۰ روستا، هدف دیگر این طرح جلوگیری از ورود پساب‌های شهری و صنعتی ۱۲ شهر و بیش از هزار و ۲۰۰ روستا به آب کرخه و کارون بود.
مجید نامجو وزیر نیروی دولت نهم، ۱۵ اردیبهشت ۸۹ گفت پروژه‌ غدیر بصورت ضربتی اجرا می‌شود و ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته. هر چند او اشاره نکرد این ۶۰ درصد شامل چه بخش‌هایی است اما وعده داد که در سالروز آزادسازی خرمشهر این طرح به دست احمدی نژاد افتتاح خواهد شد که همینطور هم شد. این بهره‌برداری هم مانند برخی موارد دیگر بیشتر نمادین بود و سه ماه بعد در آبادان یک «مراسم بهره‌برداری از فاز نخست» مجدداً برگزار شد و... در نهایت در هشت سال کابینه احمدی نژاد، علی رغم وعده ها و تبلیغات بسیاری که دولت می کرد، این «مساله ساده» حل نشد و برای دولت روحانی ماند. در واقع، روزی که احمدی نژاد از دولت خداحافظی می کرد، این درماندگی 25 ساله شده بود!
یک سال بعد از تشکیل دولت روحانی، چیت‌چیان وزیر نیرو پیشرفت پروژه را تا سال 1394 تنها 15 درصد عنوان کرد و گفت پیشرفت کار در دولت روحانی (تا آبان ۹۵) به ۲۹ درصد رسیده است.
 در طول دولت حسن روحانی باز هم نه تنها این مساله لاینحل ماند بلکه مشکلات جدیدی برای مردم این منطقه ایجاد کرد. نتیجه تلاشهای چهار سال اول دولت روحانی را شریعتی استاندار خوزستان در اسفندماه ۹۶ اعلام کرد: کل آب مورد نیاز اهواز تا تیرماه ۹۷ از طرح آبرسانی غدیر تأمین می‌شود. اما اردیبهشت 97 خبر «آب شکلاتی» که در خوزستان تازگی هم نداشت همه‌جا پیچید و افکار عمومی را در سراسر کشور از طریق شبکه‌های اجتماعی برای تحقق مطالبه‌ی آب شرب سالم، همصدا کرد!
فروردین 1398 همزمان با افزایش دبی رودخانه کارون، فاضلاب چندین نقطه از اهواز به خیابان‌های شهر بازگشت که علاوه بر اخلال در عبور و مرور خودروها سبب بروز مشکلات بهداشتی بسیاری نیز شد. این امر باعث برکناری ‌مدیرعامل آب و فاضلاب اهواز شد. اما با این برکناری هم چیزی تغییر نکرد! در تابستان همان سال اعتراضات ساکنان کوی مدرس اهواز نسبت به وضعیت ناهنجار فاضلاب، قطعی آب و مسایل بهداشتی که سلامت آنان را به خطر انداخته بود، خبرساز شد و رییس کل دادگستری خوزستان با دستور ویژه ای دادستان عمومی و انقلاب اهواز را مسئول رسیدگی به مساله آب و فاضلاب این منطقه اهواز کرد.
 دستور رهبر انقلاب برای حل مشکل آب خوزستان
در خرداد ماه  1399 که اعتراض مردم غیزانیه خبرساز شد، استاندار خوزستان در کنار وعده های جدید برای حل این معضل، خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای با تخصیص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق ذخیره ارزی برای رفع مشکل آب و فاضلاب اهواز موافقت کردند. وی گفت: در سه روز گذشته توفیق پیدا کردیم خدمت مقام معظم رهبری برسیم و ایشان دستور لازم برای حل مشکلات فاضلاب اهواز را صادر کردند.
به گفته استاندار خوزستان، رهبر معظم انقلاب توجه خاصی نسبت به مسأله فاضلاب اهواز داشتند و دستور دادند ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی در سال جاری اختصاص یابد و سال آینده نیز ۵۰ میلیون یورو دیگر اختصاص داده شود.
اینک یک سال بعد از دستور رهبر انقلاب شاید لازم باشد در خصوص چگونگی اجرای این دستور هم توضیحاتی داده شود.
همچنین آذرماه 1399 نیز حسن درویشیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از طرف رئیس قوه قضائیه، برای بررسی مشکلات آبگرفتگی خوزستان وارد اهواز شد و به همراه وی، بازرس کل امور وزارت کشور هم به این شهر رفت؛ در حالی که انتظار مردم این بود که با توجه به ابعاد قضیه پیش از مسئولان قوه قضائیه، مقامات دولتی بخصوص وزرای کشور و نیرو در این استان حضور داشته باشند. همچنین در آن روزها مردم انتظاراتی از مجلس جدید در این خصوص داشتند اما تنها اخابر دریافت خودروی دنا پلاس و وام چند صد میلیونی نمیاندگان به گوش آنها می رسید! هر چه بود از آن زمان تا کنون نه تنها تغییری در مشکلات مردم پیش نیامده است بلکه به علت خشکسالی مشکلات مردم در این ماه ها بسیار بیشتر هم شده است.
با این سابقه اعزام هیاتی متشکل از نمایندگان ارشد وزارت نیرو و دادستان کل کشور برای بررسی مشکلات پیش آمده و علل وضعیت موجودبه خوزستان، چندان ابتکار جدیدی به حساب نمی آید بلکه باید منتظر ماند و دید که این هیات، چه کار عملی ای انجام خواهد داد و مشکل 33 ساله آب خوزستان کی به پایان می رسد.

فهیمه جهازیان
کد مطلب: 153676
برچسب ها: خوزستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *