۱
۰
شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۱۵
بازخوانی استعفای معاون سابق نمکی در اعتراض به مدیریت کرونا

چه کسی پاسخگوی مرگ 97 هزار نفر است؟

گروه اجتماعی - محمد سیاح: مدیریت اپیدمی ‌کرونا با فرماندهی "سردار این عرصه" یعنی سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جایی رسیده که امروز آمار فوتی‌ها و بستری شوندگان ناشی از کرونا به شکل وخیمی ‌افزایش یافته است؛
چه کسی پاسخگوی مرگ 97 هزار نفر است؟
گروه اجتماعی - محمد سیاح: مدیریت اپیدمی ‌کرونا با فرماندهی "سردار این عرصه" یعنی سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جایی رسیده که امروز آمار فوتی‌ها و بستری شوندگان ناشی از کرونا به شکل وخیمی ‌افزایش یافته است؛ نمکی که از صادرات شیوه‌های مدیریتی صحبت می‌کرد امروز از بدقولی کشورها در دادن واکسن و سرم و تجهیزات دارویی پزشکی صحبت می‌کند و به جای خود، آنها را متهم وضعیت در ایران می‌داند؛ پیش از این دکتر ملک‌زاده، معاون سابق وزارت بهداشت در متن نامه استعفای خود از عدم مدیریت علمی ‌نمکی انتقاد کرده بود.
سعید نمکی، وزیر بهداشت 19 خرداد در واکنش به انتقادات درباره مدیریت کرونا در کشور گفته بود: «ما علیرغم نقصان‌ها و کمبود‌ها و با امکاناتی که داشته‌ایم، بی‌نقص‌ترین و موفق‌ترین کشور دنیا در مدیریت کرونا بوده‌ایم، این را سازمان جهانی بهداشت می‌گوید.» شاید در آن زمان هیچکس نمی‌دانست که وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا چه خیانتی در حق مردم کرده است تا اینکه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در جمع خبرنگاران گفت: «وقتی اولین مورد کرونا در قم مشاهده شد خواهان قرنطینه قم شدم و گفتم انتخابات شهر قم تعطیل شود، اما بعضی‌ها مرا مسخره کردند و گفتند این بیماری را براحتی کنترل می‌کنیم. وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آن‌ها، مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.»
این وضیت باعث شد تا با پنهان‌سازی آمارها و عادی جلوه دادن اوضاع از سوی افرادی که قرار بود حافظ سلامت مردم باشند، کرونا امروز عادی‌انگاری شود و نه تنها دامنه این بیماری کاهش نیابد بلکه آمارهای جدیدی به ثبت برسد که حتی از پیک‌های اولیه این بیماری بیشتر است. مجموع فوت شدگان به مرز صد هزار نفر نزدیک شده و ۳۳۶ شهر در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
 
او می‌دانست ولی کسی به حرفش گوش نکرد
سخنان عجیب نمکی حتی در اوج بیماری هم ادامه یافت و او به جای تشریح واقعیت‌های وضعیت بیماری در کشور، با اظهارات خلاف واقع و محکوم کردن جامعه و منتقدان، از موفقیت در کنترل بیماری و ساخت واکسن و حتی صادرات حرف زد، او حتی روز سه‌شنبه 20 تیر ماه با انتقاد از کسانی که به گفته او با سیاست‌زدگی «غرور و افتخار ملی» را زیر سوال می‌برند، ادعا کرد کشوری که نه تحریم است و نه وضعیت اقتصادی آن بدتر از ایران هست، امروز از ما برای مهار همه‌گیری کرونا درخواست کمک می‌کند.
اما قبل از این دکتر ملک‌زاده، معاون سابق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشاهده روش‌های غلط مدیریت کرونا خود را از دایره اشتباهات وزارت بهداشت و وزیر آن بیرون کشید. او در متن نامه استعفای خود مطالبی را بیان کرده که نشان می‌دهد از همان اول هم وزیر بهداشت حاضر نبوده قبول کند و از مدیریت علمی ‌برای کنترل بیماری کرونا بهره ببرد.
ملک زاده در آخرین روز آبان ماه گذشته در متن استعفای خود نوشته است: «مدیریت بسیار غلط و پرنقص در پاندمی‌کرونا که به‌دلیل عدم مشورت و توجه شما به توصیه‌ها و هشدارهای متخصصان و محققان نظام سلامت؛ موجب تلفات انسانی بسیار در ایران شده است و در عین حال مدعی درس «مدیریت بحران کرونا» دادن به سایر کشورها هستید. اظهارات غیرعلمی‌و ناشی از شتابزدگی جنابعالی در مورد تولید واکسن ایرانی کرونا که هنوز در حال طی مراحل اولیه بوده و شما مدعی معرکه گرفتن برای تولید آن شده‌اید. ادعاهای بی‌اساس جناب‌عالی و سازمان غذا و دارو در خصوص موثر بودن داروهای گیاهی که به اعتقاد این‌جانب بدون هیچ مبنای علمی‌و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی صورت گرفته و همچنین دفاع و اقدام جناب‌عالی از ادغام طب سنتی در نظام شبکه بهداشت و درمان کشور که می‌تواند شبکه بهداشت و درمان ایران را ناپایدار و در درازمدت تضعیف کرده و مردم را از حقوق خود در بهره‌مندی از درمان‌های پیشرفته پزشکی مدرن محروم سازد. عدم درک درست شما از تحقیق و پژوهش و اهمیت آن و نیز نادیده گرفتن تمام فعالیت‌های علمی‌و پژوهشی.»
 
مقصران وضعیت امروز باید محاکمه شوند
روزانه براساس آمار رسمی‌حدود پانصد نفر و براساس آمارهای غیررسمی‌و محاسبات سازمان بهداشت جهانی که معتقد است مرگ ناشی از کرونا در ایران 2.5 برابر آمار رسمی‌است 1500 نفر جانشان را از دست می‌دهند. این انسان‌ها می‌توانستند با واکسیناسیون به موقع با واکسن‌های معتبر جهان به زندگی خود ادامه دهند؛ می‌توانستند هنوز هم عضوی از خانواده خود باشنداما همه آنها با بی‌تدبیری برخی مسئولان رده بالای بهداشتی و درمانی اسیر خاک شده اند.
خون همه آنهایی که در جریان این سوءمدیریت‌ها از دست رفته به عهده مسئولانی است که قرار بود حافظ سلامت مردم باشند ولی با اظهارات خلاف واقع و ادعاهای عجیب، موجب شدت گرفتن بیماری شدند. اگر عدالتی وجود دارد همه آنها باید در برابر قانون محاکمه و پاسخگوی رنجی باشند که به مردم تحمیل کردند.
 
کد مطلب: 154772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


ایرانی
United States
کجاست عدالت ؟؟؟!!!! آمران _ بازداشت _ عاملان _ کرونا