۰
يکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹
چرا فیلم تعرض به یک استاندار این همه در فضای مجازی دیده شد؟

از "تعرض به وزیر کشور" تا "سیلی به گوش استاندار" 

اولین روز ابان ماه فیلمی در فضای مجازی به سرعت تکثیر شد که نشان می داد در مراسم معارفه عابدین خرم استاندار استان آذربایجان شرقی و در هنگام سخنرانی وی، فردی به جایگاه می رود و بدون مقدمه به او سیلی می زند. اگرچه در کشورهای دیگر گهگاه از این نوع اتفاقات می افتد اما به نظر می رسد که در ایران این اولین بار است که چنین اتفاقی مشاهده می شود.
از "تعرض به وزیر کشور" تا "سیلی به گوش استاندار" 
 
اولین روز ابان ماه فیلمی در فضای مجازی به سرعت تکثیر شد که نشان می داد در مراسم معارفه عابدین خرم استاندار استان آذربایجان شرقی و در هنگام سخنرانی وی، فردی به جایگاه می رود و بدون مقدمه به او سیلی می زند. اگرچه در کشورهای دیگر گهگاه از این نوع اتفاقات می افتد اما به نظر می رسد که در ایران این اولین بار است که چنین اتفاقی مشاهده می شود.
تعرض به عبدالله نوری وزیر کشور وقت و عطاء الله مهاجرانی وزیر ارشاد دولت خاتمی در دوران اصلاحات اتفاق عجیبی بود که در همان سالها و در نماز جمعه به وقوع پیوست و بعضی افراد ادعا کردند که حتی قصد ترور آنها وجود داشته است اما این موضوع چندان پیگیری نشد. یک بار هم در سالهای بعد از 1388 هنگامی که حجت الاسلام والمسلمین مهدی کروبی به نمایشگاه کتاب رفته بود، یکی از افراد معلوم الحال به طرف او کفش پرت کرد. در بازگشت حسن روحانی از سفر نیویورک در سالهای اول نیز یک نفر در فرودگاه به سوی خودرو او کفش پرتاب کرد که البته با توجه به ناراحتی کاسبان تحریم از مذاکرات معلوم بود از کجا آب می خورد. پرتاب مهر و کفش نماز به علی لاریجانی در قم و در جریان راهپیمایی 22 بهمن 1391 نیز نمونه ای دیگر بود که درباره انگیزه های افرادی که چنین کردند و وابستگی آنها به مراکز خاص حرفهایی بیان می شد اما چندان پیگیری نشد. با این همه هیچ کدام از این اتفاقات به اندازه سیلی به گوش استاندار مورد توجه واقع نشد و پرواکنش نبود. اینکه چرا این موضوع این قدر بازدید داشته و درباره آن مسائل مختلف نوشته شده است، موضوعی است که لازم است مورد توجه قرار گیرد و از منظر سیاسی و جامعه شناسی تحلیل شود.
احمد زیدآبادی روزنامه نگار مطرح اصلاح طلب در واکنش به این اتفاق نوشت: «برخورد فیزیکی در جریان معرفی استاندار آذربایجان شرقی مایۀ تأسفِ بسیار است. این نوع برخورد‌ها نشانۀ خشم متراکم و همراه با از دست رفتنِ تاب‌آوری قشری از ایرانیان در فقدان راهکار تعریف شده‌ای برای تعامل مدنی بین اجزاء جامعه و حکومت است. از این قبیل برخورد‌ها با هر فرد و به هر انگیزه‌ای، نباید به شوق آمد و خوشحال شد؛ چون اگر رسم شود، رسم بدی خواهد شد با پیامد‌هایی مهیب!»
فیلمی که از این واقعه منتشر شد، گویای همه چیز بود؛ و شاید انتشار آن باعث شد که خبرگرازی ها و رسانه های نزدیک به دولت نیز این خبر را البته با لطافت پوشش دهند. مثلا خبرگزاری فارس نوشت: « در ابتدای قرارگرفتن خرم در پشت تریبون، یکی از حاضرین اقدام به برخورد فیزیکی با استاندار منتخب کرد و موجب شد برای لحظاتی نظم جلسه بهم بریزد. این فرد ابتدا ضربه‌ای از پشت سر به خرم وارد کرد و سپس اورا هل داد. استاندار آذربایجان شرقی پس از این اتفاق متانت خود را حفظ کرد و از هر گونه واکنشی خودداری کرد. اما با دخالت ماموران حراست سالن بلافاصله فضای جلسه به حالت عادی برگشت، انگیزه‌های این فرد خصومت شخصی عنوان شده است.»
این خبرگزاری همچنین نوشت که حضار با سردادن شعار مرگ بر منافق و عابدین‌خرم حمایتت می‌کنیم به حمایت از استاندار جدید پرداختند. برخی رسانه‌های غیررسمی، ادعا کرده بودند که افرادی در سالن، در حمایت از فرد سیلی‌زننده شعار داده‌اند که مشاهدات خبرنگاران و حاضران در مراسم معارفه، حاکی است این ادعا صحت ندارد.
خبرگزاری دولتی ایرنا نیز درباره انگیزه فردی که سیلی زده نوشت: «فرد حمله کننده به استاندار جدید آذربایجان شرقی، که گفته می‌شود یکی از کارکنان سپاه عاشوراست، بنا بر دلایل شخصی این اقدام را انجام داده است.»
در ادامه این رسانه ها سعی کردند به انگیزه «شهروند» سیلی زننده را اطلاع رسانی کنند. فارس نوشت: همسر شهروند مذکور، روز گذشته برای تزریق واکسن کرونا به یکی از مراکز درمانی استان مراجعه کرده که در آن مرکز، به علت نبود واکسیناتور زن، یک واکسیناتور مرد اقدام به تزریق واکسن برای همسر وی کرده است که همین موضوع، باعث عصبانیت شدید نامبرده شده است.
یکی از مسؤولان ارشد استانداری آذربایجان شرقی که از جزئیات این اتفاق مطلع شده بود پس از پایان مراسم، درباره علت بروز این مشکل تصریح کرد که مراکز متعددی برای آقایان و خانم‌ها در سراسر استان به‌صورت مجزا و با رعایت حدود شرعی و اخلاقی در نظر گرفته شده که فرد مذکور می‌توانست به این مراکز مراجعه کند با این حال، ظاهراً به مرکزی مراجعه کرده که در آن روز، استثناءً واکسیناتور زن حضور نداشته و یک واکسیناتور مرد اقدام به این کار کرده در حالی که خانم ایشان می‌توانست مانع از تزریق واکسن توسط واکسیناتور مرد شود که البته همین موضوع هم در حال پیگیری است.
اما علی علیزاده، نماینده مراغه در مجلس گفت: فردی که اقدام سیلی به استاندار آذربایجان‌شرقی می‌کند از همکاران سابق وی بوده است. قطعاً انگیزه این فرد مشکلات و خصومت شخصی بوده است و ربطی به انتصاب استاندار و یا حتی سخنان وی نداشته است چرا که اساساً در بدو ورود استاندار و آغاز سخنان وی اقدام به چنین حرکت می کند. 
وی ضمن انتقاد از ضعف برگزاری مراسم یادآور شد: متأسفانه در این مراسم امنیتی و کنترلی وجود نداشت و این از ضعف مدیریت در برگزاری مراسم است.
احمد وحیدی، وزیر کشور که در هنگام سیلی خوردن استاندار آذربایجان شرقی در مراسم معارفه حضور داشت، در توئیتر به این اتفاق واکنش نشان داد و نوشت: «مسئول در نظام مقدس جمهوری اسلامی چون در راه خدمت به بشریت و مخلوقات خدا و به خاطر رضای حق تعالی در خدمت مخلوق است، از سیلی و توهین‌ نمی هراسد.»
سپاه عاشورا نیز که گفته می شود فرد سیلی زننده از پرسنل این سپاه است، در بیانیه ای به این مناسبت نوشت: «به دنبال رخ دادن حادثه ناگوار هتک حرمت به استاندار ولایی و جهادی آذربایجان شرقی جناب آقای عابدین خرّم که قلوب امت حزب الله، خانواده های معظم شهدا ، بسیجیان ، پاسداران و قاطبه مردم غیور و همیشه در صحنه آذربایجان را مکدر نمود، سپاه عاشورا ضمن محکوم نمودن رفتار سخیف و دون شان فرد خاطی، از مجاهدت‌ها و رشادت های سردار خرّم در جبهه های دفاع مقدس و مقاومت اسلامی و عرصه خدمت رسانی و نیز رفتار کریمانه ایشان در این موضوع قدردانی نموده و از خدای متعال توفیقات آن مجاهد خستگی ناپذیر را در خدمت به مردم شریف آذربایجان مسئلت می نمائیم.»
استاندار آذربایجان شرقی نیز همان روز پس از این اتفاق اعلام کرد که سیلی ای که در مراسم معارفه‌اش خورده، از جنس همان سیلی‌هایی‌ است که وقتی در جنگ سوریه در اسارت بوده، از دشمن می‌خورده ولی این سیلی را می‌بخشد.
محمدحسين يزدي
کد مطلب: 157080
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *