۰
سه شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۱۰
واکنش نماینده سبزوار و سرباز به سخنان جدید قالیباف

عنابستانی به سرباز سیلی زده، یا فقط او را هل داده؟!

نزدیک به یک سال پس از جنجال سیلی زدن نماینده مجلس شورای اسلامی به‌ صورت یک سرباز نیروی انتظامی، محمدباقر قالیباف رییس مجلس در سخنرانی خود به مناسبت روز دانشجو که دوشنبه انجام شد، با دفاع همه جانبه از علی‌ اصغر عنابستانی، دوباره این موضوع را در سرخط خبرها قرار داد. قالیباف مدعی شد که عنابستانی، سرباز نیروی انتظامی را به دلیل عملکرد «خلاف قانون» فقط هل داده است؛ موضوعی که با تشکر عنابستانی و انتقاد سرباز مواجه شد.
عنابستانی به سرباز سیلی زده، یا فقط او را هل داده؟!
نزدیک به یک سال پس از جنجال سیلی زدن نماینده مجلس شورای اسلامی به‌ صورت یک سرباز نیروی انتظامی، محمدباقر قالیباف رییس مجلس در سخنرانی خود به مناسبت روز دانشجو که دوشنبه انجام شد، با دفاع همه جانبه از علی‌ اصغر عنابستانی، دوباره این موضوع را در سرخط خبرها قرار داد. قالیباف مدعی شد که عنابستانی، سرباز نیروی انتظامی را به دلیل عملکرد «خلاف قانون» فقط هل داده است؛ موضوعی که با تشکر عنابستانی و انتقاد سرباز مواجه شد.
قالیباف روز دوشنبه در پاسخ به سوالی که یکی از دانشجویان مطرح کرده بود گفته بود: قطعا ما در حوزه نظارت بر رفتار نمایندگان ضعف‌هایی داریم که مجلس به دنبال تقویت آن بوده و قصد دارد قانون آیین نامه داخلی را در این خصوص اصلاح کند؛ در خصوص آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند باید بگویم که اگر چه هیات نظارت پیگیری های مجدانه ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما در نهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مامور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند. نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هول داد اما حق همین هول دادن را نداشت.
در پی این سخنان قالیباف، علی اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس در اینستاگرام خود نوشت:«البته واضح بود که ماه پشت ابر نمی ماند اما از شجاعت ریاست محترم مجلس آقای دکتر قالیباف تشکر می کنم که بعد از چندین ماه دروغ پراکنی، ایشان بالاخره به اندازه کمی حقیقت را روشن کردند! بارها گفته ام که اشتباه عنابستانی سیلی زدن به سرباز در حال انجام وظیفه نبود! بلکه اشتباه عنابستانی هل دادن سرباز توهین کننده بود! تفاوتی که در هیاهوی رسانه ای گم شد.» وی  این مطلب را با هشتگ های عنابستانی، سیلی، سرباز و قالیباف منتشر کرده است.
اما عابد اکبری، سرباز وظیفه پلیس راهور، که از عنابستانی، نماینده سبزوار در مجلس، سیلی خورده‌ بود، در یک لایو اینستاگرامی به حرف‌های قالیباف، اینگونه پاسخ داد: «اتهام سیلی زدن عنابستانی در دادگاه تایید شده، چطور رئیس مجلس می‌گوید او فقط مرا هل داده؟» سرباز اکبری همچنین گفته: اتهام وارد شده توسط ما به آقای عنابستانی در دادگاه کارکنان دولت این بود که وی سیلی به گوش من زده، این اتهام ثابت شد و حکم آن آمد، چیزی که ثابت نشود، حکمی برای آن نمی‌آید. فیلم این ماجرا وجود دارد و پس از سیلی خوردن به یک طرف پرتاب شده است. در واقع قالیباف با این سخنان خود، سرباز را به دروغگویی متهم کرده است.
ماجرا از چهارم بهمن سال گذشته آغاز شد؛ زمانی که ابتدا اخباری در فضای مجازی مبنی بر برخورد فیزیکی یک نماینده مجلس شورای اسلامی با سرباز وظیفه راهور در خط ویژه دروازه دولت منتشر شد و در مدت کوتاهی فیلم آن هم به صورت گسترده منتشر شد. سردار مهدی حاجیان؛ سخنگوی نیروی انتظامی همان زمان گفت: سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی بلافاصله دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق  سرباز وظیفه راهور و پیگیری موضوع  از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی صادر کرد. در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود به جدیت دفاع خواهد کرد.
از آن زمان عنابستانی مواضع مختلفی اتخاذ کرد. اولین واکنش او این بود که " سرباز مذکور به راننده خودروی ما توهین کرد، بعد از این توهین؛ آنها از پشت و جلو راه را به روی ما بستند و این باعث شد تا شلوغ شده و با حضور جمعیت، التهاب ایجاد شود. ما حتی از ماشین هم پیاده نشدیم لذا اینکه گفته می‌شود، عنابستانی بر صورت سرباز پلیس راهور سیلی زده است، اصلاً صحت ندارد. "
یک روز بعد، سردار محمدحسین حمیدی؛ رئیس پلیس راهور تهران با بیان اینکه کار سرباز ما کاملاً درست و برگرفته از قانون بود و سرباز نباید به خودرویی که فاقد مجوز بود اجازه تردد در خط ویژه می‌داد، گفت: مستنداتی مبنی بر برخورد فیزیکی نماینده با سرباز پلیس راهور داریم که کاملاً کفایت می‌کند و باید ببینیم مرجع قضائی در این رابطه چه تصمیم‌گیری‌ای خواهد کرد و مستندات خود را نیز در این رابطه به مرجع قضائی ارسال کرده‌ایم.
همچنین سردار حسین اشتری فرمانده ناجا با بیان اینکه نماینده مذکور مجوزی برای تردد در خط ویژه نداشته است، گفت:  قانون برای همه یکسان است و همه ملزم به اطاعت از قانون هستند و البته انتظار داریم کسانی که مسئولیت یا جایگاهی دارند بیش از دیگران نسبت به رعایت قانون التزام داشته باشند.
وقی واکنشها بالا گرفت عنابستانی ابتدا در بیانیه ای ماجرا را شرح داد و سرباز را مقصد جلوه داد و نوشت: "سرباز مذکور به من توهین کرده بود؛ من که از توهین بی‌دلیل سرباز ناراحت شده‌ام پیاده می‌شوم و به او می‌گویم که "شما حق نداری توهین کنی. راه نمی‌دهی اشکال ندارد اما حق نداری به هیچ شهروندی ولو نماینده مردم توهین کنی" و او دوباره باتومش را به شکم من می‌کوبد و می‌گوید "گفتم هر خری هستی برای خودت هستی!" دستم را روی شانه‌اش می‌گذارم و هلش می‌دهم، یکی دو قدم به عقب می‌رود و دوباره باتومش را به‌سمت من پرت می‌کند! برمی‌گردم و در صندلی عقب ماشین می‌نشینم و به راننده می‌گویم "بشین برویم‌." سرباز که جلوی راه ما را سد کرده به راننده اتوبوس عقبی می‌گوید "از عقب سپر به سپر این ماشین بچسبان تا نتواند تکان بخورد!" خواهش‌های راننده ما برای باز شدن راه به جایی نمی‌رسد! معاون عملیات راهور از راه می‌رسد و عذرخواهی مختصری از ما می‌کند و قول می‌دهد که با سرباز و افسر خاطی برخورد کند و ما هم چون برای سفر به حوزه انتخابیه عجله داریم می‌رویم، با وجود قول سردار اشتری به اینجانب مبنی بر حل مسئله و برخورد با متخلفین، سه روز بعد فیلمی که افسر انتظامی از جنجال‌آفرینی خودش گرفته بود، با محوریت ادعای کاملاً دروغ و کذب «سیلی زدن» بنده به «صورت» یک سرباز در حال انجام وظیفه در فضای مجازی پخش می‌شود و سر از رسانه‌های خارجی در می‌آورد! و حمله بی‌سابقه و همه‌جانبه به این حقیر، مجلس و نظام شروع می‌شود و باقی ماجرا که می‌دانید! بنده به‌هیچ‌وجه به خودم اجازه سیلی زدن به صورت هیچ‌کس را نمی‌دهم چه برسد به صورت یک سرباز وظیفه و صرفاً بعد از چندین بار توهین زشت و به‌کار بردن الفاظ ناپسند توسط سرباز دوم که قاعدتاً باید حتی با مردم عادی چه برسد نماینده مردم در چارچوب قانون و ادب مواجهه نماید، فقط او را هل داده‌ام و اساساً سیلی در کار نبوده است! "
اما مدتی بعد در یک عقب نشینی آشکار اعلام کرد: "از یکایک مردم عزیز کشورم که به هر دلیلی احساساتشان این روزها جریحه‌دار شد، عذرخواهی می‌کنم. کاملاً بدیهی است که برای اجرای قانون بین افراد جامعه هیچ تفاوتی وجود ندارد، ما نیز هیچ شأنی به جز خدمت‌گذاری به مردم و مطیع قانون بودن برای خودمان قائل نیستیم به همین دلیل از سربازی که قانون را اجرا کرد و مانع از خودروی ما به خط‌ویژه شد، تشکر می‌کنم."
مدتی بعد قرار مجرمیت برای این نماینده صادر و او طبق کیفرخواست در سه مورد مجرم شناخته شد و در نهایت حکم بدوی محکومیت عنابستانی به 91 روز حبس به جرم ایراد ضرب بدون آثار صادر شد. اما در مرحله تجدیدنظر شاکی از اعلام شکایت خود اعلام گذشت کرد. اواسط شهریور ماه نیز عنابستانی با حضور در محل کار سرباز در پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، رسماً از نیروی انتظامی و سرباز راهور عذرخواهی کرد.
اما حالا نه تنها قالیباف از عنابستانی دفاع کرده و با واکنش سرباز، دوباره موضوع داغ شده است، بلکه اساسا موضوع سیلی زدن او به سرباز و همچنین دلیل ورود خودروی این نماینده به خط ویژه نیز که به گفته کلیه مسئولان انتظامی در آن زمان غیرقانونی بوده، به فراموشی سپرده شده است!
به نظر می‌رسد نیروی انتظامی و دستگاه قضا باید در این مورد شفاف سازی کنند که بالاخره سرباز سیلی خورده یا عنابستانی او را هل داده است؟
 
کد مطلب: 158491
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *