۰
يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۸
نگاهی به وعده های مختلفی که از سوی مردان اقتصادی کابینه شنیده می شود

مشکل فقدان هماهنگی در مجمع الجزایر دولت!

اگر نقطه کانونی و موتور محرکه دولت را در شرایط فعلی، مردان اقتصادی کابینه بدانیم، باید گفت که متاسفانه نشانه ها حاکی از عدم هماهنگی بین این افراد و شکاف در بین آنها است. این موضوع هفته گذشته با اعلام افزایش یارانه ها از سوی محسن رضایی معاون اقتصادی دولت و سپس تکذیب آن از سوی سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد کاملا عیان شد.
مشکل فقدان هماهنگی در مجمع الجزایر دولت!
اگر نقطه کانونی و موتور محرکه دولت را در شرایط فعلی، مردان اقتصادی کابینه بدانیم، باید گفت که متاسفانه نشانه ها حاکی از عدم هماهنگی بین این افراد و شکاف در بین آنها است. این موضوع هفته گذشته با اعلام افزایش یارانه ها از سوی محسن رضایی معاون اقتصادی دولت و سپس تکذیب آن از سوی سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد کاملا عیان شد. پس از آن هم سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیات دولت تاکید کرد که «مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رئیس جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز باید با هماهنگی ایشان باشد». با این حال محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در این باره هیچ سخنی نگفت است و هنوز معلوم نیست که موضع این « محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت» در خصوص اظهارات متناقض رضایی و خاندوزی چیست؟!
تناقضات البته فقط مربوط به این افراد نمی شود و گاه در سطح یک وزارتخانه هم سخنانی متناقض گفته می شود. مثلا چندی پیش در یک روز، از سویی احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از حذف تدریجی ارز ترجیحی سخن گفت و از سوی دیگر هادی قوامی معاون پارلمانی وی؛ با قاطعیت از حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال آینده سخن گفت و تصریح کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت، ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد و تخصیصی برای اعطاء این ارز در نظر گرفته نشده است.
به این افراد باید مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه را هم افزود که گهگاه سخنانی می گوید که دیگران آن را قبول ندارند! مثلا وی در جلسه علنی مجلس در جریان تقاضای بررسی دو فوریتی لایحه «حذف ارز ترجیحی» ادعا کرد که « ارز ۴۲۰۰ حذف شود یارانه نقدی را افزایش می‌دهیم». به نظر می رسد این سخن وی، همان چیزی است که محسن رضایی یکبار آن را به عنوان «خبر خوش آذرماه» اعلام کرد و سپس در ابتدای دی ماه آن را «افزایش یارانه نقدی یک خانواده چهار نفری به 800 هزار تومان» عنوان کرد. 
 به هرحال این سخنان فعلا تکذیب شده است؛ اما به جای آن، روز یکشنبه وزیر امور اقتصادی و دارایی از طرح این وزارتخانه برای افزایش حقوق بازنشستگان از طریق تعریف محصولات بیمه ای جدید خبر داد. این خبر بعد از جلسه این وزیر با رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی و مدیران عامل بزرگ ترین شرکت های بیمه ای کشور بیان شد و معلوم نیست که آیا با « مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت» هماهنگ شده یا نه؟!
از سوی دیگر محمد مخبر نیز روز یکشنبه خبر حذف ارز ترجیحی دارو را تکذیب کرد تا شاید تاثیر یکی دیگر از خبرهایی که این روزها بسیار حاشیه ساز و باعث نگرانی شده را کم کند. 
وی در جلسه ای با اعضای سندیکای داروی انسانی در خصوص برخی شایعات مطرح شده در زمینه حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی به بخش دارو تاکید کرد: آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست و انتظار می رود صنایع داروسازی با قیمت گذاری مناسب به رفع نیازمندی های دارویی کشور کمک کنند.
حال با توجه به همه این مسائل، موضع خبرگزاری رسمی دولت خواندنی است که چند روز قبل ادعا کرد: همزمان با اجرای تدابیر دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور، برخی جریان‌های سیاسی- رسانه ای، اقداماتی را برای تخریب عملکرد دولت آغاز کرده‌اند. در این میان جعل اخبار و تحریف نظرات برخی چهره‌های دولتی برای دامن زدن به تنش‌های اقتصادی، به مهمترین محور تخریب دولت تبدیل شده است. طی روزهای گذشته جعل و تحریف نظرات چهره‌های اقتصادی دولت نظیر محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور، به طور گسترده در فضای مجازی بازتاب داشت.
این خبرگزاری البته به ماجرای وعده افزایش یارانه نقدی محسن رضایی که توسط وزیر اقتصاد تکذیب شد، اشاره نکرده و به جای آن عنوان کرد که طی روزهای گذشته خبری به نقل از معاون اقتصادی رییس جمهور با عنوان «برنامه ریزی برای صعود شاخص بورس به یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد» در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که یک نمونه از اخبار جعلی و ساختگی درباره اقدامات اقتصادی دولت است.در خبر مذکور ادعا شده که تصمیم فوق در جلسه‌ای به ریاست محسن رضایی گرفته شده است، اما بنا بر اخبار موجود نه تنها چنین تصمیمی در دولت اتخاذ نشده، بلکه اساسا چنین جلسه‌ای نیز تشکیل نشده است.
در میانه چنین وضعیتی به نظر می رسد سید ابراهیم رئیسی یک تنه تلاش دارد میان این همه سخنان متفرقه و غیر قابل جمع نوعی هماهنگی ایجاد کند و نگذارد در مقطعی که دولت باید همه توان خود را صرف تصویب لایحه بودجه در مجلس کند، شکاف بین مجمع الجزایر دولت بیشتر از این عیان شود و شاید پس از آن او مجبور شود دست به تغییر در ترکیب مردان اقتصادی کابینه بزند تا لااقل کمی از این ناهماهنگی ها کاسته شود.
ژاله شفیعی
 
 
 
 
کد مطلب: 159173
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *