۰
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۵
تلاش جبهه پايداري براي بازگشت مجدد به قدرت

حمله به دولت با اسم رمز احمدي‌نژاد

«شک ندارم عمر دولت روحاني 4 سال بيشتر نخواهد بود. روحاني در برابر احمدي‌نژاد شانسي ندارد.» اينها جمله‌هاي مسعود ميرکاظمي‌عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي‌است. کسي که در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد وزير نفت بود.
حمله به دولت با اسم رمز احمدي‌نژاد

«شک ندارم عمر دولت روحاني 4 سال بيشتر نخواهد بود. روحاني در برابر احمدي‌نژاد شانسي ندارد.» اينها جمله‌هاي مسعود ميرکاظمي‌عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي‌است. کسي که در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد وزير نفت بود. 
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، او عضو جهبه پايداري است و کسي است که ديگر در مجلس دهم حضور نخواهد داشت. در مقابل او، صحبتهاي دو روز گذشته حجت‌الاسلام مصباحي مقدم است که احمدي‌نژاد را لايق بازگشت دوباره به عرصه انتخابات رياست جمهوري نمي‌داند. در روزهايي که اصولگرايان سعي مي‌کنند از احمدي‌نژاد اعلام برائت کنند اما جبهه پايداري همچنان با حب و بغض به دولت روحاني حمله مي‌کند و در جديدترين سناريو به نظر مي‌رسد مي‌خواهد با شانتاژ خبري، دولت او را چهار ساله کند و اتفاقا نقش اول اين شانتاژ خبري محمود احمدي‌نژاد است. کسي که با آمدن نامش، پشت اقتصاد کشور به لرزه مي‌افتد!

احمدي‌نژاد و قانون طلايي مطبوعات

احمدي‌نژاد اين روزها شامل قانون طلايي مطبوعات شده است! روزي نيست که خبري از او نخوانيم. خودش را از تک و تا نينداخته و مدام به دنبال اين است که دوربينها را به سمت خود بکشاند. گرچه حضورش در انتخابات سال 96 را شانتاژ خبري مي‌خواند اما به نظر مي‌رسد از اين گرد و خاکي که به پا کرده بسيار لذت مي‌برد. اين را مي‌شود در صحبتهاي اطرافيان و حاميانش جستجو کرد.هنوز اين جمله غلامحسين الهام را فراموش نکرده‌ايم که در اواخر دولت دهم درباره احمدي‌نژاد گفت: «احمد‌نژاد در رجعتي ديگر همراه امام عصر (عج) حکومت مطلوب ديگري را پيگيري خواهد کرد»! يکي دو ماه قبل از انتخابات مجلس دهم، شايعاتي منتشر شد که احمدي‌نژاد و يارانش براي رسيدن به مجلس دهم آستين بالا زده‌اند. گرچه بعضي وزراي معذولش با اين شعار که رابطه تشکيلاتي با احمدي‌نژاد ندارند، در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کردند اما خبري از خود احمدي‌نژاد نشد. اما از همان زمانها اخباري مبني بر شروع سفرهاي استاني او براي حمايت از نامزدهاي متبوعش منتشر شد. ماجراي 250 هزارتومان يارانه‌اش هم شده است شهره آفاق. از اينها که بگذريم سوالي که مطرح مي‌شود اين است؛ چرا با وجود ادعاي اصولگرايان مبني بر اينکه احمدي‌نژاد نامزد متبوع آنها براي رياست جمهوري 96 نيست، اما باز تب اخبار تلاش او براي سال 96، فروکش نمي‌کند؟

جبهه پايداري و اهرمي‌به نام احمدي‌نژاد

بعد از انتخابات مجلس دهم، حمله‌هاي پايداريها به دولت حسن روحاني آنقدر زياد شد که بسياري آن را به خاطر جا ماندن اکثر اعضاي اين جبهه از مجلس دهم دانستند. جبهه پايداري از سال 90 تشکيل شد. همان زمان که احمدي‌نژاد به مدت 10 روز از رياست جمهوري قهر کرد و به خانه‌اش رفت. همان زمان که زمزمه‌هاي استيضاح او مطرح شد اما به يکباره سر و کله اش پيدا شد و با چهره‌اي تغيير کرده دوباره ساکن اتاقش در کاخ رياست جمهوري شد. اين جبهه از همان زمان اعلام موجوديت کرد و بسياري از اطرافيان احمدي‌نژاد به عنوان چهره‌هاي شاخصش، خودنمايي کردند. همين است که اين روزها حملات اعضاي اين جبهه به دولت روحاني آنقدر زياد شده که ديگر دوست و دشمن را به ستوه آورده است. گفته مي‌شود احمدي‌نژاد برخلاف تکذيب‌هايش، قصد شرکت در انتخابات رياست جمهوري سال 96 را دارد و نزديکانش با تمرکز بر «ايجاد دوقطبي فقير و غني به عنوان ايده اصلي انتخابات» اميدوارند با شعار «يارانه 250 هزارتوماني» راي طبقات محروم را جذب کنند. به نظر مي‌رسد با وجود اينکه گفته مي‌شود احمدي‌نژاد براي انتخابات 96 رد صلاحيت خواهد شد، اما همچنان به عنوان اهرمي‌براي فشار بر دولت تبديل شده است. گرچه او گزينه اصلي اصولگرايان نيست اما با حمايتي که از توده مردم دارد مي‌تواند به عنوان گزينه‌اي مستقل، وارد گود رقابت شده و به عنوان رقيبي جدي براي حسن روحاني عمل کند.

محمدجواد حق‌شناس عضو حزب اعتماد ملي و مدرس دانشگاه نيز درباره شانس احمدي‌نژاد در انتخابات سال 96 گفته است: «راي احمدي‌نژاد راي توده‌هاست. توده‌ها با معادلات سياسي راي نمي‌‌دهند آنها همچنان به ياد دارند که احمدي‌نژاد به آنها يارانه و سيب‌زميني داد. گرچه اين يارانه‌ها پدر اقتصاد کشور را درآورد اما از نظر توده‌ها اين موضوع به چشم مي‌آيد و برخي رفتارهاي پوپوليستي آقاي احمدي‌نژاد بود که باعث شده است ايشان همچنان راي کف جامعه را داشته باشند. در همه جاي دنيا شاهد اين رفتارها هستيم مثل پوتين در روسيه. به نظرم احمدي‌نژاد کف راي را دارد ولي پيروز نمي‌شود و نظام سياسي ريسک نمي‌کند و اورا تاييد صلاحيت نمي‌کند.» او درباره چهار ساله شدن دولت حسن روحاني هم گفته است: « روحاني اگر روند خود را اصلاح کند چهارساله نخواهد شد ولي در غير اين صورت چرا. خيلي‌ها مي‌خواهند دولت روحاني تک دوره اي باشد. طيف احمدي‌نژاد و پايداري‌ها.»

در رقابت احمدي‌نژاد و روحاني

چه کسي پيروز است؟

وزير بازرگاني دولت احمدي‌نژاد گفته است: «با اين وضعيت اقتصادي معتقدم که دولت بعدي دولتي غير از دولت روحاني است زيرا بر اين باورم آمريکا قابل اعتماد نيست و به تعهدات خودش عمل نمي‌کند و دولتمردان و کنگره آمريکا نيز چندين بار اعلام کرده‌اند که ما اجازه نمي‌دهيم ايران نفس اقتصادي بکشد چون ايران خودش را بازيابي مي‌کند و ما به اهدافمان در ايران و منطقه نمي‌رسيم، بر همين اساس اهداف آنها در ايران انجام برجام 2 و 3 و تا تغيير نظام است.» مسعود ميرکاظمي‌ در گفت‌و‌گويش با عصر ايران ادامه داده: «با ضعفي که دولت يازدهم نشان داده است آنها متوجه شده‌اند که تحريم‌ها را نبايد بردارند و اگر تحريم‌ها برداشته نشود وضعيت اقتصادي بدتر مي‌شود و قطعا روحاني راي نمي‌آورد همانطور که برجام به دولت روحاني در انتخابات مجلس دهم کمک کرد.» او با بيان اينکه اگر همين الان احمدي‌نژاد با روحاني رقابت کند احمدي‌نژاد راي مي‌آورد گفت: در رياست جمهوري فرد مهم است جريانات و گروه‌هاي سياسي مهم نيست و در واقع فرد مي‌تواند موج را بيندازد احزاب و گروه‌ها مهم نيست زيرا مردم به فرد نگاه مي‌کنند ونه گروه‌ها و احزاب، هر فردي که بتواند اين موج را ايجاد کند راي مي‌آورد و احمدي‌نژاد توانسته است و مي‌تواند اين موج را راه بيندازد و روحاني در برابر او شانسي ندارد.» اما داريوش قنبري نماينده ادوار مجلس حرف ديگري مي‌زند و معتقد است اينها فقط تخريبهايي براي دولت روحاني است. او به «مردم‌سالاري» مي‌گويد: «ميرکاظمي‌نه متفکر سياسي است و نه صاحب نظر است. او در واقع آمال و آرزوهايش را گفته وگرنه نمي‌تواند درباره اينکه چه کسي در انتخابات پيروز مي‌شود اظهارنظر کند. مردم در انتخابات اسفند 94 نشان دادند که متمايل به کدام سمت هستند. در واقع به اصولگرايان درس خوبي دادند.»

اصولگرايان و پديده احمدي‌نژاد

گرچه در ائتلاف اصولگرايان جايي براي ياران احمدي‌نژاد وجود نداشت و اعضاي شورا معتقد بودند کساني که در ليست قرار مي‌گيرند بايد از احمدي‌نژاد اعلام برائت کنند اما بعضي معتقدند او گزينه بالقوه اصولگرايان براي رياست جمهوري 96 است. اما بعد از انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي ‌در سال 94 مشخص شد که اصولگرايان پايگاه اجتماعي‌شان را از دست داده‌اند. قنبري مي‌گويد: «مردم در انتخابات 94 درس خوبي به پايداري‌ها دادند. آنها اگر بصيرت داشته باشند مي‌بينند که خواسته‌هاي مردم به کدام سمت کشيده شده است. احمدي‌نژاد در آن دوره هشت ساله کاري کرد که مردم را به سمت راي دادن به روحاني سوق داد. من از فعاليت احمدي‌نژاد نگراني ندارم. او در دوره اصلاحات از مشکلات اقتصادي سوءاستفاده کرد و با شعارهاي اقتصادي روي کار آمد اما در زمان رياست جمهوري اش، فقر و بيکاري گسترده شد.»

فشار بر دولت

«به نظر من تمام اين کارهاي پايداري‌ها براي فشار بر دولت روحاني است.» قنبري با بيان اين حرفها ادامه مي‌دهد: «تبليغات گسترده اي را راه اندازي کرده اند و مي‌خواهند از آن براي ضربه زدن به روحاني استفاده کنند. همه اين کارها بحث تخريبي دولت است. مشخص است که مردم جواب سياستهاي احمدي‌نژاد را دادند و در سال 96 باز هم نشان مي‌دهند و مي‌گويند که به چه روشي پايبند هستند.» پيشتر هم پايداري‌ها در مجلس شوراي اسلامي ‌بيکار ننشسته بودند و از فرصت باقي مانده استفاده مي‌کنند تا بتوانند دولت روحاني را زمين بزنند. اما اين بار به وضوح، از کليد واژه احمدي‌نژاد براي حمله بيشتر به روحاني استفاده مي‌کنند. حمله‌اي که به مرور زمان مشخص مي‌شود چقدر کارکرد خواهد داشت.

کد مطلب: 55714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *