۰
شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۶
انتقاد از سخنان وزیر آموزش و پرورش درباره کرونا

افزایش خطر «بازگشایی مدارس» با «بی اطلاعی وزیر از خطرات اُمیکرون»

«در هیچ جای دنیا به خاطر کرونا مدارس تعطیل نشد»؛ اگر بخواهیم عجیب ترین و باورنکردنی ترین اظهارنظر مقامات دولتی را انتخاب کنیم، مطمئنا این جمله از وزیر آموزش و پرورش با اختلاف رتبه اول را کسب خواهد کرد.
افزایش خطر «بازگشایی مدارس» با «بی اطلاعی وزیر از خطرات اُمیکرون»
گروه اجتماعی – سعید تهرانی: «در هیچ جای دنیا به خاطر کرونا مدارس تعطیل نشد»؛ اگر بخواهیم عجیب ترین و باورنکردنی ترین اظهارنظر مقامات دولتی را انتخاب کنیم، مطمئنا این جمله از وزیر آموزش و پرورش با اختلاف رتبه اول را کسب خواهد کرد. کافی است فقط گشتی در دنیای اخبار در اینترنت بزنیم تا خبرهای مختلف از تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن آموزش و پس از آن اخابر مبنی بر بازگشایی مدارس درکشورهای مختلف در ایام کرونا را ببنیم و از خود بپرسیم که چطور یک وزیر می تواند به این راحتی چنین سخنی بگوید؟! شاید اگر به جای «کرونا» از «سویه اُمیکرون» استفاده می کرد کمی موضوع قابل تامل تر بود ولی بیان این گونه گزاره ها، آن هم برای توجیه بازگشایی مدارس.
وی این سخن را در مراسم افتتاح یک مدرسه در نوشهر بیان کرد و در ادامه با اشاره به اینکه سویه اُمیکرون خطر چندانی را برای دانش آموزان نداشته است، تصریح کرد: دنیا هم با همین سویه مواجه هست اما هیچ گاه مدرسه را تعطیل نکردند و کشورهای همسایه و دورتر ایران نیز هیچیک از مدارس خود را تعطیل نکردند.
این ادعا که « سویه اُمیکرون خطر چندانی را برای دانش آموزان ندارد» نیز گزاره نادرست دیگری است که با اظهارنظرها و خبرهای منتشره این روزها درباره این سویه نمی خواند. به نظر کارشناسان اُمیکرون برخلاف سویه های قبلی کودکان و نوجوانان را درگیر می کند. در واقع اطلاعات و آمار ارائه شده نشان می‌دهد که میزان بروز بیماری کووید -۱۹ ناشی از گونه اومیکرون پس از افراد بالای ۶۰ سال، کودکان زیر پنج سال را هدف قرار داده است.، به گونه ای که میزان پذیرش کودکان زیر پنج سال در بیمارستان‌ها به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند. دقیقا بر همین اساس است که در کشورهای مختلف دنیا و از جمله ایران، بحث واکسیناسیون کودکان پیگیری می شود.
در روزی که وزیر آموزش و پرورش چنین حرفی را زد، رئیس مرکز آموزشی درمانی فوق تخصصی کودکان امام حسین(ع) اصفهان به رسانه ها گفت: افزایش تعداد کودکان مبتلا به کرونا در هفته آینده منجر به کمبود امکانات خواهد شد. در حال‌ حاضر ۲۲ کودک مبتلا به کرونا در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بوده که ۱۶ کودک در یکی از ICU و شش کودک بدحال در دیگر ICU بیمارستان بستری هستند.
وی با بیان اینکه بزرگ ترین خطای وزیر آموزش و پرورش بازگشایی مدارس بود تصریح کرد: دانش آموزان به ویژه در گروه سنی 5 تا 12 سال به دلیل عدم دریافت واکسن، جامعه خطر پذیری هستند و بازگشایی مدارس برای آن ها خطر آفرین بود. در صورت تزریق واکسن به این گروه سنی حداقل  45 روز زمان برای ایجاد ایمنی لازم است و راه مقابله برای پیک ششم نخواهد بود، بنابر این باید از رفت و آمد دانش آموزان به مدارس جلوگیری شود.
شنبه 16 بهمن هم رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر (ع) تهران با تاکید بر افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا، گفت: اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش رویم، به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم.
در هفته گذشته هم «ناصر کلانتری»، متخصص کودکان و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی دریک  برنامه تلویزیونی گفته بود: تفاوت امیکرون با دیگر سویه‌ها این است که کودکان هم درگیر می‌شوند. هیچ گروه سنی از سویه‌های کرونا مصون نبودند اما شیوع این بیماری بیشتر در بین بزرگسالان بود و اما کودکان دومین گروهی هستند که درگیر امیکرون می‌شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه با توجه به ساده انگاری و سهل انگاری خانواده‌ها در قبال امیکرون به دلیل برخی اظهارات در وسایل ارتباط جمعی مختلف، نگرانی‌ها نسبت به این بیماری کمتر شده است. متاسفانه مردم بچه‌ها را به مهدکودک می‌فرستند و سیستم هم مدارس را باز می‌کند.
کلانتری ادامه داد: بخش‌های پی آی سی یوی ما پر از کودکان مبتلا به امیکرون است. در یکماه اخیر بیش از نیمی از کودکان مراجعه کننده به من با علائم اومیکرون هستند و اغلب والدین آنان نیز علائم حداقلی امیکرون را دارند.
به نظر می رسد این سخنان نه برای مردم، که برای مسئولانی مثل وزیر آموزش و پرورش گفته شود که با طرح گزاره های نادرست و عجیب خود سعی دارد در روزهایی که نقشه کرونایی کشور با سرعت قرمز می شود، همچنان مدارس را باز نگه دارد تا به زعم خود آموزش دانش آموزان لطمه نبیند!
روز گذشته سایت خبری عصرایران هم در مطلبی با عنوان « خدا را شکر در آغاز کرونا وزیر نبودید آقای نوری!» نوشت: «اگر یادتان باشد وقتی کرونا مثل لشگر مغول به جهان زد، می‌‎گفتند که این ویروس خطری برای کودکان ندارد. احتمالا اگر یوسف نوری، آن زمان وزیر بود به حضوری بودن مدارس اصرار می‌کرد چون اعتقاد داشت که برای کودکان خطری ندارد.
دکتر علیرضا ناجی رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در واکنش به این سخنان گفته است: این اظهار نظر آقای وزیر بسیار غیر علمی، غیر حرفه‌ای است.
نویسنده در پایان این مطلب خطاب به نوری نوشته است: این همه اصرار برای بازگشایی مدارس برای چیست؟ نمره مثبتی در کارنامه شما ثبت خواهد شد؟ در تاریخ به خاطر این کار از شما به نیکی یاد می‌کنند؟ بهتر نیست حالا که مدارس به جبر کرونا تعطیل هستند، به فکر بازسازی آنها باشید تا وقتی بچه‌های مردم به مدارس بازگشتند، بدون مشکل سخت افزاری درس بخوانند. یا بهتر نیست به فکر اصلاح سیستم آموزشی کشور باشید تا این همه بی سواد به جامعه تزریق نشود؟
 
 
کد مطلب: 160905
برچسب ها: امیکرون کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *