۰
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۷
فایل صوتی مربوط به فرمانده سابق سپاه درباره «مسائل معمولی» است؟

احیای اعتماد عمومی، آنچه این روزها فراموش شده است

نتشار فایل صوتی گفتگو میان فرمانده سابق و معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران مهمترین موضوع سیاسی این روزهای کشور است...
احیای اعتماد عمومی، آنچه این روزها فراموش شده است
گروه سیاسی: انتشار فایل صوتی گفتگو میان فرمانده سابق و معاون سابق اقتصادی و سازندگی سپاه پاسداران مهمترین موضوع سیاسی این روزهای کشور است؛ این فایل از آن جهت اهمیت دارد که نشانه دهنده چگونگی تصمیم گیری ها درباره مسائل است و نام افرادی چون محمدباقر قالیباف در آن ذکر شده است که در پرونده هایی چون «املاک نجومی» یا محکومیت عیسی شریفی قائم مقام وی در شهرداری تهران هم بارها درخواست شده بود که نقش و مسئولیت وی بررسی شود.
این اولین بار نیست که یک فایل صوتی، مسائلی را بازگو می کند که دور از ذهن و چشم مردم نگاه داشته شده است. پنج سال پیش انتشار فایل صوتی دیدار مسئولان قضایی وقت از جمله سید ابراهیم رئیسی  با آیت الله منتظری در تابستان 1367 منتشر شد و به شدت فضای سیاسی را مورد تاثیر قرار داد. واکنش رسمی در مقابل آن فایل که درباره مسائل پرحاشیه و بازگو نشده احکام قضایی آن روزها بود، این بود که این فایل صوتی را «محرمانه» دانستند و فرزند آیت الله منتظری به جرم انتشار آن به 21 سال زندان محکوم شد که البته با وساطت یکی از مراجع حکم اجرا نشد.
دومین فایل صوتی مهمی که انتشار آن ابعاد مختلف داشت، فایل گفتگوی سعید لیلاز با محمدجواد ظریف بود که هنوز هم معلوم نشده چطور منتشر شده است! در این فایل هم نکات مختلفی درباره ارتباط و افتراق «دیپلماسی و میدان» گفته شده بود و ناگفته هایی از روابط ایران با روسیه و نقش مخرب این کشور در مذاکرات هسته ای بیان شده بود.
حالا سومین فایل مهم منتشر شده، فایلی است که در آن به بعضی مسائل مالی در مجموعه های اقتصادی زیرمجموعه سپاه پاسداران اشاره می شود. در روزهای اول انتشار این فایل تنها فضای مجازی از آن متاثر بود و در سطح رسمی واکنشی درباره آن دیده نشد؛ اما به نظر می رسد اندک اندک لازم دیده می شود که درباره آن سخن گفته شود تا لااقل به سوالاتی که در این خصوص، حتی در ذهن خود اصولگرایان و طرفدارانشان شکل گرفته پاسخ داده شود!
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام اینکه این فایل صوتی که در آن دو فرمانده سپاه با یکدیگر صحبت می کنند را چهار بار به طور دقیق گوش داده، ادعا کرد: «چیز خاصی در فایل صوتی افشا شده فرماندهان سپاه احساس نکردیم و مسائل معمولی در این فایل صوتی رد و بدل شده است، اما اینکه چطور این اسناد محرمانه منتشر می شود مسئله ای است که باید بررسی شود و کمیسیون امنیت ملی عندالزوم و نه الزاما هر موضوعی را که با امنیت ملی ارتباط پیدا کند  «این موضوع نیز یکی از این موارد است» بررسی خواهد کرد.» با این حال تجربه های قبلی نشان می دهد که اصلا نباید روی این تکنیک ها برای کاهش اهمیت این فایل صوتی حساب کرد. در واقع این روش ساده ترین و دم دست ترین روش در مقابل افشای این قبیل فایل ها است که نه تنها جواب نمی دهد بلکه نشان می دهد بعضی تحلیل ها که درباره عادی بودن مسائل مطرح شده در این فایل گفته می شود، درست است!
روز شنبه هم مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در توئیتی نوشت: تحقیق و تفحص از شهرداری‌ تهران را سه مرتبه تا مرحله صحن علني در مجلس دهم  پيش بردم؛ اما با لابی قالیباف - لاریجانی به نتیجه نرسید! حال با افشاي فایل صوتی فرمانده سابق سپاه با معاونش انتظار از جناب آقای محسني‌ اژه‌اي اين است به پرونده املاك‌ نجومي رسیدگی و اعتماد عمومي را احيا نمايند.
دستیار رسانه ای محمدباقر قالیباف اما مسائل مطرح شده در این فایل را «مسائل معمولی» ندانسته و در توئیتی عنوان کرده که « این صوت ادعاها و اتهامات زیادی درباره افراد مختلف مطرح کرده». ولی او اینکه می خواهند همه مسائل را به محمدباقر قالیباف نسبت دهند،  محل سوال جدی دانسته است!
وی خطاب به محمد مهاجری که خواستار روشن شدن درباره نقش قالیباف در موارد مطرح شده بود،  نوشت: «درباره هلدینگ یاس هم هرچه می گوییم بررسی شده و حکم اولیه صادر شده و هیچ موضوعی متوجه آقای قالیباف نیست، شما، دوستانتان و آمرانتان عامدانه نمی شنوید تا دروغ را واقعیت نشان دهید. از دستگاه قضایی می‌خواهم یکبار دیگر درباره آن اطلاع رسانی کنند تا افکار عمومی روشن شود.»
محمد مهاجری، از فعالان اصولگرا، در توئیتی رئیس مجلس را مخاطب قرار داده و نوشته بود: «جناب آقای قالیباف، مخاطب اصلی جهاد تبیین که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، مسئولان هستند، وگرنه از آدم‌های یک‌لاقبا کاری برنمی‌آید. عجالتا نقش خود در پرونده هلدینگ یاس را تبیین کنید تا نوبت به بقیه چیزها برسد».
در حکم منتشر شده درباره هلدینگ یاس که 27 اسفند سال پیش از سوی سازمان قضایی نیرو‌های مسلح منتشر شد، افرادی محکوم شده بودند که نام آنها در این فایل صوتی و گفتگوی میان دو فرمانده سپاه هم می آید. این احکام چنین بوده است: متهم محمود سیف: ۳۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی- استرداد وجوه تحصیلی،  متهم عیسی شریفی: ۲۰ سال حبس تعزیری- جزای نقدی – استرداد وجوه تحصیلی،  متهم محمود خاکپور: ۵ سال و شش ماه حبس- ۴۰ ضربه شلاق تعزیری- جزای نقدی – رد مال و  متهم مسعود مهردادی: ۲ سال حبس تعزیری. عیسی شریفی کسی است که در دوره شهرداری قالیباف قائم مقام وی بوده است .
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که اتهامات مربوط به تخلفات مطرح شده در فایل صوتی بررسی قضایی شده است، تاکید کرد: در بررسی قاطع و صریح به این پرونده برای تخلفاتی که رخ داده، حکم صادر و مشخص شده که بخشی زیادی از ادعاها نیز دروغ بوده و به همین دلیل حکم تبرئه صادر شده است.
وی هم در صدد تبرئه قالیباف بر آمد و خاطرنشان کرد: اینکه عده ای در داخل با هدف حمله به رئیس مجلس از این فایل صوتی استفاده می کنند، خواسته یا ناخواسته در حال تبلیغ علیه نظام بوده و پازل دشمنان علیه سپاه را تکمیل می کنند.
با این حال باید گفت که با این سخنان، اعتماد عمومی خدشه دار شده احیا نمی شود و اگر همتی در این زمینه وجود دارد باید صرف توضیح شفاف نسبت های داده شده در این فایل صوتی و ابهامات درباره پرونده های افرادی چون عیسی شریفی و ارتباط وی با شهرداری دوران قالیباف و همچنین موضوع «املاک نجومی» شود. متاسفانه با بی توجهی به این موضوعات، گویی احیای اعتماد عمومی اصلا اهمیتی ندارد و نتیجه این امر به فاصله بیشتر مردم با مسئولان منجر خواهد شد.
 
کد مطلب: 161127
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *