۰
شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۳۴

اتحادیه اروپا هم پوتین را تحریم کرد

اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور را تحریم کرد.
اتحادیه اروپا هم پوتین را تحریم کرد
اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور را تحریم کرد.
به گزارش ایرنا از "سی ان ان"جوسپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی جمعه شب پس از نشست روز جمعه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است. 
به گزارش ایرنا از شبکه سی ان ان، بورل ادامه داد: این نتیجه نهایی گفت‌وگویی است که دیروز در شورای اروپا به پایان نرسید و امروز نمایندگان و وزیران اتحادیه اروپا درباره آن تصمیم گرفتند. 
بورل افزود: "بنابراین پوتین و لاوروف به همراه اعضای دوما که از این تجاوز (به اوکراین) حمایت می‌کنند، در فهرست افراد تحریم شده قرار دارند. "
اتحادیه اروپا همچنین بشار اسد رییس جمهور سوریه و لوکاشنکوف رییس جمهور بلاروس را پیش از این تحریم کرده بود. 
به گزارش تارنمای شبکه خبری یورونیوز، رهبران اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در پی تهاجم روسیه به اوکراین، نشست اضطراری در بروکسل برگزار کردند و بر سر تحریم‌هایی که برای تحمیل «عواقب گسترده و شدید» بر مسکو طراحی شده بود، توافق کردند. 
در نتیجه‌گیری نشست اضطراری رهبران اروپایی آمده است:  «این تحریم‌ها بخش مالی، بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل، کالاهای با کاربرد دوگانه و همچنین کنترل صادرات و تأمین مالی صادرات، سیاست روادید، فهرست‌های دیگری از اشخاص روسی را در برمی‌گیرد. روسیه به خاطر این اقدام تجاوزکارانه و تمام ویرانی‌ها و تلفات جانی ناشی از آن، پاسخگوی اعمال خود خواهد بود.» 
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه (۲۱ فوریه/۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 
پوتین بامداد پنجشنبه (۲۴ فوریه/۵ اسفند ماه) در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند. 
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در واکنش به اقدام پوتین با انتشار بیانیه‌ای گفت: جهان روسیه را مسئول خواهد دانست. پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. 
کد مطلب: 161448
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *