۰
سه شنبه ۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۱
با دستور پوتین عملیاتی شد

ورود ارتش سرخ به اوکراین‌شرقی

روسیه استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت
مسکو تیتر یک رسانه‌های جهان را در مشت گرفته‌است. «ولادیمیرپوتین» مهم‌ترین تصمیم کرملین پس از فروپاشی اتحادیه‌جماهیرشوروی را صادر کرد.
ورود ارتش سرخ به اوکراین‌شرقی
گروه بین‌الملل – علی ودایع : مسکو تیتر یک رسانه‌های جهان را در مشت گرفته‌است. «ولادیمیرپوتین» مهم‌ترین تصمیم کرملین پس از فروپاشی اتحادیه‌جماهیرشوروی را صادر کرد.
به گزارش رویترز ، آقای تزار به تنهایی پشت یک میز در اتاقی بزرگ و ستوندار در کاخ کرملین نشسته بود؛ نگاهی از آن سوی این اتاق پارکت شده به اعضای شورای امنیت دولت خود انداخت و پرسید که آیا کسی از آنها می‌خواهد نظر دیگری درباره تصمیمش بیان کند؟ سالن با سکوت مواجه شد. در نهایت ، رئیس‌جمهوری روسیه استقلال جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت شناخت تا ارتش سرخ با ماموریت «صلح» رسما وارد این مناطق شود.  روس تبارهای شرق اوکراین که سر از پا نمی‌شناختند ؛ تا صبح دیروز پای کوبی کردند. در طرف مقابل کی‌یف خود را تنها می‌دید.
با توجه به شرایط متزلزل بحران اوکراین احتمال تحولات غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد اما تقابل روسیه با غرب که پیشتر در حد لفاظی و تهدید بود به نظر می رسد وارد مرحله اجرایی خواهد شد. گلوله باران مناطق دونباس در شبانه روز اخیر از سوی نیروهای اوکراینی ادامه یافت و تاکنون بیش از ۸۰ هزار نفر این منطقه را ترک کرده و به روسیه پناهنده شده اند.
منطقه دونباس در شرق اوکراین شامل مناطق دونتسک و لوگانسک و چند منطقه روس‌نشین دیگر است. دونتسک و لوگانسک در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کرده و خود را با نام جمهوری‌ خلق معرفی کردند؛ ولی تاکنون استقلال آنها تاکنون به رسمیت شناخته نشده بود.
دولت اوکراین اعلام کرده از آن زمان به بعد ۱۵ هزار نفر در درگیری‌های جسته وگریخته کشته شده‌اند. اما مسکو یک طرف این درگیری بودن را رد می‌کرد؛ هر چند اقداماتی شامل کمک مالی، تجهیزات نظامی مخفیانه و حتی ارسال واکسن کرونا و صدور ۸۰۰ هزار گذرنامه به شهروندان این مناطق توسط روسیه نوعی حمایت به شمار می‌آمد.
رویترز در بیان مزایا و معایب این اقدام برای مسکو با اشاره به جدایی دو منطقه آبخازیا و اوستیای جنوبی از گرجستان در سال ۲۰۰۸ بعد از جنگی کوتاه می‌نویسد، روسیه با کمک مالی و اعطای شهروندی به مردم این مناطق از آنها حمایت و هزاران سرباز در این دو منطقه مستقر کرد. مسکو در مورد گرجستان از به رسمیت شناختن این دو منطقه استفاده کرد تا حضور نظامی بی‌پایان خود را در کشور همسایه و از اقمار اتحاد جماهیر شوروی سابق توجیه کند، همچنین مانع از پیوستن گرجستان به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ممانعت از کنترل وی بر کل اراضی این کشور شود. همین رویه می‌تواند در مورد اوکراین نیز صدق کند.
 
نطق آتشین کرملین
گاردین با پیشن کشیدن جلسه شورای امنیت روسیه می‌نویسد، پوتین در نطقی آتشین که احتمال زیاد خودش نوشته بود ؛ با قدرت و خشم تمام صحبت کرده است. پوتین در جلسه‌ای که با اعضای کابینه داشت ، رسما برتری خود را به رخ همه دوستان و دشمنان کشید.
پوتین از پشت میزش در حالی که مرتبا لبخندی مغرورانه میزد، تک به تک به صحبت‌های اعضای شورای امنیت دولتش گوش می‌داد. این نهاد شامل معدود افراد مورد اعتماد پوتین است اما حتی برخی از آنها به نظر ‌رسید که از این وضعیت وحشت زده شده‌اند و از عدم تمرکزشان در صحبت کردن عصبی بودند.
 
سرگئی ناریشکین، رئیس جنگ‌طلب سرویس جاسوسی روسیه، که از بابت طرح اظهارات تهاجمی ضدغرب شهرت دارد، در مواجهه با پرسش پوتین در مورد حمایت یا عدم حمایت از تصمیمش در وضعیتی معذب دچار لکنت زبان شد.
پوتین دو بار با عتاب به او گفت: «مستقیم صحبت کن!» در نهایت، ناریشکین زمانی که توانست بر حرفش تمکرکز کند گفت که از "تبدیل شدن جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک به بخشی از خاک روسی" حمایت می‌کند. پوتین به او گفت که چنین چیزی موضوع بحث نیست و موضوع تنها بررسی به رسمیت شناختن استقلال آنها است.
برخی معتقد بودند که این ممکن است یک رویارویی به دقت برنامه ریزی شده باشد تا پوتین به غرب نشان دهد چه گزینه‌های دیگری ممکن است در دسترس باشد، اما طرز حرف زدن دست پاچه ناریشکین چیز دیگری را نشان می‌داد.
رئیس جمهوری روسیه در یک نطق تلویزیونی با بیان اینکه اوکراین به کشوری غیر مستقل تبدیل شده که تحت کنترل ایالات متحده است ، گفت: آمریکا میلیون‌ها دلار در اوکراین خرج انقلاب‌های رنگی کرده است و امروز نئونازی‌ها سرنوشت ملت اوکراین را در دست گرفته‌اند ؛ بنابراین این کشور تحت استعمار آمریکا و غرب است.
وی در ادامه سخنانش با تأکید بر اینکه اوکراین همیشه از همکاری روسیه بهره برده و به هیچ تعهدی از سوی خود عمل نکرده است، تصریح کرد: کی‌یف گاز روسیه را می‌دزدید و از کارت انرژی برای باج‌گیری روسیه استفاده می‌کرد.
پوتین گفت: رادیکال‌ها در اوکراین سعی کردند همه کسانی را که بر سر راه آنها قرار می‌گرفتند، از بین ببرند، همانطور که در «اودسا» اتفاق افتاد. اگر اوکراین موفق به تولید سلاح های کشتار جمعی شود، تأثیر زیادی بر کل اروپا خواهد داشت.
رئیس جمهوری روسیه پیوستن اوکراین به ناتو را تهدیدی برای روسیه دانست و تأکید کرد که ناتو تمایل خود به الحاق اوکراین را پنهان نمی‌کند.
وی با اعلام اینکه دستیابی به سلاح اتمی (توسط اوکراین) تهدیدی دیگر علیه کشور ما است، افزود: اظهارات اوکراین در مورد تسلیحات هسته‌ای صحبت‌های توخالی نیست و ما نمی‌توانیم به آن پاسخ ندهیم.
در نهایت ، رئیس جمهور روسیه در پایان ضمن اعلام به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های "دونتسک" و "لوهانسک" قراردادهایی برای به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه خودمختار را امضا کرد. پوتین همچنین دستور داد تا نیروهای کشورش به این دو منطقه واقع در شرق اوکراین اعزام شوند.
 
مناقشه در جلسه شورای امنیت
پس از صدور فرمان پوتین ، شورای امنیت سازمان ملل جلسه اضطراری تشکیل داد که به محل مناقشه دیپلماتیک روسیه و آمریکا تبدیل شد. «لیندا توماس گرینفیلد» سفیر و نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در سخنانی در این نشست گفت که «اعزام نیروهای روسیه به مناطق دونتسک و لوگانسک به عنوان نیروهای حافظ صلح مزخرف است.»
سفیر آمریکا در سازمان ملل افزود که ما می دانیم آنها دقیقا چه نیروهایی هستند. ما نباید به این اقدامات بی توجهی کنیم زیرا تاریخ ثابت کرده است بی توجهی به چین اقداماتی به یک مسیر بسیار پرهزینه تر ختم می شود.
«باربارا وودوارد» سفیر و نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل در سخنانی در این نشست اظهار داشت: اقدامات روسیه عواقب شدید و گسترده خواهد داشت. وی تاکید کرد که تهاجم به اوکراین منجر به جنگ، مرگ و تخریب زندگی مردم اوکراین می شود و تاثیر انسانی بر غیرنظامیان وحشتناک خواهد بود.
در مقابل انتقادات تند آمریکا ، فرانسه ، بریتانیا و ایرلند ؛ «واسیلی نبنزیا» سفیر و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد که ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، در سخنانی در این نشست اضطراری گفت: ما باید بر چگونگی جلوگیری از جنگ و توقف بمباران مناطق دونتسک و لوهانسک توسط اوکراین تمرکز کنیم.
وی سخنان نمایندگان برخی کشورها را احساسی و هیجانی دانست و گفت باید یادآوری کنم که دونتسک و لوهانسک در سال ۲۰۱۴ استقلال خود را از اوکراین اعلام کردند اما با وجود حمایت‌های گسترده در جامعه روسیه و همچنین جوامع دونتسک و لوگانسک، روسیه آنها را اکنون به رسمیت شناخت.
 
حمایت های لفظی از کی‌یف
پس از اعلام این خبر، بسیاری از کشورهای جهان بخصوص  اروپایی سریعا به  این اقدام مسکو واکنش نشان دادند. کشورهای غربی نسبت به این امر واکنش نشان دادند و مسکو را به اعمال تحریم‌های شدیدتر از گذشته تهدید کردند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته گفته بود به رسمیت شناختن این دو منطقه به معنای تضعیف بیشتر حاکمیت اوکراین و وحدت ارضی این کشور است. 
کاخ سفید دوشنبه شب به وقت محلی اعلام کرد جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا فرمان اجرایی مسدود کردن دارایی ها و نقل و انتقال مالی افراد خاص در این مناطق را صادر کرد.
در دستور اجرایی بایدن آمده است که سرمایه گذاری جدید، واردات و صادرات، تامین مالی در مناطق اعلام شده ممنوع است.
بر اساس دستور اجرایی بایدن، همچنین دارایی ها و املاک هر فردی که پس از این دستور با جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک ارتباط داشته باشد یا با آن تجارت کرده و در امور اداری و حکومتی شرکت کند، مسدود می شود.
بایدن همچنین در نامه ای به روسای سنا و مجلس نمایندگان آمریکا آنها را در جریان دستور اجرایی مسدود شدن دارایی ها و نقل و انتقال مالی، سرمایه گذاری و تحریم هر فردی که پس از این دستور در جمهوری های دونتسک و لوگانسک فعالیت اقتصادی، اداری و سیاسی داشته باشد، گذاشت.
برخی منابع اروپایی می گویند تحریم های اروپا علیه روسیه ممکن است محدود باشد اما برخی کشورها خواستار اعمال تحریم های گسترده شده اند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که قرار است امروز درباره اعمال تحریم های اضطراری علیه روسیه تصمیم گیری کند.
 بوریس جانسون نخست وزیر  انگلیس نیز  در واکنش به این خبر  گفت: تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب اوکراین به وضوح نقض قوانین بین‌المللی بود و این نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.
جانسون در تماس تلفنی با رئیس جمهوری اوکراین نیز ادعا کرد  حمله نظامی روسیه به اوکراین قریب الوقوع است.
 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در اظهارات روز سه‌شنبه (بامداد دیروز) خود اعلام کرد که با وجود تصمیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوگانسک، مرزهای بین المللی اوکراین تغییر نکرده است؛ زلنسکی همچنین اعلام کرد این اقدام پوتین به معنی عقب نشینی روسیه از توافقات مینسک است.
 
سرنوشت سیاه کی‌یف
با استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک ، عملا سنگ بنای ایجاد اوکراین شرقی ایجاد شده است. روسیه فعلا بنای الحاق این دو منطقه به روسیه را ندارد و تنها از تشکیل این 2 جمهوری حمایت کرده‌است. مساله اینجاست که همه طرفین نیازمند یک جنگ و درگیری در اوکراین هستند. آمریکایی ها می‌خواهند جنگ خونین در اوکراین ایجاد شود تا هم هزینه انسانی به روسیه تحمیل شود و هم این که ارتش سرخ گرفتار یک جنگ فرسایشی همانند جنگ افغانستان شود.
معضل اصلی زلنسکی ، رئیس جمهوی اوکراین است که نیازمند یک تنش و درگیری با روسیه است تا بتواند منافع هود را حفظ کند. فعلا تا اینجای کار، یک جنگ جدی در اوکراین شکل نگرفته و حضور ارتش روسیه هم با درگیری نظامی همراه نبوده است. نکته اینجاست که یک شلیک اشتباه که هر لحظه ممکن است به وقوع بپیوندد ؛ یک جنگ خانمان سوز برای اوکراین را رقم خواهد زد.
منافع مختلف تاکید می کنند که اگر جنگ نظامی رخ بدهد ، روسیه از شمال ، شرق و جنوب شرق به سمت کی‌یف حرکت خواهد کرد . سقوط برق آسای اوکراین با هدف تشکیل اوکراین شرقی موضوعی است که باب میل آمریکایی‌ها با الگوی تقسیم برلین نیز هست.
 
کد مطلب: 161368
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *