۰
سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۷
شورای عالی فضای مجازی به کمک مجلس حداقلی آمد!

اصرار بر محدود سازی اینترنت، بدون توجه به مخالفت افکار عمومی

«محدود سازی فضای مجازی» موضوعی است که مدتهاست ذهن و زبان طیفی از اصولگرایان را درگیر کرده است.
اصرار  بر محدود سازی اینترنت، بدون توجه به مخالفت افکار عمومی
گروه سیاسی : «محدود سازی فضای مجازی» موضوعی است که مدتهاست ذهن و زبان طیفی از اصولگرایان را درگیر کرده است. تغییراتی که گسترش این فضا در دنیای اطلاع رسانی، رسانه و ارتباطات شکل داده است برای بسیاری قابل هضم نیست و مشخص است که به دنبال محدود سازی استفاده از این امکان رسانه ای باشند. با این حال واقعیت این است که گسترش استفاده از اینترنت فقط دنیای رسانه را تغییر نداده است، بلکه در سال های اخیر بسیاری از کسب و کارها نیز بر مبنای امکانات این فضا شکل گرفته است، به طوری که هر گونه محدود سازی می تواند تاثیرات منفی بسیاری در اقتصاد کشور و معیشت قشرهای مختلف داشته باشد.
اصرار عده ای از نمایندگان مجلس بر محدود سازی فضای مجازی در مجلس فعلی از سال گذشته شکل گرفت و علی رغم تلاش و برنامه ریزی برای این کار تا به حال نتیجه بخش نبوده و فقط افکار عمومی را در مقابل مجلس قرار داده است. اما جالب اینجاست که حالا در روزهایی که بعضی نمایندگان حامی این طرح از سر استیصال شروع به توهین به مخالفان این طرح ( که نمایندگان اصرار دارند آن را با نام صیانت از فضای مجازی مطرح کنند) کرده اند یکباره خبر می رسد که «اعضای شورای عالی فضای مجازی» تاکید کردند با توجه به اینکه وظیفه قانون‌گذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد.
این شورای عالی روز سه شنبه در آخرین جلسه سال ۱۴۰۰ خود که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، بررسی وضعیت فضای مجازی کشور را در دستور کار قرار داد و روند پیشرفت ایجاد شبکه ملی اطلاعات را پیگیری کرد که مقرر شد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش اقدامات سایر دستگاه‌ها را در جهت تحقق شبکه ملی به نخستین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال آینده ارایه کند.
در این جلسه همچنین مقرر شد شرح وظایف کمیسیون‌های عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی آماده و به جلسه آینده این شورا ارایه شود.
در این جلسه برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی طرح صیانت از فضای مجازی را که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، به بحث گذاشتند و اعضای شورا تأکید کردند چون وظیفه قانون‌گذاری به عهده مجلس شورای اسلامی است این طرح نیز بهتر است در مجلس به سرانجام برسد.
این اصرار علی رغم آن صورت گرفت که ماجرای تصویب این طرح در مجلس به گونه ای است که تقریبا هیچ کسی جز طراحان حاضر به دفاع از آن نیستند.
داستان این طرح یکبار در تیرماه تا طرح در صحن علنی مجلس پیش رفت اما با توجه به بازتاب های منفی آن در جامعه و افکار عمومی، قالیباف آن را از دستور کار مجلس خارج کرد. چندی بعد مشخص شد که این کار برای دور کردن موضوع از اذهان عمومی. به این ترتیب ششم مرداد این طرح با رای نمایندگان مشمول ماده 85 قانون اساسی شد تا راه برای بررسی و تصویب آن در خارج از صحن علنی باز شود.
اصل 85 قانون اساسی می گوید: «مجلس نمی تواند اختیار قانون گذاری را به شخص یا هیاتی واگذار کند, ولی در موارد ضروری می تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون های داخلی خود تفویض کند, در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می نماید به صورت آزمایشی اجراء می شود و تصویب نهائی آنها با مجلس خواهد بود» و بر این اساس طرح محدود سازی به کمیسیون ویژه ای واگذار شد که این طرح را خارج از صحن علنی مجلس قانونی کند!
دو هفته بعد عده‌ای از نمایندگان تقاضای لغو رسیدگی به این طرح را دادند اما این پیشنهاد به داستانی شبیه شوخی منجر شد! این پیشنهاد ابتدا در دستورکار جلسه غیرعلنی صبح مجلس قرار گرفت و در این جلسه رای‌گیری برای لغو این طرح به صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با ۱۴۴ رأی موافق و ۱۱۱ رأی مخالف با لغو بررسی این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی موافقت کردند اما بعد از ظهر و در جلسه علنی 130 رای به آن دادند تا این موضوع با تنها یک رای کمتر از حد نصاب رای نیاورد!
پس از آن به خاطر بازتاب های منفی این تصمیم های مجلس، چند ماهی خبری از این طرح نشد تا اینکه سه شنبه سوم اسفندماه و در حالی که همه هوش و حواس مجلس مشغول تصویب لایحه بودجه است، یکباره اعلام شد که در فاصله بین جلسه علنی صبح و عصر، اعضای کمیسیون طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی در جلسه ای  با ۱۸ رای موافق کلیات این طرح را به تصویب رساندند!
 
علی رغم برنامه ریزی قبلی برای تصویب بدون دردسر این طرح و عجله برای تصویب آن، مخالفت جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت باعث افشای چگونگی تصویب این طرح در جلسه ای محدود و با عجله شد.
یازدهم اسفند مهرداد ویس کرمی دبیر کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی  در توئیتری که فیلتر است اما او از آن استفاده می‌کند، مخالفان محدود سازی فضای مجازی را « گرگ‌های مجازی و  سگ‌های قلاده بلند غربگرا» نامید. این توهین ویس کرمی آنچنان بازتابی پیدا کرد که او ، علی رغم اینکه چند روزی سعی کرد بر موضع خود پافشاری کند، نهایتا مجبور به عذرخواهی شد.
اما داستان توهین به مخالفان محدود سازی به مهرداد ویس کرمی محدود نشد و پس از آن حسین جلالی عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس راه او را ادامه داد تا معلوم شود ناتوانی در تصویب مخفیانه این طرح، موافقان طرح را تا چه اندازه آزرده است که توان کنترل خود را ندارند. جلالی درباره تلاش برای محدود سازی فضای مجازی گفت: « ما چوب برداشته ایم و یک عده حساب کار خود را کرده اند؛ این در حالی است که ما هنوز کاری نکرده ایم و تنها گفته ایم که فضای مجازی را ضابطه مند کنیم.»
 
کد مطلب: 161862
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *