۰
سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۷
گرد و غبار نیمی ‌‌از کشور را در بر گرفت؛ مسئولان باز هم جا ماندند!

تهـران آلوده‌ترین شهر جهان

سه شنبه آلوده ترین روز تهران بود؛ روزی که نام تهران به عنوان آلوده ترین شهر جهان هم ثبت شد. بر خلاف سالهای گذشته، امسال گرد و غبار موجب کاهش کیفیت هوای تهران شده و نه آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها و خودروها. با این حال باز هم مسئولان جا ماندند و بدون پیشبینی این شرایط، تازه ظهر دیروز تهران را تعطیل کردند! گویی هیچ سازمانی در این کشور برای پیشبینی وضعیت هوا وجود ندارد!
تهـران آلوده‌ترین شهر جهان
گروه اجتماعی-سعید تهرانی: سه شنبه آلوده ترین روز تهران بود؛ روزی که نام تهران به عنوان آلوده ترین شهر جهان هم ثبت شد. بر خلاف سالهای گذشته، امسال گرد و غبار موجب کاهش کیفیت هوای تهران شده و نه آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌ها و خودروها. با این حال باز هم مسئولان جا ماندند و بدون پیشبینی این شرایط، تازه ظهر دیروز تهران را تعطیل کردند! گویی هیچ سازمانی در این کشور برای پیشبینی وضعیت هوا وجود ندارد!
در آخرین ساعات دوشنبه شب، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران از تعطیلی تمامی‌مدارس استان تهران در تمامی‌مقاطع برای سه‌شنبه (سوم خردادماه) خبر داد. اما اعلام شد که ادارات و بانکها و دانشگاهها باز هستند. این درحالیست که از روز دوشنبه، گرد و غبار از عراق وارد ایران شده و مناطق غربی را درگیر کرده بود و پیشبینی این که گرد و غبار به تهران می‌رسد چندان دشوار نبود. توفان شن در عراق، روز دوشنبه بغداد و تعدادی از شهرهای دیگر این کشور را در شرایط دشواری قرار داده بود و برخی شهرهای عراق از روز دوشنبه تعطیل شدند و مشخص بود این گرد و غبار خیلی زود به مناطق مرکزی ایران می‌رسد. اما کاری که عراقی‌ها هم برای پیشبینی هوا انجام دادند، سازمانهای عریض و طویل کشور ما انجام ندادند تا تهرانی‌ها در آلوده ترین روز این شهر به سر کار بروند و دقایقی مانده به ظهر، اعلام شود که ادارات باید تعطیل شوند!
شاخص کیفیت هوا که ساعت 9 صبح دیروز روز عدد 228 و هوا بسیار ناسالم بود به مرور افزایش یافت و ساعت 10 به عدد 304 و ساعت 11 به 371 رسید. همان زمان رئیس گروه سلامت و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به احتمال ورود به شرایط خطرناک وضعیت هوا از بعدازظهر، گفت: وزارت بهداشت پیشنهاد می‌کند امروز (سه‌شنبه ۳ خرداد) ساعت کار ادارات تقلیل یافته و زودتر تعطیل شوند تا در بدو ورود به شرایط خطرناک مواجهه مردم و کارکنان با این شرایط کاهش یابد. ساعتی بعد، معاون استاندار تهران ضمن اشاره به درخواست وزارت بهداشت، گفت: با کاهش ساعت کاری ادارات تهران برای امروز موافقت شد. عابد ملکی گفت: با توجه به افزایش غلظت توده‌ای گرد و غبار و قرار گیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم پایان ساعت کار ادارات استان تهران برای سه شنبه سوم خرداد ماه ساعت ۱۲ خواهد بود. همچنین کلاس‌های بعدازظهر دانشگاه‌ها لغو و همچنین بازی فوتبال لیگ برتر پرسپولیس نیز لغو خواهد شد و برای خروج کارکنان از محدوده طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۲ جریمه‌ای در نظر گرفته نخواهد شد. او البته توضیح نداد که چرا با وجود پیشبینی چنین شرایطی، روز قبل درباره تعطیلی تهران تصمیم گیری نشده است.
اداره کل هواشناسی استان تهران هم با صدور هشدار نارنجی رنگ از وزش باد و گردوخاک و وزش باد شدید و آلودگی هوا از صبح چهارشنبه تا اواخر وقت چهارشنبه (۴ خرداد) در تهران خبر داد.
در اثر این مخاطره کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک ، تاخیر و احتمال لغو پروازها شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات دور از انتظار نیست. اداره کل هواشناسی استان تهران برای کاهش آسیب‌های احتمالی اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، احتیاط در ترددهای جاده‌ای، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، استحکام سازه‌های موقت و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند. در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.
البته این وضعیت مختص تهران نبود و تقریبا نیمی‌از استانهای کشور با چنین وضعیتی درگیر بودند. بر اساس اعلام مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، دیروز سه شنبه هوای ۵ کلانشهر در شرایط ناسالم، ٢ کلانشهر خطرناک و یک کلانشهر در شرایط قابل قبول قرار داشت. هوای کلانشهرهای تهران، اصفهان و شیراز، کرج و اراک ناسالم یا بسیارناسالم و هوای تبریز و اهواز خطرناک بود.
استان خوزستان که میزبان همیشگی گرد و خاک است و این روزها با شوک ناشی از فروریختن ساختمان ده طقه متروپل مواجه شده، دیروز هم روز پر از گرد و غباری را پشت سر گذاشت و اغلب مردم در خانه‌ها ماندند. معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: درپی وقوع پدیده ریزگردها در استان خوزستان طی شبانه روز گذشته تعداد ۹۸۱ بیمار دارای علائم تنفسی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه و تحت مراقبت قرار گرفتند. این وضعیت در برخی دیگر از استانها هم شکل گرفت و پیشبینی می‌شود امروز و فردا هم ادامه یابد. سازمان هواشناسی نسبت به تداوم آلودگی هوا و گرد و خاک در ۱۶ استان هشدار داده است. سازمان هواشناسی، با صدور هشدار نارنجی رنگ از گردوخاک و وزش باد شدید و تداوم آلودگی هوا طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۴ و ۵ خرداد)خبر داده است. این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، بوشهر، هرمزگان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، مرکزی، همدان، تهران، البرز، قم، قزوین، اصفهان، سمنان و روز پنجشنبه در خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، ایلام، خوزستان، بوشهر، کرمانشاه، هرمزگان و کردستان پیش‌بینی می‌شود. براثر این مخاطره شکستن درختان فرسوده، آسیب به سازه‌های موقت، سقوط اشیاء از ارتفاعات، کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و خسارت به صنعت کشاورزی، تاخیر و احتمال لغو پروازها دور از انتظار نیست.
سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی، اجتناب از سفرهای غیر ضروری، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌ها، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، استحکام سازه‌های موقت و عدم پرواز با بالگرد و هواپیماهای سبک را توصیه می‌کند.


استاندار تهران خبر داد
تعطیلی چهارشنبه تهران به جز بانک‌ها

استاندار تهران از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران برای امروز چهارم خرداد ماه خبر داد.به گزارش ایسنا، محسن منصوری از تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران برای امروز خبر داد و گفت: بانک‌ها با توجه به ارتباطی که با اصناف دارند خدمت‌رسانی شان انجام خواهد شد.استاندار تهران گفت: پدیده گرد و خاک در حوزه مرکزی کشور ظرف ۱۲ سال گذشته بی‌سابقه بوده و هیچ گاه به این شدت رخ نمی‌داده است. لذا گلایه‌هایی که در خصوص تاخیر در اعلام تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا عنوان می‌شود به چند دلیل اتفاق می‌افتد.وی ادامه داد: دستگاه‌های تخصصی که عضو کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران هستند همچون هواشناسی می‌توانند کلیت را پیش‌بینی کنند اما متاسفانه توان ارائه و تشخیص شاخص دقیق را ندارند. از سوی دیگر قانون ما را مکلف کرده است که بر اساس شاخص‌های دقیق تصمیم گیری کنیم. منصوری ادامه داد: البته در تلاش هستیم با افزایش توان دستگاه‌های مرتبط مشکل تاخیر در پیش بینی و اتخاذ تصمیمات را حل کنیم.وی افزود: برای امروز غلظت آلاینده‌ها نسبت به دیروز کمتر می‌شود ولی همچنان در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد. لذا کمیته اضطرار آلودگی هوا تصمیم گرفت کلیه مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران امروز تعطیل باشند اما با توجه به ارتباط اصناف با بانک‌ها، بانک‌ها فعالیت خود را ادامه خواهند داد.منصوری تاکید کرد: با توجه به هماهنگی که با استان البرز انجام دادیم کمیته اضطرار آلودگی هوای استان البرز نیز تصمیمات مشابه استان تهران را اتخاذ کرده است.وی در خصوص امتحانات دانش آموزان نیزگفت: امتحانات هماهنگ نهایی پایه دوازدهم به صورت کشوری برگزار می‌شود. لذا تصمیم گیری آن توسط وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.
کد مطلب: 163975
برچسب ها: تهران آلودگی هوا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *