۰
جمعه ۳۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۹
مسئولان خوزستان در مقابل وانت‌های گروه فشار عقب نشینی کردند!

لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها با بازگشت گروه فشار

همزمان با افزایش فشارها روی حجاب بانوان و افزایش حضور گشت ارشاد در خیابانها، گروههای فشار هم بهانه ای برای بازگشت جدی تر به عرصه پیدا کرده اند که نخستین دستاورد آنها لغو کنسرتهای موسیقی در شهر اهواز بوده است.
لغو زنجیره‌ای کنسرت‌ها با بازگشت گروه فشار
گروه فرهنگی: همزمان با افزایش فشارها روی حجاب بانوان و افزایش حضور گشت ارشاد در خیابانها، گروههای فشار هم بهانه ای برای بازگشت جدی تر به عرصه پیدا کرده اند که نخستین دستاورد آنها لغو کنسرتهای موسیقی در شهر اهواز بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گروههای فشار که در اواخر دهه 1370 خورشیدی حضور جدی در به هم زدن تجمعات سیاسی و دانشجویی در دولت سیدمحمد خاتمی داشتند، به دلیل برخورد خشن، مورد انقتاد قرار داشتند. آن زمان انصار حزب الله و افرادی چون حسین الله کرم و مسعود ده نمکی جزو مهمترین چهره‌های حامی گروه فشار بودند که در تجمعات پس از حادثه کوی دانشگاه تهران در تیرماه 1378 هم حضوری فعال داشتند. با روی کار آمدن دولت خودی محمود احمدی نژاد، کم کم حضور گروه فشار در عرصه‌های اجتماعی – سیاسی کمرنگتر شد. اما حالا با روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی، و در شرایطی که تجمعات سیاسی و دانشجویی، به محاق سکوت رفته‌اند، گروههای فشار در حوزه‌های اجتماعی – فرهنگی فعالتر شده اند و این بار در اهواز جنجال آفرین شده‌اند.
ماجرا از کنسرت سیروان خسروی آغاز شد که برای سه شب از 29 تا 31 تیرماه بلیتهای آن برای شش سئانس فروخته شده بود اما تجمع گروه فشار در مقابل ورودی سینما هلال اهواز که محل برگزاری کنسرت بود، موجب لغو ان در روزهای 30 و 31 تیرماه شد. جالب اینجاست که دو شب کنسرت سهراب پاکزاد هم که قرار بود اول تا سوم مرداد در همین محل برگزار شود لغو شده است تا مشخص شود زور گروه فشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت رئیسی هم بیشتر است!
درست ساعاتی پیش از آغاز کنسرت تعدادی از افراد با ظاهری شبه مذهبی همراه با وانت و بلندگوهای پرقدرتی که مداحی پخش می‌کرد جلوی سینما هلال تجمع کردند تا مانع از ورود مردم به داخل سینما که محل برگزاری کنسرت بود شوند که در نهایت موجب بروز درگیری‌های لفظی بین افراد شد. این اتفاق اگرچه موجب لغو کنسرت در شب اول نشد اما تاخیری یک‌ساعته در برگزاری کنسرت به وجود آورد و بعد که این مشکل، به ظاهر رفع شد، پخش مداحی با صدای بلند در روبروی سالن اجرا، سبب شد تا تیم کنسرت، عملا نتوانند به اجرای برنامه بپردازند. سرانجام زور گروه فشار به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان چربید و شورای تامین استان کنسرتهای اهواز را لغو کرد.
واکنش سیروان خسروی به لغو کنسرت
سیروان خسروی روز پنجشنبه در صفحه اینستاگرام خود درباره ماجرای کنسل شدن کنسرت در اهواز این گونه نوشت:
«از اینکه نمیتونم مردم عزیز خوزستان رو بعد از اینهمه مدت ببینم عمیقا ناراحتم ولی دوست دارم اینو بدونین که تا آخرین لحظه برای لغو نشدن کنسرت تلاش کردیم. دیروز (چهارشنبه) حدود ساعت 16 به من اطلاع دادن که باید 6 سانس کنسرت اهواز رو کنسل کنم و از من درخواست اعلام این موضوع رو داشتن. با توجه به اینکه تیم 22 نفره ما از شب قبل کنسرت مشغول آماده‌سازی (سازه، استیج، نور، صدا، LED و …) بود و از اون طرف 5000 مخاطب از یک‌هفته پیش بلیتهای کنسرت رو خریداری کرده بودن و برای حضور در این اجرا لحظه‌شماری میکردن و از اونجا که دلیل قانونی ای برای لغو این کنسرت وجود نداشت زیر بار کنسل کردن کنسرت نرفتم و اعلام کردم که کنسل شدن کنسرت باید فقط با نامه کتبی و از طریق نهاد قانونی اعلام بشه. برای من مهمترین نکته، اجرا برای مردمی بود که 5 سال برای دیدن این کنسرت صبر کرده بودن. از یک ساعت قبل از اجرا و در گرمای 48 درجه اهواز، افرادی که مشخص نبود از چه ارگانی هستن از ورود مردم به سالن جلوگیری کردن که البته با پیگیریها و تلاش تیم برگزاری، در نهایت مردم با یک ساعت تاخیر موفق به حضور در سالن شدن. ناگفته نماند که اتفاقات عجیبی که مقابل سینما هلال افتاد و شرایط پر تنش و نا امنی که برای گروه و مردم بوجود اومده بود قابل توصیف نیست. امروز (پنجشنبه) از طرف ارشاد خوزستان به ما اعلام شد که مجوز کنسرت لغو شده و اجازه برگزاری کنسرت امشب و فردا شب (30 و 31 تیر) رو‌ نداریم. مساله اینه که چطور علیرغم داشتن مجوز‌ از طرف دولت و ارگانهای مرتبط، کنسرت بدون اعلام هیچ دلیلی میتونه لغو شه و دولت توانایی ایستادن پای مجوزی که خودش صادر کرده رو نداره؟ یعنی قدرت یک وانت و چند بلندگو از مجوز قانونی کشور بیشتره؟ در قبال توهینها و مزاحمت فیزیکی ای که برای مردم ایجاد شد چه کسی قراره پاسخگو باشه؟ بماند که تبعات دیگه این اتفاق از جمله نبودن بلیت برگشت به تهران تا 3 روز دیگه و ضرر و زیان تهیه کننده و گروه و زمان از دست رفته هنوز دامنگیر ماست.»
فرمانداری اهواز چگونه توجیه کرد؟!
جالب اینجاست که شورای تامین استان و فرمانداری اهواز به بهانه مقابله با کرونا و ترافیک شدید محل برگزاری کنسرت، با برگزاری آن مخالفت کردند! در اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری اهواز آمده است: به علت تجمع و ترافیک شدید پیش در ورودی سینما هلال در ساعات اجرای کنسرت و به دنبال آن اعتراض رانندگان و شهروندان، پلیس راهنمایی و رانندگی خواستار تصمیم گیری در این خصوص شد. همچنین عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرونا در اجرای کنسرت از دیگر موضوعاتی بود که انجام نمی‌شد و دانشگاه علوم پزشکی نیز مکاتباتی در این خصوص داشتند لذا با توجه به موارد ذکر شده، در صورتی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان مکان دیگری در اهواز را با دارا بودن شرایط لازم برای برگزاری کنسرت انتخاب کند، با اجرای کنسرت موافقت می‌شود.
اما شورای تامین استان خوزستان و فرمانداری اهواز اعلام نکردند که اگر این مشکلات پابرجا بود پس چرا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با برگزاری کنسرتها موافقت کرده است؟! مسعود فلاحی، سرپرست فرمانداری اهواز هم در گفتگو با ایسنا گفت: ترافیک سنگینی رو به روی سینمای هلال اهواز ایجاد شده بود که این امر موجب شد راهور اهواز به ما نامه بزند که این محل برای اجرای کنسرت مناسب نیست. مورد دوم هم بحث عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود که مرکز بهداشت هم به ما نامه زد که در این مراسم رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت نگرفته است، فعلا این مراسم در این مکان لغو شود؛ نه اینکه کلا برگزاری کنسرت در اهواز تا اطلاع ثانوی ممنوع شود. ولی اگر ارشاد تصمیم بگیرد که این مراسم در مکان مناسب‌تر و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجرا شود، بر اساس مجوزهای قانونی مشکلی ندارد. خبرنگار ایسنا از سرپرست فرمانداری اهواز سوال کرد که مگر پیش از برگزاری این کنسرت‌ها ساز و کار برگزاری مشخص نمی‌شود؟ که پاسخ داد: بله، این چهارچوب‌ها تعیین شده بود و آنها تقریبا از دو هفته پیش شروع به بلیط فروشی کرده بودند ولی اکنون تعداد مبتلایان و از دست رفتگان کرونا زیاد شده که این مساله باعث ایجاد مشکل شده است. فلاحی درباره تاثیر احتمالی اعتراض‌هایی که به برگزاری این کنسرت صورت گرفته بود هم تاکید کرد: اعتراض‌هایی که صورت گرفت تاثیری در این تصمیم گیری نداشت. نکته قابل تامل این که سینما هلال اهواز با دارا بودن ۸۰۰ صندلی، یکی از اصلی‌ترین مکان‌های شهر اهواز برای اجرای کنسرت است. اتفاقی که طی سالیان اخیر تکرار شده و مشخص نیست چطور شورای تامین، به تازگی متوجه شده که ازدحام مقابل این سینما، در رفت‌وآمد شهری اختلال ایجاد می‌کند؟! آن هم در شرایطی که کنسرتهای علیرضا طلیسچی و مهدی احمدوند هم در ده روز اخیر در همین محل برگزار شده است.
ماجرا به روایت مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان
حجت‌الاسلام کلاه کج مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان نیز در گفت و گویی با ایسنا درباره لغو کنسرت گفت: مجوز این کنسرت‌ها کاملا قانونی بوده و ارشاد هم از مجوز خود حمایت کرده و محکم هم پای مجوز خود ایستاده و با هر مشکلی که بوده این کنسرت شب اول به روی صحنه رفته است. ولی با مصوبه شورای تامین شهرستان اهواز که ارشاد هم عضو آن شورا نیست، کنسرت‌ها لغو شده است. این شورا بالا دستی است و مصوبات آن برای همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها لازم‌الاجرا است. ما از این شرایط پیش آمده ناراحتیم چون مجوز داده بودیم، بلیط فروشی شده بود و لغو کنسرت موجبات دلخوری مردم را فراهم کرد؛ ولی این امر در ید و اختیارات ما نبود و دلیل لغو برگزاری را نمی‌دانیم. امیدواریم دیگر از این اتفاقات در اهواز رخ ندهد.
از او سوال شده که ارشاد اهواز این مساله را پیگیری نکرده است؟ گفت: قطعا پیگیری کرده‌ایم و نامه می‌زنیم ولی چون نامه‌ها محرمانه است امکان انتشار ندارد. از او سوال شد که فرآیند صدور مجوز چگونه صورت می‌گیرد؟ مگر مشورت نمی‌شود؟ که پاسخ داد: فراتر از مشورت؛ ما استعلام می‌گیریم و فرایند مجوز یک فرآیند کاملا قانونی است و از دستگاه‌های مختلف استعلام می‌شود و آنها هم پاسخ می‌دهند و بعد مجوز صادر می‌شود. پس در فرآیند صدور مجوز کنسرت هیچ مشکلی وجود نداشته است.
نقد صریح خبرگزاری دولت به لغو کنسرت
نکته جالب نقد تند و صریح خبرگزاری ایرنا وابسته به دولتف به لغو این کنسرت است. خبرگزاری جمهوری اسلامی در گزارش نوشت: این اتفاق حداقل طی سال جاری، برای چندمین بار است که در برخی استاهای کشور رخ می‌دهد اما مجموعه اتفاق‌هایی که طی ساعات اخیر در شهر اهواز رخ داد تا کنسرت قانونی و رسمی سیروان خسروی کنسل شود، نیاز به تامل و بازنگری در قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد تا به قول خسروی، زور چند وانت و بلندگوهای نصب‌شده روی آنها از قدرت قانون بیشتر نشود. با ریشه‌یابی این اتفاق و طی تائید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان، مشخص شد که لغو شدن این کنسرت، با مصوبه شورای تامین شهر اهواز صورت گرفته است. اما نکته قابل تامل این است که طبیعتا برای این کنسرت نیاز به مجوز شورای تامین هم بوده است و این شورای با بررسی‌های دقیق بعد از دادن مجوز باید پای این تصمیم خود می‌ایستاد و محدودیت‌ها و معذوریت‌ها را پیش از دادن مجوز بررسی می‌کرد. اتفاقی که مجموعه اداره ارشاد این استان را ناراحت کرده و باز این گزاره را در ذهن یادآور می‌شود که وقتی نهاد رسمی فرهنگ، برای برگزاری یک کنسرت، مجوز اعطا می‌کند، چرا نهادهای مانند شورای اهواز پس از دادن مجوز و موافقت با برگزاری،‌ باید حکم به لغو این حرکت قانونی دهند؟ در ادامه گزارش ایرنا آمده است: حالا شورای تامین شهر اهواز باید به مردم شریف و هنردوست این استان و در گام بعدی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح شفاف بدهد که چرا در برابر یک مجوز رسمی ایستاده و حکم به لغو آن برنامه و برنامه بعدی‌اش داده است؟ این در حالی‌ست که شورای تامین مسئولیت تسهیل امور در یک استان را بر دوش می‌کشد بنابراین چه شده که این‌چنین چندهزار نفر را در سردرگمی فرو برده و برای نظام اسلامی، هزینه‌ای این‌چنینی تراشیده است؟ وقتی شورای تامین از حساسیت‌های بالای آیت‌الله رئیسی در مخالفت با مجوزها و قوانین وزارت ارشاد مطلع است آن‌وقت چطور حاضر شده به شکلی تک‌بعدی به غائله‌ای ورود کرده و درحالی که تقریبا تمام کشور، این روزها درگیر برگزاری کنسرت و تورهای موسیقی است، مردم این شهر فرهنگی را از تماشای کنسرت محروم کند؟ در شرایطی که گوشزدهای عالی‌رتبه‌ترین مقامات فرهنگی وزارت فرهنگ، این‌چنین نادیده گرفته می‌شود، این انتظار و مطالبه مردمی وجود دارد که با ورود مسئولانه‌تر و جدی‌تر دستگاه‌های ذیربط، مسبب این اتفاق غیرفرهنگی که به جریحه‌دار شدن ساحت فرهنگی هزاران نفر در اهواز و میلیون‌ها نفر در کشور انجامیده، شناسایی شده و با اعمال مجازات، از تکرار حوادثی از این دست که آب در آسیاب بدخواهان نظام مقدس اسلامی و دشمنان قسم‌خورده این خاک می‌ریزد، جلوگیری شود.
کد مطلب: 169405
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *