۰
چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۳۱
کدام دولت، بیشتر به فکر معیشت مردم بود؟

شب یلدا زیر سایه گرانی

قیمت خوراکی های شب یلدا به شدت افزایش یافته است
قیمت خوراکی های شب یلدا به شدت افزایش یافته است

شب یلدا، این رسم کهن ایرانیان بار دیگر فرا رسید، اما شب یلدا، امسال بیش از هر زمان دیگری در سایه گرانی‌ها قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، شب یلدا، بلندترین شب سال، از دیرباز برای ایرانیان شبی برای دور هم جمع شدن و صحبت و شادی بوده است. اما دور هم جمع شدن و مهمانی دادن و به میهمانی رفتن، این روزها بیش از هر زمان دیگری هزینه دارد.
صدا و سیما و شب یلدا
بخش‌های مختلف خبری سیما، طی روزهای گذشته با تکرار گزارشی که ارتباط مستقیمی با شب یلدا ندارد، اما مشخص است به بهانه نزدیک شدن شب یلدا آماده شده است، مردم را به صله‌رحم بدون تشریفات فرا خواند تا مبادا هزینه‌های کمرشکن زندگی که این روزها سنگین‌تر هم شده است مانع از مهمانی رفتن و مهمانی دادن نشود. اما به نظر می‌رسد. برخی تهیه‌کنندگان برنامه‌های صدا و سیما، چندان از هزینه‌های زندگی آگاه نیستند؛ چرا که حتی مهمانی دادن بدون تشریفات هم، هزینه‌هایی در بر دارد که خیلی‌ها را از دور هم جمع شدن باز می‌دارد و حاصل آن شده که به غیر از ایام عید، که در طول سال شاهد دید و بازدیدهای معمول و صله‌رحم باشیم.

هزینه‌های شب یلدا
در این میان، هزینه‌های شب یلدا جای خود دارد. به جای آوردن رسم دیرین شب یلدا بدون تشریفات هم هزینه‌های زیادی دارد؛ هزینه‌هایی که امسال، حتی بیشتر از پارسال شده است. فقط کافی است تا سری به بازار بزنند و برای خرید هندوانه و انار و آجیل شب یلدا، دستشان را در جیب کنند. حتی اگر مهمان هم در خانه نداشته باشید شب یلدا ۵۰ هزار تومان هزینه دارد. حالا اگر مهمان هم داشته باشید و قرار شود شام مختصری هم تدارک ببینید، هزینه‌ها سر به فلک می‌زند قیمت هر کیلو هندوانه به طور میانگین ۲۵۰۰ تومان است که معمولا در یکی دو شب آخر باقیمانده تا شب یلدا که هندوانه کمیاب می‌شود باید هزینه بیشتری هم بابت آن بپردازید. انار هم امسال به شدت گران شده است به طوری که دیگر باید انارها را «دانه‌ای» محاسبه کرد، نه «کیلویی»! هر عدد انار با اندازه متوسط در ارزان‌ترین مغازه‌ها حدود ۸۰۰ تومان قیمت دارد که در مغازه‌های لوکس به ۱۵۰۰ تومان هم می‌رسد. آجیل شب یلدا به طور میانگین هر کیلو ۰۰۰/۳5 تومان است که در برخی فروشگاه‌های معتبر با قیمت بالاتر هم به فروش می‌رسد. اگر به هندوانه و انار، دو- سه نوع میوه هم اضافه کنید و کنار آجیل شب یلدا، باسلق و شیرینی هم بگذارید، با هزینه شام چند نفر میهمان، باید حداقل معادل یک چهارم حداقل دستمزد ماهانه یک کارگر هزینه کنید تا بتوانید پاسخگوی مهمانان باشید. اگر هم مهمان نداشته باشید که همان ۵۰ هزار تومان برای یک خانواده چهار نفر لازم است تا فقط دور هم بنشینید و آجیل و هندوانه و انار بخورید.
گرانی‌ها، از سال ۸۴ تا سال ۹۱
گرانی‌ها که وعده رفع آن توسط دولت محمود‌ احمدی‌نژاد- دولتی که با وعده عدالت روی کار آمده بود - سر داده شده بود، نه تنها طی ۷ سال گذشته رفع نشده بلکه به مراتب بیشتر هم شده است. قیمت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته، نرخ تورم براساس آمار رسمی از مرز ۲۶ درصد گذشته، پول ملی بی‌ارزش‌تر از همیشه شده و مشکلات معیشتی و اقتصادی، بیش از هر زمان دیگری به مردم فشار می‌آورد. نکته جالب این است که دولت احمدی‌نژاد توسط اصولگرایان در شرایطی روی کار آمد که مهمترین انتقاد آنان به اصلاح‌طلبان، عدم توجه دولت اصلاحات به مشکلات معیشتی مردم بود و به همین دلیل هر از چند گاهی لشگر قابلمه به دستان در شهر راه می‌انداختند تا نشان می‌دهند دولت اصلاحات به مسایل معیشتی مردم بی‌توجه است. اکنون و در آستانه شب یلدای سال ۱۳۹۱، مردم بهتر از هر کسی می‌توانند قضاوت کنند در زمان کدام دولت به مسایل معیشتی مردم بی‌توجهی شد؛ دولت اصلاحات با تورم ۱۰ درصدی یا دولت اصولگرا با تورم ۲۷ درصدی؟

کد مطلب: 17129
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *