۰
جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۳
بهانه‌های جدید برای ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها

هفته اول لیگ برتر فوتبال چگونه بدون تماشاگر شد؟

در حالیکه قرار بود هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران، با حضور سی درصدی تماشاگران برگزار شود، ناگهان برنامه تغییر کرد و اشکال در سامانه بلیت فروشی، بهانه ای شد تا فدراسیون فوتبال، هفته اول رقابتهای لیگ برتر را بدون تماشاگر برگزار کند.
هفته اول لیگ برتر فوتبال چگونه بدون تماشاگر شد؟
گروه ورزشی- محمدحسین یزدی: در حالیکه قرار بود هفته اول لیگ برتر فوتبال ایران، با حضور سی درصدی تماشاگران برگزار شود، ناگهان برنامه تغییر کرد و اشکال در سامانه بلیت فروشی، بهانه ای شد تا فدراسیون فوتبال، هفته اول رقابتهای لیگ برتر را بدون تماشاگر برگزار کند؛ موضوعی که با اعتراض تیمهایی مواجه شد که در هفته اول میزبان هستند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،این درحالی بود که برخی از طرفداران فوتبال، بلیت هفته اول را خریداری کرده بودند و هیچ اشکالی در سامانه دیده نمی شد و همین موضوع شائبه‌ها را تقویت کرد و بسیاری در شبکه‌های اجتماعی و حتی برخی رسانه‌های ورزشی، نگرانی فدراسیون فوتبال از تکرار اتفاق ورزشگاه مشهد و جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه را عامل بدون تماشاگر برگزار کردن هفته اول مسابقات اعلام کردند.
در مسابقه دوستانه تیم ملی فوتبال ایران در مشهد، تعدادی از زنانی که بلیت مسابقه را در دست داشتند، از ورود به ورزشگاه بازماندند و اعتراض آنها موجب درگیری ماموران انتظامی و پاشیدن اسپری فلفل به زنان شد که بازتاب منفی فراوانی به همراه داشت. به نظر می رسد فدراسیون فوتبال نگران است مبادا زنان با تهیه بلیت به ورزشگاهها بیایند و آنگاه ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه می تواند پیامدهای منفی فراوانی داشته باشد. به همین دلیل ریسک نکردند و کل بازیهای هفته اول را بدون تماشاگر اعلام کردند! 
شواهد حکایت از آن دارد که مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان که به تاکتیک «از این ستون به آن ستون فرج است» روی آورده بودند تا هر مسابقه و هر مقطعی را به بهانه ای پشت سر بگذارند و مانع از ورود زنان به ورزشگاه شوند، با آغاز فصل جدید لیگ برتر با مشکلات اساسی تری مواجه شده اند. بهانه کرونا هم نمی تواند بهانه قابل قبولی باشد چراکه مسابقات باشگاهی در سراسر جهان، با حضور حداکثری تماشاگران برگزار می شود و دولت ابراهیم رئیسی که مقابله با کرونا را جزو دستاوردهای خود قلمداد کرده، اگر به برگزاری مسابقات بدون حضور تماشاگر به بهانه کرونا تن دهد، عملا موفقیت خود را زیر سوال برده است. حتی تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر برگزاری مساقات لیگ برتر با حضور سی درصد تماشاگران هم با اعتراضات جدی مواجه شد چرا که تا همین دوهفته پیش و قبل از آغار ماه محرم کنسرت‌های موسیقی در سراسر کشور و در سالن‌های بسته، با حضور حداکثری تماشاگران برگزار می شد و مشخص نیست یک بام و دو هوای ستاد ملی مقابله با کرونا برای ممانعت از حضور حداکثری تماشاگران در مسابقات فوتبال که در فضای باز برگزار می شود بابت چیست. 
این احتمال وجود دارد که کاهش ظرفیت ورزشگاه‌ها به دلیل کرونا هم با هدف کنترل راحتتر جمعیت ورودی به ورزشگاهها و با هدف ممانعت از ورود زنان به ورزشگاهها صورت گرفته بود که حالا فدراسیون فوتبال به این نتیجه رسیده که این امر هم امکانپذیر نیست و باید مساقات هفته اول بدون حضور تماشاگر برگزار شود.
چندی پیش فیفا در نامه ای خواستار فراهم شدن زمینه حضور زنان در ورزشگاههای ایران شده بود اما این نامه، از سوی وزیر ورزش و معاونش، نامه ای فاقد هشدار توصیف شده بود. در تازه ترین موضع گیری در این زمینه، مریم کاظمی‌پور معاون وزیر ورزش در امور زنان گفته است: «نامه فیفا بیشتر پیشنهادی بود تا اینکه جنبه تهدید یا نگرانی داشته باشد. البته در نامه ذکر شده بود که حضور زنان در مسابقات لیگ زمینه‌ای برای حضور آن‌ها در مسابقات بین‌المللی باشد که ما این مسیر را پیش از این به خوبی طی کرده‌ایم. 
در چند دیدار بین‌المللی به میزبانی ایران حضور موفق زنان تماشاگر و علاقمند به فوتبال را داشتیم. از این بعد هم در چارچوب موازین و خطوط قرمز جمهوری اسلامی و با احترام به نظر و قوانین موجود و مصوب در این زمینه قطعا تلاش می‌کنیم تا با حفظ کرامت زنان مسلمان ایرانی، عرصه ورزش را برای زنان به عنوان یک عرصه فرهنگی مهیا کنیم تا بتوانند در نشاطی که ورزش می‌تواند در جامعه ایفا کند، نقش داشته باشند. تمام تلاشمان را می‌کنیم تا بتوانیم شرایطی را که یک میزبانی و حضور همراه با کرامت برای زنانمان داشته باشد، البته با اولویت عرصه‌های بین‌المللی فراهم کنیم.»
اما فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش و جوانان نمی توانند مدت زمان طولانی در مقابل فشارهای فیفا و همچنین فشارهای داخلی علاقه مندان فوتبال برای ورود زنان به ورزشگاهها طاقت بیاورند. حتی اگر هفته اول هم به بهانه اشکال در سامانه بلیت فروشی بدون تماشاگر برگزار شود فدراسیون فوتبال برای هفته دوم چه بهانه ای می تواند جور کند؟! شاید تداوم این ممنوعیت، موجب شود لحن نامه فیفا نیز از حالت توصیه ای به حالت دستوری تغییر پیدا کند.
روز پنجشنبه روزنامه ایران ورزشی که متعلق به دولت است، در تیتری به صورت سوالی، موضوع حضور زنان در ورزشگاهها را از هفته دوم مطرح کرد و نوشت: «احتمالا از هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال بخش‌هایی از ورزشگاه به زنان اختصاص خواهد داشت.این اتفاق در حالی قرار است بیفتد که در سال‌های قبل هم و در بعضی از مسابقات زنان فرضت این را داشتند که مسابقات فوتبال را از نزدیک تماشا کنند. 
ظاهرا اما این بار ماجرا فرق می کند و این احتمال وجود دارد که با اختصاص دادن بخشی از ورزشگاه‌های فوتبال،زنان هر هفته این مسابات را از نزدیک تماشا کنند.» البته خبر روزنامه ایران ورزشی هیچ منبع مشخصی ندارد شاید به این دلیل که هیچ مسئولی در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال، نمی خواهد مسئولیت ورود زنان به ورزشگاهها را بپذیرد.
کد مطلب: 171465
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *