۰
دوشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۷
کرملين به تلافي انفجار پل‌کريمه حملات عليه کي‌يف را تشديد کرد

خشم موشکي روسيه در جنگ اوکراين

ميزان خشونت جنگ اوکراين همزمان با نزديک شدن به نوامبر درحال افزايش است. مسکو از يک طرف در فصل زمستان به هرقيمتي بايد سيطره بر شرق اوکراين را تثبيت کند و از طرف ديگر ضربات کي‌يف عملا کرملين را کلافه کرده‌است.
خشم موشکي روسيه در جنگ اوکراين
گروه‌بين‌الملل- هديه گل‌محمدي: ميزان خشونت جنگ اوکراين همزمان با نزديک شدن به نوامبر درحال افزايش است. مسکو از يک طرف در فصل زمستان به هرقيمتي بايد سيطره بر شرق اوکراين را تثبيت کند و از طرف ديگر ضربات کي‌يف عملا کرملين را کلافه کرده‌است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،«مايک مولن»رئيس پيشين  ستاد مشترک ارتش آمريکا ضمن اشاره به شرايط جديد جنگ در اوکراين هشدار داد «ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه به مانند فردي است که در گوشه رينگ قرار دارد و نزديک شدن به چنين فردي در چنين موقعيتي بسيار خطرناک است. ژنرال مولن که با شبکه خبري آمريکايي «اي‌بي‌سي» مصاحبه مي کرد، گفت که آمريکا بايد تهديد هسته‌اي پوتين را جدي بگيرد چرا که پوتين گزينه‌هاي فراواني در زمينه سلاح‌هاي هسته اي چه در ابعاد تاکتيکي و چه در ابعاد کوچک دراختيار دارد.
نکته اينجاست که انفجار بر روي پل «تنگه کرچ» در شبه جزيره کريمه که براي پوتين يک نماد و يک پل ارتباطي بسيار مهم و راهبردي به شمار مي رود؛پوتين را بيش از هرزماني خشمگين کرده‌است. حدود ساعت 6 صبح روز شنبه يک کاميون باري در بخش بزرگراهي پل کريمه از سمت شبه جزيره تامان منفجر شد. اين انفجار، آتش سوزي هفت مخزن سوخت قطاري که به سمت کريمه در حال حرکت بود را منجر شد. پل «کرچ» نماد الحاق کريمه به روسيه تلقي مي‌شود.
حمله گسترده موشکي به اوکراين
 در نهايت ، صبح ديروز آرامش کي‌يف با آتش موشک‌هاي روسي شکسته شد. «ولاديمير زلنسکي» رئيس‌جمهوري اوکراين در پستي در کانال تلگرامي خود تاييد کرد که حملات موشکي در سراسر اوکراين صورت گرفته است. وي نوشت: متأسفانه کشته و زخمي نيز وجود دارد.
او نوشت: «دويست و بيست و نهمين روز از جنگ تمام عيار. موشک‌هايي در حال اصابت هستند. آژيرخطر در شهرهاي اوکراين متوقف نمي‌شوند، روسيه مي‌خواهد ما را از روي زمين محو کند! متأسفانه کشته و مجروح نيز وجود دارد. لطفا پناهگاه‌ها را ترک نکنيد. مراقب خود و عزيزانتان باشيد. صبر کنيم و قوي باشيم.»
يک مقام وزارت کشور اوکراين گفت که يکي از موشک‌ها در خياباني که دفتر سرويس امنيتي اوکراين (SBU) در آن قرار دارد و در نزديکي دفتر ولودمير زلنسکي رئيس‌جمهوري اوکراين به زمين اصابت کرده است. آنتون گراشچنکو - مشاور وزير امور داخلي اوکراين - در توييتر نوشت که يکي از موشک‌ها در نزديکي بناي يادبود ميخائيل گروشفسکي در خيابان ولاديميرسکايا سقوط کرده است. او اين انفجارها را به هواپيماهاي بدون سرنشين کاميکازه نسبت داد و نوشت: «اخبار فوري! مرکز کي‌يف توسط پهپادهاي کاميکازه مورد حمله قرار گرفت.»
در همين حال ريا نووستي از وقوع چند انفجار در شهر لويو واقع در غرب کي‌يف خبر داد. گفته شده که ده‌ها موشک به شهرهاي ديگر اوکراين نيز شليک شده‌است ؛ رسانه‌هاي اوکراين از انفجار در شهرهاي اودسا،ژيتومير،ترنوپل، دنيپرو، خارکيف و خملنيتسکي گزارش دادند.
«جوسپ بورل» مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در توييتي به انفجارهاي ديروز اوکراين واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن آن‌ نوشت: چنين اقداماتي در قرن بيست و يکم جايي ندارد. ما در کنار اوکراين مي‌ايستيم. کمک‌هاي نظامي بيشتري از طرف اتحاديه اروپا در راه است.
«روبرتا متسولا» رييس پارلمان اروپا نيز درباره حملات ديروز روسيه به اوکراين اظهار داشت: «اروپا چشمانش را بر اقدامات روسيه نخواهد بست.»
تاکيد پوتين بر تنبيه کي‌يف
درهمين حال، رئيس جمهوري روسيه در جلسه شوراي امنيت اين کشور با متهم کردن دولت کي‌يف به انجام اقدامات «تروريسم هسته‌اي»، گفت که اگر کي‌يف به حملات «تروريستي» در روسيه ادامه دهد، پاسخ مسکو «سخت» خواهد بود.
پوتين گفت: اين‌ها اقدامات تروريستي اتمي است. منظورم حملات موشکي و توپخانه‌اي به نيروگاه هسته‌اي زاپوريژيا است. کي‌يف سه اقدام تروريستي عليه اين نيروگاه هسته‌اي در کورسک انجام داده است.   
رئيس‌جمهوري روسيه همچنين گفت که اوکراين تلاش داشت تا يکي از بخش‌هاي خط لوله گاز ترک‌استريم را منفجر کند.
پوتين در اين جلسه شوراي امنيت روسيه گفت: اما تعدادي حملات تروريستي ديگر و تلاش براي جنايات مشابه هم عليه تأسيسات برق و تأسيسات زيرساختي حمل و نقل گاز در کشور ما انجام شده است، از جمله تلاش براي انفجار يکي از بخش‌هاي سامانه انتقال گاز ترک‌استريم.
پوتين همچنين گفت که به روسيه اجازه داده نشد در تحقيقات مربوط به انفجارهاي خط لوله‌هاي گاز نورد استريم مشارکت داشته باشد. او گفت: همانطور که مي‌دانيد، نمايندگان روسيه اجازه پيدا نکردند در تحقيقات در مورد علل انفجارها و خرابي در سيستم‌هاي بين‌المللي انتقال گاز در کف درياي بالتيک مشارکت داشته باشد. اما همه ما مي‌دانيم ذي‌نفع نهايي اين جرم کيست.
ولاديمير پوتين در ادامه صحبت‌هايش همچنين به حملات امروز به کي‌يف اشاره کرد و گفت که روسيه صبح امروز يک حمله گسترده با سلاح‌هاي هدايت‌شونده دقيق به زيرساخت‌هاي اوکراين انجام شد.
رئيس‌جمهوري روسيه گفت: صبح امروز به پيشنهاد وزارت دفاع و براساس برنامه ستاد کل روسيه، طي عملياتي، موشک‌هاي دوربرد دقيق هوايي، دريايي و زميني عليه تأسيسات انرژي، فرماندهي نظامي و ارتباطات اوکراين شليک شد.
ولاديمير پوتين تاکيد کرد که اگر کي‌يف به حملات «تروريستي» در روسيه ادامه دهد، پاسخ مسکو «سخت» خواهد بود.
ولاديمير پوتين با اشاره به حمله روز شنبه در پل «کرچ» که شبه‌جزيره کريمه را به خاک روسيه وصل مي‌کند، گفت که «رژيم کي‌يف مدت‌هاست از تاکتيک‌هاي تروريستي استفاده مي‌کند.»
او تاکيد کرد: بديهي است که محرک‌ها، سازمان‌دهندگان و عاملان حمله تروريستي بر روي پل کريمه، سرويس‌هاي ويژه اوکراين هستند. رژيم کي‌يف مدت‌هاست که از تاکتيک‌هاي تروريستي استفاده مي‌کند. جنايات کي‌يف شامل قتل شخصيت‌هاي دولتي، روزنامه‌نگاران و دانشمندان هم در اوکراين و هم در روسيه است. اين‌ها همان تروريست‌هايي هستند که شهرهاي دونباس را براي هشت سال بمباران کردند.
پوتين توضيح داد که او از اولين نتايج تحقيقات در مورد خرابکاري پل کريمه مطلع شده است. او گفت: داده‌هاي پزشکي قانوني و ساير بررسي‌ها و همچنين اطلاعات عملياتي نشان مي‌دهد که انفجار 8 اکتبر يک اقدام تروريستي است. يک اقدام تروريستي با هدف از بين بردن زيرساخت‌هاي غيرنظامي مهم روسيه.
کد مطلب: 176886
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *