۰
شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۵

نگراني درباره تبعات نخست وزيري نتانياهو

با حضور بيشترين شمار شهرک نشينان و اعضاي احزاب ديني «صهيونيستي» و «حريدي» در کِنِست (پارلمان) رژيم صهيونيستي پيش بيني مي‌شود که ترکيب اعضاي کِنِست و به تبع آن کابينه آينده صهيونيستها متفاوت از گذشته باشد و اين رژيم بيش از پيش در مسير افراط‌گرايي و تنش آفريني حرکت کند.
نگراني درباره تبعات نخست وزيري نتانياهو
گروه بين‌الملل: با حضور بيشترين شمار شهرک نشينان و اعضاي احزاب ديني «صهيونيستي» و «حريدي» در کِنِست (پارلمان) رژيم صهيونيستي پيش بيني مي‌شود که ترکيب اعضاي کِنِست و به تبع آن کابينه آينده صهيونيستها متفاوت از گذشته باشد و اين رژيم بيش از پيش در مسير افراط‌گرايي و تنش آفريني حرکت کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اردوگاه راست افراطي متشکل از حزب «ليکود» به رياست بنيامين نتانياهو و احزاب ديني صهيونيستي و حريدي شامل ائتلاف «صهونيسم ديني - عوتسما يهوديت»، حزب «شاس» و حزب «يهوديت تورات»  64 کرسي کنست را به دست آورد.در طرف مقابل، ائتلاف لاپيد و گانتر در اين انتخابات 51 کرسي را کسب کردند. بر اساس گزارش روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحرونوت»، در پارلمان آينده رژيم اسرائيل که بيست و پنجمين دوره خواهد بود و نيز در ائتلاف حاکم آينده، بيشتر «کيپا» پوشان (يهوديان مذهبي که کلاهي به نام کيپا برسر مي‌کنند) و بيشترين تعداد شهرکنشينان صهيونيست و تعداد بسيار کمي از زنان حضور خواهند داشت. اين تغيير دراماتيک به نفع اردوگاه سياسي نتانياهو و به زيان اردوگاه سياسي «لاپيد - گانتز» به نوبه خود باعث تغيير عمده اي در ترکيب پارلمان و تغييري بزرگتر در چهره  کابينه ائتلافي آينده خواهد شد.  بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسبق رژيم صهيونيستي منتظر طي مراحل اداري و پروتکلي و مکلف شدن توسط اسحاق هرتزوگ، رئيس اين رژيم به تشکيل دولت نمانده و بلافاصله پس از اعلام نتايج انتخابات کِنست تلاش‌هايش براي تشکيل يک دولت راستگرا را آغاز کرده است. شبکه «کان» در اين باره گزارش داد که نتانياهو از «ياريو ليون» مسئول مذاکرات حزب ليکود براي ائتلاف با ديگر احزاب خواسته است تا ارتباط و تماس با رؤساي بلوک راست ازجمله حزب «شاس»، حزب «صهيونيسم ديني» به رياست بتسلئيل سموتريتچ و «يهدوت هتوراه» را آغاز کند. طبق اين گزارش، اين اقدام در چارچوب تلاش‌هاي نتانياهو براي تسريع در تشکيل ائتلاف دولتي جديد و تشکيل دولت پيش از پايان موعدهاي قانوني صورت مي‌گيرد.
بنا بر قوانين موجود پس از پايان راي‌گيري، هر حزبي با توجه به ميزان رايي که به دست آورده نامزدهاي خود را روانه پارلمان مي‌کند و حزب پيروز از سوي رئيس رژيم صهيونيستي براي آغاز مشورت با ديگر احزاب به منظور تشکيل ائتلاف اکثريت معرفي مي‌شود.
بر اساس جدول زماني، ماموريت تشکيل دولت در 14 دسامبر (23 آذر) به پايان مي‌رسد و اگر فرد مکلف در ماموريت خود شکست بخورد و موفق به تشکيل دولت در طول اين مدت نشود، مي‌تواند يک بار از هرتزوگ بخواهد اين مهلت را 14 روز تمديد کند و اگر نتانياهو بتواند در اين مدت دولت را تشکيل دهد ترکيب کابينه براي گرفتن رأي اعتماد به کنست معرفي خواهد شد.
هشدار درباره نخست وزيري بي بي
بني گانتس وزير جنگ رژيم صهيونيستي که اردوگاه سياسي او در انتخابات پارلماني اخير اين رژيم در برابر اردوگاه راست افراطي شکست خورد، به شکاف و افراط گرايي در ميان صهيونيست‌ها اذعان کرد و خواهان تاسيس يک حزب ميانه فراتر از احزاب و تشکل‌هاي کنوني در اين رژيم شد.
گانتس درباره نتايج اين انتخابات گفت: پايان تعطيلات اين هفته براي من سخت است. نتايج انتخابات تکان دهنده بود و هيچ ابهامي در آن نيست. بايد آن را قبول کرده و محترم بشماريم. وي در عين حال افزود: فکر مي‌کنم در زمان شکاف و افراط گرايي اسرائيل، نياز به يک حزب ميانه است که فراتر از تشکل‌ها باشد.
روزنامه صهيونيستي«ايزرائيل هيوم» چاپ تل آويو مي‌نويسد که باوجودي که برخي تمايل دارند خطرات تشکيل ائتلاف جديد را به گردن ايتامار بن گوير(نماينده تندرو کنست و متحد نتانياهو) بياندازند اما تمام موفقيت‌ها و شکست‌هاي اين ائتلاف به نام نتانياهو نوشته خواهد شد. اين رسانه اسرائيلي درباره تبعات اقتصادي و ديپلماتيک هرگونه اقدام توسعه طلبانه از سوي ائتلاف جديد را يادآور شد و تاکيد کرد که اين اقدامات مي‌توانند واکنش انتقادي اردن و مصر را در پي داشته باشند و به پيمان (سازش موسوم به) ابراهيم (پيمان عادي سازي روابط  کشورهاي عربي با رژيم اسرائيل) و روابط تل آويو با آمريکا و ديگر کشورهاي غربي آسيب بزنند.
روزنامه صهيونيستي «يديعوت آحارونوت» چاپ تل آويو نيز با اشاره به برگزاري پنج دوره انتخابات از زمان علني شدن فساد نتانياهو در چهار سال گذشته نوشت: «نتانياهو ابايي ندارد که همه چيز را قرباني منافع و ارتقاي خود کند.»
کد مطلب: 179608
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *