۰
جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۷
عمران خان ارتش و دولت را طراحان ترور ناکام پنج شنبه خواند

آقای کریکت در مسیر انقلاب علیه نظامیان اسلام‌آباد

همزمان با هفتمین روز از تظاهرات بزرگ حزب عمران‌خان علیه دولت ائتلافی پاکستان، نخست‌وزیر سابق این کشور مورد سوء قتصد قرار گرفت اما جان سالم به‌در برد. این اتفاق به نوعی یادآور خاطره ترور «بی نظیربوتو» در 27 دسامبر سال 2007در شهر راولپندی است.
آقای کریکت در مسیر انقلاب علیه نظامیان اسلام‌آباد
گروه بین‌الملل - هدیه گل‌محمدی: همزمان با هفتمین روز از تظاهرات بزرگ حزب عمران‌خان علیه دولت ائتلافی پاکستان، نخست‌وزیر سابق این کشور مورد سوء قتصد قرار گرفت اما جان سالم به‌در برد. این اتفاق به نوعی یادآور خاطره ترور «بی نظیربوتو» در 27 دسامبر سال 2007در شهر راولپندی است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،عمران‌خان رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان برگزاری انتخابات زودهنگام را از دولت در این کشور مطالبه می‌کند و تهدید کرده که اگر مطالبه مخالفان پذیرفته نشود تظاهرات ضددولتی با ورود به اسلام‌آباد تبدیل به یک تحصن طولانی مدت خواهد شد.
رهبران دولت ائتلافی پاکستان پیشنهاد مذاکره را به جناح مخالف به رهبری عمران‌خان ارائه کرده و همزمان هشدار دادند که دولت هرگز اجازه هرج و مرج در کشور و محاصره پایتخت به بهانه تظاهرات و فعالیت‌های سیاسی را نخواهد داد.
سوء قصد به‌ جان «عمران‌خان» نخست وزیر برکنار شده پاکستان و چهره سرسخت مخالف دولت، تحولات سیاسی این‌ کشور را وارد مرحله جدیدی کرد و این حادثه واکنش‌هایی نیز در سطح داخلی و خارجی به‌ همراه داشت.
صبح دیروز (جمعه) عمران خان در بیانیه‌ای که حزب متبوعش منتشر کرده است، شهباز شریف نخست وزیر کنونی، وزیر کشور و یک مقام اطلاعاتی را به دست داشتن در ترورش در روز پنجشنبه متهم کرد و خواستار برکناری این سه مقام شد. عمران خان در بیانیه خود گفت: «مطمئنم نخست وزیر شهباز شریف، ورنا صنع الله، وزیر کشور و ژنرال فیصل پشت این ترور بودند.»
وی افزود: «من از قبل اطلاعاتی دریافت کرده بودم که این اتفاق می‌افتد، این افراد باید از سمت خود برکنار شوند که اگر برکنار نشوند، اعتراضاتی صورت می‌گیرد».
در این میان، دولت پاکستان از مسوولان ایالت پنجاب خواسته تا با تشکیل یک کمیته بلندپایه حقیقت یاب عوامل سوء قصد به جان نخست وزیر سابق را بررسی کند. وزیر کشور پاکستان نیز ضمن رد این اتهامات عمران خان در بیانیه‌ای گفت: عمران خان من، نخست وزیر و یک افسر ارشد را مقصر دانسته است، این در حالی است که این اتفاق در استانی رخ داد که حزب عمران خان در آن قدرت دارد.
ماجرای ترور ناکام
تیراندازی یک مهاجم در حین راهپیمایی ضددولتی عمران‌خان و صدها نفر از حامیان وی در حوالی شهر «وزیرآباد» واقع در ایالت پنجاب منجر به زخمی شدن نخست وزیر سابق و برخی از هم حزبی‌های وی شد.
پلیس پاکستان اعلام کرد که یک نفر در این حادثه کشته و دست کم ۱۰ نفر از جمله عمران‌خان نیز زخمی شدند. عمران‌خان که هم اکنون وضعیت وی پایدار اعلام شده برای درمان فوری از محل حادثه به شهر لاهور منتقل شد. یاسمین رشید، از رهبران حزب تحریک انصاف می‌گوید عمران خان از پای راست زخمی شده و وضعیت او خوب است.
این حادثه همزمان با هفتمین روز از تظاهرات ضددولتی در پاکستان رخ می‌دهد که به رهبری عمران‌خان به سمت اسلام‌آباد در حال حرکت است.
پلیس اعلام کرد که یک مهاجم را بازداشت کرده و او اعتراف کرد که قصد کشتن عمران‌خان را داشته است.
نگرانی درباره تشدید خشونت‌ها
ترور نافرجام روز پنج‌شنبه توسط تمامی نیروهای سیاسی و مذهبی این کشور از جمله «عارف علوی» رئیس جمهوری و «شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان محکوم شد. ارتش پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای حمله به عمران‌خان و رهبران حزب تحریک انصاف را محکوم کرد.
«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا طی پیامی ضمن محکومیت حمله مسلحانه به عمران‌خان و اعضای حزب وی، گفت که خشونت هیچ جایگاهی در سیاست و جمهوریت ندارد.
«نواز شریف» نخست وزیر پیشین پاکستان که در لندن بسر می‌برد و طی سال‌های اخیر اختلافات شدیدی بین حزب وی و حزب عمران‌خان به وجود آمده است، سوء قصد به جان سرسخت خود عمران‌خان را محکوم و برای بهبودی وی و دیگر آسیب دیدگان آرزوی سلامتی کرد.
«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه از خداوند برای نخست وزیر پیشین و دیگر مجروحین این حادثه سلامتی و شفای عاجل مسئلت کرد.
«کارین ژان پی یر» سخنگوی کاخ سفید سوء قصد به جان عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان را محکوم کرد و خواستار پرهیز از خشونت همه طرف‌ها در این کشور شد. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا نیز با محکوم کردن سوء قصد به عمران خان نخست وزیر سابق پاکستان، از همه طرف‌های پاکستانی دعوت کرد که از خشونت و ارعاب خودداری کنند.
پیش از این، «استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در این باره گفت که نسبت به زخمی شدن عمران خان و چند شخصیت سیاسی دیگر بسیار هم نگران هستیم و هر گونه خشونت علیه سیاستمداران را به شدت محکوم می‌کنیم.
سخنگوی سازمان ملل با ابراز امیدواری برای بهبودی عمران خان و دیگر زخمی‌ها تاکید کرد اجرای تحقیقات کاملا شفاف درباره اتفاقی که رخ داد، بسیار مهم است.
چشم انداز اعتراضات
رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که ترور ظهر پنج شنبه سرنوشت تظاهرات ضددولتی عمران‌خان با ابهام روبرو ساخته و معلوم نیست که جناح مخالف آیا به گردهمایی‌ها و راهپیمایی به سمت اسلام‌آباد ادامه خواهند داد یا اینکه راهبرد خود را تغییر می‌دهند.
نکته اینجاست که ستاره سابق کریکت حاضر به تمکین مقابل خواست ارتش پاکستان و دولت حاکم مبنی بر انصراف از بازگشت به قدرت نیست.نخست وزیر مغضوب ارتش، ظرف 7 ماه گذشته با اتهامات متنوعی مواجه شده است.در ابتدا حکم بازداشت وی به جرم توهین به دادگاه و قاضی صادر شد؛ سپس صلاحیت او برای شرکت در انتخابات رد شد.
عمران خان که می‌گوید ارتش پاکستان و آمریکا دنبال حذف وی از صحنه سیاسی پاکستان هستند، کوتاه نیامده است.نخست وزیر سابق با پشتوانه حمایت مردمی دنبال لشکرکشی خیابانی است. پنج شنبه و جمعه بسیاری از شهرهای پاکستان شاهد تجمع حامیان عمران‌خان علیه ترور نافرجام بود. گزارش‌هایی وجود دارد که در برخی از نقاط معترضان با نیروهای امنیتی درگیر و دولت را به کارشکنی در تامین امنیت تظاهرات و سکوت در برابر تهدیدات جانی علیه عمران‌خان متهم کردند.
افزایش فقر در سایه سقوط شدید اقتصادی و افزایش قیمت موادغذایی منجر به شکل گیری نارضایتی بی سابقه از حزب مسلم لیگ و حزب مردم شده است. واقعیت این است که ستاره کریکت یک بازیگر پرقدرت سیاسی است که توانسته یک موج منسجم اعتراضات مردمی ایجاد کند ؛ حالا، ترور نافرجام عمران خان یک قدرت میدانی بزرگ تر به حزب تحریم انصاف می‌بخشد.
بنابرآخرین نظرسنجی‌ها، از هر پاکستانی حداقل 7 نفر حامی عمران خان هستند؛ ترور نافرجام پنج‌شنبه می‌تواند این عدد را به 9 برساند. عمران خان حالا منجی پاکستان قلمداد می‌شود. عمران خان که پس از ترور هم گفته از مبارزه با ارتش کنار نمی‌کشد ؛ حالا به دنبال یک پیروزی بزرگ است. عمران خان دنبال برگزاری انتخابات زودهنگام است که قطعا با موفقیت حزب تحریک انصاف همراه خواهد شد فعلا با مقاومت ارتش مواجه شده است.
ترس اساسی ارتش پاکستان این است که بازگشت عمران خان ممکن است به حاکمیت بلامنازع نظامیان پایان دهد. اسلام آباد روزهای سرنوشت سازی در راه دارد.
کد مطلب: 179510
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *