۱
جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰
هشدار جدي افت فشار گاز در روزهاي سرد زمستاني

زورآزمايي گاز و سرما در زمستان سخت

ماندگاري سرما در بخش عمده‌اي از استان‌هاي کشور پايداري تامين گاز را با چالش مواجه کرده است. اواسط هفته گذشته مصرف گاز در بخش خانگي از 650 ميليون متر مکعب عبور کرد و در پايان هفته به 700 متر مکعب رسيد اين در حاليست که توليد روزانه گاز 850 ميليون متر مکعب است.
زورآزمايي گاز و سرما در زمستان سخت
گروه اقتصادي – محمدرضا حقي: ماندگاري سرما در بخش عمده‌اي از استان‌هاي کشور پايداري تامين گاز را با چالش مواجه کرده است. اواسط هفته گذشته مصرف گاز در بخش خانگي از 650 ميليون متر مکعب عبور کرد و در پايان هفته به 700 متر مکعب رسيد اين در حاليست که توليد روزانه گاز 850 ميليون متر مکعب است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،ورود سامانه بارشي به کشور و کاهش دما جهش مصرف گاز در بخش خانگي را به دنبال داشت و مصرف روزانه در بخش خانگي طي يک هفته از 600 ميليون متر مکعب به 700 ميليون متر مکعب رسيد، اين در حالي است که مسئولان امر بارها بر مصرف بهينه تاکيد داشتند به طوري که جواد اوجي وزير نفت گفته بود: در هيچ کجاي دنيا و هيچ کشوري مصرف بخش خانگي و تجاري و صنايع غير عمده به 630 ميليون مترمکعب نمي‌رسد، ما معتقديم که يک رقم عظيمي‌از اين 630 ميليون متر مکعب اسراف مي‌شود، از همه هموطنان خواهشمنديم که ما را ياري کرده تا بتوانيم اين نعمت الهي يعني گاز را به دست تمامي‌هموطنان برسانيم.
جهش 150 ميليون متر مکعبي مصرف گاز
ميزان مصرف گاز نسبت به مدت مشابه سال گذشته 150 ميليون مترمکعب افزايش داشته اما با اين وجود تاکنون در هيچ نقطه‌اي از کشور شاهد قطع گاز نيستيم.سخنگوي شرکت ملي گاز ضمن بيان مطلب فوق اظهار کرد: در حال حاضر ميزان مصرف در بخش خانگي و تجاري به 680 ميليون مترمکعب رسيده و پيش بيني مي‌شود که به 700 ميليون مترمکعب نيز برسد، علي رغم اين جهش که ايجاد شده محاسبه اي که صورت گرفته امروز نسبت به روز مشابه سال گذشته 150 ميليون مترمکعب معادل 6 فاز پارس جنوبي مصرف افزايش پيدا کرده است.سخنگوي شرکت ملي گاز با بيان اينکه اين دغدغه وجود دارد در استان‌هايي که سرشاخه‌هاي ما هستند، باتوجه به اينکه سامانه چندين روز است با قدرت و شدت فعال است و پيش بيني مي‌شود که از فردا سامانه جديدي وارد کشور شود و شاهد تشديد کاهش دما خواهيم بود، گفت: منابع گاز در جنوب کشور است و از طريق شبکه 39 هزار کيلومتري در سراسر پهنه کشور گازرساني مي‌شود، زماني که استان‌ها همزمان در اين شرايط قرار مي‌گيرند، به طور مثال استان فارس در دماي منفي 12 درجه زير صفر است، شاهد افزايش مصرف هستيم.
سخنگوي شرکت ملي گاز در پاسخ به اين سوال که اکنون در کدام استان‌ها با افت فشار گاز مواجه هستيم، گفت: استان‌هاي کرستان، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، مازندران، گيلان، گلستان، خراسان شمالي، رضوي و جنوبي روي سرشاخه‌ها و انتهاي شبکه قرار دارند، دغدغه ما براي اين استان‌ها بيشتر است.
واردات گاز ترکمنستان به طور کامل قطع شد
وزير نفت با اشاره به قطع گاز بعضي از استان‌هاي ترکمنستان در بخش خانگي تأکيد کرد: از روز پنجشنبه (22 دي‌ماه) سوآپ گاز ترکمنستان به‌صورت کامل قطع شده است، اما با تغييرهايي در خطوط انتقال گاز و استفاده حداکثري از ظرفيت توليد در جنوب تا اين لحظه توانسته‌ايم استمرار در گازرساني کشور را حفظ کنيم.
جواد اوجي در حاشيه بازديد از مرکز ديسپچينگ شرکت ملي گاز ايران در جمع خبرنگاران با بيان اينکه هم‌اکنون در بيش از 20 استان کشور دماي هوا به منفي 10 درجه رسيده است، گفت: تلاش مي‌کنيم پايداري گازرساني در کشور را به‌ويژه در استان‌هاي شمال شرقي و غربي حفظ کنيم؛ البته در بعضي از نواحي کشور با افت فشار روبه‌رو بوده‌ايم.وي با تأکيد بر اينکه حتي يک درجه کاهش دما در منازل و ادارات کشور مي‌تواند در کاهش مصرف گاز در کشور مؤثر باشد، اظهار کرد: طي روزهاي اخير با توجه به حساسيت موجود دفتر رياست جمهوري، دفتر معاون اول رئيس‌جمهوري و وزارت کشور، استانداران و دستگاه‌هاي ذي‌ربط به‌صورت شبانه‌روزي از کميت و کيفيت استمرار گازرساني در کشور گزارش دريافت کرده‌اند.وي با اشاره به نگراني خود از افت فشار گاز در استان‌هاي خراسان شمالي، خراسان رضوي، خراسان جنوب، گلستان و سمنان، يادآور شد: در صورت همکاري مردم شريف کشور و نيز به توجه به اقدام‌ها و تدابير انديشيده شده ان‌شاءالله بتوانيم اين روزهاي سرد را سپري کنيم.
راهکار وزير نفت براي جلوگيري از قطعي گاز
همچنين وزير نفت در برنامه خبري گفت: در شمال شرق کشور شاهد افت فشار گاز بوديم؛ اين مساله هشداري براي مصرف کنندگان و مشترکان شرکت ملي گاز است.به گفته اوجي وزارت نفت و شرکت ملي گاز تمامي‌راهکارها را از قبل ديده و حداکثر آمادگي را داريم منتهي نياز به همياري مردم داريم.
زيرا مصرف گاز در بخش خانگي از مرز مترمکعب عبور کرد. اگر مردم به ويژه مردم شمال شرق از جمله خراسان، گلستان و سمنان همکاري کنند در اين سرماي بي‌سابقه دچار قطعي گاز نمي‌شوند و سيستم پايدار مي‌ماند.وزير نفت اضافه کرد: تا به اين لحظه هيچ گونه قطعي گاز نداشتيم اما کاهش فشار داشتيم که اين کاهش، هشدار است. اگر در منازل دماي گاز را يک درجه کاهش دهيم بالغ بر 25 ميليون مترمکعب صرفه‌جويي مي‌شود.
تعطيلي ادارات راهي براي تأمين گاز
اگرچه هفته گذشته گمانه زني‌هايي براي تعطيلي ادارات و مدارس در برخي از استان‌ها مطرح بود اما روزهاي گدشته نه تنها برخي از ادارات استان گلستان به علت کمبود گاز تعطيل شد تا شايد گره گشاي ناترازي گاز باشد. اما اين تمام ماجرا نيست چرا که در برخي از استان‌هاي جايگاه‌هاي سوخت CNG هم تعطيل شده وبرخي از استان‌ها در بخش خانگي افت فشار گاز را تجربه کردند. روز گذشته جواد اوجي وزير نفت در رابطه با اين موضوع گفت: در شمال شرق کشور شاهد افت فشار گاز بوديم؛ اين مساله هشداري براي مصرف کنندگان و مشترکان شرکت ملي گاز است.
افت گاز پارس جنوبي از سال 1402
اگر چه وزير نفت در رابطه با عدم قطعي گاز در بخش خانگي سخن به ميان آورده با اين وجود نگراني‌هايي وجود دارد که بخش خانگي گزينه بعدي ناترازي گاز در کشور باشد چرا که به گفته کارشناسان امر مصرف گاز مردم ايران با مردم چين که يک ميليارد و 400 ميليون نفر جمعيت دارد، برابري مي‌کند و با وجود چنين شرايطي اين احتمال وجود دارد کشور ما به عنوان يکي از عظيم‌ترين ذخاير گازي جهان به وارد کننده گاز تبديل شود چرا که از سال 1402 توليد گاز در پارس جنوبي با افت مواجه خواهد شد.
حل نا ترازي گاز با صرفه جويي 10 درصدي
چندي پيش هوشنگ فلاحتيان، معاون برنامه‌ريزي وزارت نفت در رابطه با مصرف بي رويه گاز گفته بود: ما به يک منبع بي‌نهايت گاز متصل نيستيم و اين ذهنيت بايد در مردم اصلاح شود، اگر بتوانيم حداقل 10 درصد از مصرف گاز صرفه‌جويي کنيم تقريباً همه مشکلات ناترازي گاز کشور حل مي‌شود.
اگر يکي دو درجه دماي خانگي را کمتر تنظيم کنيم و در محدوده دماي رفاه 18 تا 21 درجه قرار دهيم، معادل توليد دو فاز عسلويه، گاز آزاد شده و مشکل کسري گاز کشور مرتفع مي‌شود، بدين ترتيب گاز بيشتري نيز به صنايع مي‌رسد و توليد ثروت صورت مي‌گيرد. اما موضوع به همين جا ختم نمي‌شود و کارشناسان امر معتقدند که نه تنها مردم در صرفه‌جويي گاز کوشا باشند بلکه کشور ما از لحاظ زير ساختي هم بايد مورد توجه قرار بگيرد.
کد مطلب: 186748
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *