۰
دوشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
حاميان بولسونارو به ساختمان‌هاي دولتي حمله کردند

شورش در برزيل با الگوي ترامپ

طرفداران«ژائير بولسونارو»(رئيس‌جمهوري شکست‌خورده برزيل)به پارلمان برزيل در هشتم ژانويه يادآور حمله طرفداران«دونالد ترامپ»(رئيس‌جمهوري آمريکا)به مجلس نمايندگان در ششم ژانويه شد.
شورش در برزيل با الگوي ترامپ
گروه بين‌الملل - مهدي يزدي: طرفداران«ژائيربولسونارو»(رئيس‌جمهوري شکست‌خورده برزيل)به پارلمان برزيل در هشتم ژانويه يادآور حمله طرفداران«دونالد ترامپ»(رئيس‌جمهوري آمريکا)به مجلس نمايندگان در ششم ژانويه شد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از ياهونيوز، دو سال پس از پخش تصاوير عجيب و حيرت آور شورش 6 ژانويه 2021 هواخواهان «دونالد ترامپ» به ساختمان کنگره آمريکا که شگفتي جهان را برانگيخت، اکنون برزيل نيز شاهد وقوع حملات اينچنيني طرفداران «ژائير بولسونارو» رئيس جمهوري پيشين اين کشور آمريکاي لاتين است. هواداران ژائير بولسونارو که تعداد آنها تقريبا 5 هزار نفر تخمين زده شده، يکشنبه شب به ساختمان‌هاي کنگره ملي، ديوان عالي و کاخ رياست جمهوري حمله کردند.
گزارش‌ها حاکي است معترضان به کنگره برزيل، دفاتر رياست جمهوري و دادگاه عالي اين کشور حمله برده و ادعاهاي بي اساس بولسونارو مبني بر تقلب در انتخابات رياست جمهوري را تکرار کردند. در جريان اين حملات پليس برزيل دستکم 400 نفر را دستگير کرد و براساس گزارش اتحاديه روزنامه نگاران حرفه اي منطقه فدرال، دستکم هشت خبرنگار حين پوشش اين رويداد مورد حمله يا سرقت قرار گرفتند. به گفته مقام‌هاي مسئول، پليس و نيروهاي امنيتي براي شکستن خطوط اغتشاشگران گلوله‌هاي پلاستيکي شليک و از داخل بالگرد گاز اشک آور پرتاب کردند.نيروهاي امنيتي توانستند کنترل اين ساختمان‌ها را دوباره به دست بگيرند. 
تاکيد داسيلوا بر برخورد با شورشي‌ها
به گزارش بي‌بي‌سي،« لوئيز ايناسيو لولا داسيلوا» پيش از ورود به برازيليا پايتخت برزيل اعلام کرد که حاميان خرابکارها را پيدا خواهيم کرد و همگي مجازات خواهند شد.رئيس جمهوري برزيل که در جريان اين اتفاقات به ايالت سائوپولو رفته بود، تصريح کرد: شما در تصاوير خواهيد ديد که آنها (افسران پليس) مردم را در پياده رو به سمت «ميدان سه قوه» هدايت مي‌کنند. او نيروهاي امنيتي را هدف انتقاد قرار داد و آنها را به دليل ناتواني در جلوگيري از ورود آشوبگران به کنگره به «بي کفايتي، بدعهدي و بدخواهي» متهم کرد.
لولا خاطر نشان کرد که صحنه‌هاي ديده شده در برازيليا در تاريخ کشور بي سابقه بوده و اين خشونت را خرابکارها و فاشيست‌ها اعمال کردند. براساس گزارش ياهونيوز، بولسونارو که سياستمداري پوپوليست و متعلق به حزب راست است، در اقدامي مشابه دونالد ترامپ رئيس جمهوري پيشين آمريکا که پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري 2 سال پيش مدعي تقلب در انتخابات شد، با طرح اين ادعا، انگيزه اصلي حمله طرفدارانش به ساختمان‌هاي دولتي برازيليا را فراهم کرده است. بولسونارو حتي ادعا کرده است که مخالفان وي در سال 2018 هم تلاش کردند، اما نتوانستند نتيجه انتخابات را از وي بدزدند. گزارش‌ها حاکي است پس از شکست بولسونارو از لولا داسيلوا در تاريخ 1 نوامبر (10 آبان)، هواداران وي خواستار کودتا شده بودند و «استيو بنون» و «جيسون ميلر» از نزديکان ترامپ به وي مشاوره مي‌دادند. و فراتر از آن، «ادواردو بولسونارو» پسر رئيس جمهوري پيشين برزيل و نماينده کنگره اين کشور نيز در اقامتگاه ترامپ در فلوريدا با وي ديدار داشته است. ويدئوهاي منتشر شده از حملات طرفدارارن بولسونارو به ساختمان‌هاي دولتي برازيليا يادآور شورش 6 ژانويه به مقر کنگره آمريکا در واشنگتن است و معترضان درست همانند همان روز از سد پليس عبور کرده و براي رسيدن به کنگره شيشه‌ها را مي‌شکنند.
لولا داسيلوا رئيس جمهوري کنوني برزيل که در انتخابات 30 اکتبر (8 آبان) توانست رقيب دست راستي خود را شکست دهد، در واکنش به اين حملات در توئيتي مسئوليت اين رويدادها را با شخص بولسو نارو دانست و وي را متهم به تشويق هواخواهانش به شورش کرد.
«رودريگو پاچکو» رئيس مجلس سناي برزيل نيز در بيانيه اي اين حمله را محکوم کرد و خواستار کنترل اوضاع از سوي پليس شد. پاچکو سپس افزود: من به شدت با اين اقدامات ضد دموکراتيک مخالف هستم.
«ژان پل پراتس» يکي ديگر از نمايندگان سناي برزيل نيز ضمن متهم کردن بولسونارو، معترضان را «تروريست» خواند.
اما بولسونارو ضمن رد اين اتهامات، شورش روز يکشنبه در برازيليا را نوعي تظاهرات مسالمت آميز و در قالب قانون و دموکراسي توصيف کرد.
وي که در زمان رياست جمهوري خود به دليل اقداماتش لقب «ترامپ برزيل» را گرفته بود، تاکنون از قبول نتيجه انتخابات سرباز زده و دو روز پيش از پايان دوره رياست جمهوري و آغاز دوران لولا داسيلوا، پيامي ويدئويي براي هوادارنش ارسال و سپس کشور را به مقصد فلوريدا ترک کرد. 
به گزارش رويترز، اين اقدام بولسونارو مي‌تواند تا حدودي فرار از برزيل تلقي شود، زيرا با آغاز دوران رياست جمهوري لولا داسيلوا، مصونيت رياست جمهوري بولسونارو نيز به پايان مي‌رسد.
کد مطلب: 186442
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *