۰
دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
مردم جهان نگران چشم انداز آينده اقتصادي هستند

اجلاس داووس در سرماي نااميدي

اجلاس مجمع جهاني اقتصاد امسال در حالي در محل سنتي خود در شهر داووس سوئيس برگزار مي‌شود که بحران انرژي و اختلال در عرضه برخي ديگر از کالاها به دليل جنگ اوکراين همچنان ادامه دارد و اقتصاد جهان با فشار ناشي از تورم بالا و رکود دست و پنجه نرم مي‌کند.
اجلاس داووس در سرماي نااميدي
گروه بين المللل – مهدي يزدي: اجلاس مجمع جهاني اقتصاد امسال در حالي در محل سنتي خود در شهر داووس سوئيس برگزار مي‌شود که بحران انرژي و اختلال در عرضه برخي ديگر از کالاها به دليل جنگ اوکراين همچنان ادامه دارد و اقتصاد جهان با فشار ناشي از تورم بالا و رکود دست و پنجه نرم مي‌کند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،دويچه وله مي‌نويسد که جمعيت شرکت کننده در اجلاس داووس در حالي به محل آشناي برگزاري اين اجلاس باز مي‌گردند که سرسبزي فضاي اين اجلاس که سال گذشته براي اولين بار در ماه مه برپا شد، جاي خود را به دامنه‌هاي پوشيده از برف داده است.
به نوشته اين رسانه، آب و هوا ممکن است دستخوش تغييراتي شده باشد اما محور اصلي مذاکرات همان است که بود. انتظار مي‌رود جنگ اوکراين و تبعات گسترده ناشي از آن، بار ديگر محور اصلي مذاکرات امسال را تشکيل دهد.
اجلاس سالانه داووس با شرکت رهبران اقتصادي و سياسي جهان، چهره‌هاي سرشناس و فعالان اجتماعي در برهه اي برگزار مي‌شود که اقتصاد جهان به دليل تورم بالا، بحران انرژي، اختلال در زنجير عرضه ناشي از جنگ و بازگشت موارد کرونا در چين بار ديگر تحت فشار قرار گرفته است.
جنگ اوکراين و تحريم‌هاي غرب عليه روسيه به بحران انرژي بي سابقه اي منجر شده است. تورم در اقتصادهاي پيشرفته مانند آمريکا و منطقه يورو به اوج خود رسيده است و همچنان به طرز نگران کننده اي بالا است. اين امر بانک‌هاي مرکزي را مجبور کرده در مسير افزايش نرخ‌هاي بهره بانکي شديد باقي بمانند. اين به معناي افزايش هزينه‌هاي وام در مواجهه با روند کند اقتصادي است. ضمن اين که خطر بدتر شدن بحران بدهي‌ها در کشورهاي در حال توسعه از جمله آفريقا را در پي دارد. بانک جهاني هشدار داده که بحران کنوني اقتصادي مي‌تواند خطر فقر را در کشورهاي زيرصحرا در آفريقا افزايش دهد. اين منطقه اکنون 60 درصد از جمعيت بسيار فقير جهان را در خود جاي داده است. کلاوس شواب (Klaus Schwab)، بنيانگذار مجمع جهاني اقتصاد به خبرنگاران گفت: بحران‌هاي اقتصادي، زيست محيطي، اجتماعي و ژئوپليتيکي در حال همگرايي و ترکيب شدن با يکديگر هستند و آينده اي بسيار متنوع و نامطمئن را ايجاد کرده اند. نشست سالانه داووس بايد اطمينان يابد که رهبران در انديشه اين بحران گرفتار نخواهند ماند.
بدبيني مردم جهان به آينده اقتصادي
نتايج يک نظرسنجي جديد که همزمان با آغاز اجلاس سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووس سوئيس منتشر شد، نشان مي‌دهد اعتماد عمومي در جهان به سياست‌ها و آمار مالي و اقتصادي نهادهاي دولتي، رسانه‌ها و حتي سازمان‌هاي مردم نهاد رو به کاهش گذاشته است. به گزارش آسوشيتدپرس، نتايج نظرسنجي موسسه خدمات روابط عمومي ادلمن (Edelman) آمريکا در 28 کشور جهان حکايت از آن دارد افراد کمتري بر اين باورند که وضع معيشت خانواده آنها در پنج سال آينده بهتر خواهد شد. بر اساس اين نظرسنجي، درصد افراد خوشبين به آينده اقتصاد در 24 کشور نسبت به سال گذشته، به طور بي سابقه‌اي 10 درصد کاهش يافته و به 40 درصد رسيده است.
89 درصد پرسش شوندگان گفته‌اند نگران از دست دادن شغل خود هستند و 74 درصد نيز گفتند از آن بيم دارند که تورم افزايش يابد. همچنين دغدغه 76 درصد از پرسش شوندگان، وخامت تغييرات اقليمي است و 72 درصد هم گفته‌اند نگرانند که جنگ اتمي رخ دهد.
نتايج تحقيقات ادلمن همچنين حاکيست بيشترين اعتماد مردم به دانشمندان و گزارشات آنهاست به طوري که 76 درصد پرسش شوندگان گفته‌اند به دانشمندان اعتماد دارند.
اين نظرسنجي مي‌افزايد شکاف‌هاي اجتماعي ريشه‌دار شده و دنيايي قطبي شده را ايجاد کرده است که باعث مي‌شود مردم احساس کنند نمي‌توانند بر تفاوت‌هاي خود غلبه کنند به طوري که کمتر از يک سوم پرسش شوندگان گفته‌اند حاضرند با افرادي که اختلافات عميق دارند، کار، زندگي يا به آنها کمک کنند. نکته جالب توجه نتايج اين نظرسنجي نشان مي‌دهد، شکاف اجتماعي در 6 کشور آرژانتين، کلمبيا، ايالات متحده آمريکا، آفريقاي جنوبي، اسپانيا و سوئد به علت بي اعتمادي به دولت و نبود يک هويت واحد، بيش از کشورهاي ديگر است.
پرسش شوندگان در اين کشورها گفته‌اند اگر اين شکاف‌ها برطرف نشوند، تبعيض نژادي، برخوردهاي متعصبانه و خشونت‌هاي خياباني رو به افزايش خواهند گذاشت.
همچنين کمي بيش از 40 درصد از پرسش شوندگان گفته‌اند معتقدند دولت‌ها مي‌توانند به حل مسائل اجتماعي کمک کنند.
موسسه ادلمن در اين تحقيق از بيش از 32 هزار نفر در 28 کشور از جمله عربستان سعودي بين اول تا بيست و هشتم دسامبر (10 آذر تا 7 دي) گذشته نظرسنجي کرده است.
انتظار مي‌رود اجلاس امسال تحت عنوان «همکاري در يک جهان تکه تکه شده» با حضور برخي از رهبران جهان از جمله يون سوک يول رئيس جمهور کره جنوبي، گوستاوو پترو (Gustavo Petro) رئيس جمهور کلمبيا و فرديناند مارکوس جونيور( Ferdinand Marcos Jr) رئيس جمهوري فيليپين برگزار شود. از قاره آفريقا سيريل رامافوسا (Cyril Ramaphosa) رئيس جمهوري آفريقاي جنوبي و ساميه صلحو حسن (Samia Suluhu Hassan) رئيس جمهور تانزانيا شرکت خواهند کرد. انتظار مي‌رود بيش از 50 نفر از سران دولت‌ها و کشورهاي جهان در اين اجلاس حضور يابند و اولاف شولتس صدر اعظم آلمان، اورسلا فون در لاين رئيس کميسيون اروپا و پدرو سانچز نخست وزير اسپانيا از مهمانان احتمالي هستند. اين اجلاس شرکت کننده اي از روسيه نخواهد داشت زيرا مجمع جهاني اقتصاد به دنبال حمله به اوکراين روابطش را با نهادهاي روسيه قطع کرد. اوکراين بار ديگر هياتي از مقامات عالي رتبه را به اين اجلاس اعزام خواهد کرد اما به دلايل امنيتي سازمان دهندگان جزييات بيشتري را درباره آن ارائه نداده‌اند.
کد مطلب: 187008
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *