۰
شنبه ۱ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۵
ريخت و پاش دولت رئيسي براي زنان گمنام!

ضرورت شفاف‌سازي درباره هزينه برگزاري کنگره زنان تاثيرگذار

اولين کنگره بين‌المللي بانوان تاثيرگذار عصر جمعه 30 دي‌ ماه با حضور انسيه خزعلي معاون امور زنان رئيس‌جمهور و همسران رؤساي دولت‌هاي کشورهاي مختلف در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد؛ کنگره‌اي که نه مشخص است به چه دليلي برگزار شده و نه اسامي کامل ميهمانان آن که مدعي تاثيرگذاري آن هستند اعلام شده است.
ضرورت شفاف‌سازي درباره هزينه برگزاري کنگره زنان تاثيرگذار
گروه سياسي - خاطره ميرزا: اولين کنگره بين‌المللي بانوان تاثيرگذار عصر جمعه 30 دي‌ ماه با حضور انسيه خزعلي معاون امور زنان رئيس‌جمهور و همسران رؤساي دولت‌هاي کشورهاي مختلف در سالن اجلاس سران در تهران برگزار شد؛ کنگره‌اي که نه مشخص است به چه دليلي برگزار شده و نه اسامي کامل ميهمانان آن که مدعي تاثيرگذاري آن هستند اعلام شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،اين کنگره با حضور جميله‌سادات علم‌الهدي همسر ابراهيم رئيسي و سخنراني زينب نصرالله دختر سيد حسن نصرالله دبيرکل حزب‌الله لبنان برگزار شد. اما از کل زنان عرصه سياست يا همسران سياستمداراني که به اين کنگره دعوت شده بودند تنها همسران رؤساي جمهور و نخست‌وزير چهار کشور به اين کنگره آمدند: ارمنستان، بورکينافاسو، قرقيزستان، صربستان! حتي همسر رييس جمهور کشور دوست و برادر سوريه هم حاضر نشد به اين کنگره بيايد و فرستاده ويژه رئيس جمهور سوريه به ايران آمد. بانوي اول نيجريه هم خودش نيامد و يک نفر را به جاي خود فرستاد! بقيه حاضران هم  همسر رئيس‌جمهور اسبق گينه، همسر رئيس‌جمهور اسبق نيجر و بانوي اول سابق سريلانکا بودند و تمام! حتي يک شخصيت برجسته سياسي يا همسر يک شخصيت برجسته سياسي هم در بين ميهمانان نبود!
در بين افرادي هم که مورد تقدير قرار گرفتند هيچ چهره برجسته اي نبود. اولين جايزه خارجي به خانم لي محقق برجسته‌ حوزه شيمي و استاد دانشگاه کشور تايلند تعلق گرفت. جايزه دوم به سوده غفوري فرد دکتراي ژنتيک پزشکي از ايران اهدا شد. خانم الينا از بانوان برجسته روسيه نفر برگزيده سوم بود و خانم زهرا امام جمعه از دانشمندان ايراني نيز نفر چهارم بود.
خانم مريا بتريز يونس بانوي تأثيرگذار آرژانتين هم نفر برگزيده پنجم بود. مژگان زندي داراي مقالات متعدد در حوزه شيمي و پليمر به عنوان نفر ششم و پن‌آبه شيامي از چين به عنوان نفر هفتم جايزه گرفتند.
مشخص نيست اين افراد بر مبناي چه شاخص‌هايي و توسط چه هياتي به عنوان نفرات برگزيده معرفي شده‌اند.
حتي شيوه انتخاب زناني که به ايران دعوت شدند نيز مشخص نيست. فقط گفته شده «فراواني ديگرانِ اثر پذير»، «کيفيت اثر گذاري در تغيير ديگران»، «نقش آفريني مادران»، «نقش آفريني جهادي و حرکت‌هاي ايثارگرانه و جهاد گرانه»، «شرايط ويژه محيط» و «نوع تاثيرگذاري متاثر از محيط» و «تعيين عرصه اثرگذاري» از جمله شاخص‌هاي انتخاب زنان در کنگره زنان تاثير گذار بوده است.
پرسش اسسي اينجاست که معاونت امور زنان رئيس جمهور از چه جايگاهي و بر مبناي کدام مصوبه، چنين کنگره پرخرجي را برگزار کرده است؟ در اين‌ کنگره بنا به اعلام مقامات رسمي، 300 ميهمان خارجي حضور داشتند. با يک حساب سرانگشتي بابت هزينه‌هاي سفر، اقامت، غذا و بازديدها و هدايا و ... در مي يابيم که هزينه برگزاري اين کنگره ميلياردها تومان بوده است.
در شرايطي که کشور با مشکلات فراوان اقتصادي دست و پنجه نرم مي کند و تورم و گراني، امان مردم را بريده، برگزاري اين کنگره با هزينه‌هاي کلان، با يک سري ميهمانان گمنام که در خوشبينانه ترين حالت همسر روساي جمهور يا نخست وزير تنها چهار کشور کمتر تاثيرگذار و همچنين همسران روساس جمهور اسبق دو سه کشور درجه چندم هستند و حضورشان هيچ دستاوردي ندارد، دولت چرا چنين کنگره اي را برگزار کرده است؟ اينکه انسيه خزعلي و همسر رئيس جمهور پشت برگزاري اين کنگره بودند ايا مجوز قابل قبولي براي برگزاري آن است؟
انتظار مي رود دولت رئيسي که با شعار حمايت از محرومان و مستضعفان روي کار آمده، اسامي ميهمانان، مسئوليت يا شاخصي که موجب دعوت از ميهمانان شده و همچنين هزينه‌هاي برگزاري اين کنگره را به طور روشن اعلام کند.
کد مطلب: 187430
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *