۰
جمعه ۳۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
پارلمان اروپا عليه سپاه قطعنامه صادر کرد

اعتراض ايران به اقدام اروپا عليه سپاه

تعليق مذاکرات برجامي در پارلمان اروپا راي نياورد
اخبار مرتبط به ايران در صدر رسانه‌هاي اروپايي قرار گرفته است. پارلمان اروپا روز پنج شنبه در اقدامي خصمانه يک قطعنامه ضد ايراني را به تصويب رساند که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ايران در فهرست تروريستي اتحاديه اروپا شده است.
اعتراض ايران به اقدام اروپا عليه سپاه
گروه سياسي: اخبار مرتبط به ايران در صدر رسانه‌هاي اروپايي قرار گرفته است. پارلمان اروپا روز پنج شنبه در اقدامي خصمانه يک قطعنامه ضد ايراني را به تصويب رساند که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ايران در فهرست تروريستي اتحاديه اروپا شده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،به گزارش رويترز، پارلمان اروپا روز چهارشنبه به درخواست از اتحاديه اروپا براي وارد کردن نام سپاه پاسداران جمهوري اسلامي به ليست گروه‌هاي تروريستي توسط اين اتحاديه و اعضايش راي داد.
بنا بر اعلام شبکه بي‌بي سي، اين اصلاحيه توسط فراکسيون «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» که يک فراکسيون راست ميانه محسوب مي‌شود، پيشنهاد شده بود.
در نسخه اصلي گزارش سالانه اجراي سياست خارجي و امنيتي اتحاديه اروپا که توسط ديويد مک‌آليستر، رئيس کميته روابط خارجي اتحاديه اروپا تهيه شده، «سرکوب خشن معترضان در ايران توسط سپاه پاسداران» محکوم شده بود. در اصلاحيه پيشنهادي اين بخش از گزارش، متن قبلي حفظ شده، اما درخواست اضافه شدن نام سپاه پاسداران به فهرست سازمان‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا گنجانده شده است.
در اين قطعنامه تحت عنوان «پاسخ اتحاديه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ايران» در ادامه مواضع مداخله‌جويانه مقام‌هاي اروپايي و حمايت از اغتشاشات در ايران، از ايران خواسته شده که اعدام‌هاي بيشتر را متوقف کنند و مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن رسماً به حالت تعليق درآورد و افراد محکوم به اعدام که در اغتشاشات اخير بازداشت شده‌اند را آزاد کند. در ادامه متن اين قطعنامه مداخله‌جويانه، ضمن اتهام‌زني‌هاي بي‌اساس، ادعاي همبستگي با جوانان، زنان و مردان ايراني و حمايت از اعتراضات مسالمت‌آميز در ايران مطرح شده است.
در دنباله ادعاهاي اخير غرب، آنچه سرکوب اعتراضات مسالمت‌آميز و شهروندان ادعا شده، محکوم و از جامعه بين‌المللي و اتحاديه اروپا خواسته شده که از همه تعاملات با مقامات ايراني براي درخواست پايان فوري «اعدام معترضان» و «سرکوب خشونت‌آميز اعتراضات» و آزادي همه افراد بازداشت شده استفاده کنند و حکومت ايران را در قبال «کشتار مردم و نقض شديد حقوق بشر» پاسخگو کنند.
در ادامه اين متن مداخله‌جويانه و ضد ايراني، از ايران خواسته شده که اجازه دهد «تحقيقات بين‌المللي، بي‌طرفانه و موثر درباره نقض حقوق بشر از سوي يک متصدي مستقل داراي صلاحيت در همکاري با سازمان‌هاي بين‌المللي انجام شود». تاکيد شده که اتحاديه اروپا بايد به رسيدگي به موضوع مرگ مهسا اميني و روش پاسخگويي نيروهاي امنيتي ايران به ناآرامي‌هاي بعد از آن ادامه دهد.
در اين قطعنامه درخواست محدوديت‌هاي هدفمند عليه همه قضاتي که براي «معترضان» حکم صادر کرده‌اند، مطرح شده و در ادعايي از مقام‌هاي ايراني خواسته شده به تعهدات بين‌المللي از جمله تحت ميثاق بين‌المللي حقوق مدني و سياسي (ICCPR) پايبند باشند. در ادامه اين متن، قانونگذاران اروپايي ضمن استقبال از محدوديت‌هاي اعلامي اخير عليه ايران از جمله مرتبط با پليس امنيت اخلاقي که ادعا شده همدست يا مسئول در مرگ مهسا اميني بوده‌اند، آن‌ها را ناکافي خوانده و به دليل آنچه بي‌توجهي آشکار ايران به کرامت انساني و خواسته‌هاي شهروندانش و همچنين حمايت ايران از روسيه ادعا شده، درخواست براي تغييرات بيشتر در موضع اتحاديه اروپا در قبال ايران را مطرح کرده‌اند.
در اين متن، از مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و شوراي اروپا خواسته شده فهرست تحريم‌ها را به همه افراد و نهادهاي مسئول «نقض حقوق بشر» و اعضاي خانواده آن‌ها بسط دهند و از برخي مقامات کشورمان و کليه بنيادهاي مرتبط با سپاه پاسداران و بنياد مستضعفان و بنياد شهيد و امور ايثارگران نام برده شده است. سپس در اشاره به ادعاي دروغين منتسب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، از مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و شوراي اروپا و اعضاي آن خواسته شده تحريم‌هايي را عليه 227 عضو مجلس ايران که ادعا شده مشوق استفاده از مجازات اعدام بودند، اعمال کنند.
قانونگذاران پارلمان اروپا سپس ضمن استقبال از آمادگي بريتانيا براي قرار دادن سپاه در فهرست به اصطلاح «سازمان‌هاي تروريستي» خود، تحريم‌هاي اعمال شده از سوي مقامات ايران عليه سياستمداران سابق آلماني و فرانسوي و همچنين اعضاي پارلمان اروپا را محکوم کرده‌اند و افزودند تا زماني که مقامات پارلمان اروپا در تحريم هستند، گفت‌وگوي بين پارلماني بايد تعليق باقي بماند.
در اين قطعنامه از شوراي اروپا و کشورهاي عضو آن خواسته شده که سپاه پاسداران و نيروهاي تابع آن شامل نيروهاي بسيج و نيروي قدس سپاه در فهرست تروريستي اتحاديه اروپا قرار گيرند و هر گونه فعاليت اقتصادي و مالي که به هر شکلي با آن‌ها ارتباط دارد، ممنوع شود. همچنين از اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو آن خواسته شده در همکاري با شرکاي همفکر، هر کشوري که سپاه پاسداران در آن استقرار نظامي، اقتصادي يا اطلاعاتي دارد را به قطع و غيرقانوني اعلام کردن روابط ترغيب کند. در اين بيانيه ضد ايراني همچنين حملات سپاه به مقر گروه‌هاي تروريستي مستقر در اقليم کردستان عراق محکوم شده است.
نکته ديگر در خصوص آنچه پارلمان اروپا تصويب کرده آن است که در بخشي از اين قطعنامه ضدايراني، از همجنس‌گرايان هم حمايت شده است!
پارلمان اروپا در ادامه مداخله‌جويي خود خواستار ايجاد ماموريت حقيقت‌ياب بين‌المللي مستقل در جمهوري اسلامي ايران براي بررسي نقض ادعايي حقوق بشر و جمع‌آوري و تحليل شواهد مربوطه و استقرار سريع آن شده و از مقام‌هاي ايران خواسته دسترسي کامل و بدون مانع را براي انجام ماموريت آن فراهم کنند. در ادامه از شوراي حقوق بشر سازمان ملل هم خواسته که در صورت عدم همکاري ايران فوراً پرونده را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهد. اين نهاد اروپايي سپس از مقام‌هاي ايراني خواسته امکان سفر تمامي اعضاي هيئت موسوم به «کميته ويژه شوراي حقوق بشر سازمان ملل» را فراهم کرده و به ويژه از امکان ورود گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران به آن کشور اطمينان حاصل کند.
پارلمان اروپا در مصوبه ضد ايراني خود همچنين خواستار آزادي شهروندان داراي تابعيت دوگانه شده است. در بخش ديگري از اين مصوبه به‌رغم تکذيب ادعاي کمک نظامي ايران به روسيه در جنگ اوکراين، درخواست براي گسترش اقدامات محدودکننده عليه ايران به دليل ادعايي ارائه پهپاد به روسيه و همچنين «برنامه‌ريزي براي ارائه موشک‌هاي زمين به زمين براي استفاده در اوکراين» مطرح شده است. در بخش پاياني اين قطعنامه از رئيس پارلمان اروپا خواسته شده که متن مذکور را در اختيار شوراي اروپا، کميسيون اروپا، جوزپ بورل مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا، دولت‌ها و پارلمان‌هاي کشورهاي عضو و نهادهاي جمهوري اسلامي ايران قرار دهد.
چراغ سبز به ادامه مذاکرات برجام
نکته جالب اينجاست که دو منبع مطلع به خبرگزاري رويترز اطلاع دادند که اتحاديه اروپا در روز دوشنبه 37 تحريم را عليه اشخاص و نهادهاي ايراني اعمال خواهند کرد اما سپاه پاسداران بخشي از اين تحريم‌ها نخواهد بود.
يک ديپلمات اتحاديه اروپا افزود که در حال حاضر سپاه پاسداران - به عنوان يک سازمان - هدف تحريم‌ها قرار نخواهد گرفت.
وي در اين باره گفت: اگر بخواهيم اين کار را انجام دهيم، بايد از لحاظ قانوني استوار باشد و درحال حاضر درخصوص گفت‌وگوهايي انجام گرفته است؛ اما تا روز دوشنبه به نتيجه نمي‌رسد.
شايد بتوان گفت که اروپايي‌ها علي رغم هجمه رسانه اي گسترده به نوعي ملاحظه کاري پنهان را هم لحاظ مي‌کنند. ‌ چارلي ويمرز، نماينده سوئدي پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه در توييتي اعلام کرد: پارلمان اروپا به تعليق مذاکرات برجامي راي منفي داد. هنوز مسير زيادي باقي است تا اعضاي پارلمان اروپا مرگ مذاکرات برجامي بي‌ثمر را اعلام کند.
هم‌چنين‌هانا نيومن، يک عضو پارلمان اروپا عصر امروز با انتشار يک پيام توئيتري از تصويب قطعنامه ضد ايراني در جلسه روز پنج‌شنبه پارلمان اروپا خبر داد.
اين عضو آلماني پارلمان اروپا نوشت که در اين قطعنامه از اتحاديه اروپا خواسته شده است تا نام سپاه پاسداران ايران در فهرست به اصطلاح تروريستي اين اتحاديه قرار گيرد و تحريم‌هاي عليه اين نهاد افزايش يابد.
همچنين در اين بيانيه مداخله‌جويانه از آنچه اعتراضات در ايران عنوان شده، حمايت شده است.
واکنش آمريکا
ايران يکي‌ از موضوعات گفت‌وگوي مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و وزير امور خارجه آمريکا در تماس تلفني بود.
وِدانت پاتل، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در نشستي خبري که مشروح آن در وبگاه اين وزارت‌خانه منتشر شده است، در پاسخ به سوالي مبني بر اين که نگراني آمريکا درباره تاثير همکاري‌هاي رو به افزايش ايران و روسيه بر منطقه چيست، گفت: اين موضوع مدت‌هاست که موضع ما بوده است،  فعاليت‌هاي ايران که نمونه اخير آن در عرضه پهپادها و کمک‌هاي امنيتي به روسيه براي استفاده در جنگ اوکراين بوده است، عميقا ثبات‌زدا است؛ فارغ از اين که براي کل جهان دردسرساز است، تاثيري آني روي اسراييل و همسايگان آن و ديگر کشورهاي منطقه دارد.
پاتل در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين که آيا با توجه قطعنامه ضدايراني به تصويب رسيده در پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران ايران در فهرست به اصطلاح تروريستي اتحاديه اروپا است، از نظر آمريکا اين اقدام اتحاديه اروپا در صورت انجام شدن، ايده خوبي خواهد بود يا نه، گفت: ما از تصويب اين قطعنامه مطلعيم. موضع آمريکا در قبال سپاه پاسداران کاملا روشن بوده است. اين نهاد مشمول بيشترين تحريم‌هاي آمريکا است که تا کنون اعمال شده. ما همچنين فرماندهان سپاه را به صورت فردي به خاطر دست داشتن در تروريسم و نقض حقوق بشر تحريم کرده‌ايم. در نهايت، اين به خود اتحاديه اروپا و کشورهاي عضو آن بستگي دارد که تحت نظام مديريتي و قانوني خودشان تصميم بگيرند که چه چيزي قابل اجرا و چه چيزي بيشتر به نفعشان است.
او در ادامه با تکرار ادعاي حمايت نظامي ايران از روسيه در جنگ اوکراين، اظهار کرد: همان طور که مي‌دانيد، ما از تحريم‌هاي اخير اتحاديه اروپا عليه مقامات سپاه پاسداران و نهادهاي وابسته به آن به خاطر نقش‌شان در عرضه پهپادها به روسيه که براي شدت بخشيدن به تجاوز عليه استقلال اوکراين و حمله به زيرساخت‌هاي حياتي اين کشور  به کار مي‌رود، استقبال کرده‌ايم، اما بيشتر از اين چيزي براي گفتن ندارم.
در ادامه اين نشست، معاون سخنگوي وزارت امور خارجه آمريکا در پاسخ به اين که اين اقدام اتحاديه اروپا چه تاثيري ممکن است بر مذاکرات احياي توافق هسته‌اي[برجام] در وين باشد که در حال حاضر به دليل برخي مسائل حل‌نشده با وقفه‌اي چندماهه روبه‌روست، بيان کرد: ما مدتي است به وضوح گفته‌ايم که برجام در دستور کار نيست؛ عمدتا به اين خاطر که ايراني‌ها هرگونه فرصت را براي قرار داشتن آن در دستور کار از بين بردند.
انتقاد از رفتار احساسي پارلمان اروپا
در پي صدور بيش نويس قطعنامه مداخله جويانه و نامتعارف پارلمان اروپا عليه جمهوري اسلامي ايران، حسين اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان و جوزف بورل، نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا به صورت تلفني گفت و گو و تبادل نظر کردند.
 در اين گفتگوي تلفني وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران ضمن انتقاد شديد نسبت به رويکرد احساسي پارلمان اروپا، آن را رفتارنسنحيده و نادرست دانست.
اميرعبداللهيان افزود: متاسفانه ما امروز شاهد صدور پيش نويس يک قطعنامه احساسي، تند و غير حرفه اي از سوي پارلمان اروپا بوديم که در تعارض با عقلانيت سياسي و مدنيت است.
وزير امور خارجه کشورمان تاکيد کرد: ما بارها گفته ايم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي يک نهاد رسمي و حاکميتي است که نقش مهم و حياتي در تامين امنيت ملي ايران و امنيت منطقه، به خصوص در مبارزه با تروريسم داشته و دارد. اميرعبداللهيان افزود: اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروريستي خواندن اين نهاد امنيت آفرين، به نوعي شليک به پاي خود اروپاست.
وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به واکنش قانوني و قوي مجلس شوراي اسلامي ايران، به پارلمان اروپايي هشدار داد که به تبعات منفي اين رفتار احساسي خود بر اروپا بينديشند و بر مسير ديپلماسي، تعامل سازنده و عقلانيت تمرکز کنند.
رئيس دستگاه ديپلماسي کشورمان در ادامه خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنياي ديپلماسي به امنيت متقابل احترام گذاشت و به جاي پيروي از زبان تهديد و اقدامات غير دوستانه، افزايش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گيرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود. نماينده عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا در اين گفتگوي تلفني ضمن ابراز خرسندي از ديپلماسي در حال انجام در موضوع توافق هسته‌اي، گفت: من به تلاش‌هاي خود براي نيل به توافق ادامه مي‌دهم.
بورل افزود: من از شنيدن اخبار همکاري آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران و خوشبيني‌ها در اين مسير خرسند هستم.
بورل با اشاره به وضعيت اوکراين گفت: در پي گفتگوهاي اخيرمان در اردن، به اوکراين گفتم که برگزاري نشست مشترک فني دو کشور مهم است. بورل افزود: من هم موافقم که در پيش نويس پارلمان اروپا احساسات و نگراني غالب است. جوزب بورل در ادامه افزود: اگرچه پارلمان اروپا يک نهاد کاملا مستقل است اما اين قطعنامه فاقد ظرفيت اجرايي است و صرفا بازتاب دهنده نگراني‌هاي اروپا است.
طرفين در اين تماس، آخرين وضعيت توافق براي لغو تحريم‌ها، تحولات اوکراين و رايزني‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ايران را نيز مورد توجه قرار دادند.
کد مطلب: 187333
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *