۰
شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۱۱
واکنش رسمي ايران به همراهي چين با بيانيه‌هاي عربستان و کشورهاي عربي چه خواهد بود؟

پايان ماه عسل چيني!

حضور شي جين پينگ رئيس جمهور چين در عربستان، بيش از آن که تصور مي‌شد براي ايران مهم شده است. اگر پيش از سفر تصور مي‌شد که همکاري اقتصادي چين با عربستان، مي‌تواند روي همکاري اقتصادي اين کشور با ايران تاثير بگذارد، حالا چين نشان داده که چنان پايبند به منافع اقتصادي خويش است که اصولا ديپلماسي را در خدمت اقتصاد مي‌داند. با اين نگاه، بازار عربستان و توان مالي دولت اين کشور چنان براي چين فريبنده است که حاضر شده با عربستاني‌ها بيانيه مشترک بدهد و از ايران بخواهد که با آژانس انرژي اتمي همکاري کند و همچنين در امور داخلي ديگر کشورها ( به زعم آنها يمن و بحرين) دخالت نکند.
پايان ماه عسل چيني!
گروه سياسي - سيد مجيد حسيني: حضور شي جين پينگ رئيس جمهور چين در عربستان، بيش از آن که تصور مي‌شد براي ايران مهم شده است. اگر پيش از سفر تصور مي‌شد که همکاري اقتصادي چين با عربستان، مي‌تواند روي همکاري اقتصادي اين کشور با ايران تاثير بگذارد، حالا چين نشان داده که چنان پايبند به منافع اقتصادي خويش است که اصولا ديپلماسي را در خدمت اقتصاد مي‌داند. با اين نگاه، بازار عربستان و توان مالي دولت اين کشور چنان براي چين فريبنده است که حاضر شده با عربستاني‌ها بيانيه مشترک بدهد و از ايران بخواهد که با آژانس انرژي اتمي همکاري کند و همچنين در امور داخلي ديگر کشورها ( به زعم آنها يمن و بحرين) دخالت نکند. 
به گزارش مردم سالاری آنلاین،شايد عربستاني‌ها به همين مقدار راضي بودند اما مقامات چيني روز شنبه نيز در نشستن سران کشورهاي عربي خليج فارس شرکت کرد و در پايان بيانيه اي مشترک هم با آنها صادر کرد که در آن از ايران انتقاد شده است، تا نشان دهد که اين فقط عربستان نيست که دارد تبديل به شريک تجاري چين در منطقه مي‌شود، بلکه کشورهاي ديگري چون امارات نيز از اين فرصت استفاده خواهند کرد و البته چين هم به اين موضوع به عنوان يک فرصت ويژه اقتصادي نگاه مي‌کند و حاضر است فاصله خود را با ايران بيشتر و بيشتر کند. اين در حالي است که تا همين چند وقت پيش هم در تحليل‌هاي مقامات ايراني، از چين به عنوان متحدي ياد مي‌شد که در صورت رفتن پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مي‌توان روي وتوي اين کشور حساب کرد!
در واکنش به اين رفتار چين، مقامات و صاحب نظران ايراني فقط سعي کردند با يادآوري مسائل سياسي به چين، او را از راهيکه در پيش گرفته باز دارند، غافل از اينکه با چين بايد به زبان اقتصاد سخن گفت! آيا ايران توان چنان مبادلات تجاري گسترده اي را با چين دارد که اين کشور را به همراهي بيشتر با خود جلب کند؟ 
محمد جمشيدي معاون سياسي دفتر رئيس‌ جمهور در اين راستا گفت: همکاران چيني به ياد داشته باشند که وقتي سعودي و آمريکا از گروه‌هاي تروريستي داعش و القاعده در سوريه حمايت کردند و با تجاوز نظامي وحشيانه يمن را ويران کردند، اين ايران بود که با تروريست‌ها جنگيد تا ثبات و امنيت در منطقه مستقر شود و تروريسم به شرق و غرب تسري نيابد.
ترقي عضو حزب موتلفه اسلامي نيز  بيانيه ضدايراني چين و کشورهاي عربي را غيردوستانه، غيرمنصفانه و خلاف انتظار برشمرد و گفت: و اميدوارم چين آن را جبران کند!
يک عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با محکوم کردن بيانيه مشترک اخير چين و عربستان گفت: دستگاه ديپلماسي بايد با قدرت و قاطعيت جواب اين بيانيه را دهد که ديکته شده اسرائيل و آمريکا به نوکرشان يعني عربستان است. يعقوب رضازاده در ادامه عنوان کرد: ما با چين روابطي سياسي و اقتصادي داريم چين به بازار نفت و اقتصاد ما نياز داشته و ما هم با چين تبادلاتي داريم لذا به هيچ وجه اين بيانيه مشترک از طرف چين مورد انتظار و قبول کشور ما نيست؛ بايد دستگاه ديپلماسي و وزارت خارجه با قدرت و قاطعانه جواب اين بيانيه را بدهد. از سوي ديگر حميد ابوطالبي مشاور سياسي رئيس جمهور سابق در توئيتي به اين مساله اشاره کرد و طي انتقادي به «سردرگمي استراتژيک در سياست خارجي»، و «ناکارآمدي ديپلماتيک» در استراتژيک خواندنِ «روابط ايران و چين» از سوي تهران اشاره کرد.
خبرآنلاين نيز  در مطلبي با عنوان «مسير چين از ايران جدا شد؟» نوشت: حتي مساله عضويت ايران در سازمان همکاري شانگهاي نيز تحت الشعاع اين اتفاق قرار گرفت و بار ديگر اين موضوع را يادآوري کرد که الحاق به اين سازمان و يا روي ريل قرار گرفتن همکاري‌هاي دوجانبه تهران و پکن در غياب داشتن يک روابط متوازن با غرب امري دشوار و يا حتي غيرممکن است.
عصر ايران هم در تحليلي نوشت: امضاي رئيس جمهوري چين پاي بيانيه اي که ادبيات آن براي ايران گزنده است، اقدامي است که مي‌تواند زنگ هشدار را در تهران به صدا درآورد. هنوز معلوم نيست که واکنش تهران به اين اقدام عالي ترين مقام سياسي چين چه خواهد بود: شايد يک گلايه پشت پرده از سفير چين در تهران يا عدم واکنش در مقطع کنوني و ارسال يک سيگنال مشابه در آينده اي ميان مدت و يا نزديک تا به مقامات چيني بفهماند که اگر بخواهند با ادبيات و مواضع کشورهاي غربي مدعي ايران همراهي نشان دهند، امنيت عرضه نفت آنها در اين منطقه از جهان از زير دست ايران رد مي‌شود و چين آسيب پذيرترين کشور دنيا از اين منظر است. به هر روي به نظر مي‌رسد جمهوري اسلامي ايران و ايالات متحده آمريکا با وجود دشمني بيش از 43 ساله، هر دو از جنبه‌هايي با نزديکي عربستان سعودي و چين و تعميق روابط اين دو کشور نگران و هر دو کشور از زاويه منافع خاص خودشان، از اين مساله احساس خطر کنند. و نکته پاياني اينکه در اين مقطع، تهران بايد ابتدا منتظر دريافت پاسخي از سوي دولت پکن بابت امضاي بيانيه اي باشد که ادبيات آن در روابط چين و ايران کم سابقه و براي تهران گزنده است. مقامات تهران بايد به دنبال يافتن پاسخي صريح در اين باره از پکن باشند تا بتوانند براي گام‌ها و سياست‌هاي آتي خود در قبال پکن، برنامه ريزي کنند. نکته جالب ماجرا اين است که بعد از اين تحولات و بيانيه‌ها، هم عربستان و هم چين، به گونه اي نشان دادند که ظاهرا دنبال بهبود مناسبات با ايران هستند. فيصل بن فرحان، وزير خارجه عربستان در اظهاراتي گفت که ايران بخشي از منطقه و همسايه ما است. ما به دراز کردن دست خود به سوي همسايگان مان در ايران ادامه مي‌دهيم.
فيصل بن فرحان ادامه داد: حرف‌هاي مثبتي از ايران مي‌شنويم و اميدواريم که اين حرف‌ها به روابط مثبت تبديل شود.
از سوي ديگر دولت چين از سفر قريب‌الوقوع معاون نخست‌وزير اين کشور به ايران و امارات متحده عربي خبر داد.
به گزارش خبرگزاي شينهوا، هو چون هوا، معاون نخست‌وزير چين قرار است به دعوت دولت‌هاي ايران و امارات متحده عربي، از 10 تا 14 دسامبر[19 تا 22 آذر] به اين دو کشور سفر کند.
کد مطلب: 183394
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *