۰
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۶
نتايج برخورد با پرمصرف‌هاي آب

بدمصرف‌هاي تهراني کم شدند

 وضعيت کنوني منابع آبي تهران و ميزان بارش‌ها از ابتداي سال آبي تاکنون بيانگر اين است که امسال سال دشوارتري براي تامين آب پيش رو داريم
بدمصرف‌هاي تهراني کم شدند
گروه اقتصادي- حسين قباديان: وضعيت کنوني منابع آبي تهران و ميزان بارش‌ها از ابتداي سال آبي تاکنون بيانگر اين است که امسال سال دشوارتري براي تامين آب پيش رو داريم.هرچند که بارش‌هاي خوبي در يکي دو ماه گذشته بارش‌هاي خوبي در کشور انجام شده است، اما بارش‌ها در استان تهران نسبت به ميانگن بلندمدت 20درصد کاهش داشته است. از اول تيرماه سال گذشته برخورد با مشترکان پرمصرف تهراني آغاز شد، از آن زمان تا کنون با اعمال محدوديت‌هاي صورت گرفته 35 درصد از تعداد مشترکان پرمصرف تهراني کاهش يافت. مشترکاني که ماهانه بيش از دو برابر الگوي مصرف يعني بيش از 28 مترمکعب مصرف آب دارند، «بدمصرف» محسوب مي‌شوند.
 الگوي مصرف آب در تهران 14 مترمکعب براي هر خانوار در ماه است، 40 درصد مشترکان تهراني مطابق الگو و 20 درصد کمي‌بيش از الگو آب مصرف مي‌کنند و 15 درصد باقي‌مانده مشترکان پرمصرف پنج درصد از مشترکان پايتخت بدمصرف هستند که هشت درصد آب شرب خانگي اين کلان‌شهر را مصرف مي‌کنند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ، 133هزار و 682 خانوار در شهر تهران بيش از دو برابر الگو و حد مجاز آب مصرف مي‌کنند.
مشترکاني که ماهانه 14 مترمکعب و کم‌تر آب مصرف کنند «خوش‌مصرف» هستند. دو ميليون و 3755 مشترک پرمصرف آب در تهران وجود دارد پرمصرف‌هاي تهراني 57 درصد هستند که 65 درصد از حجم آب شرب خانگي را مصرف مي‌کنند. 
مطابق قانون مشترکاني که ماهانه تا دو برابر الگوي مصرف يعني 14 تا 28 مترمکعب آب مصرف مي‌کنند، مشترک «پرمصرف» هستند.طبق اعلام دفتر اطلاعات و داده‌هاي آب کشور در خصوص وضعيت مخازن سدهاي پنجگانه تهران، اکنون حجم آب موجود در سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري تا 12 فروردين به 327 ميليون متر مکعب و  درصد پر شدگي سدهاي تهران به 17 درصد رسيده است.
همچنين ميزان بارش‌هاي تهران از ابتداي سال آبي جاري تا 12 فروردين به 162 ميليمتر رسيده که اين ميزان نسبت به دوره بلندمدت 54 ساله که 197.1ميليمتر بوده است، کاهش 18 درصدي دارد،   ميزان بارش‌هاي سال آبي جاري تهران نسبت به مدت مشابه پارسال با 160.4 ميليمتر بارش رشد يک درصدي نشان مي‌دهد. به گفته محسن اردکاني، مديرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در شريط فعلي وضعيت منابع آبي تهران چندان مناسب نيست. وي با تاکيد بر اينکه ميزان بارش‌ها براي حل بحران آب تهران کافي نبوده است، گفت: نيازمند کاهش 20 درصدي مصرف آب هستيم تا بتوانيم با خيال راحت تري تامين آب را انجام دهيم.
براي مقابله با پرمصرف‌ها طرحي از تابستان سال گذشته اجرايي و بر اساس
40 درصد مشترکان تهراني مطابق الگو و 20 درصد کمي‌بيش از الگو آب مصرف مي‌کنند و 15 درصد باقي‌مانده مشترکان پرمصرف پنج درصد از مشترکان پايتخت بدمصرف هستند که هشت درصد آب شرب خانگي اين کلان‌شهر را مصرف مي‌کنند
آن محدوديت‌هايي براي پرمصرف‌ها اعمال شد، سيدرسول باقري معاون درآمد و امور مشترکان آبفاي استان در اين رابطه اعلام کرد: اجراي طرح ايجاد محدوديت براي مشترکان بدمصرف تهراني در سال گذشته توانست 10 درصد ميانگين مصرف هر خانوار را نسبت به زمان شروع طرح کاهش دهد. 
ميزان مشترکان بدمصرف در استان تهران نسبت به شروع اين طرح بيش از 35 درصد و نسبت به ميانگين سال گذشته 30 درصد کاهش داشته است.
وي با تاکيد بر اينکه اجراي اين طرح تا زمان تغيير رفتار مشترکان بدمصرف ادامه خواهد داشت، گفت: سال گذشته افزون بر 17هزار اشتراک غيرمجاز در استان تهران شناسايي شد که از اين تعداد 7000 انشعاب تبديل به مجاز، 9 هزار انشعاب قطع و يک هزار انشعاب نيز اصلاح شده است با شناسايي و برخورد با اين دسته از مشترکان غيرمجاز، از هدررفت 4000 مترمکعب آب در شبانه‌روز جلوگيري شده است.محمدرضا بختياري - مديرعامل پيشين شرکت آب و فاضلاب تهران - نيز با اشاره به اقدامات صورت گرفته براي مقابله با بدمصرفي پيشتر به ايسنا گفت: امسال اولين سالي است که به صورت پلکاني براي مشترکان محاسبه قبض صورت مي‌گيرد و اکنون بيشترين قبضي که براي مشترکان بدمصرف داده شده بيش از 800 هزار تومان نبوده است.
وي با بيان اينکه در راستاي برخورد با مشترکان بدمصرف سه مرحله اخطار به آنها داده مي‌شود که تا 48 ساعت نيز آب آنها را قطع مي‌کنيم و تا حدود سه برابر مورد جريمه در صورت عدم رعايت اخطارها قرار مي‌گيرند، اظهار کرد: امسال بر اساس پلکان افزايش تعرفه اعمال شده است، با اين حال در تهران هنوز قبضي بالاي 800 هزار تومان صادر نشده است.بختياري با بيان اينکه متوسط قيمت هر متر مکعب آب در شهر تهران 2700 تومان است، اظهار کرد: قيمت تمام شده در سال 1400 بيش از 5000 تومان بود که يعني مشترکان حدود 50 درصد قيمت تمام شده را پرداخت مي‌کنند. البته اين رقم براي مشترکان پر مصرف تا 12 هزار تومان نيز پيش مي‌رود.   45 درصد مشترکان در تهران زير الگو مصرف مي‌کنند که قبض آنها نيز زير 20 هزار تومان است.
گفتني است در حال حاضر يک متر مکعب آب معدني هشت ميليون تومان رقم مي‌خورد اما متوسط آب در تهران 2750 تومان است که اختلاف فاحشي بين آنها وجود دارد. در اين بين اما برخورد جدي با مشترکان پر مصرف خواهيم داشت که امسال نيز استارت اين نوع برخوردها زده شده است.
وضعيت منابع آبي در تهران شرايط مناسبي ندارند و به دليل گذر از سه سال متوالي خشک همچنان نيازمند بارش باران در پايتخت هستيم، در اين بين مديريت مصرف نيز اهميت زيادي دارد که بايد مورد توجه همه شهروندان قرار بگيرد.
کد مطلب: 193500
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *