۰
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۴
اکونوميست از ابعاد پنهان جنگ انرژي گزارش داد

غرب در تدارک تابستان خونين جنگ اوکراين

اروپا به دنبال رسيدن فوري به نقطه مطلوب در جنگ با روسيه است
نشريه اکونوميست در گزارشي نوشت که افزايش افسارگسيخته بهاي انرژي در اروپا طي زمستان گذشته بيشتر از همه‌گيري کرونا در اين قاره تلفات برجاي گذاشته است. بهاي بالاي انرژي مي تواند به قيمت جان انسان‌‌ها تمام شود.
غرب در تدارک تابستان خونين جنگ اوکراين
 گروه بينالملل: نشريه اکونوميست در گزارشي نوشت که افزايش افسارگسيخته بهاي انرژي در اروپا طي زمستان گذشته بيشتر از همه‌گيري کرونا در اين قاره تلفات برجاي گذاشته است. بهاي بالاي انرژي مي تواند به قيمت جان انسان‌‌ها تمام شود. اين مساله مردم را از گرم کردن مناسب خانه منصرف مي کند و زندگي در شرايط سرد هم خطر مشکلات قلبي و تنفسي را افزايش مي دهد. در نوامبر گذشته پيش‌بيني کرديم که افزايش بهاي برق ممکن است بين 22 هزار تا 138 هزار کشته برجاي بگذارد و متأسفانه به نظر مي رسد که پيش بيني ما درست بوده است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اکونوميست با بيان اينکه ميزان تلفات در اروپا طي زمستان سال گذشته بيشتر از حد انتظار بوده است افزود: آمارها نشان مي‌دهد که بين 28 کشور اروپايي 149 هزار نفر در بازه زماني نوامبر 2022 تا فوريه 2023 بيش از دوره مشابه سال قبل جان خود را از دست داده‌اند. اين ميزان 7.8 درصد افزايش نشان مي‌دهد.در ميان کساني که در زمستان گذشته جان خود را از دست دادند، نزديک به 60 هزار نفر به عنوان مرگ ناشي از کوويد-19 ثبت شده است. کاهش يک درجه‌اي ميانگين دماي هوا نيز منجر به افزايش 2.2 درصدي مرگ‌ومير شده است.
بر اساس اين گزارش، کشورهاي که بيشترين ميزان مرگ و مير را داشته‌اند، بالاترين افزايش را در هزينه سوخت تجربه کرده‌اند. اکونوميست نوشت: ما تخمين مي زنيم که افزايش حدود 0.10 يورو به ازاي هر کيلووات ساعت به 2.2 درصد افزايش تلفات طي هفته منجر شده است. اين درحاليست که اگر هزينه برق مانند سال 2020 بود، آمار تلفات 68 هزار نفر کمتر بود.
راز حمايت اروپا از جنگ اوکراين
«علي ودايع» کارشناس مسائل روسيه در گفت‌وگو با برنامه گردونه راديو جوان با تاکيد بر فشار اقتصادي جدال اروپا با روسيه گفت: جنگ اوکراين براي طرفين نبرد هزينه‌هاي سنگيني در حوزه‌هاي مختلف داشته‌است. شايد بتوان گفت که روسيه و اوکراين در حوزه‌هاي نظامي و انساني متحمل خسارت شده‌اند اما اين وضعيت بدان معني نيست که اروپا از هزينه‌هاي جنگ اوکراين مصئون مانده‌باشد.
وي با پيش کشيدن گزارش اکونوميست گفت: آمار و ارقام نشان مي‌دهد که تحريم روسيه در حوزه‌هاي صنايع و انرژي منجر به رکود اقتصادي و افزايش شديد هزنيه‌هاي برق و گاز در اروپا شده است. آن چيزي که گزارش هفته نامه اکونوميست به وضوح نشان مي‌دهد ؛ اين است که تلفات سرماي زمستان تنها در اوکراين مرگبار نبوده‌است.
ودايع در ادامه افزود: متحدين غرب تلاش سرسختانه‌اي براي اقناع افکار عمومي در جهت ادامه حمايت از جنگ اوکراين و تلطيف هزينه‌هاي نبرد با روسيه عملياتي کرده‌اند اما رکود اقتصاد جهاني مساله‌اي است که يقه همه طرفين را گرفته‌است. افزايش نارضايتي‌هاي اقتصادي در اروپا مساله‌اي نيست که رهبران اروپايي آن را ناديده بگيرند.
اين کارشناس روابط بين‌الملل ضمن اشاره به بسته‌هاي تسليحاتي غرب در حمايت از کي‌يف گفت: ناتو و مشخصا آمريکا در اواخر تابستان تصميم به ارسال بي‌سابقه‌ترين حمايت‌هاي نظامي به جنگ اوکراين گرفتند. ماجراي ارسال تانک‌هاي لئوپارد آلمان و آبرامز بريتانيايي در کنار موشک‌هاي دوربرد يا سامانه‌هاي جديد موشکي براي زلنسکي نشان دهنده عزم جدي غرب براي تشديد فشار به روسيه است. وي تصريح کرد: روسيه در ابتدا با همه قدرت تلاش کرد خيلي سريع به اهداف مورد نظر کرملين دست‌پيدا کند اما آمريکا در نقطه مقابل،روي جنگ فرسايشي تمرکز کرد. فاکتور اساسي در تدارک ضدحمله بزرگ اوکراين به مواضع روسيه اين است که اروپا نيازمند رسيدن به نقطه مطلوب پيش از سپتامبر است ؛ بنابراين حجم ارسال تسليحات مبتني بر نقشه ناتو احتمال بروز بي‌سابقه‌ترين سطح از خشونت‌ها در جنگ اوکراين را جدي مي‌کند.
کد مطلب: 195665
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *