۰
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۲۰
روسيه به اطلاعات نهادهاي بريتانيايي دست يافته‌است

جنگ سايبري، ضلع نامرئي جنگ اوکراين

لندن ناچار به تشديد رفتار تخاصم‌آميز با مسکو است
لندن مي‌گويد که هکرهاي روس توانسته‌اند به اطلاعات ده‌ها هزار نفر از کارکنان نهادهاي بريتانيايي، از جمله هواپيمايي بريتانيا، بي بي سي و شرکت بوتس (Boots) دست پيدا کنند.
جنگ سايبري، ضلع نامرئي جنگ اوکراين
گروه بین الملل: لندن مي‌گويد که هکرهاي روس توانسته‌اند به اطلاعات ده‌ها هزار نفر از کارکنان نهادهاي بريتانيايي، از جمله هواپيمايي بريتانيا، بي بي سي و شرکت بوتس (Boots) دست پيدا کنند. به گزارش اسکاي‌نيوز، شرکت هواپيمايي بريتانيا از طريق رايانامه به 34 هزار نفر از کارکنانش اطلاع داده است که رخنه گران با نفوذ به سامانه پرداخت دستمزدهاي اين شرکت توانسته اند اطلاعات اين کارکنان را در انگليس و ايرلند به دست آورند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،گفته شده که در اين رخنه، اطلاعات شامل نام و نام خانوادگي، نشاني‌ها، شماره بيمه ملي، اطلاعات بانکي و ديگر اطلاعات کارکنان ربوده شده است. در اين رخنه همچنين رخنه گران اطلاعات موجود در شرکت زليس (Zellis)، ارائه دهنده سامانه پرداخت دستمزدها و ديگر شرکت‌هايي را که با اين شرکت همکاري مي کنند، به دست آوردند.
روزنامه ديلي تلگراف هم در تارنمايش نوشت: شرکت بوتس نيز به کارکنانش اطلاع داده است اطلاعات آنان، شامل نام و نام خانوادگي، رمزهاي ورود، شماره کارمندي، تاريخ تولد، نشاني رايانامه اي، نشاني منزل و شماره بيمه ملي آنان ربوده شده است.
بي بي سي نيز رخنه به سامانه‌هاي رايانه اي اين سازمان را تاييد و اعلام کرد رخنه گران از طريق ورود به سامانه شرکت زليس، اطلاعات کارکنان بي بي سي را به دست آورده اند. ديلي تلگراف نوشت شرکت زليس، فهرست دستمزدهاي شماري از سازمان‌ها وشرکت‌هاي بزرگ انگليس، از جمله سازمان ملي بهداشت و درمان، خودروسازي لندرور و جاگوار را اداره مي کند و گفته مي شود اطلاعات 8 سازمان طرف قرارداد اين شرکت، ربوده شده اند.
تلاش براي ايجاد فضاي وحشت
«علي ودايع» کارشناس مسائل روسيه در گفت‌وگو با برنامه گردونه راديوجوان مي‌گويد که جنگ سايبري مبتني بر الگوريتم رفتاري جنگ سرد بين بلوک شرق و غرب ظرف چندسال اخير شکل و فرمت حياتي براي طرفين گرفته‌است اما به موازات جنگ اوکراين زد و خورد در فضاي اينترنت هم شدت گرفته‌است.
وي در ادامه گفت: نکته حائز اهميت اين است که طرف غربي تلاش مي‌کند يک فضاي ترس و وحشت در افکار عمومي ايجاد کند تا از همين موضوع براي توجيه افکار عمومي در جهت اقناع افکار عمومي استفاده نمايد. مشخصا آن‌چيزي که امروز مشاهده مي‌کنيم ارتباط مستقيم با بحث ضدحملات اوکراين عليه ارتش روسيه در آستانه جنگ تابستانه ارتباط مستقيم دارد.
ودايع با بيان اين که طرف روس در حملات سايبري دست برتر را در مقابل متحدين غربي داشته است ؛ گفت: مسکو در جريان درز و انتشار اطلاعات محرمانه وسرّي آمريکا توانست ضربه سختي به طرف غربي وارد کند تا جايي که آنها مجبور شدند برخي نقشه‌هاي عملياتي جنگ اوکراين را تغيير دهند.
اين کارشناس روابط بين‌المللي در تشريح رفتار بريتانيا در جنگ اوکراين گفت: لندن بنا به مجموعه شرايطي که بر اين کشور حاکم است ؛ ناچار به تشديد حمايت از جنگ اوکراين است.
وي با پيش کشيدن وضعيت داخلي بريتانيا گفت: «ريشي سوناک» نخست‌وزير بريتانيا در داخل حزب محافظه‌کار و در تقابل با حزب کارگر با چالش‌هاي سختي مواجه است. تبعات ناخوشايند اقتصادي برگزيت ، هزينه‌هاي‌جانبي جنگ اوکراين در ارسال تسليحات ، تورم مواد خوراکي و انرژي براي دولت بريتانيا دردسرساز شده‌‌است.
ودايع در ادامه تاکيد کرد: نکته اساسي اينجاست که نخست‌وزير بريتانيا در ميان هم‌حزبي‌هايش جايگاه مستحکمي ندارد . «بوريس جانسون» که سوداي بازگشت به نخست‌وزيري دارد ، مواضع تندي در مساله جنگ اوکراين اتخاذ مي‌کند؛ بنابراين آقاي سوناک مجبور است براي کنترل فضاي سياسي لندن با تمام قدرت در جنگ با روسيه حضور داشته‌باشد.  اين کارشناس روابط بين‌الملل تصريح کرد: فارغ از وضعيت داخلي بريتانيا ، لندن متحد سنتي واشنگتن محسوب مي‌شود.بريتانيايي‌ها همواره بيش از ساير کشورهاي اروپايي خود را متحد آمريکا در بلوک غرب مي‌دانند و برهمين استراتژي رفتار مي‌کنند. آن‌چيزي که ما تحت عنوان دکترين به شدت متخاصم بريتانيا عليه روسيه مشاهده مي‌کنيم در چارچوب تقسيم‌کار واشنگتن با لندن قابل تفسير و ارزيابي است.
کد مطلب: 196993
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *