۰
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
پوتين سرزده به خط مقدم جنگ اوکراين رفت

بوي خون در جنگ بهار

اوکراين در تدارک ضد حمله گسترده به مواضع روسيه است
بهار جنگ اوکراين بوي خون مي‌دهد. بنابر اسناد فاش شده پنتاگون، ائتلاف غرب در تدارک هدايت ضدحملات گسترده کي يف عليه مواضع ارتش روسيه هستند. همزمان با اين گمانه زني‌ها، تصاوير بازديد ناگهاني «ولاديميرپوتين» از خط مقدم نبرد مخابره شده است.
بوي خون در جنگ بهار
 گروه بين‌الملل - علي ودايع:بهار جنگ اوکراين بوي خون مي‌دهد. بنابر اسناد فاش شده پنتاگون، ائتلاف غرب در تدارک هدايت ضدحملات گسترده کي يف عليه مواضع ارتش روسيه هستند. همزمان با اين گمانه زني‌ها، تصاوير بازديد ناگهاني «ولاديميرپوتين» از خط مقدم نبرد مخابره شده است.
به گزارش يورونيوز، جمهوري روسيه بدون همراهي فرماندهان ارشد به مناطق عملياتي لوهانسک و خرسون رفته است. براساس ويدئويي که توسط کرملين و تلويزيون دولتي روسيه انتشار يافته است، پوتين به منظور اطلاع از آخرين وضعيت ميداني، ابتدا با يک بالگرد وارد خرسون شد و از مقر فرماندهي نيروهاي روسي در اين ناحيه در جنوب اوکراين بازديد کرد.
پس از اين بازديد، ولاديمير پوتين با بالگرد به مقر گارد ملي روسيه در منطقه لوهانسک در جنوب شرق اوکراين رفت تا از زبان فرماندهان، نسبت به شرايط در آن منطقه نيز مطلع شود. در هر دو مکان، پوتين عيد پاک مسيحيان ارتدکس که روز يکشنبه پيش بود را به نيروهاي ارتش تبريک گفت و نمادهايي را به آنها اهدا کرد.
مشخصا پوتين در نشست فرماندهي ارتش در منطقه خرسون شخصا درجريان گزارش فرماندهان نيروي هوابرد و گروه ارتش «دنيپر» و ساير افسران ارشد درباره اوضاع در خرسون و زاپوريژيا قرار گرفت. وي به فرماندهان نظامي روس گفت: «براي من مهم است که نظر شما را در مورد چگونگي پيشرفت اوضاع بشنوم، به حرف شما گوش دهم و اطلاعات را تبادل کنم.»
نيروهاي ارتش روسيه نوامبر گذشته ميلادي از خرسون عقب نشيني کردند و مواضع خود را در کرانه مقابل رودخانه دنيپر و با پيش بيني يک ضد حمله از سوي اوکراين تقويت مي‌کنند. اين نخستين بازديد پوتين از اين مناطق جنگي بوده است و بنابر اعلام بخش مطبوعاتي کاخ رياست جمهوري روسيه از پيش براي آن آمادگي صورت نگرفته بود.
اين خبر در حالي منتشر شده که کرملين اعلام نکرده پوتين چه زماني در نشست‌هاي فرماندهان ارتش در اين دو منطقه حضور يافته است. در ماه مارس (اسفند/ فروردين) نيز پوتين در اقدامي مشابه به منطقه ماريوپل رفته و علاوه بر ارزيابي دقيق زير ساخت‌هاي شهري با ساکنان محلي اين منطقه گفت‌وگو کرده بود. وي در ميانه ماه دسامبر 2022 (آذرماه) نيز از مقر مشترک نيروهاي نظامي که در جنگ اوکراين حضور دارند، بازديد کرده بود.
نگاه‌ها به باخموت
نشريه نيوزويک فاش کرده که بنابر اسناد پنتاگون، آمريکا «با دقت تمام» وضعيت باخموت در اوکراين را دنبال مي‌کند و معتقد است که «باخموت قطعا به دست روسيه خواهد افتاد.» اکثر اين مدارک که توسط نيوزويک به اشتراک گذاشته شده، مُهر «محرمانه» دارند و بخشي از اسناد فاش‌شده پنتاگون طي روزهاي اخير هستند. تصاوير گرفته شده از اين مدارک فاش مي‌کنند که ايالات متحده آمريکا هر روز با دقت تمام وضعيت نبرد در باخموت اوکراين را دنبال و همچنين جزئياتي را از هر دو نيروهاي روسي و اوکرايني، تعداد حدودي‌شان، ميزان استفاده از مهمات، دستاوردها و شکست‌ها را ثبت مي‌کنند.
نکته اينجاست که براي ارتش روسيه، نبردهاي باخموت هم رديف جنگ استالينگراد در جنگ جهاني دوم با ارتش آلمان نازي قلمداد مي‌شود.
طبق اين اسناد، آمريکا معتقد است که شهر آرتيوموفسک که به عنوان باخموت شناخته مي‌شود و کي‌يف آن را پايگاهي مهم براي نيروهايش در دونباس تلقي مي‌کند، درنهايت به طور قطعي به دست روسيه خواهد افتاد؛ اقدامي که براي کي‌يف يک «ضربه روحي» خواهد بود و در حال حاضر هم سربازان اوکرايني در نزديکي آرتيوموفسک «روحيه ضعيفي» دارند. نگراني اصلي ناتو اين است که شکست در باخموت، ارتش سرخ را براي گسترش عمق عملياتي در جنگ اوکراين «جسورتر» کند ؛ پس ضد حملات بهاره بايد هرچه سريع تر اجرا شود.
در تدارک حمله بهار
شايد بتوان گفت که پوتين در خلال سفر به خط مقدم نيم نگاهي به تدارک ضدحمله بهاره ارتش اوکراين داشته است. نيوزويک بنا بر اطلاعات پنتاگون مي‌نويسد که تمرکز آمريکا بر حملات بهاره ارتش اوکراين است.  اين اسناد که به تاريخ 28 فوريه مربوط مي‌شوند، از اعزام و آموزش 9 تيپ با کمک آمريکا و متحدانش در ضد حملات اوکراين در فصل بهار خبر داده‌اند.
همچنين در اين اسناد قيد شده است: از اين 9 تيپ که توسط کشورهاي غربي مجهز و آموزش داده مي‌شوند، 6 تيپ تا تاريخ 31 مارس آماده خواهند شد و سه تيپ باقي مانده تا تاريخ 30 آوريل تکميل مي‌شوند.
همزمان، تارنماي نيوزويک با اشاره به اين که اسلواکي روند تحويل همه 13 فروند جنگنده ميگ-29 خود به اوکراين را تکميل کرده است، نوشت: وزارت دفاع اسلواکي به عنوان کشور عضو ناتو ضمن اعلام اين خبر افزود، دومين و آخرين بخش انتقال 9 فروند جنگنده نسل چهارم ميگ-29 ساخت روسيه را به کي يف تحويل داده است. 4 فروند از اين ميگ‌ها در ماه مارس در اختيار اوکراين قرار گرفت.
بر اساس اين گزارش، لهستان نيز هواپيماهاي رزمي را به اوکراين ارسال کرده و چهار ميگ-29 را در مارس گذشته به اين کشور تحويل داد و هفته گذشته از آلمان تاييد انتقال 5 فروند ديگر از اين نوع جنگنده را دريافت کرد.
نيوزويک همچنين به نقل از رسانه‌هاي روسيه گزارش داده که ارتش اوکراين به صورت مخفيانه در حال جمع آوري نيرو در شمال شرق منطقه خارکيف است.بر اساس اين گزارش‌ها اين اقدام اوکراين نشان مي‌دهد که ضد حملات اوکراين که از مدتها قبل درباره آن تبليغ کرده است مي‌تواند در مراحل ابتدايي آن باشد.
نيوزويک نوشت: سرهنگ ويتالي کيسليوف، که خبرگزاري دولتي تاس وي را به عنوان کارشناس نظامي مرتبط با مقامات تحت حمايت مسکو در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراين معرفي کرده در اين زمينه گفت، نيروهاي کي يف در حال تقويت يگان‌هاي خود در اطراف شهر «کوپيانسک» در استان خارکيف «براي انجام يک حمله» هستند.
مقدمات يک برخورد سخت
پوتين با سفر به منطقه جنگي رسما پالس آمادگي براي مقابله با ضدحملات بهاره را مخابره کرده است. روزنامه آمريکايي واشنگتن پست در گزارشي نوشت که چالش‌هاي اوکراين در جمع آوري نيرو، مهمات و تجهيزات ممکن است مانع از دستيابي اوکراين به هدف اصلي خود براي انجام ضد حمله در فصل بهار براي باز پس‌گيري مناطق تحت سيطره  روسيه شود.
در اين گزارش تاکيد شده است که آمريکا درباره دستاورد قابل توجه ناشي از ضد حمله آتي اوکراين عليه روسيه ترديد دارد.
روزنامه واشنگتن پست اضافه کرد سازمان‌هاي اطلاعاتي آمريکا برآورد کرده‌اند که چالش‌هاي اوکراين ممکن است باعث شود که ارتش اين کشور به طور چشمگيري هدف اصلي خود در فصل بهار براي بازپس گيري سرزمين‌هاي از دست رفته را محقق نکند.
احتمالا ارتش اوکراين قادر نخواهد بود مسير زميني روسيه به شبه جزيره کريمه را قطع کند اما اگر هم اين هدف محقق شود ؛ روسيه از يک قدرت تهاجمي غير قابل محاسبه استفاده خواهد کرد.
کد مطلب: 194092
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *