۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۲۳
از نظر رسانه‌ها، مهم‌ترين بخش سفر آمريکاي لاتين کدام بود؟

وقتي عمر درخت‌هاي دانشگاه، آمريکا را شکست مي‌دهد

مهم‌ترين و مورد توجه ترين بخش سفر سيد ابراهيم رئيسي و هيات همراه به آمريکاي لاتين، نه ديدارهاي رئيسي و نه توافق نامه‌هايي است که در اين سفر امضا شده است، بلکه عکس‌ها و گفته‌هايي است که از جميله علم الهدي منتشر مي‌شود و در فضاي رسانه اي و مجازي بسيار پربازديد و واکنش برانگيز شده است
وقتي عمر درخت‌هاي دانشگاه، آمريکا را شکست مي‌دهد
گروه سياسي - خاطره ميرزا: مهم‌ترين و مورد توجه ترين بخش سفر سيد ابراهيم رئيسي و هيات همراه به آمريکاي لاتين، نه ديدارهاي رئيسي و نه توافق نامه‌هايي است که در اين سفر امضا شده است، بلکه عکس‌ها و گفته‌هايي است که از جميله علم الهدي منتشر مي‌شود و در فضاي رسانه اي و مجازي بسيار پربازديد و واکنش برانگيز شده است، گويي اين سفر همسر رئيس جمهور و هيات همراه به آمريکاي لاتين است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،همسر رئيس جمهور اگرچه پيش از اين هم در مواردي مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود، اما هيچ گاه به اندازه اين چند روز، کانون توجه نبود و سيد ابراهيم رئيسي را به حاشيه نرانده بود! سخنان او بخصوص در گفتگو با يک تلويزيون ونزوئلايي نشان داد که وي در سخن گفتن با همسرش رقابتي پاياپاي دارد و مي‌تواند با بيان جملاتي غريب، به سفر دولتمردان رنگ و بويي ديگر بدهد. اولين خبر درباره اين سخنان، چهارشنبه منتشر شد: شبکه تلويزيوني تله سور teleSUR آمريکاي لاتين مصاحبه‌اي با جميله علم‌الهدي که او را بانوي اول ايران مي‌نامد انجام داده و در اين گفتگو همسر رئيسي به بيان نظرات خود در رابطه با موضوعات مرتبط با زنان بيان داشته است. پس از آن اولين موردي که مورد توجه قرار گرفت، توضيحي بود که او درباره ماجراي فوت مهسا اميني داد. وي اگرچه تلاش کرد که با توضيحات خود، درگذشت مهسا اميني در گشت ارشاد را اتفاقي که در هر کجا ممکن است روي دهد، جلوه دهد اما با به کار بردن واژه «قتل» درباره آن، به نوعي نقض غرض کرد : « يک کسي در اداره پليس دچار عارضه قلبي شد و تعدادي از کميسيون‌هاي پزشکي درگير بررسي علت قتل بودند، مثل همه مواردي که در کشور ما، در هر جايي اتفاق بيفتد. در هر اداره اي و حتي در خانه اتفاق بيفتد، کميسيون پزشکي تشکيل مي‌شود و براي آن قتل بررسي‌هاي لازم را مي‌کنند تا عامل قتل شناخته بشود. اين کاري است که براي همه انجام مي‌دهند. » اين موضوع وقتي جالب مي‌شود که به ياد بياوريم زماني که سال گذشته غلامحسين کرباسچي در تلويزيون حضور پيدا کرد، مجري و ديگر مهمان برنامه سعي مي‌کردند از او بابت به کار بردن واژه «قتل» براي اتفاقي که براي مهسا اميني افتاد، توضيح بخواهند و حتي يکي از چهره‌هاي اصولگرا تلويحا او را تهديد به زندان کرد!  اما سخن مهمتر جميله علم الهدي، چيزي بود که وي در مقايسه ايران و آمريکا به زبان آورد و سعي کرد با مقايسه اي عجيب، توضيح دهد که چرا سخنان مقامات آمريکايي اهميت ندارد: «سن درختان دانشگاهي که من در آن تدريس مي‌کنم (دانشگاه شهيد بهشتي) از عمر آمريکا بيشتر است.به همين خاطر ايرانيان از اين همه تلاش آمريکا خنده‌شان مي‌گيرد.»
اين سخنان بلافاصله دستمايه انتقادها و حتي شوخي‌هايي در فضاي مجازي و رسانه‌ها شد که مهمترين محتواي آن، اين بود که دانشگاه شهيد بهشتي (دانشگاه ملي ايران) در سال 1338 پايه گذاري شده حال آن که ايالات متحده 247 سال قبل به استقلال رسيده است و 64 طبعا از 247 کمتر است! در يکي از متن‌هايي که در اين خصوص در فضاي مجازي منتشر شده، آمده است: نگاهي به تاريخچه دانشگاه شهيد بهشتي (دانشگاه ملي) نشان مي‌دهد ساختمان آن در سال 1343 يعني 59 سال پيش افتتاح شده و از آن زمان به مرور با گسترش فضاهاي آموزشي و فضاي سبز،‌ در محوطه آن درختکاري شده است. در عکس‌هاي اوليه از اين دانشگاه نيز نهال‌هايي که تازه کاشته‌شده‌اند ديده مي‌شود. تاسيس آمريکا و استقلال آن مربوط به سال 1776 يعني 247 سال پيش است. نگاهي به گزارش‌ها درباره درختان محله اوين و همچنين درختان تهران نشان مي‌دهد درختاني که در حدود 250 تا 300 سال عمر دارند، درختان مشهوري هستند که به عنوان ميراث طبيعي و ناملموس ثبت شده‌اند. گزارشي وجود ندارد که نشان دهد درختاني با چنين عمري در محوطه دانشگاه بهشتي وجود داشته باشند.
با اين همه نکته اصلي اين است که بر فرض اينکه چنين درختي هم در محوطه دانشگاه شهيد بهشتي وجود داشته باشد، آيا اساسا اين نوع استدلال منطقي است؟ آيا درخت‌ها در آمريکا اصولا از زمان تاسيس کشوري به نام آمريکا کاشته شده است؟ و آيا کشوري حق دارد در مناسبات بين المللي اظهار نظر يا زورگويي کند که درختاني با عمر بالاتر داشته باشد؟!
چندماه پيش برگزاري کنگره اي با عنوان «زنان تاثيرگذار» باعث انتقادات بسياري به جميله علم الهدي و انسيه خزعلي شده بود. با افزايش انتقادها به آن کنگره که گفته مي‌شد با ابتکار همسر رئيس جمهور برگزار شده،  خانم خزعلي معاون رئيس‌جمهور مصاحبه مفصلي انجام داده و ادعا کرده که برگزاري کنگره زنان تاثيرگذار باعت شکست پروژه‌ي انزواي ايران در دنيا شده است. شايد اين بار هم خانم خزغلي به کمک دوستش بيايد و توضيح دهد که عمر درختان دانشگاه شهيد بهشتي چطور مي‌تواند پروژه‌هاي آمريکا را شکست دهد!
کد مطلب: 197578
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *