۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
وعده بازديد از سد کجکي براي سيستان «آب» مي شود؟

پايان مهلت يک ماهه ايران به طالبان

«طالبان يک ماه براي آزاد سازي حقابه هيرمند مهلت دارد»؛ اين سخن صريح و جدي حسن کاظمي قمي، نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امور افغانستان روز سي ام ارديبهشت اعلام شد تا نشانه اي باشد از جدي بودن هشداري که سيد ابراهيم رئيسي پيش از آن به طالبان داده بود اما پاسخ شايسته اي پيدا نکرده بود.
پايان مهلت يک ماهه ايران به طالبان
گروه سياسي - هديه گل محمدي: «طالبان يک ماه براي آزاد سازي حقابه هيرمند مهلت دارد»؛ اين سخن صريح و جدي حسن کاظمي قمي، نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امور افغانستان روز سي ام ارديبهشت اعلام شد تا نشانه اي باشد از جدي بودن هشداري که سيد ابراهيم رئيسي پيش از آن به طالبان داده بود اما پاسخ شايسته اي پيدا نکرده بود. مهلت يک ماهه ايران در حالي اعلام شد که هر يک روز بي آبي در سيستان فاجعه را بيشتر مي کند اما توقع معجزه داشتن در سياست خارجي نبايد داشت. اما حالا در آستانه پايان اين مهلت يک ماهه و در حالي که معلوم است اتفاق قابل ذکري در اين باره نيفتاده است، يکبار ديگر کاظمي قمي سخن گفته و در برنامه تلويزيوني «صف اول» اعلام کرده که  افغانستان با بازديد متخصصان ايراني از سد کجکي موافقت کرده است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اين در حالي است که  يک ماه قبل جمعي از نمايندگان مجلس در واکنش به بيانيه اخير طالبان و لحن حاکمان افغانستان در مقابل هشدار ابراهيم رئيسي در مورد حقابه ايران از هيرمند اعلام کردند بيانيه طالبان مبني برعدم وجود آب قابل قبول نيست چون تمام تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد که پشت سد کجکي و کمال‌خان آب وجود دارد. درهمين ارتباط محمد سرگزي، نماينده مردم زابل در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «ايسنا» نيز گفت: با توجه به اينکه تاکنون رودخانه هيرمند آورده‌اي براي منطقه سيستان نداشته و پروژه‌هاي تامين آب با جديت دنبال نشده است اگر دولت منابع اعتباري را سريع‌تر براي تامين آب اختصاص ندهد ظرف دو تا سه ماه آينده منطقه سيستان و بلوچستان آب نخواهد داشت.
حالا اما بي توجهي به اين موضوع،  زماني بيشتر معلوم مي شود که بدانيم کاظمي قمي نماينده ويژه رئيس جمهور حتي تاريخي که مهلت يک ماهه به طالبان داده را نمي داند و در اين برنامه اعلام کرده که 15 روز از مهلت اعلام شده مي گذرد. اين بي دقتي نشان دهنده جدي نبودن ضرب الاجل براي مقاماتي است که بايد حداقل خودشان سخنان خودشان را جدي بگيرند! زماني که چنين اتفاقي رخ مي دهد چظور نبايد انتظار داشت که طالبان با شوخي و تمسخر با موضوع برخورد نکنند؟!
هنوز در سايت هاي خبري فيلم سخنان حسن کاظمي قمي بافت مي شود که به صراحت در سي ام ارديبهشت اعلام کرد: اگر طالبان به آنچه که مي‌گويند که بايد در چارچوب معاهده آب بدهند و آبي وجود داشته باشد و ندهند بايد پاسخگوي ندادن آن آب باشند.
کاظمي قمي با اشاره به مهلت يک ماهه طالبان براي رها سازي حقابه ايران از هيرمندگفت مقامات طالبان مي‌دانند که اگر بخواهند در آن کشور يک حکومت با ثبات قوي که دربردارنده همه‌ نمايندگان مردم باشد و اين کشور به سمت ساخت، ثبات و استقلال و شکوفايي پيش برود بايد يک تعامل سازنده‌اي را با همسايگان داشته باشند.
وي در خصوص گفته‌هاي مقامات طالبان گفت: در سال گذشته بر خلاف آنچه که مقامات طالبان گفتند، اين آب به دليل شرايط سد و اينکه کارشناسانشان آنگونه که گفتند که اين مسئله را حل مي‌کنيم و نکردند، نزديک به 2 ميليارد متر مکعب آب به درگرزره رفت. بعد از آن مقامات طالبان گفتند که اين اشتباه ديگر اتفاق نخواهد افتاد.
کاظمي قمي درباره تحريم اقتصادي طالبان براي تامين حقاله هيرمند گفت اين اقدام باعث افزايش چند برابري آوارگان و مهاجرين به ايران، گسترش مواد مخدر و قاچاق به ايران، از دست دادن بازار اقتصادي و فضا دادن به تروريستم که از فقر استفاده بکند خواهد شد.
اما همين سايت ها و خبرگزاري هايي که اين خبر در خروجي آنها وجود دارد، روز شنبه 27 خرداد سخنان اين مقام ايراني را پوشش دادند که در برنامه تلويزيوني صف اول گفت: موافقت‌هايي که الان صورت گرفته ما بتوانيم و متخصصان ما بروند منطقه و سد کجکي را ببينند و زمينه ساز شود براي اينکه ان شاءالله اين آب رها شود... به هر حال اين نيست که امروز خداي ناکرده دولت جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين مسئله غافل باشد، ما بايد تلاشمان را مضاعف هستيم و علاوه بر اينکه وظيفه دارم در افغانستان دنبال اين باشم که حقابه در چارچوب معاهده تامين شود، نسبت به آب پايدار در منطقه بايد تلاش‌هاي ديگري هم صورت گيرد که آن بر عهده دستگاه‌هاي ديگر است که بايد کار مکملي انجام شود که نگراني‌ها برطرف شود، منطقه‌اي که بسيار حاصلخيز است و امروز تبديل شده به يک تلي از خاک و تغيير اکوسيستم و فاجعه زيست محيطي ايجاد شده که بتواند ان شاءالله تبديل به يک فضاي خرم شود. وي در پاسخ به اين پرسش ها که «چه زماني قرار است که متخصصان بروند، مثلا ما يک ماه ديگر از شما خواهيم شنيد که نتيجه کارشناسي چه شد؟» و «چشم انداز زماني شما براي اينکه مردم نتيجه‌اي ببييند چيست؟» عنوان کرد: بنده در اظهار نظر قبليم زمان يک ماه را گفته ام که 15 روز مي‌گذرد، ان‌شاءالله تا هيئت‌هاي ما بروند قبل از اين مسئله بايد اتفاق بيفتد.
فردا 29 خرداد، دقيقا يک ماه از مهلت داده شده به طالبان مي گذرد، يک ماه هم از زماني که نمايندگان مجلس اعلام کردند که سيستان فقط براي دو يا سه ماه آب دارد هم گذشته است، آيا همين که طالبان قبول کرده که هيات ايراني از سد کجکي بازديد کنند، به معني تلاش شايسته دولت است؟ پاسخ اين سوال را به خوانندگان واگذار مي کنيم!
کد مطلب: 197636
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *