۲
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۵
سکوت معنادار اصولگرايان، مصداق بارز استانداردهای دوگانه

ماجرای عبرت‌آموز برکناری مديرکل ارشاد گيلان

برکناري مديرکل ارشاد استان گيلان، در پي انتشار يک فيلم عجيب و غيرمتعارف از او، که در شبکه‌هاي اجتماعي بازتاب گسترده اي داشته است، بار ديگر موضوع استانداردهاي دوگانه اصولگرايان در برخورد با موارد و مسائل غيراخلافي را مورد توجه افکار عمومي قرار داد.
ماجرای عبرت‌آموز برکناری مديرکل ارشاد گيلان
گروه فرهنگي: برکناري مديرکل ارشاد استان گيلان، در پي انتشار يک فيلم عجيب و غيرمتعارف از او، که در شبکه‌هاي اجتماعي بازتاب گسترده اي داشته است، بار ديگر موضوع استانداردهاي دوگانه اصولگرايان در برخورد با موارد و مسائل غيراخلافي را مورد توجه افکار عمومي قرار داد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،انتشار فيلم مديرکل ارشاد استان گيلان، حواشي بسياري به دنبال داشته و اظهارنظرهاي بسياري از سوي کاربران شبکه‌هاي مجازي منتشر شده و بنا به گزارش خبرگزاري ايسکانيوز، کاربران فضاي مجازي در اکثريت موارد خواستار برخورد قاطع با مديراني شده‌اند که حواشي از اين دست دارند. آنچه موجب شده اين موضوع و نام رضا ثقتي، ترندِ يک توئيتر فارسي باشد، از يک سو اتفاقي است که رخ داده و فيلم اين اقدام غيراخلاقي منتشر شده و از سوي ديگر مواضع قبلي او و سکوت اصولگرايان حامي او در قبال اين اتفاق است. موضوعي که نشان مي‌دهد اصولگرايان در اين موارد، استانداردهاي دوگانه را در پيش مي‌گيرند و در مقابل اين اقدام غيراخلاقي فردي که نماينده وزارت ارشاد کشور در يک استان است صرفا به برکناري او بسنده کرده اند. درحاليکه اگر فردي با رويکرد سياسي مخالف اصولگرايان کاري حتي کمتر از اين انجام داده بود، به شدت با برخوردهاي تند اصولگرايان مواجه مي‌شد.
  آن چه که به واسطه اتفاق عجيب اخير، بيش از پيش رضا ثقتي را تحت فشار کاربران شبکه‌هاي اجتماعي قرار داده، مواضعي ا‌ست که توقع ديگري از او در اذهان ساخته بود. مثلا پيش‌تر او از تاسيس‌هايپر مارکت حجاب گفته بوده يا در اظهارنظري قبل‌تر تماشاي سريال پايتخت 6 را همراه با بدآموزي دانسته بود.
اواخر خرداد ماه امسال رضا ثقفي مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان از ايجاد قرارگاه فرهنگي عفاف و حجاب محله‌محور خبر داده و در جمع خبرنگاران گفته بود: «يکي از ناهنجاري‌هاي شهري که دغدغه‌مندان را نگران کرده بحث زير سوال رفتن حجاب و عفاف در جامعه است. معتقديم مساله حجاب و تقويت زيست عفيفانه بايد توسط مردم راهبري، مديريت و پشتيباني شده و ارتقا يابد.» او تاکيد کرده بود که مديران کانون‌هاي مساجد مسئول برنامه‌هاي فرهنگي درباره حجاب از جمله انجام تئاتر خياباني، نمايشگاه عکس، کارگاه‌هاي آموزشي، فعاليت‌هاي گفتمان محور و رويکردهاي چهره به چهره هستند.
مواضعي که او گرفته بود با فيلمي که از او منتشر شده آنقدر مغايرت دارد که ديگر راهي جز برکناري او را باقي نگذاشته بود. دو روز پيش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حکم جابه جايي اين مدير استاني را تاييد  و در سامانه رسمي وزارت ارشاد اين عبدالرضا علي پناه را به عنوان سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي کرد. رضا ثقتي در آذر ماه سال 1400 طي حکمي از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دولت ابراهيم رييسي به عنوان مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان گيلان انتخاب شد. او جايگزين فيروز فاضلي شده بود که بيش از هفت سال و نيم اين مسئوليت را عهده‌دار بوده است.
حالا فردي به نام علي پناه جانشين ثقتي شده است. او معاون فرهنگي و رسانه اي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران است و سوابقي همچون معاونت هنري و سينمايي اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران، رياست ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرهاي شهريار، شميرانات، بهارستان و تهران را در کارنامه دارد. علي پناه دانش آموخته رشته ادبيات فارسي در مقطع کارشناسي ارشد و دانشجوي مقطع دکترا در همان رشته و مدرس دانشگاه و داراي سوابق پژوهشي در حوزه ادبيات است و حالا کار سختي براي جمع کردن حواشي در اداره کل ارشاد استان گيلان دارد.
رضا ثقتي که بود؟
برخي سايتهاي خبري، رضا ثقتي را به عنوان يکي از چهره‌هاي نزديک به سعيد جليلي در استان گيلان معرفي کرده اند. ثقتي از سال 97، مدير شاخه حسينيه هنر در رشت بود؛ همان حسينيه هنر که در سال 91، توسط وحيد جليلي، برادر سعيد جليلي و قائم مقام کنوني صداوسيما، تحت پوشش «دفتر مطالعات جبهه فرهنگي انقلاب اسلامي» تاسيس شد.
رضا ثقتي متولد 1357 رشت، دانش‌آموخته مقطع کارشناسي ارشد در رشته مديريت فرهنگي از دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات تهران، عضو دائم انجمن علمي مديريت فرهنگي و برنامه‌ريزي ايران و از فعالان فرهنگي و هنري استان گيلان بوده است. وي داراي بيش از 19 سال سابقه در بخش‌هاي مختلف اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان است که از مهمترين آن‌ها مي‌توان به رياست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رشت (به‌مدت چهار سال)، مشاور فرهنگي و هنري مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي گيلان (شش سال)، مسئول امور ايثارگران اداره‌کل (سه سال)، مدير مجتمع فرهنگي و هنري خاتم‌الانبيا(ص) رشت (سه سال) و مدير صندوق حمايت از هنرمندان، نويسندگان و روزنامه‌نگاران استان (سه سال) اشاره کرد.
عناوين و افتخاراتي هم که ثقتي کسب کرده در نوع خود جالب توجه است: کسب عنوان جوان نمونه استان گيلان (1389)، عضو هيئت رئيسه جبهه فرهنگي گيلان (1393)، موسس و مديرعامل حسينيه هنر رشت (1397)، موسس و رئيس هفته فرهنگ و هنر رشت (1393)، عضو هيئت موسس نخستين ارکستر سمفوني گيلان و اجراي سمفوني انقلاب در سال 1397، موسس و سردبير نشريه قلم کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد استان (1382) در رزومه اوست.
ثقتي، دبيري جشنواره‌هاي مختلف فرهنگي و هنري در استان گيلان را هم بر عهده داشته است؛ از جمله بزرگداشت هفته کتاب رشت در زماني که تنها بيست و پنج سال داشت (1382)، چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي (1397)، بزرگداشت چهلمين سال دفاع مقدس (1399)، نخستين جشنواره همزماني فيلم فجر در گيلان و چندين دوره همزماني جشنواره‌هاي فيلم مقاومت، فيلم کودک و نوجوان، فيلم حقيقت و
اين که فردي با چنين انحراف اخلاقي بزرگي، در زمره فعالان فرهنگ و هنر استان گيلان باشد و مدتها در اداره کل ارشاد استان گيلان مسئوليت داشته باشد، در نوع خود عجيب و غريب است. گويا براي مسئولان منصوب کننده افراد، صرفا ميزان موضع گيري‌هاي افراد در قبال موضوعات خوشايند مسئولان اهميت دارد و اين که آنها چه ميزان به آنچه مي‌گويند اعتقاد دارند در درجه اول اهميت نيست. از سوي ديگر برخورد اصولگرايان با اين موضوع، تنها سکوت بوده است و در توجيه اين موضوع به ضرورت حفظ حريم خانواده وي اشاره مي‌کنند. اما آيا اين افراد، اگر فردي از جناح مقابل هم چنين عملي مرتکب مي‌شد اينچنين دلسوزانه با او برخورد مي‌کردند يا او را عامل سيا و موساد در ايران مي‌خواندند که در جهت انحراف اخلاقي جوانان از غرب، پول گرفته است؟! از جمله عبرتهاي مهم برکناري مديرکل ارشاد استان گيلان اين است که اگرچه برکناري اين فرد کار درستي است، اما بهتر است در مورد سوابق افراد صرفنظر از ظاهرسازي‌ها دقت و بررسي شود و موضع گيري‌هاي افراطي افراد در مورد انقلاب و حجاب و مواردي از اين دست، به آنها مصونيت بررسي سوابقشان را ندهد. انتظار افکار عمومي برخورد جدي با اين فرد، فراتر از برکناري است چراکه سالها مسئوليتهاي مهمي در حوزه فرهنگ و ارشاد را بر عهده داشته است!
کد مطلب: 199660
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *