۰
شنبه ۳۱ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۰
دو ماه از اولتيماتوم يک ماهه ايران به طالبان گذشت

فراموشی وعده‌ها درباره بی آبی سيستان

يک ماه ديگر از مهلت يک ماهه ايران به طالبان براي تکليف حقابه ايران از هيرمند که طالبان مانع از آن شده اند، گذشت و به اين ترتيب دوماه از اين آغاز اين مهلت دوگانه گذشت، اين در حالي است که اين روزها نه مقامات دولتي بخصوص نماينده ويژه رئيس جمهور در امور افغانستان از اين موضوع ياد مي‌کند و نه اصلا خبري در اين خصوص در رسانه‌هاي دولتي درج مي‌شود!
فراموشی وعده‌ها درباره بی آبی سيستان
گروه ديپلماسي - هديه گل محمدي: يک ماه ديگر از مهلت يک ماهه ايران به طالبان براي تکليف حقابه ايران از هيرمند که طالبان مانع از آن شده اند، گذشت و به اين ترتيب دوماه از اين آغاز اين مهلت دوگانه گذشت، اين در حالي است که اين روزها نه مقامات دولتي بخصوص نماينده ويژه رئيس جمهور در امور افغانستان از اين موضوع ياد مي‌کند و نه اصلا خبري در اين خصوص در رسانه‌هاي دولتي درج مي‌شود! انگار اين اولتيماتوم از اول براي مقامات ايراني چندان جدي نبوده است و چيزي در مايه‌هاي تهديد سيد ابراهيم رئيسي بود که از سوي طالبان مورد تمسخر قرار گرفت. اين در حالي است که پيش از اين يکبار نماينده ويژه رئيس جمهور اعلام کرده بود که طالبان با بازديد مقامات و کارشناسان ايراني از سد کجکي  - براي ارزيابي اينکه آيا واقعا رودخانه کم آب است يا اينکه اين سد مانع از رسيدن آب به ايران مي‌شود – موافقت کرده اند و قرار بود تا نيمه تيرماه اين بازديد صورت بگيرد اما گويا اين موضوع هم مانور تبليغاتي بود که ديگر هيچ خبري درباره آن مخابره نشد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،داستان از اين جا آغاز شد که روز سي ام اردبيهشت حسن کاظمي قمي، نماينده ويژه رئيس‌جمهور در امور افغانستان به طور رسمي اعلام کرد که طالبان يک ماه براي آزاد سازي حقابه هيرمند مهلت دارد تا نشانه اي باشد از جدي بودن هشداري که سيد ابراهيم رئيسي پيش از آن به طالبان داده بود اما پاسخ شايسته اي پيدا نکرده بود.
در آن زمان مهلت يک ماهه ايران در حالي اعلام شد که در همان روزها جمعي از نمايندگان مجلس در واکنش به بيانيه اخير طالبان و لحن حاکمان افغانستان در مقابل هشدار ابراهيم رئيسي در مورد حقابه ايران از هيرمند اعلام کردند: بيانيه طالبان مبني برعدم وجود آب قابل قبول نيست چون تمام تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد که پشت سد کجکي و کمال‌خان آب وجود دارد. درهمين ارتباط محمد سرگزي، نماينده مردم زابل در مجلس گفت: با توجه به اينکه تاکنون رودخانه هيرمند آورده‌اي براي منطقه سيستان نداشته و پروژه‌هاي تامين آب با جديت دنبال نشده است اگر دولت منابع اعتباري را سريع‌تر براي تامين آب اختصاص ندهد ظرف دو تا سه ماه آينده منطقه سيستان و بلوچستان آب نخواهد داشت.
اما بي توجهي به اين موضوع، زماني بيشتر معلوم مي‌شود که بدانيم متاسفانه کاظمي قمي نماينده ويژه رئيس جمهور حتي تاريخي که مهلت يک ماهه به طالبان داده را نمي‌دانست و در اواخر خرداد ماه در حالي که مهلت يک ماهه طالبان داشت به پايان مي‌رسيد، در يک برنامه تلويزيوني اعلام کرد که 15 روز از مهلت اعلام شده مي‌گذرد. اين در حالي بود که هنوز در سايت‌هاي خبري فيلم سخنان حسن کاظمي قمي بافت مي شد که به صراحت در سي ام ارديبهشت اعلام کرد: اگر طالبان به آنچه که مي‌گويند که بايد در چارچوب معاهده آب بدهند و آبي وجود داشته باشد و ندهند بايد پاسخگوي ندادن آن آب باشند. همچنين اين بي دقتي نشان دهنده جدي نبودن ضرب الاجل براي مقاماتي است که بايد حداقل خودشان سخنان خودشان را جدي بگيرند! زماني که چنين اتفاقي رخ مي‌دهد چظور نبايد انتظار داشت که طالبان با شوخي و تمسخر با موضوع برخورد نکنند؟!
در آن زمان (که اکنون بيش از يک ماه هم از آن مي‌گدرد!) اين مقام ايراني  گفت: موافقت‌هايي که الان صورت گرفته ما بتوانيم و متخصصان ما بروند منطقه و سد کجکي را ببينند و زمينه ساز شود براي اينکه ان شاءالله اين آب رها شود... به هر حال اين نيست که امروز خداي ناکرده دولت جمهوري اسلامي ايران نسبت به اين مسئله غافل باشد، ما بايد تلاشمان را مضاعف هستيم و علاوه بر اينکه وظيفه دارم در افغانستان دنبال اين باشم که حقابه در چارچوب معاهده تامين شود، نسبت به آب پايدار در منطقه بايد تلاش‌هاي ديگري هم صورت گيرد که آن بر عهده دستگاه‌هاي ديگر است که بايد کار مکملي انجام شود که نگراني‌ها برطرف شود، منطقه‌اي که بسيار حاصلخيز است و امروز تبديل شده به يک تلي از خاک و تغيير اکوسيستم و فاجعه زيست محيطي ايجاد شده که بتواند ان شاءالله تبديل به يک فضاي خرم شود. وي در پاسخ به اين پرسش‌ها که «چه زماني قرار است که متخصصان بروند، مثلا ما يک ماه ديگر از شما خواهيم شنيد که نتيجه کارشناسي چه شد؟» و «چشم انداز زماني شما براي اينکه مردم نتيجه‌اي ببييند چيست؟» عنوان کرد: بنده در اظهار نظر قبليم زمان يک ماه را گفته ام که 15 روز مي‌گذرد، ان‌شاءالله تا هيئت‌هاي ما بروند قبل از اين مسئله بايد اتفاق بيفتد.
اين وعده کاظمي قمي در تاريخ 27 خرداد داده شده بود و حتي اگر بي خيال اولتيمانوم يک ماهه اي شويم که آخر خرداد به پايان مي‌رسيد، طبق اين سخنان نماينده ويژه رئيس جمهور در امور افغانستان بايد حداکثر تا 13 تيرماه نکليف موضوع مشخص مي‌شد اما حالا تيرماه به پايان رسيده  است و همچنان هيچ خبري از ماجرا نيست و البته اين نماينده رئيس جمهور هم ديگر در هيچ رسانه اي رويت نمي‌شود. جالب اينجاست که در هفته‌هاي اخير که رئيس جمهور و نماينده رئيس جمهور در امور افعانستان ساکت هستند و گويي اصلا اولتيماتومي داده نشده بود، گويا وظيفه تبليغات درباره اين موضوع و توجيه امور به وزير نيرو واگذار شده که چند روز پيش اعلام کرد: «حقابه جمهوري اسلامي ايران يک حق قانوني است که قدمي از اين حق عقب‌نشيني نخواهيم کرد و افغانستان متعهد به پرداخت آن است.» اما بهتر بود به جاي اين سخن به جاي ديگر اعضاي دولت توضيح مي‌داد که نکليف مهلت يک ماهه ايران به طالبان چه شد و چرا اين قدر ساده با اعتبار کشور بازي مي‌شود!
کد مطلب: 199659
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *