۰
شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۰۰
گفت‌وگوهای محرمانه دوحه برگزار شد

رضايت طالبان از مذاکره با آمريکا

واشنگتن از سياست تعامل با طالبان حمايت می کند
مذاکرات مهمي در سالگرد تخليه ناگهاني افغانستان و تقديم کابل به طالبان توسط آمريکا در دوحه برگزار شده‌است. هتل لاکچري شرق در پنج سال گذشته محل تحولات مهم تاريخي درباره افغانستان بوده‌است.
رضايت طالبان از مذاکره با آمريکا
گروه ديپلماسي - مهدي يزدي: مذاکرات مهمي در سالگرد تخليه ناگهاني افغانستان و تقديم کابل به طالبان توسط آمريکا در دوحه برگزار شده‌است. هتل لاکچري شرق در پنج سال گذشته محل تحولات مهم تاريخي درباره افغانستان بوده‌است.درهمين مکان مذاکرات صلح سرّي آمريکا با طالبان برگزار شده‌بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،نشست به دليل حساس بودن موضوعات مورد بحث پشت درهاي بسته برگزار شد. هيات‌هاي شرکت کننده و دولت قطر نمي‌خواستند اطلاعاتي از داخل نشست به بيرون درز کند. محرمانه بودن بحث‌ها، بسياري از مدافعان حقوق بشر و زنان را نگران کرده بود که مبادا موضوع به رسميت شناختن حکومت طالبان مطرح شود.گفته شده که طالبان در نشست استخباراتي دوحه براي امريکا تعهد داده اند که تنها دشمنان آمريکا، هدف گروه‌هاي تروريستي مستقر در افغانستان خواهد بود. ديدار‌هاي تنظيم شده ميان طالبان و آمريکاها و هم زمينه‌هاي تفاهم ميان ساير متحدان آمريکا با طالبان، از اهداف اين نشست پنداشته مي‌شود. نکته اينجاست که نه طالبان و نه آمريکا ديگر دشمنان سرسخت گذشته نيستند. در نشست دوحه توافق شده است تا تعامل و ارسال پول به طالبان براي حفظ وضعيت موجود( آرامش قبل از طوفان) ادامه يابد.
ذوق وزيرخارجه طالبان
اميرخان متقي وزير امور خارجه طالبان درخصوص مذاکره اين گروه با آمريکا در دوحه قطر گفت که اين مذاکرات مثبت بوده است.
 متقي در گفت وگوي اختصاصي با شبکه «الجزيره» قطر و درخصوص محتواي اين مذاکرات نيز گفت: در مذاکرات دوحه بر اين مسأله تأکيد شد که آمريکا به حاکميت افغانستان احترام بگذارد. وي هشدار داد: هرگز اجازه نخواهيم داد که از خاک افغانستان عليه ديگر کشورها از جمله آمريکا استفاده شود.
وزير امورخارجه طالبان افزود: به دنبال آن هستيم که موضوع بازداشت شدگان خارجي در افغانستان به شيوه‌اي که مورد رضايت همگان باشد، حل و فصل شود.
وي در پايان گفت: آمريکا بايد تحريم‌هاي افغانستان را لغو و موضوع اموال بلوکه شده در آن را حل و فصل کند. هيات‌هاي آمريکا و افغانستان روز دوشنبه در دوحه پايتخت قطر ديدار کردند تا درباره مسائل پيچيده از جمله تحريم‌هاي اقتصادي، حقوق بشر، و قرار داشتن چندين رهبر طالبان در ليست سياه آمريکا گفت‌وگو کنند. هيات افغانستان به رهبري مولوي اميرخان متقي وزير امور خارجه موقت افغانستان و نمايندگان وزارت اقتصاد و بانک افغانستان و مقامات سفارت افغانستان در اين ديدار شرکت کردند. هيات 15 نفره آمريکا به رياست توماس وست، نماينده ويژه واشنگتن در امور افغانستان در اين جلسه حضور داشتند. پيشتر وزارت خارجه‌ طالبان در بيانيه‌اي درباره نشست دوحه اعلام کرده بود که هيأت اين گروه  با نمايندگان آمريکا در قطر روي اعتمادسازي ميان دو طرف، برداشتن گام‌هاي عملي در اين‌ راستا، حذف فهرست‌هاي سياه و برداشتن تحريم‌ها، آزادسازي ذخاير بانک مرکزي افغانستان، حفظ ثبات اقتصادي اين کشور، مبارزه با مواد مخدر و موضوعات حقوق بشري گفت‌وگو کرده‌ است.
تاکيد نماينده واشنگتن بر تعامل با طالبان
نماينده ويژه امريکا در رشته توييت‌هايي نکات کليدي را منتشر کرده که در آن حمايت امريکا از سياست تعامل با گروه طالبان تذکر داده است. وست در يک توييتش گفته است: «ايالات متحده از سياست تعامل با طالبان در مورد مسايل مهم به‌شمول اقتصاد، نگراني‌هاي جدي در مورد حقوق بشر، تعهدات امنيتي، تلاش‌ها براي جلوگيري از [کاشت و قاچاق مواد مخدر] و‌ گفت‌وگوي بين‌الافغاني در مورد آينده کشور حمايت مي‌کند‌.»
اين ديپلمات امريکايي بر آموزش زنان‌ و دختران تاکيد کرده و گفته است که اگر تغييري در رويکردها در اين زمينه به ميان آيد، به‌دليل خواست مردم افغانستان و نه به درخواست «خارجي‌ها» خواهد بود.
نماينده امريکا از کارکرد طالبان در زمينه آنچه وي کاهش حملات تروريستي مي‌خواند ستايش‌ کرده است. در همين حال، وي با بيان اين‌که امريکا طي دو سال گذشته نزديک به دو ميليارد دلار به افغانستان کمک کرده مي‌گويد: «پاليسي‌هاي طالبان فعاليت‌‌ سازمان‌هاي کمک‌رسان را خيلي دشوار مي‌سازد.»
وزارت خارجه آمريکا چهارم مرداد ماه اعلام کرد توماس وست نماينده ويژه آمريکا در امور افغانستان همراه با رينا اميري نماينده آمريکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان از 26 جولاي تا 31 جولاي به آستانه قزاقستان و دوحه قطر سفر و با هيات طالبان ديدار خواهند داشت. براساس اعلام وزارت خارجه آمريکا، اين مقامات در مورد منافع حياتي در افغانستان مانند «حمايت بشردوستانه از مردم افغانستان، ثبات اقتصادي، رفتار منصفانه و شرافتمندانه با تمام افغان‌ها از جمله زنان و دختران، مسائل امنيتي، و تلاش براي مقابله با توليد و قاچاق مواد مخدر» گفت‌وگو خواهند کرد.
وست و اميري همچنين با اعضاي جامعه مدني که درباره مسايلي چون توانمندسازي اقتصادي زنان در افغانستان و قزاقستان کار مي‌کنند، ديدار خواهند کرد. طالبان در سال 2021 پس از پايان حضور 20 ساله نيروهاي خارجي در افغانستان و اشغال آن مجددا به قدرت بازگشتند اما هنوز هيچ کشوري ان را به رسميت شناخته نشده و رهبران طالبان با تحريم‌هاي مالي و محدوديت‌هاي سفر روبه رو هستند.
همچنين حدود 7 ميليارد دلار از اموال بانک مرکزي افغانستان در ماه اوت 2021 پس از تسلط طالبان بر اين کشور، در بانک فدرال رزرو نيويورک مسدود شد.
کد مطلب: 200411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *